[feat] threaded topics voor grote topics

Pagina: 1
Acties:
  • 639 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik zou graag in een toekomstige forumversie de volgende feature willen zien:

Threaded topics in grote topics.

Bijv: twiFight in "[Windows 7] Ervaringen en discussies - D..."

Daar is echt het complete overzicht kwijt: en dat geldt voor wel meer grote delen.

Het zou fijner zijn om een boom/takstructuur te hebben zoals op de FP maar dan breder en overzichtelijker.

Bijv:

x Probleem met drivers
> reply
> reply

x Accutijd snel op
> reply
..............> reply
..............> reply
.....................> reply

ipv:

x Probleem met drivers
bla bla bla
accuprobleem onder W7
bla bla bla drivers
bla bla bla drivers
[pagina 2]
eindelijk eerste reply op accuprobleem.
bla bla bla drivers
bla bla bla accu.

etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als ik ergens een enorme hekel aan heb is het wel aan threaded views. Je krijgt gewoon subtopics in subtopics in subtopics en dat komt de duidelijk niet bepaald ten goede. We kunnen toch niet voor niets mensen quoten om te reageren op andere posters? En voor offtopic zaken als problemen met <iets> geld al sinds jaar en dag de regel dat daar een apart topic voor geopend moet worden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan je dan constateren dat reacties binnen een thread vallen? Veel mensen quoten bijvoorbeeld niet bij het reageren (gelukkig maar overigens, anders zou het een chaos worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:53:
Hoe kan je dan constateren dat reacties binnen een thread vallen? Veel mensen quoten bijvoorbeeld niet bij het reageren (gelukkig maar overigens, anders zou het een chaos worden).
Nou net zo als op de FP :? Maar dan veel overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Daar is echt het complete overzicht kwijt: en dat geldt voor wel meer grote delen.
Daarom zijn die grote topics ook totaal niet handig...

Ik snap de drang ook niet om alles maar in 1 topic te gooien, wat is er mis mee om een topic te openen over de problemen met (bepaalde) drivers en een ander topic over de accutijd? Veel overzichtelijker en handiger voor mensen die wat zoeken :)

Threaded views zijn overigens ook lastig op het punt dat iemand op 2 dingen wilt reageren dan moet deze dus 2 posts maken en is het lastiger om te zien wat nieuw is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:54:
Nou net zo als op de FP :? Maar dan veel overzichtelijker.
O sorry, ik dacht even aan topics die al bestaan. Voor nieuwe topics zou het kunnen i.d.d. alleen vraag ik me wel af of posten niet erg complex wordt als je je ook nog moet bedenken in welke thread binnen een topic je dat wil doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Erkens schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:55:
[...]

Ik snap de drang ook niet om alles maar in 1 topic te gooien, wat is er mis mee om een topic te openen over de problemen met (bepaalde) drivers en een ander topic over de accutijd? Veel overzichtelijker en handiger voor mensen die wat zoeken :)

Threaded views zijn overigens ook lastig op het punt dat iemand op 2 dingen wilt reageren dan moet deze dus 2 posts maken en is het lastiger om te zien wat nieuw is en wat niet.
Maakt het inderdaad erg onoverzichtelijk erop om te zien wat nieuw is. En sowieso horen losse problemen niet in grote topics, maar in losse topicjes.

Wel een goed argument om beter op de "grote" topics te letten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 28-05-2009 11:59 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik het ook echt niet prettig vinden als die grote topics op deze manier ingedeeld worden. Dat zou het nog lastiger maken om het zaakje te modden.
Grote topics zijn imho ook bedoelt om 1 grote discussie te houden over een stuk hardware bijvoorbeeld.

Problemen horen daar niet thuis, dat kan gewoon mooi in een los topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:25
TERW_DAN schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:01:
Persoonlijk zou ik het ook echt niet prettig vinden als die grote topics op deze manier ingedeeld worden. Dat zou het nog lastiger maken om het zaakje te modden.
Grote topics zijn imho ook bedoelt om 1 grote discussie te houden over een stuk hardware bijvoorbeeld.

Problemen horen daar niet thuis, dat kan gewoon mooi in een los topic.
Helemaal mee eens! Overigens mag wat mij betreft alles (mits met voldoende inzet) in losse topics. Met threaded views krijg je alleen maar topics in topics, daarom zijn er juist de laatste jaren zoveel subfora bijgekomen. Dan zou ik liever iets zien als tags, bijv. op basis van de productkoppelingen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Hoedje schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:04:
Overigens mag wat mij betreft alles (mits met voldoende inzet) in losse topics.
offtopic:
Dus zonder inzet kan/mag het wel allemaal in 1 topic? :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar bijvoorbeeld je hebt op de FP:

> Een review van Mediaplayer -> reacties kunnen threaded.
> Een test van Windows 7 -> reacties kunnen threaded.

Diezelfde twee als topic op GoT: gaan allemaal onder elkaar.

Welke gedachte ligt er achter op de FP niet alles onder elkaar te knallen, maar ook de mogelijkheid te bieden om in boomstructuur te reageren op je voorganger? Of is dat nooit een bewuste keuze geweest, maar gewoon historisch gegroeid?

Maar misschien zou er wat vaker een themaforum kunnen komen voor nieuwe grote dingen waar je veel reacties op verwacht? Bijvoorbeeld voor Windows 7 RC (en straks, hopelijk nog dit jaar, de final !!) zou een themaforum perfect zijn omdat je veel verschillende vragen en problemen verwacht. Dit zou ook meteen weer eens een goeie test zijn om te kijken of en hoe het werkt. Misschien loopt het werkt / wel helemaal niet, maar een goed moment om te proberen toch? Want een perfecte oplossing bestaat uiteraard niet: aan beide manieren van indelen zitten voor en nadelen.

Ik snap niet dat er geen themaforum is geopend bij de release candidate van Windows 7. Misschien een leuk idee voor wanneer de final wordt gereleased?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tsja, GoT is een forumstructuur, en de FP is een reactiestructuur op een bepaald artikel. Dat is natuurlijk wat anders, en heeft zich anders ontwikkeld. We hebben op de FP ook een moderatiesysteem, wat we niet op het forum hebben.

Ik ben het wel met je eens dat grote topics vaak niet overzichtelijk zijn. Helaas komen ze nog wel vaak voor, en is scheiden in veel gevallen ook niet altijd even makkelijk. Het ideale zou zijn als er geen grote topics zouden bestaan, en alle aparte onderdelen van een bepaald onderwerp in aparte topics stond, zodat het allemaal goed terug te vinden zou zijn. Aangezien dat soms moeilijk is te bewerkstelligen, zie ik er wel wat in om vanaf een centraal punt (het grote topic) de boel op te splitsen naar onderwerp. Het threaded-systeem zoals jij beschrijft lijkt me dan weer niet echt handig, maar je zou wel kunnen denken aan een groot topic met daarin vele subtopics. Geen idee of dat te realiseren is, of in welke vorm dat handig zou zijn, maar er zit wel wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:10:

Dan mis je de samenhang als je reacties die threaded bedoeld zijn onder elkaar gaat plaatsen.
Of is dat nooit een bewuste keuze geweest, maar gewoon historisch gegroeid?
volgens mij is dat inderdaad historisch gegroeid :)
Maar misschien zou er wat vaker een themaforum kunnen komen voor nieuwe grote dingen waar je veel reacties op verwacht? Bijvoorbeeld voor Windows 7 RC (en straks, hopelijk nog dit jaar, de final !!) zou een themaforum perfect zijn omdat je veel verschillende vragen en problemen verwacht. Dit zou ook meteen weer eens een goeie test zijn om te kijken of en hoe het werkt. Misschien loopt het werkt / wel helemaal niet, maar een goed moment om te proberen toch? Want een perfecte oplossing bestaat uiteraard niet: aan beide manieren van indelen zitten voor en nadelen.
offtopic:
Nog meer forums, ik heb er nu al een stuk of 97 ofzo 8)7
Ik snap niet dat er geen themaforum is geopend bij de release candidate van Windows 7.
Niemand die het gevraagd heeft wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Threaded topics hebben ook hun nadelen. Voor de frontpage waar discussies meestal niet zo 'diep' gaan zijn die nadelen minder groot dan op het forum.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:25
Erkens schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:07:
[...]

offtopic:
Dus zonder inzet kan/mag het wel allemaal in 1 topic? :X ;)
offtopic:
Dan kun je geschokt zijn... In praktijk werkt het toch zo, dat in grote topics de drempel lager ligt. Ik weet niet of dat perse slecht is :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Erkens schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:55:

qft.
Ik weet dat er bepaalde mods zijn die onwijs gelukkig worden van grote topics, maar die dingen zuigen vanuit elk mogelijk oogpunt. Ik denk ook niet dat het logisch is om een technische mogelijkheid meer op zal leveren dan gewoon de grote topics uitelkaar te trekken naar deelgebieden.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
RoD schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:16:
Tsja, GoT is een forumstructuur, en de FP is een reactiestructuur op een bepaald artikel. Dat is natuurlijk wat anders, en heeft zich anders ontwikkeld. We hebben op de FP ook een moderatiesysteem, wat we niet op het forum hebben.

Ik ben het wel met je eens dat grote topics vaak niet overzichtelijk zijn. Helaas komen ze nog wel vaak voor, en is scheiden in veel gevallen ook niet altijd even makkelijk. Het ideale zou zijn als er geen grote topics zouden bestaan, en alle aparte onderdelen van een bepaald onderwerp in aparte topics stond, zodat het allemaal goed terug te vinden zou zijn. Aangezien dat soms moeilijk is te bewerkstelligen, zie ik er wel wat in om vanaf een centraal punt (het grote topic) de boel op te splitsen naar onderwerp. Het threaded-systeem zoals jij beschrijft lijkt me dan weer niet echt handig, maar je zou wel kunnen denken aan een groot topic met daarin vele subtopics. Geen idee of dat te realiseren is, of in welke vorm dat handig zou zijn, maar er zit wel wat in.
Eens. Losse topics zoals honderden boodschappentopics in de CSL zijn ook niet alles. In de grote meute topics die we nu hebben blijft alles vrij overzihtelijk en zijn snel vergelijkbare configs voor zowel de samenstellers als de mensen die het goedkeuren snel terug te pakken. In losse topic is het hoe dan ook not done.

Aangezien Hooglander1 mijn ideeënbuks gestolen heeft :( :

* GENETX sleurt het brainstormkanon uit de schuur en steekt hem af >:) :
Of het er ooit gaat komen weet ik niet en het zal ook wel lastig te implementeren zijn. Hoe dan ook, ideeën delen is nooit verkeerd geweest.

Threaded zoals op de frontpage lijkt me idd niet een goed idee. Nieuwe posts zijn lastig te vinden en daarmee wordt ook het modereren lastiger zoals de KARMAKEIZER ( :> ) al aangaf.

In het idee van RoD zie ik wel wat. Al wil ik het geen subtopics noemen, maar eerder gewoon tags. Een tag toevoegen aan je post. Dit zouden dingen kunnen zijn als FAQ, Tutorial, Nieuws, Drivers, Software, Hardware, Ervaring etc etc. Zeker in de grote [Ervaringen]-topics kan dit handig zijn in combinatie met een zoekopdracht. Een nieuw type notebook in een bepaalde serie, een driver update, een geslaagde upgrade van het geheugen. Allemaal makkelijk terug te vinden door op een tag te sorteren. Dan zou je alleen die posts laten zien in plaats van alle posts. Daarmee kunnen herhalingen van basis vraagjes ook worden tegengewerkt.

Stel, ik wil weten of er ergens drivers voor mijn F3Sc laptop zijn. Selecteer op de tag "Drivers" en zoek verder op "Windows 7" in het Asus F3 ervaringtopic. Et voila een lijstje met alle posts op dit onderwerp, doeltreffend naar voren gehaald.

Dit zou je ook op posts kunnen toepassen. Bij een quote, of selecteren oid, een id meegeven van de posts waarna de reply refereert. Als iemand een vraagje heeft dan kan deze met een knopje ofzo alle posts er uit filteren die er aan zijn "gekoppeld", maar ook de posts die daar weer aan zijn gekoppeld, etc etc.

Daarmee verander je niet aan de normale manier van posten. Maar in grote topics is het een tool om informatie makkelijker te vinden. Vergeet niet dat GoT ontzettend groot is en allemaal losse topics ook niet altijd makkelijk terug te vinden zijn. Bepaalde ervaringen zijn zo makkelijk te filteren. Wil je weten heo lang de accu meegaat? Filter op tag="Ervaringen" zoekwoord="accu".

* GENETX bergt het brainstormkanon weer op en zet hem achter slot en grendel ;)

@ Hieronder, kan hem nergens vinden. Heb nog geen tags dus tag=hardware, zoekwoord="ideeënbuks" wil niet in deze rotzooi :(

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 28-05-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

het leuke van brainstormen is het afschieten.

Wat jij wil heet een zoekopdracht op keywords...

* Hooglander1 bergt afschietbuks weer op.

Ik had je ideeënbuks trouwens weer teruggegeven hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hooglander1 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:48:
Wat jij wil heet een zoekopdracht op keywords...
Dat is toch wat anders in mijn ogen. Daarnaast zou content ook aan een TS kunnen worden toegevoegd.

Maar er zijn wel meer leuke features zoals ratings ed te bedenken om content makkelijker en beter terug te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GENETX schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:56:
[...]

Dat is toch wat anders in mijn ogen. Daarnaast zou content ook aan een TS kunnen worden toegevoegd.

Maar er zijn wel meer leuke features zoals ratings ed te bedenken om content makkelijker en beter terug te kunnen vinden.
Het verschil is dat jij voorgedefinieerde tags mee wil geven, terwijl mensen die woorden vrijwel altijd ook gebruiken in de post zelf, waardoor je ze met de search prima kan vinden.

Content toevoegen aan de TS is een goed idee, maar dat zou de taak moeten zijn van de topicstarter...

Ik wil je idee-en afkraken hoor, maar ik denk dat grote topics lang niet altijd goed werken en dat kleinere topicjes beter werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 28-05-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Oftewel, de puntjes zeggen genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Er is toch zo'n functie dat de topicstarter gewijzigd kan worden? Of anders mogen ze die wel eens maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, die functie is er niet. Tenzij je een topic afsplitst, aar dat doen we eigenlijk heel zelden (en het grootste gedeelte dat afgesplitst wordt is niet zichtbaar voor normale users, omdat het dan gaat over prut die het daglicht niet kan verdragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:10:

Welke gedachte ligt er achter op de FP niet alles onder elkaar te knallen, maar ook de mogelijkheid te bieden om in boomstructuur te reageren op je voorganger? Of is dat nooit een bewuste keuze geweest, maar gewoon historisch gegroeid?
Uiteraard is er bewust gekozen voor threaded reacties op de fp. Het verschil tussen de frontpage en het forum is in ieder geval dat het aantal reacties op een artikel redelijk beperkt is, waardoor threads overzichtelijk blijven. Ook zijn ze veel minder lang actief (reactiethreads bij nieuwsartikelen vaak niet meer dan twee dagen), wat tevens bijdraagt aan het overzicht. In de threads vinden vaak op zichzelf staande discussies plaats, waarvoor een threaded structuur handig is. Door de verzameltopics is dit ook zo op het forum gegroeid maar eigenlijk is dat niet hoe topics ingedeeld horen te worden. Het voordeel van een platte layout is dat nieuwe posts eenvoudig herkenbaar zijn. Zolang er niet veel subdiscussies door elkaar gaan lopen werkt een platte layout prima.

In plaats van threaded topics kunnen we beter met subforums en tags werken zodat topics echt over één topic kunnen gaan maar er wel een duidelijke indeling blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

En tags hebben we inmiddels :)

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.