PC komt niet meer in BIOS, BIOS niet te resetten

Pagina: 1
Acties:

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Hallo,

Ik heb hier een HTPC met daarin een D915GOM/D915POM bord van Intel met daarop een Pentium 4 3.2 GHz CPU en 2x512MB dual channel TwinMOS DDR SDRAM. Deze vertoonde tijdens gebruik vreemd gedrag dus heb ik memtest86 gedraaid. Soms crashte de PC tijdens het testen (spontane reboot).

Vervolgens naar de RAM latencies gekeken. Volgens de SPD was dit 3-3-3-8 maar deze stonden in de BIOS op 2.5-3-3-8. Ik heb daarom de CAS latency verhoogd van 2.5 naar 3. De memory frequency stond op 200 MHz terwijl het geheugen 400MHz ondersteunt dus heb ik deze verhoogd naar 400MHz. Sindsdien start het systeem niet meer op. Ik heb diverse pogingen ondernomen om de BIOS te resetten (CMOS clear jumper verwijderen en batterij verwijderen) zoals beschreven in de handleiding.

Het mocht echter allemaal niet baten: als ik de netstekker in de PC steek gebeuren er telkens drie verschillende dingen:
- Meteen geen beeld, alle fans blazen op vol vermogen
- Geen beeld na indrukken powerbutton, alle fans blazen op vol vermogen
- PC start op in met de BIOS in maintenance mode, alle fans gaan meteen zachter draaien (pas 1x gebeurd)

Als ik het geheugen verwijder gaat het moederbord piepen zoals beschreven in de handleiding. Als ik de videokaart verwijder gebeurt er niets anders dan hierboven beschreven.

Wat kan hier aan de hand zijn? Is het moederbord kapot? Hopelijk niet, denk niet dat deze nog te koop is.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Misschien een beetje een ouderwets antwoord, maar heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen? Misschien een kwestie van je biosbatterij even vervangen.

Wauw, een sig!

• insan1ty
Uiteraard. Ik had de biosbatterij al nagemeten en die is gewoon netjes boven de 3V. Ik zie ook geen verschil tussen opstarten met batterij en zonder.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Misschien wat te veel met je memory geëxperimenteerd --> geheugen kapot ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• insan1ty
Kan het geheugen dan kapot gaan door custom CAS settings en het selecteren van een andere klokfrequentie?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 10:25
Heb je de koeling al nagekeken?
De symptomen die jij noemt lijken nogal op een pc die net iets te ver is overgeklokt.
Kan ook hitte zijn wat t veroorzaakt. Anders gewoon je geheugenbanken 1 voor 1 testen in het mobo.
En reset je bios eens met de jumper. Heb het 1x gehad dat de bios in de stress lag (vraag me niet waarom, shit happens denk ik) gereset, opnieuw instellen en het draaide weer als een zonnetje.

[ Voor 30% gewijzigd door arbraxas op 01-06-2009 11:51 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 21:15
insan1ty schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 01:42:

... De memory frequency stond op 200 MHz terwijl het geheugen 400MHz ondersteunt dus heb ik deze verhoogd naar 200MHz. ...
Deze zin klopt niet helemaal. Heb je het verhoogd naar 400MHz? Aangezien het DDR is, is moet je het waarschijnlijk op 200Mhz instellen. (2x200MHz)
Aangezien het systeem niet meer goed opstart naar het BIOS toe, zou ik een tafelventilator op je geheugen zetten en daarna direct de frequentie terug zetten.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
insan1ty schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 01:42:
De memory frequency stond op 200 MHz terwijl het geheugen 400MHz ondersteunt dus heb ik deze verhoogd naar 200MHz.
Deze zin snap ik niet. Bedoel je dat je het naar 400MHz hebt verhoogd ? Die 400MHz is de effectieve frequentie. Het is immers DDR dus het hoort in de BIOS gewoon op 200 te staan. Heb je ook ander geheugen om te proberen ?

Edit: Net te laat :P

• Petervanakelyen
insan1ty schreef op maandag 01 juni 2009 @ 11:46:
Kan het geheugen dan kapot gaan door custom CAS settings en het selecteren van een andere klokfrequentie?
Ja :p

• insan1ty
NATStudent schreef op maandag 01 juni 2009 @ 11:55:
[...]

Deze zin snap ik niet. Bedoel je dat je het naar 400MHz hebt verhoogd ? Die 400MHz is de effectieve frequentie. Het is immers DDR dus het hoort in de BIOS gewoon op 200 te staan. Heb je ook ander geheugen om te proberen ?

Edit: Net te laat :P
Oops, verhoogd naar 400MHz bedoelde ik dus. Is dit geen mogelijke combinatie dan? Dit naar aanleiding van de volgende passage in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/manual.jpg

Ik ben even in de war..

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
DDR geheugen kan 2 keer per kloktik data transporteren. Dat betekent dat er bij DDR geheugen dat op 200MHz draait, 400 miljoen keer per seconde data-overdracht plaats vindt. Daarom wordt het ook wel DDR 400 (MHz) genoemd. (Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, zie anders wikipedia: Wikipedia: DDR SDRAM)

• Paksoy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11-2025
Als het op 400MHz staat, is het eigenlijk effectief 800MHz inderdaad. Dus het moet gewoon op 200MHz blijven in de BIOS

[ Voor 5% gewijzigd door Paksoy op 01-06-2009 15:06 . Reden: foute zin ]

• insan1ty
Dat was me inderdaad allemaal duidelijk. Nu komt echter de hamvraag: hoe reset ik het BIOS zodat het niet meer op 400MHz staat? Ik kan immers niet in de BIOS utility komen, ook niet na een reset mbv de jumper.

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 15:58

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

misschien een simple oplossing, maar heb je al eens geprobeerd het batterijtje van je moederboard er uit te halen 2 minuten wachten, pc opstarten kijken of de pc het doet en weer afsluiten stroom er af batterijte er weer in en de datum en tijd en alle andere dingen van je bios weer goed zetten, als het goed is had je de cmos checksum error ofzo want dan weet de cmos niet meer wat er in de bios was ingesteld omdat dat batterijte er voor zorgt dat er de cmos stroom krijgt geen strrom = bios rest 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Khatarian op 01-06-2009 17:35 . Reden: typo er uit halen ]

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Verwijderd

insan1ty schreef op maandag 01 juni 2009 @ 17:03:
Nu komt echter de hamvraag: hoe reset ik het BIOS zodat het niet meer op 400MHz staat?
Makkelijkst is imo:
Stekker van de PC eruit trekken.
Daarna bios batterij eruit halen.
Dan stuk of 10 keer op de aanknop drukken.
Bios batterij er weer in.
Stekker er weer in.
En starten maar weer. :)

• insan1ty
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 17:37:
[...]

Makkelijkst is imo:
Stekker van de PC eruit trekken.
Daarna bios batterij eruit halen.
Dan stuk of 10 keer op de aanknop drukken.
Bios batterij er weer in.
Stekker er weer in.
En starten maar weer. :)
Dat lijkt me nogal voor de hand liggend :) Heb ik meteen al geprobeerd, echter zonder succes. Batterij eruit + stekker eruit voor een paar minuten = nog steeds geen beeld / BIOS.. Ook geen melding dat er informatie verloren is gegaan dus..

Verwijderd

insan1ty schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:30:
[...]

Dat lijkt me nogal voor de hand liggend :) Heb ik meteen al geprobeerd, echter zonder succes. Batterij eruit + stekker eruit voor een paar minuten = nog steeds geen beeld / BIOS.. Ook geen melding dat er informatie verloren is gegaan dus..
Dan is er dus wat stuk. ;)
Dus aan jouw de eer om uit te vinden wat dat is door onderdelen 1 voor 1 te vervangen. :)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 14:51
insan1ty schreef op maandag 01 juni 2009 @ 18:30:
[...]

Krijg je ook geen piepjes? Dan zou je in het boekje moeten lezen waar deze voor staan.

• insan1ty
GrooV schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:39:
[...]

Krijg je ook geen piepjes? Dan zou je in het boekje moeten lezen waar deze voor staan.
Nope, geen piepjes, behalve wanneer het geheugen totaal verwijderd wordt. Dan piept het moederbord zoals beschreven in de handleiding.

Verwijderd

Dan lijkt het inderdaad aan het geheugen te liggen.

Verwijderd

Heb je dit al geprobeerd?
<CTRL_N> Pressed CMOS is ignored and NVRAM is cleared. User must enter Setup.
Staat op blz 76 van je handleiding.

• insan1ty
Zo, gisteravond nog wat testen uitgevoerd:

- Geheugen met nieuw geheugen uitwisselen heeft geen effect (scherm blijft zwart)
- Geheugen in elke willekeurige bank heeft geen effect (scherm blijft zwart)
- BIOS batterij een kwartier eruit halen (met stekker eruit) heeft geen effect (scherm blijft zwart)
- BIOS recovery tool van Intel draaien met jumpers verwijderd vanaf USB en CDROM heeft geen effect (recovery wordt niet uitgevoerd, scherm blijft zwart)

Wat denken jullie? Moederbord dood?

• Petervanakelyen
insan1ty schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 18:49:
Zo, gisteravond nog wat testen uitgevoerd:

- Geheugen met nieuw geheugen uitwisselen heeft geen effect (scherm blijft zwart)
- Geheugen in elke willekeurige bank heeft geen effect (scherm blijft zwart)
- BIOS batterij een kwartier eruit halen (met stekker eruit) heeft geen effect (scherm blijft zwart)
- BIOS recovery tool van Intel draaien met jumpers verwijderd vanaf USB en CDROM heeft geen effect (recovery wordt niet uitgevoerd, scherm blijft zwart)

Wat denken jullie? Moederbord dood?
Om eerlijk te zijn, ik denk het wel...

Pagina: 1