Toon posts:

PC voelt gloeiend aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb me speciaal voor dit topic geregistreerd aangezien ik met problemen kamp.
Mijn laptop (Packard Bell, 2jr oud), maakt de laatste tijd hardere 'zoem'geluiden (terwijl ik die eerst nooit hoorde), voelt gloeiend aan aan de onderkant en valt af en toe uit.
Voordat hij uitvalt, krijg ik een blauw scherm met witte letters, het gaat te snel om te volgen wat er nou precies staat.

Nu mijn vraag aan jullie, hoe kan ik het best mijn computer stofvrij maken (lijkt me dat dat het probleem is), aangezien je je laptop toch niet open mag schroeven?
Mag je er met een stofzuiger bij of ...

En graag in wat simpele taal, ken vrij weinig van vaktaal qua computers.

Alvast bedankt.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:00
Houd een stofzuiger, tegen dat gat/gaas, waar de warme lucht uit komt.

Of als de garantie inderdaad 2 jaar is, en je zit daar nog net onder, kun je proberen PB te bellen, en te vragen of ze hem willen repareren, als het bovenstaande niet lukt.

[ Voor 55% gewijzigd door SgtElPotato op 28-05-2009 00:08 ]

Zucht...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe lang zit er garantie op? Als dat twee jaar is en je zit er net onder dan zou ik het zo oplossen. Je kan kijken of je wat stof ziet bij de openingen, maar ik denk dat de enige andere optie is dat je hem toch open maakt als de garantie verstreken is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:30

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

De blauw met witte letters is een BSOD, een blue screen of death, dat krijg je door fouten in windows die door soft en hardware veroorzaakt kunnen worden.

En als je laptop 2 jaar oud is zou het best kunnen dat de ventilator vol met stof zit, die moet je dan schoonmaken maar niet met de stofzuiger.
Als je geen garantie meer hebt kun je hem eventueel wel openmaken om hem van binnen schoon te maken, als je hier totaal geen kennis over hebt zou ik het een ander laten doen die de kennis wel heeft.

Welkom op GoT overigens ;)

Signature

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

SgtElPotato schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:04:
Houd een stofzuiger, tegen dat gat/gaas, waar de warme lucht uit komt.
let wel dat een stofzuiger een ENORME berg statische electriciteit veroorzaakt. Spuitbusje met perslucht werkt veiliger (en door de plastic "naald" ook beter). Eventueel openschroeven, koelblokken verwijderen, schoonmaken, fan uitzuigen (gedemonteerd) met stofzuiger, alles met verse koelpasta remonteren. De laatste handleiding is voor een handige tweakert.

-_-

• SgtElPotato
M2M schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:08:
[...]

let wel dat een stofzuiger een ENORME berg statische electriciteit veroorzaakt. Spuitbusje met perslucht werkt veiliger (en door de plastic "naald" ook beter). Eventueel openschroeven, koelblokken verwijderen, schoonmaken, fan uitzuigen (gedemonteerd) met stofzuiger, alles met verse koelpasta remonteren. De laatste handleiding is voor een handige tweakert.
Ik heb het wel altijd zo gedaan met mijn laptop.
Maar met perslucht, blaas je het naar mijn weten toch terug naar binnen?

Zucht...

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:30

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

SgtElPotato schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:14:
[...]

Ik heb het wel altijd zo gedaan met mijn laptop.
Maar met perslucht, blaas je het naar mijn weten toch terug naar binnen?
Het is dan natuurlijk de bedoeling dat het stof er uit word geblazen, het is alleen niet de meest efficiënte methode maar wel een van de makkelijkste.

Signature

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 22:33

Emiel1984

Made in NL

BGB4rn schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:07:
De blauw met witte letters is een BSOD, een blue screen of death, dat krijg je door fouten in windows die door soft en hardware veroorzaakt kunnen worden.

En als je laptop 2 jaar oud is zou het best kunnen dat de ventilator vol met stof zit, die moet je dan schoonmaken maar niet met de stofzuiger.
Als je geen garantie meer hebt kun je hem eventueel wel openmaken om hem van binnen schoon te maken, als je hier totaal geen kennis over hebt zou ik het een ander laten doen die de kennis wel heeft.

Welkom op GoT overigens ;)
Als hij het type aangeeft kunnen we hier ook nog wel aangeven welke paar schroeven er los gemaakt moeten worden. Bij de meeste laptops kan je er namelijk zo bij de koeling komen. Een beetje nieuwe koelpasta aanbrengen op de processor heb je ook geen hoog IQ voor nodig.

Ik raad echter even aan om de temperatuur te bekijken van de laptop via een programma als speedfan. Als je deze even post dan heb je in ieder geval meer zekerheid dat het daadwerkelijk met de temperatuur te maken heeft. Het kan net zo goed een Windows fout zijn.

Overigens is het wel aan te raden om na 2 jaar is en keer je laptop stofvrij te maken. Met een stofzuiger kan je ventilator trouwens ook als 'dynamo' laten werken. De elektriciteit die daarmee ontstaat kan je laptop helemaal 'slopen'. Ook de statische electriciteit van de stofzuiger door de wrijving kan fataal zijn. Dit is dus niet aan te raden zoals hierboven al wordt verteld.

@hieronder: Daarom KAN fataal zijn. Heb ook niet eerder gehoord dat er daadwerkelijk een systeem kapot is gegaan door een stofzuiger maar aan de andere kant hoor ik maar weinig verhalen van mensen die hun laptop met een stofzuiger stofvrij maken. Daarnaast krijg je op een gegeven moment zelf met een stofzuiger het geheel niet meer schoon krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Emiel1984 op 28-05-2009 00:40 ]

[LTS][MTS][HTS]

• SgtElPotato
Emiel1984 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:20:
[...]

Als hij het type aangeeft kunnen we hier ook nog wel aangeven welke paar schroeven er los gemaakt moeten worden. Bij de meeste laptops kan je er namelijk zo bij de koeling komen. Een beetje nieuwe koelpasta aanbrengen op de processor heb je ook geen hoog IQ voor nodig.

Ik raad echter even aan om de temperatuur te bekijken van de laptop via een programma als speedfan. Als je deze even post dan heb je in ieder geval meer zekerheid dat het daadwerkelijk met de temperatuur te maken heeft. Het kan net zo goed een Windows fout zijn.

Overigens is het wel aan te raden om na 2 jaar is en keer je laptop stofvrij te maken. Met een stofzuiger kan je ventilator trouwens ook als 'dynamo' laten werken. De elektriciteit die daarmee ontstaat kan je laptop helemaal 'slopen'. Ook de statische electriciteit van de stofzuiger door de wrijving kan fataal zijn. Dit is dus niet aan te raden zoals hierboven al wordt verteld.
Oke, maar toch heeft het bij mij altijd gewerkt :P

Zucht...

Verwijderd

Topicstarter
Heb Speedfan gedownload:
Core 1: 48C
Core 2: 47C

Hij voelt nu ook 'gewoon' warm aan, aangezien die nu op een glasplaat staat.
Ik ga morgen jullie reacties bespreken met m'n vriend en stappen ondernemen! Bedankt!

Is het misschien ook een optie om mn pc te formatteren of heeft dat hier niets mee te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft nu aan 50C met een vlammetje ervoor, lijkt me niet veel goeds...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Formateren/defragmenteren (welke bedoel je?) heeft hier niks mee te maken.

Een laptop mag best een warme processor krijgen, 50 graden is nog zeker niet schadelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:37:
Heb Speedfan gedownload:
Core 1: 48C
Core 2: 47C

Hij voelt nu ook 'gewoon' warm aan, aangezien die nu op een glasplaat staat.
Ik ga morgen jullie reacties bespreken met m'n vriend en stappen ondernemen! Bedankt!

Is het misschien ook een optie om mn pc te formatteren of heeft dat hier niets mee te maken?
Myah, met formatteren zou je dus de harde schijf leegmaken en windows er vers opzetten. Dit zou kunnen helpen, maar het is nog niet echt duidelijk of het aan windows danwel de laptop zelf ligt, al lijkt het wel die kant op te wijzen. Bovendien, als ie nu al steeds vastloopt en herstart en het is wél een fysiek probleem, dan zou je straks wel eens windows kunnen gaan proberen te installeren terwijl de installatie dan steeds vastloopt, wat behoorlijk frustrerend kan zijn.

De temperaturen kunnen eigenlijk van alles betekenen zonder context, om daar een oordeel over te vellen zullen we moeten weten welk type laptop het is. :) Dat vlammetje zegt overigens alleen maar dat de temperatuur boven de 50 is, niet per se dat het schadelijk is. Waarschijnlijk niet zelfs.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 22:33

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:38:
Hij geeft nu aan 50C met een vlammetje ervoor, lijkt me niet veel goeds...
Je moet even de edit knop gebruiken..

Daarnaast kan een processor in een laptop met gemak 80 graden worden bij zware toepassingen. Meestal wordt de PC pas afgesloten bij een temperatuur van ongeveer 90 graden. Een Hard disk mag ongeveer 55 graden worden als ik me niet vergis. Als je aangeeft welke processor er in je laptop zit kunnen we hier meer over vertellen (Bureaublad->rechermuisknop op "Mijn Computer"-> Eigenschappen).

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal weer.

De processor: Intel Pentium Dual CPU T2330 @1.60GHz
Pagina: 1