Toon posts:

Kabels strippen in het midden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ja ik wist niet precies waar dit topic thuishoorde dus ik dacht ik plaats hem maar hier.

Ik ben laatste tijd veel bezig met het casemodden van een xbox 360. Ik moet nu ledjes bedraden (gebruik Pulsevu 2x, maar dat heeft er niks mee te maken), de eerste poging ging helemaal fout, ik kwam tussen het installeren door allerlei foutjes tegen, waardoor al die hele lange kabels niet meer nodig waren. Heb dus alles gedesoldeerd en ik had het volgende plan:

Ik laat een + draad en een - draad in een soort van rechthoek/circel lopen door mijn 360. Overal waar ik ledjes moet hebben strip ik dan de grote draden die voor + en - zorgen, en soldeer daar weerstand aan etc. Denk maar aan een grote boom ofzoiets, de ledjes zijn takken, de grote boom zelf is de + en -.

anyway, daarvoor moet ik dus kabels op meerdere plekken strippen. ik heb wel een tang etc voor het strippen van kabels op het einde, maar dat is heel simpel. Het gaat om 26 AWG kabel, best wel dun kabeltje dus, met meerdere alu draadjes erin (hopelijk worden die niet beschadigd bij strippen).

Dus iemand tips hoe ik het strippen midden in een kabel het beste aan kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 00:40

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Je kunt de isolatie voorzichtig wegsmelten met bijvoorbeeld een soldeerbout. Wel gelijk je bout afvegen met een katoenen doek!
Wat ook kan is met een aansteker, maar dit zou ik eerst oefenen! Je moet de vlam daarna gelijk uitknijpen met je vingers... :)

Je kunt ook snijklemmen gebruiken, maar waarschijnlijk zijn die veel te groot voor jouw toepassing.

Je kunt ook draad met een massieve kern door de draad heen prikken, maar deze verbinding zal niet echt super stabiel zijn. Maar je kunt het proberen.

Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door adoy op 27-05-2009 19:06 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11
Kun je niet van die blokjes gaan gebruiken die door de isolatielaag heen prikken?

Verder kun je net zo goed door knippen en dan weer aan elkaar solderen. Kun je ook netjes krimpkous gebruiken. Zo heb ik dat tenminste een keer gedaan.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zelf gebruik hiervoor altijd mijn gassoldeerbout met een hete lucht opzetstukje (met wat beleid gaat dat best goed). Of je kunt een klein lasertje gebruiken (welk genoeg vermogen heeft voor het verbanden van) (volgens mij is dit niet legaal in nederland maar ben daar niet geheel zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Kan je niet gewoon met een scherp mesje er een stukje uitsnijden en vervolgens het ledje op die plek met een druppeltje soldeertin fixeren :?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

BlueKeenan schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:13:
Of je kunt een klein lasertje gebruiken (welk genoeg vermogen heeft voor het verbanden van) (volgens mij is dit niet legaal in nederland maar ben daar niet geheel zeker van.
Laat dat alsjeblieft uit je hoofd. Ik ga het niet eens uitleggen, gewoon NIET doen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik strip echt alles met een breekmesje. Mes op je duim, draad op je wijsvinger en dan het draad ronddraaien tussen je vingers alsof je iets verkruimelt. Daarna de een stuk ertussenuit snijden alsof je een aardappel schilt en zie daar: een in het midden gestript draadje. (soms kan je het het los pulken)

Ik lees trouwens in de start post dat het draad van aluminium is. Uit ervaring weet ik dat dat niet valt te solderen.

[ Voor 3% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 27-05-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-10 06:30

Bolletje

Moderator Harde Waren
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:35:
Ik lees trouwens in de start post dat het draad van aluminium is. Uit ervaring weet ik dat dat niet valt te solderen.
Volgens mij bestaat die draad ook uit meerdere kleinere draadjes. Dan heb je meer kans dat het hecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is meer iets voor EL dan OH lijkt me.

> EL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Bolletje92 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:38:
[...]

Volgens mij bestaat die draad ook uit meerdere kleinere draadjes. Dan heb je meer kans dat het hecht ;)
Dat gaat je echt niet lukken! Stond laatst iemand met een kapotte discolamp voor de deur op zaterdagavond. De aluminium draad naar het voetje van de lamp was afgebroken. Eerst met 20 Watt proberen te solderen, daarna met 100 Watt, maar het tin hecht gewoonweg niet.

Nieuwe fitting met schroefbevestiging (de originele was geknepen) was de remedie, maar vind dat maar eens op zaterdagavond als de winkels gesloten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 27-05-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het alumnium was, maar dacht dat dit soort dunne shit altijd alu/koper was?

ik heb er anders prima op kunnen solderen hoor, maar dat was toen alles 'not well thought out' was door mij ;)
ik bedoel bij het in elkaar prutsen had ik al mijn twijfels, maar toen ik de dvd drive geplaatst had, gebeurde er pas echte problemen. Ik dacht eerst dat mijn drive stuk was, maar na even nadenken herinnerde ik mij nog dat microsoft in de kassa uitzending zei dat het nodig was de drive 100% horizontaal moest zijn, de mijne was dat dus net niet, en zei bij elke dvd dat die vies was, of speelde echt bagger :o

maarja vandaar dus de vraag om in het midden te strippen, jammer dat het best wel onmogelijk is om daar een tooltje voor te vinden maar zal jullie tips eens proberen! draad door midden knippen en weer aan elkaar solderen... dat ik daar niet eerder aan dacht :P maarja ik dacht natuurlijk vanuit het oogpunt 'dit keer netjes graag'

edit: heb de kabels gekocht op sickmods.net... zelfde site waar ik de PulseVu 2x ding vandaan had, echt unieke dingen daarzo!
daar stond '26 AWG kynar stranded wire', misschien was het dus toch wel alu, maar dan met isolatielaagje eraf ofzoiets?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik een speciale tang vn JK, die om je kabel heengaat. Zo'n plastic handzaam ding is het.

Strip het op de 2 plekken en snijd daarna het losse deel met een mesje in. Zo gepiept.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
Volgens mij is het gewoon koperdraad met een zilverlaagje erop, tenminste dat is wat ik vind als ik google op "Kynar wire".

En je kunt het inderdaad het beste doen met zo'n klemmetje, als je dat niet wil / niet hebt dan zou ik het met een mesje doen.

Verbranden met je soldeerbout is slecht voor je soldeerpunt, het meurt, en het ziet er niet netjes uit.
Verbranden met een aansteker netzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neem dan gelakt koperdraad

anders rustig met een scherp mesje strippen of gewoon doorknippen en weer bij elkaar solderen. ook dat kan netjes

[ Voor 69% gewijzigd door Fish op 27-05-2009 23:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

ThinkPadd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:45:
Volgens mij is het gewoon koperdraad met een zilverlaagje erop, tenminste dat is wat ik vind als ik google op "Kynar wire".

En je kunt het inderdaad het beste doen met zo'n klemmetje, als je dat niet wil / niet hebt dan zou ik het met een mesje doen.

Verbranden met je soldeerbout is slecht voor je soldeerpunt, het meurt, en het ziet er niet netjes uit.
Verbranden met een aansteker netzo.
Die punten verrotten toch dus so what. Ik doe het ook gewoon met mn soldeerpunt als ik plastic wil smelten. (Hier gaat wel eens een soldeerbout door een plastig behuizing heen >:) )

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 14:52
Misschien heb ik een oplossing, ik zat zo wat voor je te bedenken, dus weet niet of het lekker werkt.
Knoop het draad aan kant A aan iets met een klein diameter vast.
Strip van kant B 5cm (of meer) van de mantel.
begin dan bij kant B, vanaf het punt waar de matel weer begint, om het X aantal centimeters het draad in te snijden.
schuif stuk voor stuk de losse mantels op naar het begin van kant B.
Voila, de klus is geklaart (of mislukt natuurlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Twazerty schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 23:50:
[...]

Die punten verrotten toch dus so what. Ik doe het ook gewoon met mn soldeerpunt als ik plastic wil smelten. (Hier gaat wel eens een soldeerbout door een plastig behuizing heen >:) )
Ik soldeer al jaren met dezelfde punt.

Weller ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Aansteker er even kort onder, nageltje erop, mooi stukje vrijgemaakt :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Eventueel van te voren stukjes krimpkous over de draad heen schuiven voor een nette afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

striptang dr op en de isolatie n stukje opschuiven.. en dan aan het einde hou je n stuk isolatie zonder draad over, die knip je gewoon af.
Pagina: 1