Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 17:54
Hallo allen,

Na een middag gegoogled te hebben en me suf gezocht op GoT en Asus forum's en stapsgewijs BIOS aangepast (hieronder meer), vraag ik toch jullie hulp aangezien Vista niet wil starten op 1066Mhz.
Bij voorbaat excuses als ik me niet aan de forum-regels hou, normaal hoef ik niet te posten, maar kan ik alle oplossingen hier al vinden! _/-\o_

Sysconfig:
  • Mobo: Asus P5W DH Deluxe - BIOS 2801
  • Mem: Corsair Twin2x4096-8500C5D (hiervoor CM2x1024-6400C4)
  • CPU: Intel Core2Duo E6600 Conroe
  • Case: Coolermaster CM690
  • Voeding: Coolermaster RS390 (zat bij kast volgens mij)
Acties:
  • Eerst gewoon geheugen erin geprikt, op oude (800Mhz/6400) geboot, prima.
  • Daarna naar 1066, maar helaas.
  • CMOS reset -> Vista boot.
  • Stapsgewijs alle SATA+boot instellingen aangepast -> Vista boot.
  • Handmatig de RAM timing aangepast (5-5-5-15-2, volgens specs) en Memory remapping disabled -> Vista boot
    (geheugen netjes 'minder' als dat het officieel is (overigens wel in Vista gewoon 4Gb weergegeven).
  • Met de 'manual' timing Memory remapping Enabled gezet -> Vista boot
    (zowel in BIOS als OS netjes 4Gb)
  • Vervolgens processor+dram timing op manual; CPU freq: 266Mhz (*9), DRAM freq 1067 (kan niet anders), Mem voltage: 2.10Volt (volgens specs Corsair) -> Vista Sysdump op NTDLL.DLL
  • Mem volt: Auto -> Boot freeze
  • Mem volt: 1.90V -> Boot freeze
  • Mem volt: 2.00V -> Boot freeze
  • Mem volt: 2.10V, DRAM freq: 800 -> Vista boot
  • DRAM freq: 889Mhz -> Vista boot...
  • DRAM freq: 1067Mhz -> Boot freeze (toch even proberen 8)7 ).
Volgens Asus documentatie én site, hoort het mobo 1066Mhz/PC2-8500 geheugen aan te kunnen.
De compatibility-list is al tijdje niet bijgewerkt voor dit mobo, dus die vertrouw ik niet.
Het vreemde is dat BIOS nergens last van lijkt te hebben, maar Vista/OS dus wel!

Heeft iemand van jullie een idee waar dit door kan komen en belangrijker, hoe ik het op kan lossen?!
Uitgezonderd een nieuw Mobo halen, hoewel, erger me al tijden aan de SATA-oplossing op dit bord (maar dat is andere discussie).

Dank jullie allemaal alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zeker in het geval van Asusborden is het aan te raden je aan de QVL te houden. Die dingen zijn nu eenmaal erg kieskeurig met betrekking tot het geheugen, wat dit soort vreemde dingen kan veroorzaken.
Kun je eens testen met PC8500 mem dat wel op de QVL staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
misschien kun je proberen om je NB voltage iets te verhogen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
De laatste versie van QVL van dit moederbord dateerd van exact (nou ja, op 2 dagen) 2 jaar geleden! 29-5-2006! Hier staat uberhaupt geen 8500 geheugen op overigens. Mijn vorige geheugen komt idd van de QVL, maar is 6400. Edit: dus is een beetje zonde om maar weer op de gok geheugen te kopen :).

De Corsair configurator zegt wel dat het compatible is, ook Corsairs testrapport van 't kleine broertje van dit setje vindt 't allemaal goed:
http://tools.corsairmemor...01904&p_id=17939&m_id=550
(de 4096 is niet getest door Corsair, wel met de P5Q).

Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar een betaalbaar ander bord, ben ik meteen van de crappy sata support (Jmicron is nog nooit mijn vriend geweest) af... En kan ik hopelijk weer eens gewoon zomaar een installatie CD van een willekeurig OS er in duwen zonder drivers te hoeven slipstreamen e.d. :+ .

Nedernakker; NB en SB voltages staan nu op Auto, is gewoon een kwestie van proberen? Vind klooien met voltages op m'n mobo altijd enigzins tricky gezien ik er in den beginne een aantal gefrituurd heb.

Overigens: draait nu stabiel op 7100, maar lijkt wel langzamer dan met m'n oude geheugen! Kan dit komen door de remapping die aanstaat terwijl Vista 32-bit het toch niet echt ondersteund? Morgen maar eens Ubuntu installeren en meteen aan sysadmin op werk een Vista 64-bit vragen :) .

[ Voor 3% gewijzigd door shufflez op 27-05-2009 21:57 . Reden: Lay-out aangepast en opmerking toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voltage van de MCH zou ik met 0.1V verhogen, niet veel meer eigenlijk (het kan vast hoger, maar dat zal de levensduur niet ten goede komen op de langere duur).

Wat betreft de QVL, ja, niet alle geheugen kan erop staan, en vaak wordt er ook alleen geheugen opgezet dat voldoet aan de JEDECspecs. Maar die lijsten worden inderdaad niet door iedere fabrikant regelmatig bijgewerkt, dat kan inderdaad lastig zijn, maar zoals ik zei, bij Asusborden zou ik er niet vanaf wijken, gezien die borden vrij kieskeurig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shufflez
Excuses voor de late reactie, beetje laat thuis en madam wil ook aandacht :).
Ik kan in m'n BIOS in stappen van 0.05V verhogen, maar zelfs 0.15V meer helpt niet om hem draaiend te krijgen. Hoe kan het nou dat BIOS nergens last van heeft, maar Windows dus wel?!

Is het niet zo dat al het Corsair geheugen aan JEDEC voldoet? Ik denk dat ik maar eens voor een ander bord ga kijken, hoewel Core i7 natuurlijk ook wel interessant, dan moeten we dit geheugen maar als desinvestering beschouwen... :)

Als ik nog eens wat andere types 8500-geheugen tegenkom zal ik dat eens proberen! Dank voor je hulp en snelle reacties iig Terw_dan!
Pagina: 1