Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exeleration-G
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2022
Mijn eerste berichtje op GoT. Ik hoop, dat dit niet valt onder de huis-, tuin-, en keukenprobleempjes :-).

Ik heb een Sennheiser HD437-koptelefoon lange tijd met plezier gebruikt, maar recentelijk is het geluid aan één kant weggevallen door een voor mij onbekende reden. Dit probleem heb ik vaak genoeg meegemaakt met oordopjes, en dan was het probleem meestal een kabelbreuk of iets dergelijks. Als ik dan een beetje met het kabel begon te 'friemelen', hoorde ik af en toe het geluid kraken aan de defecte kant. Hier is dat echter niet het geval, ik kan het kabel bewegen en buigen waar ik wil, de defecte rechterkant geeft geen geluid.

Soms doet het geluid het aan de rechterkant wél eventjes, maar ik kan niet precies aanduiden wanneer dat dan is. Dat gebeurt zo nu en dan gewoon eens.

Omdat ik geen kabelbreuk kon vinden, ben ik op zoek gegaan in de koptelefoon zelf, ik dacht dat daar misschien 'los contact' gemaakt werd, dat een draadje nu eens wel, dan weer niet contact maakte.

Om te vergelijken, heb ik de linkerkant ook opengemaakt. De draadjes in de defecte zijde waren gewoon nog vastgesoldeerd en waren niet gebroken. Wel zagen de draadjes (één rode, één goudgele) er een beetje minder gedraaid uit, je kan op sommige plaatsen het witte draad in het midden zien zitten. Ik dacht, dat dit niet zo'n probleem zou zijn, zolang de draden maar contact maken.

Mijn vader dacht aan kortsluiting van deze twee draadjes, maar ik heb ze een eind uit elkaar gehaald en hij deed het nog steeds niet. Dit is vreemd, want een uur daarna, toen ik het defecte geheel weer in elkaar geschroefd had, deed hij het plotseling wel weer gewoon, zonder dat ik aan de binnenkant morrelde.

Het probleem ligt niet bij mijn iPod, dit heb ik gecontroleerd door de iPod aan te sluiten op speakers. De 3,5mm jack is niet vuil of vettig. De linkerkant geeft nog gewoon geluid.

Ik denk nu dat het probleem in het speakertje zelf zit - weet iemand wat ik hiermee bedoel? Ik bedoel dus het ding dat je elektrische signalen omzet in geluid. Deze is echter vastgelijmd.

Herkent iemand dit probleem? Kan iemand hier op GoT me met dit helpen?

Als iemand foto's van binnenin de speaker wil, kan ik deze maken.

Alvast bedankt!
--Exeleration-G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Meten is weten.

Pak je multimeter (of tik er 1 op de kop ergens, heb je al vanaf €5,-) en ga meten, zo kan je uitsluiten of vaststellen dat het probleem in de jackplug of kabel zit.
Datzelfde geld voor de speaker in de hoofdtelefoon.

Zonder multimeter blijft het giswerk. Maar alles is mogelijk. Kabelbreuk, connector stuk, speaker stuk, sluiting.

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 28-05-2009 13:29 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exeleration-G
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2022
Bedankt!

Als het goed begrijp uit de natuurkundeles, moet ik voor die multimeter wel een breuk in de kabel maken, toch? Ik bedoel: hij zal toch wel twee meetpunten moeten hebben. Is dit echt de enige manier?

Ciao!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je moet wel 2 meetpunten hebben maar daarvoor hoef je de kabel niet te slopen.

Punt 1: Stekker, tip of ring (tip gaat b.v. naar de linker schelp, ring naar rechts, kan ook andersom)
Punt 2: Oorschelp openmaken en daar je juiste ader pakken.
Als je dan tussen ring of tip en de ader in de oorschelp de weerstand meet, zou die 0 Ohm moeten zijn, zo ook bij de massa (sleeve).

Doormeten van de speaker zelf kan je door beide contacten van de speaker te pakken.
Weerstand zou niet 0 Ohm moeten zijn maar ook niet oneindig hoog. Wat het wel moet zijn hangt sterk af van het model. Even vergelijken met de kant die het wel doet is een aardige.
Daarvoor hoeft de oorschelp aan de andere kant niet open, maar hoef je slechts te meten tussen tip of ring en sleeve.

[ Voor 50% gewijzigd door remco_k op 29-05-2009 00:33 ]

Alles kan stuk.