4 channel output

Pagina: 1
Acties:

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-01 15:45
Ik heb een 5.1 receiver (sony str de 475) die zit aangesloten via een optical cable op mijn pc. (realtek HD audio)
Altijd 2 speakers aangesloten gehad, maar ik wil nu 4 speakers aansluiten, zodat ik in 2 kamers tegelijk muziek kan luisteren.

Probleem: Ik krijg alleen geluid uit alle 4 de speakers als ik 'modes' gebruik. (studie A, studie B, Hall, en nog wat meer). Dit geluid vervormd, en dat wil ik niet. Ik wil gewoon de knop "A.F.D." gebruiken (auto format decoding: presenteert het geluid zoals het encoded is). Mijn muziek is stereo, dus alleen mijn voorste 2 speakers worden aangestuurd. (tenminste, ik vermoed dat dit de oorzaak is dat er alleen geluid uit 2 speakers komt). Iemand een idee hoe ik het geluid uit 4 speakers kan toveren.

Mijn muziekspeler is foobar.

Any help appreciated

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ken de receiver niet, maar heeft die geen A+B speakers? (maw: 2 stereo uitgangen), want nu lijkt het alsof je je 2e speakerset op de rear kanalen aangesloten hebt. 1 speakerpaar gaat op links en rechts A, en een op links en rechts B.

Wellicht is het ook een optie om de 2e set speakers bij de 1e te knopen. Of dit kan hangt af van de impedantie van de speakers en de specs van je versterker.

Wise enough to play the fool

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

bovenstaande of proberen via een tool het zelfde signaal van de hoofdkanalen over de surround kanalen uit te laten sturen. Analoog is dit te doen met een simpele splitter, digitaal zal het lastiger worden (maar er zijn volgens mij wel soundcards die het standaard ondersteunen)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:57

mace

Sapere Aude

foobar heeft hier standaard een optie voor, kijk maar eens in de dsp settings.

• mad_dog
Thx for the help so far!

De receveiver is een redelijk oudje, maar was destijds best een hip apparaat.
Ik heb mijn speakers inderdaad aangesloten via stereo (linksvoor, rechtsvoor) en surround (la, ra).
Ik vermoed dat 2 speakers op 1 uitgang aansluiten teveel gaat zijn voor dit beestje...
(en een A+B heb ik niet, voorzover ik weet...)

Kortom, ik zoek naar een softwarematige oplossing, zoals de foobar setting. Ik heb de optie geladen, en foobar opnieuw gestart, maar helaas, het signaal blijft over 2 speakers gaan. Zit er ergens anders in foobar nog een setting om aan te geven dat het geluid via optical moet gaan?
In de settings van foobar heb ik wel aangezet dat hij mijn Realtek audio driver moet gebruiken (16 bit).

Via powerdvd krijg ik met een dvd met DTS of DD5.1 wel het geluid verstuurd zodat mijn receiver het decoded naar 5.1 (dan mis ik wel de center en sub, maargoed, het principe werkt :P )

In de settings van realtek HD audio staat mijn output op 'digital PCM audio', omdat dit volgens mij het dichtst in de buurt van spdif komt (waarop powerdvd staat)

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het probleem is dat de receiver geen optie heeft om de voorste 2 speakers naar de surround speakers te kopieren. Tenminste die mode kwam ik niet tegen in handleiding.

Nu wordt het inderdaad erg lastig om de speakers aan te sturen.

Misschien is het een idee om de pc naast digital ook analoog aan te sluiten, maar dan op de surround speakers input op de recevier. Op veel geluidskaarten werkt digitaal en analoog namelijk tegelijkertijd.
Hopelijk kan jou geluidskaart dat ook, en heeft deze een goede kwaliteit analog output.

• Slogra
  • Niet online
Een softwarematige oplossing lijkt me niet de uitkomst. Je kan foobar wel op rear zetten, maar je gebruikt de rear output van je geluidskaart niet, dus dat gaat niet werken.

Andere oplossing is om alles naar dolby digital om te zetten, wat zorgt voor kwaliteitverlies en het is erg omslachtig. Dit kan misschien met AC3 filter, wat gemaakt is voor videoplayers. Dit gaat dus niet lukken in foobar, want zover ik weet is er geen geen plugin voor foobar die stereo geluid naar Dolby Digital om te zetten.

• mad_dog
[even volledige edit]

Ik denk inderdaad dat foobar de analoge outputs aanstuurt als je kiest voor 'stereo naar 4 channels'.
Wat ik mis is gewoonweg het knopje op mijn receiver om A+B aan te zetten, jammer maar helaas :(

Hoe zit dat met het aansluiten van 2 speakers op 1 output.
Mijn receiver is 2x 85watt (in stereo)
2x Infinity 3weg speakers van 150watt en 6ohm
2x sony 2weg speakers van ?? watt en 6ohm

Geen idee of dit gaat werken, en of ik iets ga slopen...

[ Voor 92% gewijzigd door mad_dog op 28-05-2009 11:23 . Reden: tegelijk ]

• Slogra
  • Niet online
mad_dog schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:13:
[Edit: we zitten tegelijk te antwoorden, ik ga even kijken naar die oplossing van dd via foobar... Ben je zeker dat dit kwaliteitsverlies opleverd?]
Dolby Digital is een lossy formaat (net als mp3) maar dan multichannel, dus altijd kwaliteits verlies. De DD/DTS plugins voor foobar, die ik ken, kunnen alleen DD/DTS doorsturen, en kan dus geen stereo naar DD omzetten.
De analoge aansluitingen van de receiver zijn minder goed dan de digitale. Mijn dvd-speler (coax) en mijn pc (optical) klinken redelijk goed, maar vroeger had ik mijn pc analoog aangesloten, en dit was niet zo goed als het nu is met digitaal. (met terratec kaartje, en vergulde analoge kabels)
Analoog aansluiten lijkt mij toch de beste oplossing, omdat er geen goede alternatieven zijn. Analoog werkt altijd zonder dat je vreemde settings of plugins nodig hebt.
Als je echt goed geluid via analoog wil hebben, heb je een goede geluidskaart nodig. Soms ligt het inderdaad ook aan de receiver. Onboard geluidskaarten zijn niet zo slecht meer als vroegen, dus is het proberen waard.
Welke terratec heb je? Er is nogal veel kwaliteitsverschil tussen de terratec kaarten.
Ik vermoed dat het niet heel lastig zal zijn voor een computer om het geluid dat stereo is, om te zetten in een geluid dat 2x stereo is (4 speakers). Misschien doet foobar dat ook wel, maar kan foobar het niet over de digitale output sturen...
Klopt. Die 2x stereo optie in foobar werkt alleen voor de analoge output.

• Slogra
  • Niet online
2 speakers aansluiten zou ik nooit doen. De impendantie van de receiver is gelijk aan de speakers, je receiver is dus niet krachtig genoeg om meerdere speakers tegelijk aan te sluiten.

Misschien kan je wel een soort switch maken?

• mad_dog
Terratec aureon fun :$

Ik ga vanmiddag eens even rustig proberen de hele zwik (ook) analoog aan te sluiten. Nooit eerder de multi-channel-in van de receiver gebruikt, dus ik ben benieuwd! Bedankt voor je uitgebreide antwoorden so far ! :)

• Slogra
  • Niet online
Terratec aureon fun heeft een C-Media chip. Volgens mij is dat niet zo goede. Ik denk dat je huidige onboard een gelijkwaardige of zelfs betere analog output heeft.

• mad_dog
Ik heb dus niet genoeg analoge kabeltjes (jackplug naar tulp) om de boel analoog aan te sluiten, zal na het weekend worden dat ik daar weer tijd voor heb... Ik zal het resultaat zeker hier posten! :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tja.. je amp heeft idd geen A+B, maar je zou dus beide speakerparen op je front uitgang aan kunnen sluiten.
Even in je specs kijken of dat kan (kan je amp 3ohm aan?) en voorzichtig met de volumeknop.

Desnoods in zet je ze in serie (12 ohm), dat trekt je amp echt wel.

Wise enough to play the fool

• mad_dog
Ja, heb ik nog even over nagedacht, maar het fijne vind ik als ik kan switchen tussen de speakers in kamer A, en af en toe speakers in kamer B erbij. (zodat kamer A niet zo hard moet dat ik het in kamer B hoor)

Ik ga dus voor de oplossing van het analoog aansluiten, en dan via foobar de stereo omzetten naar 4 channel. Even kabeltjes inkoppen na het weekend, en hopen dat alles gaat werken :)

Verwijderd

Die kabeltjes zijn 80 cent bij de action, overigens.

• mad_dog
Een gouden tip, en 't zit hier niet ver vandaan!

• mad_dog
Ongelofelijk!

Vannochtend booten, geen geluid?!
Ik even de settings in, en in de asus control panel van de realtek HD audio bleken er wat opties verkeerd te staan. Ik ontdekte een redelijk onlogisch knopje waardoor ik kon schakelen tussen dolby prologic / dolby digital / en nog wat.
De optie dolby digital zorgt ervoor dat alle sound dus daadwerkelijk digitaal verstuurd wordt. Dit, in combinatie met foobar's 'convert stereo to 4 channel' en de optie 'a.f.d.' op de versterker zorgt ervoor dat ik stereo over 4 speakers heb! :D

Nouja, bijna dan, want mijn versterker geeft aan dat hij ook een center speaker probeert aan te sturen...
Dit komt omdat ik in asus control panel aangeeft dat ik in plaats van 'digital pcm output', 'dolby digital 5.1' heb. De versterker weet dat ik geen sub heb, maar probeert nu volgens mij het 4channel stereo geluid wat verstuurd wordt als 5.1 te decoden naar 5.0 ... (als ik dr naast zit, verbeter me maar :P )

Toch raar dat de optie 'digital pcm output' geen 4 channel stereo kan overbrengen (maar wel dts/ddt uit films)

EDIT: ik zit nog eens te denken, dit is niet ideaal: Ik heb 2 channel stereo, foobar convert dit naar 2x 2 stereo (over 4 speakers). Vervolgens wordt dit door de asus HD audio (realtek) software omgezet naar ddt 5.1, en digitaal verstuurd. Mijn receiver zet dit weer om in 5.0, over 4 speakers... Niet best voor de kwaliteit lijkt me zo.
De analoge optie kent volgens mij geen omzet-momenten (behalve voobar), dus zal een beter resultaat opleveren.

[ Voor 45% gewijzigd door mad_dog op 02-06-2009 10:42 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

n.b. Mocht je versterker wél een speakers A en B aansluiting hebben (met bijbehorende A/B keuze schakelaar aan de voorzijde) dan gebeurd daar niets meer en niets minder dan het parallel schakelen van meerdere speakers aan dezelfde eindtrap, en dus moet je impedantie in de gaten houden. (zonder A/B schakelaar is het parallel aansluiten van 2 speakers op 1 output dus precies hetzelfde)
Met te lage impedanties is doorgaans niets mis, zolang je je versterker maar met beleid gebruikt en geen militaire volumes probeerd te behalen, want dán moet hij zoveel vermogen gaan leveren, waar hij snel stuk van kan gaan, nog voordat er merkbaar een warmte probleem ontstaat.
Speakers in serie schakelen kan ook, maar dat moet je eigenlijk alleen doen bij gebruik van identieke speakers, omdat vanwege de design verschillen de ene speaker dan (veel) harder zou kunnen gaan als de andere.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 03-06-2009 15:33 ]

Alles kan stuk.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:57

mace

Sapere Aude

mad_dog schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:31:
Ongelofelijk!

Vannochtend booten, geen geluid?!
Ik even de settings in, en in de asus control panel van de realtek HD audio bleken er wat opties verkeerd te staan. Ik ontdekte een redelijk onlogisch knopje waardoor ik kon schakelen tussen dolby prologic / dolby digital / en nog wat.
De optie dolby digital zorgt ervoor dat alle sound dus daadwerkelijk digitaal verstuurd wordt. Dit, in combinatie met foobar's 'convert stereo to 4 channel' en de optie 'a.f.d.' op de versterker zorgt ervoor dat ik stereo over 4 speakers heb! :D

Nouja, bijna dan, want mijn versterker geeft aan dat hij ook een center speaker probeert aan te sturen...
Dit komt omdat ik in asus control panel aangeeft dat ik in plaats van 'digital pcm output', 'dolby digital 5.1' heb. De versterker weet dat ik geen sub heb, maar probeert nu volgens mij het 4channel stereo geluid wat verstuurd wordt als 5.1 te decoden naar 5.0 ... (als ik dr naast zit, verbeter me maar :P )
Mja, valt wel mee eigenlijk, hij telt bij de 5 kanalen de LFE op, maar de LFE = 0, dus het is origineel signaal + 0 = origineel signaal.
Toch raar dat de optie 'digital pcm output' geen 4 channel stereo kan overbrengen (maar wel dts/ddt uit films)
4 channel PCM is iets wat totaal niet standaard is dus het is helemaal niet gek dat het niet werkt.
EDIT: ik zit nog eens te denken, dit is niet ideaal: Ik heb 2 channel stereo, foobar convert dit naar 2x 2 stereo (over 4 speakers). Vervolgens wordt dit door de asus HD audio (realtek) software omgezet naar ddt 5.1, en digitaal verstuurd. Mijn receiver zet dit weer om in 5.0, over 4 speakers... Niet best voor de kwaliteit lijkt me zo.
De analoge optie kent volgens mij geen omzet-momenten (behalve voobar), dus zal een beter resultaat opleveren.
Nee, het gaat zo:

Foobar, stereo naar 4 kanalen PCM > DD 5.1 met 2 kanalen leeg (center en sub) > reciever die de lege LFE optelt bij de rest.

Resultaat is gewoon hetzelfde als wat foobar uitstuurt minus het kwaliteitsverlies door de DD conversie.

• mad_dog
Remco, bedankt voor je uitleg! Aan het parralel en serie schakelen wilde ik nog niet beginnen eigenlijk...

Mace, ik heb het nu zelfs voorelkaar dat mijn receiver doorheeft dat ik geen sub, en geen center heb. (1 van de meeste onduidelijke menu's ooit uitgevonden voor een receiver...)
Zitten we alleen nog met de 2x DD conversie als verlies. Ik ga toch de kabeltjes analoog halen, als is het maar omdat ze maar 80cent kosten en ik graag het verschil eens wil horen / zien.

Verder vroeg ik me af of je op 1 of andere manier het volume van de voorspeakers lager kan zetten, individueel van de achterspeakers. Ik vermoed van niet, maar dat zou helemaal ideaal zijn!

• mad_dog
Even een update;
Inmiddels heb ik de kabeltjes gehaald, super tip, was maar 70 cent per kabel :D

Aangesloten, en in de Realtek HD audio manager vroeg tijdens het aansluiten wat ik aansloot (eerst dus front speakers, daarna rear speakers). Vervolgens de audio mode op 4 channels gezet.
Alleen de front speakers werken. :(

Op 8 channels zetten zorgt ervoor dat de front + back speakers werken, maar goed, dan probeert de computer dus ook een sub, center, en 2x side aan te sturen... gek wordt ik ervan 8)7
Pagina: 1