Hallo allen,
Na een middag gegoogled te hebben en me suf gezocht op GoT en Asus forum's en stapsgewijs BIOS aangepast (hieronder meer), vraag ik toch jullie hulp aangezien Vista niet wil starten op 1066Mhz.
Bij voorbaat excuses als ik me niet aan de forum-regels hou, normaal hoef ik niet te posten, maar kan ik alle oplossingen hier al vinden!
Sysconfig:
De compatibility-list is al tijdje niet bijgewerkt voor dit mobo, dus die vertrouw ik niet.
Het vreemde is dat BIOS nergens last van lijkt te hebben, maar Vista/OS dus wel!
Heeft iemand van jullie een idee waar dit door kan komen en belangrijker, hoe ik het op kan lossen?!
Uitgezonderd een nieuw Mobo halen, hoewel, erger me al tijden aan de SATA-oplossing op dit bord (maar dat is andere discussie).
Dank jullie allemaal alvast!
Na een middag gegoogled te hebben en me suf gezocht op GoT en Asus forum's en stapsgewijs BIOS aangepast (hieronder meer), vraag ik toch jullie hulp aangezien Vista niet wil starten op 1066Mhz.
Bij voorbaat excuses als ik me niet aan de forum-regels hou, normaal hoef ik niet te posten, maar kan ik alle oplossingen hier al vinden!
Sysconfig:
- Mobo: Asus P5W DH Deluxe - BIOS 2801
- Mem: Corsair Twin2x4096-8500C5D (hiervoor CM2x1024-6400C4)
- CPU: Intel Core2Duo E6600 Conroe
- Case: Coolermaster CM690
- Voeding: Coolermaster RS390 (zat bij kast volgens mij)
- Eerst gewoon geheugen erin geprikt, op oude (800Mhz/6400) geboot, prima.
- Daarna naar 1066, maar helaas.
- CMOS reset -> Vista boot.
- Stapsgewijs alle SATA+boot instellingen aangepast -> Vista boot.
- Handmatig de RAM timing aangepast (5-5-5-15-2, volgens specs) en Memory remapping disabled -> Vista boot
(geheugen netjes 'minder' als dat het officieel is (overigens wel in Vista gewoon 4Gb weergegeven). - Met de 'manual' timing Memory remapping Enabled gezet -> Vista boot
(zowel in BIOS als OS netjes 4Gb) - Vervolgens processor+dram timing op manual; CPU freq: 266Mhz (*9), DRAM freq 1067 (kan niet anders), Mem voltage: 2.10Volt (volgens specs Corsair) -> Vista Sysdump op NTDLL.DLL
- Mem volt: Auto -> Boot freeze
- Mem volt: 1.90V -> Boot freeze
- Mem volt: 2.00V -> Boot freeze
- Mem volt: 2.10V, DRAM freq: 800 -> Vista boot
- DRAM freq: 889Mhz -> Vista boot...
- DRAM freq: 1067Mhz -> Boot freeze (toch even proberen
).
De compatibility-list is al tijdje niet bijgewerkt voor dit mobo, dus die vertrouw ik niet.
Het vreemde is dat BIOS nergens last van lijkt te hebben, maar Vista/OS dus wel!
Heeft iemand van jullie een idee waar dit door kan komen en belangrijker, hoe ik het op kan lossen?!
Uitgezonderd een nieuw Mobo halen, hoewel, erger me al tijden aan de SATA-oplossing op dit bord (maar dat is andere discussie).
Dank jullie allemaal alvast!