Zet PC aan, gaat binnen 1 sec uit en 3 sec. later pas aan

Pagina: 1
Acties:

• qweblaer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02-2024
Hallo, ik heb een wel heel vreemd probleem.

Na een crash was mijn Bios leeg, Bios opnieuw ingesteld en mijn pc loopt weer. Dit was twee weken geleden en bios blijft ok.

Sindsdien, als ik nu mijn PC aan zet, dan gaan de lampjes aan maar hij gaat meteen weer uit, de fans krijgen niet eens tijd om te starten. Na 3 seconden gaan de lampjes weer aan en start de pc normaal op.

In samenwerking met mijn leverancier heb ik het Bios geflashed en opnieuw ingesteld.

Ik heb een ASUS PQ5 de luxe moederboord met een Intel® Core™ 2 Quad Q9450 2666BOX1333 12M
en draai daar windows XP op. 4GB corsair geheugen.

Dit doet de PC alleen als hij langer dan enkele uren uit staat, als je hem binnen een uur start dan start de PC normaal.

Iemand enig idee ??

Groeten Hans

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is de bios goed ingesteld, en dan met name de instellingen mbt voltage en snelheden voor het geheugen.
De P5Qs die ik zelf heb getest deden dit ook wel eens, kwam meestal door verkeerde geheugen instellingen of geheugen dat niet 100% compatible was.

• qweblaer
Ja DRAM frequency op DDR-2 1066 en voltage op 2.1 volgens opgave leverancier.

Het geheugen zou compatibel zijn, Voor de crash deed de pc het al een half jaar goed.

Betreft Corsair 4 GB DDR2-1066 TWIN2X4096-8500C5DF

De voeding is een:
CoolerMaster Real Power M620 Modular, ATX12V

Mijn moederboaard is al eens door de leverancier vervangen omdat het BIOS er iedere keer uitliep.

Verwijderd

Als je het geheugen op 800Mhz zet zal tie het waarschijnlijk niet meer doen.
Het is namenlijk een ''feature'' van het moederbord. Het heeft te maken met dat het moederbord een zogenaamde koude start voorkomt. Soms willen overclockte onderdelen niet starten als het te koud is (heeft met de ''losheid'' van de electronen te maken heb ik mij laten vertellen), nu denkt het moederbord dat er dingen overlocked zijn (hoogstwaarschijnlijk het geheugen) dus warmt tie de computer even op voordat tie aan gaat.

• qweblaer
Mike, waarom treedt dit verschijnsel pas na een half jaar op? Met de huidige instellingen heeft de pc nooit dit verschijnsel vertoond.

Van overclocken heb ik geen verstand en mijn pc is dat niet voor zover ik weet.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:13
Doet mijn P5k-se epu ook.

Is wel een tikkeltje overclockt.
Deed het mobo voorheen ook niet..

Verwijderd

Na een ''bios crash'' of bios ''leeg'' (<- weet eigenlijk niet goed wat ik daar mee moet?) kan dat wel eens gebeuren.
Zou je je geheugen in ieder geval op 800Mhz willen zetten om te kijken of het daar aan ligt? In ieder geval kan het geen kwaad om het te proberen.

En verder kan je het ook gewoon negeren als de pc verder gewoon goed loopt

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 07:37

Dani86

AeroGeek

is 2.1V op je RAM niet een beetje veel?

Misschien een rare vraag maar haal je de stroom van je PC af? maw de stekker uit het stopcontact of zo'n stekkerdoos met schakelaar uit?

Dit verschijnsel heb ik wel eens bij MSI's gezien als de stroom eraf is geweest.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
Mijn P5KC doet dat ook.. Alleen als hij van de de netstroom af geweest is. (stekkerdoos die ik soms uit druk)

ik heb me een tijdje afgevraagd wat het was, maar ik las ergens dat meer mensen het hadden, en sinds alles het verder doet maak ik me niet druk

2JZ TT6 :D

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dani86 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:18:
is 2.1V op je RAM niet een beetje veel?
Veel geheugen dat gebruikt wordt om te overclocken heeft toch 2.1V nodig om stabiel te werken. En dat wil met sommige bordjes nog wel eens fout gaan.

• qweblaer
Dani86 en DJT88. Inderdaad, de PC doet dit als de stroom eraf is geweest.

Mike met deze wetenschap heb ik ook de 800 MHZ geprobeerd maar ook dan start de pc niet gelijk door, pas na 3 sec.

Dani86, 2.1 V is volgens opgave van Corsair.

TerW_DAN, voorheen startte de pc probleemloos, overklok ik dan ?? Niet bewust in ieder geval ?? Als het geheugen compatible is met moederboord dan kan ik er toch van uit gaan dat dit niet het probleem is ?

Nu ik weet dat dit vaker voorkomt maak ik me er niet druk meer over, maar wat ik nog niet begrijp is, waarom treedt dit op sinds de PC crashte en ik de BIOS instellingen opnieuw moest invoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door qweblaer op 27-05-2009 21:19 ]

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

DJT88 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:24:
Mijn P5KC doet dat ook.. Alleen als hij van de de netstroom af geweest is. (stekkerdoos die ik soms uit druk)

ik heb me een tijdje afgevraagd wat het was, maar ik las ergens dat meer mensen het hadden, en sinds alles het verder doet maak ik me niet druk
Ook mijn P5K doet dit indien ik de stekkerdoos uitdruk ook... Lijkt me geen probleem verder dus :S

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

qweblaer schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:58:
TERW_DAN, voorheen startte de pc probleemloos, overklok ik dan ?? Niet bewust in ieder geval ?? Als het geheugen compatible is met moederboord dan kan ik er toch van uit gaan dat dit niet het probleem is ?
Ik zeg niet dat je aan het overclocken bent, ik zeg alleen dat je typisch overclock geheugen hebt.
Nu ik weet dat dit vaker voorkomt maak ik me er niet druk meer over, maar wat ik nog niet begrijp is, waarom treedt dit op sinds de PC crashte en ik de BIOS instellingen opnieuw moest invoeren.
Waarschijnlijk is er wel iets mis met je moederbord of de instellingen.
Mijn ervaring met Asusbordjes is dat ze vaker van het een op het andere moment gewoon niet meer werken, maar ik heb helaas nog nooit kunnen zien waar het probleem precies vandaan komt.

• qweblaer
TERW_DAN

Inderdaad, er zit al een nieuw exemplaar in omdat de vorige mijn bios niet vast hield. Ook start problemen overigens.

• Advanced Woods
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-04 23:12
Ook mijn P5K doet dit indien ik de stekkerdoos uitdruk ook... [...]
En hier nog iemand die dit bevestigd. Mijn P5K doet precies hetzelfde. Echter lijkt het wel met de duur van het niet aan lichtnet verbonden zijn samen te hangen. Na een nacht totaal spanningsloos 'hapert' de P5K even. 5 minuten spanningsloos resulteert echter wel in een normale start-up.

Ik weet niet in hoeverre dit aan het geheugen ligt, memtest86 gaf nog niet direct error's.

Science is the new religion

Verwijderd

dat in uit schakelen van het bord is een functie van Asus om de voltages te veranderen oa. als ik het zo goed omschrijf. Maar als het fout gaat of aangepast is start hij een 2e keer op (aan en uit dus) om de correcte (werkbare) voltages te gaan gebruiken vanaf dat punt.

mijn asus maximus formula had dit ook en in mijn geval betrof het een brakke voeding ( probleem is iig verholpen na een upgrade van mijn voeding) mogelijk bij jou ook sucsess :)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een P5Q-E. Dit bord gaat bij het booten ook even uit en dan weer aan nadat ik een spanning heb veranderd in de BIOS. Als alles werkt, start hij wel in 1 keer op.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

Mijn P5Q-E heeft ook moeite met opstarten. Hij gaat eerst voor een seconde aan, dan inderdaad 3 seconden uit en dan start het geheel door. Ik heb inmiddels al wat fora afgestruind en wat in de bios gerommeld, maar nog geen "oplossing" voor het probleem kunnen vinden.

Verder heb ik geen verminderde prestaties gevonden, of andere mankementen of kuren, dus het zal wel niet zo'n groot probleem zijn. Misschien dat het wat met de EPU chip te maken heeft?

Ps. die van mij deed het voordat ik alle voltages en snelheden handmatig had ingesteld ook niet.

-_-

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 14:57
Wij hebben hier Dell Optiplex 330's staan en die doen hetzelfde. Zodra je de stroom eraf haalt en er weer op zet dan gaat de computer eventjes aan en daarna snel weer uit. Ik denk een soort van check? Wat als je de stroom er niet af haalt?

edit:
Ik vindt het trouwens niet zo'n goed idee om de spanning van je computer af te halen elke keer als je hem niet gebruikt. Elke keer als je de spanning er weer op zet krijgt de voeding een soort van oplazer. Als je een goede voeding hebt maakt dat niet zoveel uit, maar ik heb wel een paar keer gehad dat ik een voeding opgeblazen heb door dat geintje

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

Soepstengel schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:38:

edit:
Ik vindt het trouwens niet zo'n goed idee om de spanning van je computer af te halen elke keer als je hem niet gebruikt. Elke keer als je de spanning er weer op zet krijgt de voeding een soort van oplazer. Als je een goede voeding hebt maakt dat niet zoveel uit, maar ik heb wel een paar keer gehad dat ik een voeding opgeblazen heb door dat geintje
.
als je een slechte voeding hebt, kan het best wel eens zijn dat je voeding (en moederbord in een low power state en eventuele USB, keyboard, lan kaart etc. die ook nog "online" zijn) toch onbewust zo'n 3 watt power uit de muur trekt, alleen omdat je de stekker in de voeding hebt zitten. Het slaat daarbij natuurlijk nergens op dat een voeding er niet tegen zou kunnen als je de stekker uit het stoptcontact trekt. In dat geval heb je echt een mega slechte voeding in handen gehad. Een van de dingen waarop ik dus ook niet zou bezuinigen is de aanschaf van een voeding. Een goede voeding gaat jaren mee, kan de power leveren die op de behuizing staat, heeft geen problemen met stekkers die uit de muur gehaald worden wanneer ik mijn systeem uitzet, en kan ook gemakkelijk mee in een hardware upgrade ronde.

-_-

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16
Heeft mijn asus formula blitz ook. Als hij van de stroom af is geweest start hij eerst een keer een seconde op, dan 2 sec uit en dan start hij door. Dat is een zelfcheck en niks om je zorgen over te maken. Als je het vervelend vind, gewoon niet van de stroom afhalen.
M2M schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:18:
[...]
.
als je een slechte voeding hebt, kan het best wel eens zijn dat je voeding (en moederbord in een low power state en eventuele USB, keyboard, lan kaart etc. die ook nog "online" zijn) toch onbewust zo'n 3 watt power uit de muur trekt, alleen omdat je de stekker in de voeding hebt zitten. Het slaat daarbij natuurlijk nergens op dat een voeding er niet tegen zou kunnen als je de stekker uit het stoptcontact trekt. In dat geval heb je echt een mega slechte voeding in handen gehad. Een van de dingen waarop ik dus ook niet zou bezuinigen is de aanschaf van een voeding. Een goede voeding gaat jaren mee, kan de power leveren die op de behuizing staat, heeft geen problemen met stekkers die uit de muur gehaald worden wanneer ik mijn systeem uitzet, en kan ook gemakkelijk mee in een hardware upgrade ronde.
Over die 3 watt zou ik me geen drukte maken, dan moet je ook al je lampen vervangen door led/spaarlampen, nieuwe koelkast aanschaffen (A++ label) enz.. daarmee bespaar je meer dan je pc elke keer zonder stroom zetten.

En het blijft gewoon beter voor je voeding om hem aan de stroom te houden ipv telkens aan en uit te zetten dmv de stekker.

Een goede voeding is natuurlijk altijd aan te bevelen, daar kan je namelijk ook al veel stroom mee besparen.

Maar het probleem wat hier speeld is gewoon eenvoudig op te lossen door je pc(moederbord) onder spanning te laten staan.

[ Voor 73% gewijzigd door Giem op 28-05-2009 15:31 ]

• qweblaer
Ik heb ASUS Nederland om een reactie gevraagd en zie hier hun professionele antwoord:

Geachte klant/ Dear customer,

Ik denk ook dat het geen kwaad kan, want bij mij thuis reageert het moederbord precies zo.

Met vriendelijke groet / Best regards,

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Haha, leuke reactie van een support afdeling :+

Ik had hetzelfde toen ik bezig was met mijn geheugen op opgegeven instellingen te zetten, dit kwam bij mij door een te laag voltage op het geheugen, maar dit is voor jou waarschijnlijk niet het probleem. Je kunt in je BIOS misschien de "Load optimized Defaults" optie gebruiken, of anders "Load Fail-safe settings" en kijken of bij een van deze settings het probleem is opgelost, als het is opgelost kan je je setting weer 1 voor 1 terugveranderen tot het probleem weer opduikt en je weet waar het zit.
Dit gaat overigens wel over een MSI moederbord, maar ik denk dat die hetzelfde doet.

[ Voor 8% gewijzigd door hugoy op 21-06-2009 12:26 ]

• lolcode
  • Laatst online: 01-11-2024
Sowieso heeft het natuurlijk zin om het hele ding naar de Factory Defaults te zetten.

Maar als mijn PC van de stroom af is geweest, en ik druk de powerknop in, dan duurt het 3-5 seconden (afhankelijk van hoelang hij van de stroom af is geweest) voordat de PC ook echt daadwerkelijk aangaat.
Het kan zijn dat-ie op het moment dat ik hem indruk checkt of alle onderdelen voldoende stroom hebben, ziet dat het niet zo is, wacht even, en gaat dan aan.
Het kan zijn (afhankelijk van je mobo/voeding) dat die check zo kort duurt dat het lijkt alsof-ie niet aangaat, of 1 seconde duurt. [dit is gewoon een theorie en er zal wel weer niks van kloppen].

Als ik de stroom er gewoon op laat staan, heb ik er geen last van.
Waar ik wel last van heb, en dan maakt het niet uit of de stroom er nou wel of niet af is geweest, is dat mijn waterpomp soms niet start als de pc lang is uitgeweest.
Maar dit komt omdat het water dan 'te koud' is ofzo, en dan moet ik hem even een zetje geven en dan start-ie.
Misschien moet je computer ook even opwarmen, en gebeurt dat doordat er stroom op komt te staan.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
Ik heb hier een oud socket 478 Asus bord liggen die dit soort problemen niet heeft, ik leid ook af uit dit topic dat het voornamelijk met de P5 borden gebeurt. Echter heb ik ook Biostar overclock bordjes in handen gehad die bij een te hoge overclock of te weinig voltage voor een bepaalde snelheid zich zelf ook gewoon gereset. Dit doet hij dus ook in 2 a 3 keer uit vallen en weer aan gaan

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ook de P5B Deluxe heeft dit "probleem". Ik herinner me dit al veel vaker te hebben gezegd dus het "probleem" zal er ook wel enige tijd zijn sinds pak-em-beet 2007. :)

ARME AOW’er

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 23:04
qweblaer schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:33:
Hallo, ik heb een wel heel vreemd probleem.

Na een crash was mijn Bios leeg, Bios opnieuw ingesteld en mijn pc loopt weer. Dit was twee weken geleden en bios blijft ok.

Sindsdien, als ik nu mijn PC aan zet, dan gaan de lampjes aan maar hij gaat meteen weer uit, de fans krijgen niet eens tijd om te starten. Na 3 seconden gaan de lampjes weer aan en start de pc normaal op.

In samenwerking met mijn leverancier heb ik het Bios geflashed en opnieuw ingesteld.

Ik heb een ASUS PQ5 de luxe moederboord met een Intel® Core™ 2 Quad Q9450 2666BOX1333 12M
en draai daar windows XP op. 4GB corsair geheugen.

Dit doet de PC alleen als hij langer dan enkele uren uit staat, als je hem binnen een uur start dan start de PC normaal.

Iemand enig idee ??

Groeten Hans
Komt bekend voor. Mijn Gigabyte bord doet dit ook (alle snelheden en vanaf het eerste begin al, ook het omgewisselde mobo). Het gaat in mijn geval om een i7 920 (UD5 bord). De mijne herhaalt de riedel een keer of 3 en start dan op. Altijd zo geweest. Aan-uit-Aan-uit-Aan, iets in die geest.

• qweblaer
Hallo, ik ga er inmiddels vanuit dat het geen kwaad kan gezien de reacties hier.

Heb nog een antwoord gehad van ASUS, zou wellicht kunnen door dat de bios na de flash anders werkt, maar dan stappen ze erover heen dat het voor de flash ook zo was.

Allemaal bedankt.

Hans
Pagina: 1