Wie bedient de Giessenbrug in de A20 in de spits?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02
Zomaar een kleine frustratie die vandaag weer eens voorbij kwam. Ik rijd tegenwoordig dagelijks van Den Haag naar Schiedam via A13-A20. Vooral 's avonds (op mijn terugweg) besluit iemand regelmatig om de Giessenbrug in de A20 ter hoogte van Spaanse Polder open te gooien.
Nu vroeg ik me af: wat moet er in g*dsnaam rond 18.00 voor belangrijke boot door die brug dat ze daar een druk stuk snelweg voor stil leggen? Kan dat niet makkelijker wachten totdat de spits voorbij is? Volgens mij zijn die +/- 5 minuten dat de brug open is meteen goed voor gemiddeld een 15 minuten vertraging voor ik weet niet hoeveel auto's, vrachtwagens, etc. Een soortgelijk geintje heb ik ook wel eens op de A1 gezien.

Iemand enig idee wie, en op welke gronden, bepaalt of zo'n brug in een Rijksweg open gaat of niet? Moet je daarvoor met de Pakjesboot van de Sint aankomen, of is een zeilbootje al voldoende? Wordt er überhaupt naar de verkeersdruk op dat moment gekeken? Misschien dat een beetje achtergrond me de volgende keer wat frustratie scheelt :).

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 27-05-2009 20:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij is dat dagelijkse kost. In ieder geval in de paar jaar dat ik daar dagelijks langs reed, was het vaste kost dat ie om 18u open ging. Geniaal :(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Tja, dat gebeurt op de A7 bij Zaandam/Koog a/d Zaan ook.

Die brug is ook altijd open tijdens de spits, zowel 's ochtens als 's avonds.

Tis schijt irritant, maar ja, blijkbaar moeten automobilisten in de file staan omdat er 1 fucking boot doorheen moet. En tegelijkertijd straks dat rekeningrijden er doorheen drukken..... :X

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dus voor dat kwartiertje van jouw moet die boot tig tijd wachten?
en neem aan dat 't niet 1 boot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 22:48

Gé Brander

MS SQL Server

Echt idioot dat ze niet nadenken over het fileprobleem met het openen van die dingen. Overal gebeurt dat. En dan vooral tijdens de ochtend en avond spits. Is het dan soms ook spits voor boten of zo?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

GoldenSample schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:28:
Assumption is the mother of all fuck ups!

Ja! Het gebeurt maar al te vaak dat zo een brug tijdens de spits voor een enkel plezier jachtje open gaat. Sta zelf vaak bij de brug over de ringvaart bij Aalsmeer te wachten in de spits...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Reptile209 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:48:
Iemand enig idee wie, en op welke gronden, bepaalt of zo'n brug in een Rijksweg open gaat of niet? Moet je daarvoor met de Pakjesboot van de Sint aankomen, of is een zeilbootje al voldoende? Wordt er überhaupt naar de verkeersdruk op dat moment gekeken? Misschien dat een beetje achtergrond me de volgende keer wat frustratie scheelt :).
Die brug gaat af en toe open. Dan gaan er waarschijnlijk meerdere boten tegelijkertijd doorheen :)

Eerlijker zou natuurlijk zijn om de brug afwisselend een half uur open en dicht te doen, zodat je als schipper af en toe ook gewoon door kunt varen, maar schippers zijn nou eenmaal wat geduldiger dan automobilisten, dus die gunnen het de automobilisten wel dat ze 90% van de tijd gewoon door kunnen karren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
GoldenSample schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:28:
Nouja, voor mij... om me heen staan dan ook 100+ auto's die samen een steeds langere file aan het vormen zijn, allemaal met draaiende motoren... Dat is in meerdere opzichten niet helemaal te vergelijken met een boot die tot na de spits voor de brug moet liggen. Of waarvan ze beter moeten timen wanneer dat ding moet vertrekken zodat hij ruim voor of na de spits die brug door is.
eamelink schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:33:
[...]

Die brug gaat af en toe open. Dan gaan er waarschijnlijk meerdere boten tegelijkertijd doorheen :)

Eerlijker zou natuurlijk zijn om de brug afwisselend een half uur open en dicht te doen, zodat je als schipper af en toe ook gewoon door kunt varen, maar schippers zijn nou eenmaal wat geduldiger dan automobilisten, dus die gunnen het de automobilisten wel dat ze 90% van de tijd gewoon door kunnen karren ;)
Ik heb helaas nog niet ver genoeg vooraan gestaan om te kunnen zien hoeveel bootjes er dan doorheen gaan. Tegen de tijd dat ik over het water mag, is er al in geen waterweg velden of wegen meer een boot te bekennen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Reptile209 op 27-05-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Ik heb even de bedieningstijden van de brug nagekeken en het lijkt er dus op dat ze de spits zien tussen 16.00 en 18.00 uur. Beetje raar inderdaad, maar er zal wel beroepsvaart door moeten.

ma t/m vr 06.00-07.15
ma t/m vr 09.00-16.00
ma t/m vr 18.00-22.00
za 06.00-12.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

DarkShadow16 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:57:
Ik heb even de bedieningstijden van de brug nagekeken en het lijkt er dus op dat ze de spits zien tussen 16.00 en 18.00 uur. Beetje raar inderdaad, maar er zal wel beroepsvaart door moeten.

ma t/m vr 06.00-07.15
ma t/m vr 09.00-16.00
ma t/m vr 18.00-22.00
za 06.00-12.00
Tja, dat lijkt positief te zijn, het grote probleem is dat in heel west nederland de spits feitelijk de gehele dag duurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
DarkShadow16 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:57:

ma t/m vr 06.00-07.15
ma t/m vr 09.00-16.00
ma t/m vr 18.00-22.00
za 06.00-12.00
Kijk, daar kunnen we wat mee! Morgen maar eens met de baas babbelen dat ik ècht voor 18u de brug voorbij moet zijn :+. Waar heb je dit gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
ja is prima zegtie dan, begin je ook om 6 uur ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
http://www.rijkswaterstaa...gen/publicaties/index.jsp

Hier staan de tijden van alle bruggen en sluizen in.
Aangezien ik zelf regelmatig vaar kijk ik er dus ook wel eens in als ik thuis ben en de almanak op de boot ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:21
Reptile209 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:34:
[...]
Nouja, voor mij... om me heen staan dan ook 100+ auto's die samen een steeds langere file aan het vormen zijn, allemaal met draaiende motoren...
Afbeeldingslocatie: http://www.leefbaarutrecht.nl/wp-content/uploads/brugopen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ongeloofelijk dat dit nog bestaat op een van de drukkere stukken snelweg van nl. De infrastructuur rond Rotterdam/A13 is zowiezo al een lachertje tov het verkeersaanbod.

Praktisch gezien lijkt me het wel lastig hier iets aan te doen, verbouwen van de brug zorgt helemaal voor verkeersoverlast. Wellicht kunnen ze de openingstijd verzetten naar 18:30, dat scheelt al een hoop qua drukte. Die 10 schippers kunnen wel wachten op de tienduizenden autos die naar langskomen in de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

c70070540 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:30:
[...]

Assumption is the mother of all fuck ups!

Ja! Het gebeurt maar al te vaak dat zo een brug tijdens de spits voor een enkel plezier jachtje open gaat. Sta zelf vaak bij de brug over de ringvaart bij Aalsmeer te wachten in de spits...
Die Giessenbrug gooien ze niet open voor een plezierjacht. Dat is beroepsvaart, binnenvaart, kan je op zich wel verwachten in de buurt van Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:59
Reptile209 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:16:
[...]
Kijk, daar kunnen we wat mee! Morgen maar eens met de baas babbelen dat ik ècht voor 18u de brug voorbij moet zijn :+. Waar heb je dit gevonden?
Of 30 minuten later. Omdat de brug voor 18:00 een tijd dicht is, zullen boten ervoor gaan liggen wachten. Zeer waarschijnlijk zal deze brug dus elke dag klokslag 18:00 uur opengaan omdat deze rij er onderdoor wilt. Een half uurtje later zal de file wel weer opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

THIJZEL schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 08:48:
Ongeloofelijk dat dit nog bestaat op een van de drukkere stukken snelweg van nl. De infrastructuur rond Rotterdam/A13 is zowiezo al een lachertje tov het verkeersaanbod.

Praktisch gezien lijkt me het wel lastig hier iets aan te doen, verbouwen van de brug zorgt helemaal voor verkeersoverlast. Wellicht kunnen ze de openingstijd verzetten naar 18:30, dat scheelt al een hoop qua drukte. Die 10 schippers kunnen wel wachten op de tienduizenden autos die naar langskomen in de spits.
Dat doen ze dus al, twee uur lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

misschien gooien ze de brug wel bewust open om te voorkomen dat er ergens anders een file ontstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 21:58
croxz schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:31:
[...]

Of 30 minuten later. Omdat de brug voor 18:00 een tijd dicht is, zullen boten ervoor gaan liggen wachten. Zeer waarschijnlijk zal deze brug dus elke dag klokslag 18:00 uur opengaan omdat deze rij er onderdoor wilt. Een half uurtje later zal de file wel weer opgelost zijn.
Jij snapt 't. Je ligt als pleziervaart gewoon te wachten totdat die brug open gaat, in het hoogseizoen met soms wel dertig of meer schepen (bootjes :9). De sluis bij Enkhuizen is/was berucht, maar ook de brug in de ring van A'dam over 't IJ.

Dat Rijkswaterstaat vervolgens verzonnen heeft om om zes uur precies die dingen open te knallen, daar kan ik weinig aan doen :P

Overigens is het in het geval van de Giessenbrug waarschijnlijk beroepsvaart, ik kan zo in de omgeving iig geen jachthavens vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Zsub schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:23:
[...]

Jij snapt 't. Je ligt als pleziervaart gewoon te wachten totdat die brug open gaat, in het hoogseizoen met soms wel dertig of meer schepen (bootjes :9). De sluis bij Enkhuizen is/was berucht, maar ook de brug in de ring van A'dam over 't IJ.

Dat Rijkswaterstaat vervolgens verzonnen heeft om om zes uur precies die dingen open te knallen, daar kan ik weinig aan doen :P

Overigens is het in het geval van de Giessenbrug waarschijnlijk beroepsvaart, ik kan zo in de omgeving iig geen jachthavens vinden :)
Voldoende jachthavens hoor, tegenover de dierentuin Blijdorp bijv. Maar de Giessenbrug is vrij hoog, dan moet je wel een erg groot jacht hebben, wil je daar niet onder door kunnen. Exacte hoogte weet ik niet, maar een een niet al te hoge mast moet zelfs wel lukken. Maar goed, 500 meter verderop is de volgende brug, bij Overschie, die is al een stuk lager. En weer een stukje verderop, door het dorp zelf, is helemaal leuk met een flink binnenvaart schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17

paQ

Scheepvaart (vracht) krijgt zover ik weet altijd voorrang.
Het is een zeer heikel punt op de spijkenisserbrug en misschien wel de nummer 2 reden waarom ik ga verhuizen.
Probleem is ook dat de grote scheepvaart niet zomaar even kan remmen. Ook in de spits gaat de brug meer dan eens open.

Nou is een voordeel van de Giessenbrug dat ie ontzettend stnel op en weer dicht gaat.
In Spijkenisse sta ik (ook vanwege formaat en dus 'remweg' van 3 km) regelmatig zomaar 15 minuten te wacthen... En dat is dan alleen in het geval van 1 schip... (ga maar na als het er twee zijn)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hendrikjan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:38:
misschien gooien ze de brug wel bewust open om te voorkomen dat er ergens anders een file ontstaat :)
Goed idee! Als we de A13 afsluiten in de spits ontstaat er waarschijnlijk ook geen file op de A20!
Pagina: 1