[RAID] Macpwr Hydra Super-S: >2TB met Win2k3 SP2 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 14:36

jelbo

Hij doet het niet!

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar om onder Windows Server 2003 Standard R1 SP2 een >2TB volume aan te maken op mijn RAID5 setupje. =<2TB lukt wel.

Na lang zoeken is mijn keuze voor een nieuwe 'externe schijf' gevallen op de Macpower Hydra Super-S Combo. Deze heb ik afgelopen maandag ontvangen, gekocht bij een reseller in Duitsland. Als HDD's 4 WD AV-GP schijven, de EDS variant. Dit alles met de bedoeling om RAID5 te draaien zodat ik 3TB kan gebruiken.

Ik gebruik Windows XP en ben er inmiddels achter dat die never nooit >2TB kan zien. De Super-S ondersteunt in tegenstelling tot de handleiding die ik heb geen volume splitting of LUN carving.
Use position B for Operating Systems that support volumes over 2TB (e.g. WinVista) and A to restrict the maximum volume to 2TB, which will split the volume (A+B / C+D), for Systems that do not support large volumes.
In de online handleiding is de regel over het splitten weggehaald. Een Macpower medewerker bevestigt dat de handleiding die ik heb fout is, splitten zal de Hydra nooit kunnen.

Bummer, dan maar naar Windows Server 2003 R1 SP2. Die ondersteunt >2TB schijven via GPT. Aangesloten via FW400, geprobeerd op een PCI kaartje en op het mobo zelf (DFI LanParty nForce4 Ultra-D). Helaas, Windows weigert het volume te zien:

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/8025/unreadale.png

RAID0, RAID5, het maakt niets uit. Zelfs een hotfix van Microsoft helpt niet. Diskpart vertelt me dit:

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/8053/diskpartdetails.png

In Windows Vista werkt het wél.. ik zie bij RAID0 3,8TB en bij RAID5 2,7TB. Converteren naar GPT, volumes en partities maken, het werkt allemaal. Als ik dat eenmaal gedaan heb ziet Windows 2003 nog steeds niks. Ik heb praktisch alle diskpart opties al geprobeerd, alles met resultaat "The arguments you specified for this command are not valid.".

Ik wil het liefst niet over naar Vista. Heeft iemand zijn Hydra LAN/800+ met >2TB aan de praat gekregen onder Windows 2003? Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Of moet ik echt over op Vista of Windows 7? :'(

[ Voor 3% gewijzigd door jelbo op 27-05-2009 20:53 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W