Toon posts:

Oude PII ombouwen tot mediaspelertje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goed, Ik ben dus bezig een oude pc zo om te bouwen dat ik er films mee kan afspelen op mijn tv, en met behulp van een emulator ook nog een beetje op kan gamen ( super nintendo).

Het is een pentium 2, 350 mhz met 64 mb ram en een 6 gig harde schijf.
ik heb er een ati radeon se 9200 ingezet die ik nog had liggen.
Daarna heb ik er windows xp media center opgeinstalleerd. Op zich werkt het allemaal, alleen is hij nu erg langzaam ( tussen 5 en 10 min voordat ie opgestart is) en 4,8 gig van de harde schijf voor alleen een windows installatie vind ik ook iets teveel van het goede.

dus ik vroeg me af is er een besturingssysteem beter geschikt voor dit doeleinde, maar die vooral sneller loopt op mijn systeem, en die niet teveel ruimte in beslag neemt van de harde schijf aangezien die erg klein is? hoeft niet per se windows te zijn bij bedoeling van dit projectje is ook leren aankloten met computers, zowel software als hardware technisch. zolang ik maar series en films kan kijken en een snes emulator erop kan draaien.

ook vroeg ik me af of het helpt dingen ( diskette stations, cd-branders etc) die ik toch niet gebruik, eruit te halen ?

alle hulp die me ook maar een beetje in de goede richting wijst is welkom.

( ik hoop dat ik dit topic op de juiste plaats heb gezet )

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik weet niet precies welke versie van Media center je hebt geïnstalleerd, maar als je een blik werpt op de systeemeisen (welke versie dan ook) dan zie je hopelijk wel in dat je echt zwaar te kort schiet, voornamelijk je CPU. De 350MHz die je erin hebt zitten is gewoon niet snel genoeg om films te decoden of om überhaupt iets te kunnen naast het draaien van een OS.

Ik zou het beschouwen als een leerproject en proberen iets betere hardware bij elkaar te krijgen. Met een beetje mazzel moet er toch nog wel een AMD 2000+ systeem oid samen te stellen zijn. Daar kun je prima je grake in recyclen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Eigenlijk hoort het meer in de software fora. Aan de andere kant ook wel deels hier. Zorg iig de volgende keer voor een duidelijke titel. Ik geef dit topic maar een kans ;)

Ik zou zeggen: Probeer eens wat extra ram te scoren. Ik had zelf 3 jaar geleden ook nog een 350MHz met 256MB en XP draaide daar wel aardig op. Echter, ik wil je aanraden om eens met Linux te spelen. Zeker MythBuntu is een optie welke een media center editie van het bekende Ubuntu is.

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
GENETX schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 19:54:
Ik zou zeggen: Probeer eens wat extra ram te scoren. Ik had zelf 3 jaar geleden ook nog een 350MHz met 256MB en XP draaide daar wel aardig op. Echter, ik wil je aanraden om eens met Linux te spelen. Zeker MythBuntu is een optie welke een media center editie van het bekende Ubuntu is.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Een (oudere) Linux erop, dat raad ik aan. Extra RAM kan zeker geen kwaad, kost je niets (2dehands?!).

Dit komt goed! ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor filmpjes wil je er mee gaan draaien dan? Voor DVDs kun je kijken naar een hardwarematige decoderkaart. Daarmee is het mij gelukt om op een P90 zonder problemen DVDs af te spelen bijvoorbeeld.

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Als ik me niet vergis moet je met deze processor wel net Dvd's kunnen afdraaien. Divx gaat zeker lukken (ondergetekende denkt terug aan zijn Celeron 300A tijdperkt waarin ik spelletje van de N64 via een emulator heb gespeeld 8)).

Misschien kun je een Windows 98SE overwegen, dat gaat ook wel vlot draaien op dat systeem (en is stukken lichter en meer compatibel met oude zooi dan windows XP).

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Pagina: 1