Computer krijgt geen IP adres meer

Pagina: 1
Acties:

• DeMantis
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-01-2024
Na een paar pogingen het zelf te fixen, post ik toch even het probleem:

Van vandaag op morgen had mijn pc plotseling geen IP adres meer van de router (en dus geen internet etc) Hij assignt zichzelf nu lijkt het een IP adres dat helemaal niet in de standaard netwerk range valt zoals die wordt assigned door de Fritzbox. Ik begrijp niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, ik heb geen nieuwe software geïnstalleerd of wijzigingen in instellingen aangebracht.
De netwerksituatie is als volgt: Fritzbox -> switch waarbij DHCP server uit staat (fungeert dus enkel als doorgeefluik internet) > PC's.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
- Netwerkkabel op andere PC aangesloten, werkt gewoon.
- Andere positie op switch aangesloten, ook geen invloed.
- winsock reset gedaan via cmd zoals werd aangeraden in ander topic

Het probleem ligt dus niet aan de netwerkopstelling maar ligt puur in mijn pc.
Ik hoop dat iemand van jullie nog een idee heeft, ik zit zelf aan een format te denken (mijn windows install is niet meer zo geweldig), maar dat is uiteraard beetje rigureus.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Is het adres wat je interface krijgt toegewezen toevallig in de 169 range? Dat zou er op wijzen dat je geen contact krijgt met de DHCP namelijk.

Wat je nog zou kunnen proberen is handmatig een IP invoeren binnen je netwerkrange, zodat je je verbinding kan testen buiten de DHCP om.

Overigens kan het ook handig zijn even een link te geven naar het andere topic wat je blijkbaar hebt/had lopen, zodat we kunnen zien wat daar al in gesuggereerd is.

• DeMantis
Het is inderdaad een ip in de 169 range. Ik heb al handmatig een IP adres ingevoerd in de range, maar de PC bleef geen contact krijgen met het netwerk.
Dit is de eerste topic die ik hierover open, ik bedoelde met andere suggesties de ideeën die in andere posts stonden bij topics die op mijn probleem lijken.

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-12 13:33
Het kan zijn dat je netwerk controller kapot is in je pc. Heb je nog een ketwerk kaartje ergens liggen of een draadsloze dongel (zodat je draadloos internet hebt) want als dat ook niet werkt kan het ook een virus zijn.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ah juist.

Als je met een handmatig IP in de juiste range (en uiteraard juiste subnet en gateway) ook geen verbinding krijgt, is er iets anders aan de hand dan een simpel DHCP probleem. Daar hoef je het dus niet te zoeken.

Je zei dat je de kabel van die PC in een andere had getest, maar voor alle zekerheid zou je naar mijn idee het best even een andere kabel kunnen proberen. Het klinkt als een lower level probleem (kabel/aansluiting/hardware).

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44

Haan

dotnetter

Al een keer gewoon je pc gereboot? Of je Fritzbox?

OS opnieuw installeren is idd wel erg rigoreus en nergens voor nodig :X

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
DeMantis schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:45:
[...]
Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
[...]
- winsock reset gedaan via cmd zoals werd aangeraden in ander topic
Ik weet niet of dat deze methode is, maar het onderstaande zou in de meeste gevallen moeten helpen.

In een cmd-venster
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig

en kijk naar de regel met IP Address.

Als je nu nog steeds een 169.* adres hebt, is de kans het grootst dat je een hardwareprobleem hebt (ethernetkaart stuk, kabel los, etc.).

• DeMantis
Haan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:22:
Al een keer gewoon je pc gereboot? Of je Fritzbox?
Geloof me, ik heb tot in den treure en tot frustratie aan toe gereboot :)

Maar bedankt voor de suggesties, ik ga vanavond nog wat uitproberen en wellicht netwerkkaartje uit andere pc proberen, want het lijkt er inderdaad op dat het misschien aan de LAN-kaart (nouja onboard LAN) ligt aangezien de kabel gewoon werkt op een andere pc en het ook niet aan het netwerk/router ligt (andere pc's functioneren prima).

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 09:47
aantal vragen en ideeën?

gaat de lampje op netwerk kaart branden als je kabel erin doet?
hoe staat je interface kwa duplex (full duplex/ half duplex, 100,10)?
Probeer is je tcp/ip protocol opnieuw te installeren, misschien is die brak.
als het pci netwerk kaart is, zet hem in andere slot.
reset je switch ook is voor zekerheid,
Verander mac adres van je NIC.

code:
1
2
ipconfig /flushdns
arp -d

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-12 16:35

Sosabowski

nerd

DeMantis schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:45:
De netwerksituatie is als volgt: Fritzbox -> switch waarbij DHCP server uit staat (fungeert dus enkel als doorgeefluik internet) > PC's.
Een switch waarbij DHCP uit staat?
Een gewone switch dus. Een switch met DHCP noemen we meestal een router.

edit:
Om hardware problemen uit te sluiten, wel een werkende internetconnectie als je je pc opstart met een linux live cd-tje?

[ Voor 15% gewijzigd door Sosabowski op 28-05-2009 14:14 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• DeMantis
Oke, netwerkkaartje uit andere PC gehaald, en voilá het werkt weer. Wel balen van me onboard... maar was toch al van plan dit systeem op termijn te vervangen.

Bedankt voor jullie reacties!
En ja, het was inderdaad een router-modem met DHCP uitgeschakeld, kwam in frustratie niet meer op de juiste benaming :)
Ik ga de pc's weer dichtschroeven en nog even die andere pc fixen, alles even snel aan elkaar gehangen, bleef pc steken op windows boot xD het houdt ook nooit op :'(

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-12 22:48

silverstorm

tearing me apart

pouyann schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:07:
code:
1
2
ipconfig /flushdns
arp -d
Als je geen ip-adres van je DHCP-server krijgt, heeft het weinig zin om je dns-cache te legen. Het heeft alleen zin als je wel sites op ip-basis, maar niet op domeinnaam.tdl kan bereiken.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:36

Murk

Is this thing on?

Heel vreemd, ook ik zit met een ogenschijnlijk 'defecte' onboard LAN adapter. En dat na een fresh install! Vóór de install werkte hij nog wel, ook al had ik die pc voor het laatst een week geleden gebruikt.

Ik dacht eerst dat ik iets vergat bij het installeren van de lan adapter, maar na het geprobeerd hebben van 3 verschillende drivers (de standaard windows driver, de driver die op de driver-cd van mijn mobo stond en de nieuwste driver op internet), zeker te hebben gesteld dat de protocollen goed waren geïnstalleerd en de kabel op een andere pc te hebben geprobeerd (met succes), kan ik alleen maar concluderen dat de adapter dus stuk is?? :? Geeft een ip adres in de 169 range aan zoals hierboven. In het bios ook nagelopen of de adapter niet toevallig disabled was, maar dat was hij niet.

Maar kan iemand me vertellen wat er dan precies stuk kan in zo'n adapter? It's not like it's a light bulb is it :|

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op zich kan een LAN-adapter natuurlijk makkelijk stuk, meestal als gevolg van produktiefout(je). En dan is het net als een gloeilamp, hoor, gaat goed totdat het fout gaat.

Zo'n 169-adres is een APIPA-adres, dat kiest hij zelf uit als hij geen connectie kan maken. Meestal betekent het gewoon "losse kabel".

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:36

Murk

Is this thing on?

Keypunchie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:49:
Op zich kan een LAN-adapter natuurlijk makkelijk stuk, meestal als gevolg van produktiefout(je). En dan is het net als een gloeilamp, hoor, gaat goed totdat het fout gaat.

Zo'n 169-adres is een APIPA-adres, dat kiest hij zelf uit als hij geen connectie kan maken. Meestal betekent het gewoon "losse kabel".
Afijn, ik typ nu dus wel weer vanaf de computer waar de onboard LAN-adapter kapot leek te zijn 8)7

Naar aanleiding van een ander topic kwam ik op het idee om de computer compleet van de stroom af te halen (ook stekkers er uit) gedurende de hele dag, en nu lijkt het adaptertje het best wel redelijk weer te doen! Een nacht de computer uitlaten met nog wel de stroom er op (zoals afgelopen nacht) haalde niks uit, met de stroom er af dus wel. Verder heb ik echt geen moer veranderd oid. Grappig spul hoor die computers :D

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Pagina: 1