LED's in laminaatvloer, maar hoe nu met de voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 11:55
Hoi,

Vraagje, ik ga binnenkort mijn nieuwbouwappartement betrekken en wil daar wat gave dingen gaan doen met LED verlichting in de vloer. Gelukkig had ik al snel het volgende gevonden, dat mij wel aanstaat

Laminaat verlichting

Nu zit ik alleen een beetje te klooien met hoe ik dat ga aansturen. Het liefst zou ik het via bestaande wandcontactdoosdingen doen zodat ik niet met een lelijke trafo zit die uit het zicht moet worden gewerkt, daarbij zou ik het prettig vinden het via een wandschakelaar te kunnen dimmen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een dimbare voeding die in een wandcontactdoos in te bouwen is zodat ik alleen nog met de uitdaging zit om de bekabeling onzichtbaar onder de vloer te krijgen.

Mocht dit allemaal gaan lukken wil ik dit misschien ook in de badkamer in de tegelvloer gaan toepassen...

Ben benieuwd naar jullie suggesties...

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Even een kleine waarschuwing: LED's van hogere vermogens zetten afhankelijk van de kleur maar een 10 tot 20% van hun vermogen om in licht. De rest gaat naar warmte. Als ze die warmte niet kwijt kunnen gaan ze eerst verkleuren en dan stuk.
Ik zou dus niet meer dan 200mW per led totaal gaan verstoken als er geen koeling voorzien is.

De beste manier om de LED's aan te sturen is met een stroomgestuurde buck converter die 220V ingang heeft en een bepaalde ingestelde stroom door de belasting trekt. Dit zou je toelaten om zeer efficient een lange string aan LED's te doen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Als ik de werkwijze in die link bekijk heeft hji Highflux LED's gebruikt die max 30mA verstoken en heeft hij ze nog teruggeschroeft ook omdat ze dan nog teveel licht gaven, dus dat zal denk ik wel mee gaan vallen.

Ik was in ieder geval niet van plan mijn laminaat in de fik te laten vliegen :D

Edit: datasheet van die LED's geeft een maximum vermogen van 114 mW aan, dus zou moeten gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Lieutenant C. op 27-05-2009 21:07 ]

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Leuk idee!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Btw, wth is een buck converter???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Een Buck convertor is een soort step-down convertor die vrij efficient is.

Die verlaagd de 230V dus tot de spanning die nodig is voor de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Oke, en heb je die dan toevallig ook in een inbouwmodel voor wandcontactdozen? En zijn de LED's daarmee te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Wandcontactdozen model ken ik niet, maar kwam wel op de volgende site dimmers en trafo's tegen, ook met afstandsbediening.
http://www.led1.de/shop/i...ac97137dd6199001d00987855

Maar volgens mij is dit allemaal RGB...daarmee kan je van kleur wisselen, en ik weet niet of je dat ook wilt kunnen....

[ Voor 20% gewijzigd door sjolmers op 28-05-2009 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb ook met het idee gelopen om iets dergelijks in m'n houten vloer te doen (wat meer ruimte in de dikte dan met laminaat) maar ben geschrokken van de kleur die compacte LED-verlichting nogsteeds geeft. Het is best apart om verlichting in je vloer in te bouwen maar ik ben bang dat je je na verloop van tijd vooral gaat ergeren aan de kille kleur van het licht. Dan maar geen lampjes in de vloer ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Ik vond ook nog eea bij Velleman: http://www.velleman.be/ot/nl/product/view/?id=377992

Verder kun je hier heel veel informatie en tips vinden: http://www.ledhilfe.de/viewforum.php?f=40
Het is alleen in het Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Exirion schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 08:55:
Ik heb ook met het idee gelopen om iets dergelijks in m'n houten vloer te doen (wat meer ruimte in de dikte dan met laminaat) maar ben geschrokken van de kleur die compacte LED-verlichting nogsteeds geeft. Het is best apart om verlichting in je vloer in te bouwen maar ik ben bang dat je je na verloop van tijd vooral gaat ergeren aan de kille kleur van het licht. Dan maar geen lampjes in de vloer ;)
Dat is iets dat mij ook wel heeft bezig gehouden, maar via die link die ik boven er bij gezet heb ben ik er ook achter gekomen dat je inmiddels ook warm witte LED's hebt dus die zullen allicht een stuk anders eruit zien dan normale witte LED's. Da's ook wat ik al veel gelezen heb. De reden waarom ik zijn oplossing wel wat vind hebben is omdat er op dit moment eigenlijk maar 1 fabrikant is die die lampjes kant-en-klaar maakt en die zijn dus spectaculair duur. Dat spul heet Eyeleds en dan moet je rekenen in de buurt van 200 eu voor drie lampjes. Da's mij wat te gortig
Wandcontactdozen model ken ik niet, maar kwam wel op de volgende site dimmers en trafo's tegen, ook met afstandsbediening.
http://www.led1.de/shop/i...ac97137dd6199001d00987855

Maar volgens mij is dit allemaal RGB...daarmee kan je van kleur wisselen, en ik weet niet of je dat ook wilt kunnen....
Correct, ik ben niet geinteresseerd in RGB, hoef niet zo nodig een kerstboom in mijn vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Lieutenant C. schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:05:
Dat spul heet Eyeleds en dan moet je rekenen in de buurt van 200 eu voor drie lampjes. Da's mij wat te gortig
Die ken ik ook al een tijdje maar die zijn idd zelfs rond de 280 euro voor 3 lampjes, afhankelijk van het type. Ik vind het leuk worden als het voor 4 spotjes onder de 150 euro komt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Nou, het lijkt erop dat dit dus moeilijker is dan op het eerste gezicht lijkt. Als dus die wandcontactdoosvoedingen niet blijken te bestaan, heeft dan iemand een idee over hoe dit anders op te lossen? Ik zou eigenlijk graag de hele handel met een inbouwdimmer in een wandcontactdoos bedienen. Ben namelijk ook van plan dit in de hal te gaan toepassen en dan zou ik graag in staat zijn de LED's bij binnenkomst van het appartement meteen in te schakelen, en bij het betreden van de woonkamer ook weer uit (eigenlijk een hotelschakeling dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 17:31
Ik heb het onlangs ook gemaakt nav de link welke de topicstarter aangeeft.
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning aan de achterzijde van de woonkamer 2 grote openslaande deuren naar de tuin. Hiervoor heb ik 4 warm witte leds in het laminaat gemaakt.

Erg fraai! Ik heb ze zo'n 35 cm naar binnen laten vallen zodat als de gordijnen 's avonds dicht zijn ze ook nog zichtbaar zijn, en ze tegen de gordijnen opschijnen.

Ik heb dus ook 4 warm witte leds gekocht, 4 lenskapjes zoals op de link te zien is. Ik heb de leds heel voorzichtig iets bijgeschaafd en vervolgens in de lenskapjes gedaan. Zit nu prima vast!

Ik heb het geheel alleen niet dimbaar. Ik heb het zaakje in serie staan met een weerstand. Dit geheel zit op een 12 adapter. (gewoon zo'n huis tuin keuken adapter als veel aparaten gebruiken)

De 12v adapter is bij mij niet te zien omdat deze achter de gordijnen valt. De weerstand in serie zorgt ervoor dat de stroom door de leds beperkt wordt tot zo'n 35mA.

Ik was slechts een paar euro kwijt voor de lampjes en de lenskapjes. De adapter had ik nog van een oud niet meer gebruikt apparaat. Ik zou het zeker weer maken, ben erg blij mee! :)

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Goed om te horen dat er meer mensen mee bezig zijn. Vraagje, hoe bevalt de kleur van de warm witte led's jou? En kun je ook iets kwijt over welk type led je genomen hebt? Ik zit zelf nog een beetje te puzzelen vwb de straalhoek. Ik heb gezien dat je die dingen varierend van 8 graden tot wel 130 graden straalhoek hebt en dat maakt denk ik nogal een verschil. Even afgezien dat ik ook niet weet wat die lens nog voor een effect op het geheel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 18:36
Erg gaaf om zulke initiatieven te lezen. Bedenk wel, zodra je het niet meer intressant vind, je met een gaten in je laminaatvloer zit. Zijn ledjes in plint niet wat voor jou?

Kunnen in principe dezelfde ledjes in, de draad kan er mooi achter en de voeding is ook goed te regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-10 19:03
Dimmen met een potmeter misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een tijdje terug heb ik een dimmer ontworpen en gebouwd.
Deze werkt prima en is ingebouwd in een doos.
Ik heb een ringkern trafo ook in de doos gebouwd.
Stuur maar een PM dan krijg je het ontwerp.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Ik vond net deze dimmer op Ebay: http://cgi.ebay.de/LED-Di...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Deze dimmer is compleet met afstandsbediening en wellicht is die 'simpel' te modden tot een wandschakelaar model.

[ Voor 23% gewijzigd door sjolmers op 02-06-2009 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
He Guus, klinkt goed! Ik zou je ook graag willen PM'en, maar volgens mij heb je die optie niet aan staan?!?! (Of doe ik iets fout?!?!) Ik zie in ieder geval geen DM icoontje bij je nick.
@sjolmers, bedankt, maar ik heb het idee dat die wat te groot is om in een wcd in te bouwen. Als je de ombouwkast vergelijkt met de grootte van de ab (die volgens mij de grootte van een autoafstandsbediening heeft) denk ik dat dat wel eens een probleem zou kunnen worden. Bovendien zit bij die dimmer de voeding volgensm ij er nog niet bij in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

Wat is eigenlijk de afmeting van een wcd? ik heb even ge-googled, maar vond zo geen antwoord.
Wel kwam ik deze ook nog tegen: http://cgi.ebay.de/LED-Di...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Afbeeldingslocatie: http://www.led-mg.de/images/product_images/popup_images/109_1.JPG
Dit is een mooie kant-en-klaar oplossing, er moet echter nog een 12V voeding bij.

EDIT:
Ik kwam ook deze nog tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/20/!BTN6cpgBmk~$(KGrHgoOKjkEjlLm,8SUBKHTbLOETw~~_1.JPG
http://cgi.ebay.de/LED-Di...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Dit is ' unterputz' of te wel inbouw. Maar ook hier zal nog een trafo bij moeten!

[ Voor 26% gewijzigd door sjolmers op 02-06-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers

sjolmers

En een trafo/voeding welke in de standaard inbouw doos past:
http://cgi.ebay.de/LED-Tr...4.c0.m14.l1262&_trkparms=|301%3A1|293%3A1|294%3A30
Afbeeldingslocatie: http://i11.ebayimg.com/01/i/001/0e/2c/d810_1.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door sjolmers op 02-06-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Maail maar aan mijn naam "voornaam.achternaam" @wolmail.nl.
(Dit moet ook in mijn profiel staan.)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Goed bezig sjolmers! Die had ik allemaal nog niet gevonden, dus dat kan best wel eens een goeie optie worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Update en nieuwe vraag:

Inmiddels mijn appartement betrokken, van Guus een schema gekregen voor de dimmer en zelfs heeft hij een printplaatje voor me laten maken _/-\o_ maar toch tegen andere uitdagingen aangelopen, zoals het leggen van leidingen naar de vloer om de LED's te bereiken en ga zo maar even verder. Vervolgens kwam een vriend met een geniaal idee, om m.n. de hoeveelheid hak- en breekwerk aanzienlijk te verminderen is besloten op draadloze aansturing over te gaan waardoor de bekabeling onder de vloer naar de berging geleid is en de voeding en de radiografisch aanstuurbare dimmer in de berging weggewerkt kon worden. Daarmee is uiteindelijk de volgende situatie ontstaan (ik zal nog wel pics posten):
10 Leds in het laminaat (3 x 3 serieel met bijbehorende voorschakelweerstand en 1 op een aparte streng met een hoger weerstand, uitgerekend met zo'n LED calculator), daar een 12V ledvoeding aan (geschakelde of elektronische voeding) en daaraan een FS20 dimmer van Conrad. In de schakelaars een FS20 zender, aangesloten op een drukschakelaar.
En nu het probleem: als ik de voeding rechtsstreeks aan de 220V hang branden de leds hartstikke mooi. Als ik vervolgens de dimmer eraan hang (en ja, het is het type dat geschikt is voor elektronische voedingen) doen de leds het ook, maar zijn niet te dimmen. Als ik dan de dimmer laat uitschakelen gaan de leds knipperen met een frequentie van ongeveer 1 Hz.
Mijn vraag is dus, ligt dit aan de voeding, moet dat echt perse een dimbare voeding zijn? Die dingen zijn nl. echt takkeduur in vergelijking met een normale ledvoeding. Ter illustratie, de voeding die ik nu heb is een 12V 2,5A geschakelde waterdichte voeding. Een dimbare leddriver heb ik nog niet onder de €40,- gevonden. En als dit dan echt het probleem is, wat is dan uberhaupt het verschil tussen een normale en een dimbare ledvoeding?

Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Ik denk dat je voeding de dimmer niet helemaal leuk vind. Welke dimmer is het? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=646405 ?

Een veel betere manier om leds te dimmen is pwm gebruiken. Misschien dat je iemand een klein printje kan laten maken die dat voor je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 15:08
Je hebt net ontdekt waarom dimbare voedingen zoveel duurder zijn :)
Een gewone geschakelde voeding (zoals het type wat je nu hebt) zal de netspanning gelijkrichten en opslaan in een condensator, en van daaruit de uitgangsspanning genereren. Zolang de dimmer net genoeg doorlaat om die condensator genoeg op te laden om 1/100 van een seconde energie te kunnen leveren, blijft de uitgangsspanning gewoon goed, en naar ik vermoed belast je je voeding maar lichtjes dus blijven ze idd gewoon branden.

Verder ben ik het met ^eens, maak een PWM regelingetje (NE555, potmeter en wat klein grut) geschikt om de led's te schakelen (simpel FETje is genoeg) en je bent klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Lieutenant C.
@ Bassie, nee, heb die andere dimmer die specifiek voor geschakelde voedingen geschikt is in huis gehaald.

FS 20 dimmer DI 22-3

@ Naftebakje: Ik zou best over willen naar PWM dimmen (doet die DI 22-3 dat niet trouwens, dacht altijd dat dat nou net het verschil tussen een conventionele dimmer en een dimmer voor geschakelde voedingen was :? ) alleen is dan mijn probleem weer veel groter geworden omdat ik dan m'n draadloze aansturing via FS 20 kwijt ben. Ergo, ik wil graag die FS 20 meuk gebruiken, dus moet ik een dimbare voeding kopen?!?!

Edit: Het klopt trouwens wel dat de hele schakeling erg weinig trekt, de ledcalculator bereknde een totaal opgenmen vermogen van net iets meer dan 2 watt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lieutenant C. op 20-08-2009 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Ff een schopje met een nieuwe vraag.

Na wat uren verder onderzoek heb ik volgens mij weer wat geleerd.PWM dimmen doe je dus niet aan de 230V kant maar aan de laagspanningskant en kan ik dus vergeten als ik dit wil combineren met FS 20. Als ik dus FS 20 wil gebruiken ben ik genoodzaakt een ledvoeding te kopen die spanningsgestuurd primair dimbaar is. Ik kan volgens mij niets met een stroomgestuurde ledvoeding want die worden alleen gebruikt voor hoogvermogensleds?!?! heb ik het dan goed?

Klopt het dan ook dat een ledvoeding die primair dimbaar is en ook nog eens spanningsgestuurd is zelf een PWM uitgangssignaal produceert op basis van het geleverde ingangssignaal? Zou iig wel verklaren waarom die dingen zo takkeduur zijn.

Ben benieuwd of ik het nu snap!

Edit: weer wat nieuws uitgevonden waarvan ik ook wel benieuwd ben of dit gaat werken. Ik ben dus ledvoedingen tegengekomen die te dimmen zijn met een potmeter of met een 0-10V regelaar. Zou ik nu de FS20 dimmer die op mijn huidige (niet-dimbare) ledvoeding aangesloten is samen kunnen gebruiken als die 0-10V regelaar (en ja, mijn ledvoeding is 12V dus daar zou nog wat op gevonden moeten worden om dat ding max maar 10V uit te laten sturen)? Is misschien wel een beetje omslachtig want 2 trafo's om een paar leds aan te sturen maar als ik daarmee die FS20 kan gebruiken...

[ Voor 27% gewijzigd door Lieutenant C. op 21-08-2009 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-10 17:11
ik ben erg geintreseerd in de combi FS 20 en led's
zelf zat ik te denken om die 22-3 te combineren met een hallogeen trafo
zou dat mischien een mogelijkheid zijn
je kan halogeen spotjes immers wel dimmen met die FS20 22-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
creon schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:57:
ik ben erg geintreseerd in de combi FS 20 en led's
zelf zat ik te denken om die 22-3 te combineren met een hallogeen trafo
zou dat mischien een mogelijkheid zijn
je kan halogeen spotjes immers wel dimmen met die FS20 22-3
Bij alles wat ik tot nu toe heb weten te achterhalen gaat dit dus ook niet lukken. Led's zijn alleen te dimmen met een PWM systeempje terwijl die FS20 dimmers allebei primair op 230V dimmen. Wat dat betreft ben ik benieuwd of ik het in de edit van mijn vorige post misschien bij het goeie eind heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
"Bij een gewikkelde transformator, ook wel ferro-magnetische transformator genaamd, wordt de frequentie van de ingangsspanning ongewijzigd overgebracht naar de uitgang. Bij een elektronische transformator wordt de ingangsfrequentie van 50Hz 'omgevormd' tot een hoog frequente blokgolf van 35kHz. Door op deze hoge frequentie te werken, kan de omvormer veel kleiner uitgevoerd worden dan een gewikkelde transformator met een zelfde vermogen. Merk op dat de hoogfrequente uitgangsspanning niet voor elk belastingstype geschikt is."

Die dimmer van jou is voor die elec trafo's (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=646392 (ALTIJD product link knop gebruiken bij conrad). Wat jij voor je leds hebt is gewoon een geschakelde voeding.

Daarin zit het verschil.

Je moet je leds gewoon pwmmen. Het printje is relatief simpel, een uc, mosfet (driver) en een ontvanger (en een spanningsregelaar). Die fs20 spul werkt op 868MHz daar moet vast wel een ontvanger voor te vinden zijn. Iemand die ervaring heeft met draadloze zooi kan vast wel wat maken.

Ik zie net dat je op co ook een topic hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
bassie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:20:
"Bij een gewikkelde transformator, ook wel ferro-magnetische transformator genaamd, wordt de frequentie van de ingangsspanning ongewijzigd overgebracht naar de uitgang. Bij een elektronische transformator wordt de ingangsfrequentie van 50Hz 'omgevormd' tot een hoog frequente blokgolf van 35kHz. Door op deze hoge frequentie te werken, kan de omvormer veel kleiner uitgevoerd worden dan een gewikkelde transformator met een zelfde vermogen. Merk op dat de hoogfrequente uitgangsspanning niet voor elk belastingstype geschikt is."

Die dimmer van jou is voor die elec trafo's (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=646392 (ALTIJD product link knop gebruiken bij conrad). Wat jij voor je leds hebt is gewoon een geschakelde voeding.

Daarin zit het verschil.

Je moet je leds gewoon pwmmen. Het printje is relatief simpel, een uc, mosfet (driver) en een ontvanger (en een spanningsregelaar). Die fs20 spul werkt op 868MHz daar moet vast wel een ontvanger voor te vinden zijn. Iemand die ervaring heeft met draadloze zooi kan vast wel wat maken.

Ik zie net dat je op co ook een topic hebt.
Een elektronische voeding is toch gewoon een andere benaming voor een geschakelde voeding of snap ik het nu helemaal niet meer?!?!? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Die dimmer is voor elektronische trafos. Zoals in mijn quote te lezen is is een elektronische trafo iets anders dan een geschakelde voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Sorry Bassie, maar dat haal ik niet uit jouw quote. Het eerste type dat genoemd wordt is de gewikkelde, da's niet moeilijk, da's een groot, zwaar ding met flinke koperdraadspoelen erin. Het tweede type dat genoemd wordt is de elektronische trafo die de ingangsfrequentie omvormt tot een hoogfrequent signaal dat bijgevolg ook op andere m.n. audioapparatuur kan storen. Als ik dit vergelijk met een artikel uit wikipedia over geschakelde voedingen:

Bij een schakelende voeding (vaak met de onjuiste benaming "geschakelde voeding" aangeduid) wordt de aanwezige wisselspanning direct gelijkgericht, waarna een elektronische schakeling deze gelijkspanning door aan- en uitschakelen - vandaar de naam - omzet in wisselspanning met een veel hogere frequentie dan van het lichtnet. Die wordt door een hoogfrequent-transformator met ferrietkern en gelijkrichting en afvlakking (en stabilisatie) omgezet in de gewenste spanning(en). Het rendement is meestal hoger dan van een lineaire voeding. Schakelende voedingen zijn echter complexer dan lineaire en het is moeilijk te voorkomen dat dit type voeding elektrische storing genereert, zogenaamde E.M.I. (Electro Magnetical Interference). Ook zijn de regeleigenschappen minder goed dan die van lineaire voedingen. Een schakelende voeding kan meestal goed overweg met een ruim bereik aan ingangsspanningen en frequenties (bv. 110 - 240 V, 50 - 60 Hz) waardoor geen verschillende typen nodig zijn voor de verschillende soorten netspanning in de wereld.

Dit is dus hetzelfde als de elektronische voeding, en heb ik dus de goede dimmer. Alleen is daar het probleem niet mee opgelost omdat leds dus niet te dimmen zijn aan de primaire kant van de voeding, zoals ik inmiddels ben achtergekomen. Schijnt alles te maken te hebben met het feit dat primair dimmen op een voeding de secundaire spanning (in een opstelling asl die van mij zijn de leds spanninggestuurd en niet stroomgestuurd) nooit nauwkeurig en zuiver genoeg kan regelen en dus komt pwm dimmen om de hoek. En blijf ik nog met de uitdaging zitten om dat op de een of andere manier met FS20 aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Het verschil tussen een elektronische trafo een een schakelende voeding is dat de trafo geen regeling heeft.

Die voeding heeft een vaste uitgangsspanning. Dat betekent dat de voeding een interne regeling heeft die de uitgang vergelijkt met een ref spanning en aan de hand daarvan regelt. Die elektronische trafo heeft dat niet.

Je kan dus wel de netspanning verlagen / aanpassen. Maar de voeding regelt dan weer bij zodat de uitgangsspanning constant blijft. Die trafo heeft dat niet.

Waarom dat knipperen is als de dimmer uit gaat weet ik niet, misschien dat de voeding in de war raakt.

Dat probleem met die fs20 is op te lossen door een pwm printje te maken die ene ontvanger op dezelfde freq heeft. Het is 868MHz, dus geen speciale freq ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Nu snap ik je verhaal!!! bedankt voor de uitleg en ik snap nu ook helemaal dat een schakelende voeding dus niet te dimmen is. En een elektronische voeding is weer niet geschikt voor leds omdat die een minimale belasting nodig heeft om aan te schakelen dacht ik...
Verder vwb die ontvanger die je voorstelt, ik zou het graag op die manier oplossen, maar ik ben bang dat dat mijn pet te boven gaat. Een pwm schakelingetje in elkaar zetten zal nog wel lukken, maar ik ben bang dat een FS20 ontvanger bouwen andere koek is. Er zit bij FS20 een heel protocol met codering ingebakken om alle verschillende bedieningsmogelijkheden te kunnen sturen. Ik blijf dus nog steeds openstaan voor ideeen en mijn idee is nog steeds om aan de FS20 dimmer een elektronische trafo te hangen (of eventueel dat spul terug te sturen en het conventionele spul te laten komen met een gewikkelde trafo) om daarmee een 0-10v signaal te genereren om daarmee een dimbare ledvoeding aan te sturen. Ben benieuwd wat jullie meningen daarover zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou deze oplossing (in plaats van de led voeding, met enigszins gewijzigde waarden voor de led strings) dit probleem niet kunnen verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Dit zou wel een enorme stap vooruit zijn!!! Ben ik alleen benieuwd in hoeverre ik in staat zou zijn om naar de leds toe nog gebruik te kunnen en mogen maken van dunne kabels. Ik heb nu bedrading van omgeveer 1,5mm dik onder het laminaat door liggen en dat zou ik graag zo houden omdat ik anders in de knoei kom met m'n ondervloer.
Verder ben ik ook benieuwd in hoeverre deze schema's het mogelijk maken de leds te dimmen... Mijn kennis van elektronica gaat niet zover dat ik dat uit deze schema's haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lieutenant C. schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 09:28:
Dit zou wel een enorme stap vooruit zijn!!! Ben ik alleen benieuwd in hoeverre ik in staat zou zijn om naar de leds toe nog gebruik te kunnen en mogen maken van dunne kabels. Ik heb nu bedrading van omgeveer 1,5mm dik onder het laminaat door liggen en dat zou ik graag zo houden omdat ik anders in de knoei kom met m'n ondervloer.
Gezien de lage stroom kom je daar volgens mij wel mee weg, laat ik wel vooropstellen dat ik geen electronica/electro man ben! (En van de regeltjes weet ik al helemaal niets O-) )
Verder ben ik ook benieuwd in hoeverre deze schema's het mogelijk maken de leds te dimmen... Mijn kennis van elektronica gaat niet zover dat ik dat uit deze schema's haal.
Dat is volgens mij eenvoudig te testen, gezien de kosten en de eenvoud van het schema kan je makkelijk een schakelingetje namaken. Test het eerst even uit zonder de dimmer (en let daarbij op dat je met 230 volt test dus kijk uit wat je doet!). Als dat werkt kan je 'm aan de dimmer hangen en testen of de schakeling gedimd kan worden, van wat ik uit deze thread begrepen heb moet dat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Dan ben je nog steeds de spanning aan het verlagen, en kan je dus niet fatsoenlijk dimmen.

Een simpel 0-10V pwm dimmer is trouwens makkelijk te maken met 2 opamps. Het enige dat je dan nog moet hebben is een manier om aan die 0-10V te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Ik was er inderdaad ook bang voor. Ik denk inderdaad ook dat de oplossing toch te zoeken is in een pwm dimmer sturen met een 0-10v signaal. En als dat nou eens met die FS20 dimmer te produceren is.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Gezien het feit dat er ook hier mensen waren die in mijn probleem geinteresseerd waren laat ik de oplossing ook hier weten, de duitse firma ELV (volgens mij een beetje de tegenhanger van Conrad aldaar) heeft gewoon een FS20 PWM dimmer gemaakt die ook meteen als voeding dient. Briljant!!!

FS 20 PWM dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Die Circuitsonline schakeling werkt met een beetje geluk ook prima op een 'normale' (gloeilamp of halogeen) dimmer. Gloei en halogeendimmers zijn ook PWM's, maar dan op 50Hz wisselspanning :)

Wil je het helemaal 'netjes' doen, dan vervang je de poot met de 1N4007 door eenzelfde poot als wat er links naast staat, maar dan precies ondersteboven (halve-brug schakeling). Dan gaat de ene LED branden op de ene helft van de wisselspanning, de andere LED op de andere helft. Twee LED's aansturen in één klap ;)

De ultieme netjes-heid oplossing is dan een volle-brug diode schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.osha.gov/SLTC/etools/electric_power/images/full_wave_rectifier_circuit.gif

De diodes vervang je dan door LED's, en over de 'out' pinnen schakel je een weerstand.

Als je weet hoe je met 230V om moet gaan is deze schakeling trouwens een eitje om te bouwen, het enige risico dat je loopt is dat je een of twee LED's sloopt als het op een dimmer niet blijkt te werken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1