Toon posts:

Probleem met DvD brander

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Troubles met de dvd writer dus...

effe in t kort

zodra ik data kopieer vanuit een schijfje naar mijn harddisk begint de muiscursor te schokken en het geluid blijft hangen en trekt zich lang... ook gaat het veel langzamer als het zou moeten gaan! de hele pc vertraagt als het ware
100 mb data verwerken duurt al gauw een half uur tot 3 kwartier op zn minst

niet alleen bij eigen gebrande data schijfjes maar ook bij het installeren van (legale) software

is er iemand bekend met dit probleem? Ik ben ten einde raad...

ik gebruik nero 7 essentials en het type dvd writer is ATAPI DVD A DH20A3H (van lite-on als ik me niet vergis)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toevallig PIOmodus als datatransfermode op die speler geselecteerd? Dat kan het probleem nog wel eens veroorzaken. Bij de eigenschappen van je I/Ocontroller kun je dit instellen, zorg dat het voor iedere drive op DMA staat.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is allemaal nieuw voor mij :)

Hoe check ik dit? Moet ik daarvoor in de BIOS zijn?

• GertjeBE
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
Neen, je gaat naar apparaatbeheer. (dit kun je doen via de eigenschappen van deze computer). Dan ga je naar zoek je even naar je DVD lezer in de lijst (DVD-/- cd-rom-stations)
Daar moet je even in de eigenschappen na gaan of deze in PIO werkt of in DMA (DMA is de juiste instelling ;) )

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb gekeken bij apparaatbeheer/cd-rom dvd-romstations/Atapi DVD A DH20A3H en dan eigenschappen... heb alle tabbladen doorgelezen maar zie nergens instellingen staan die gaan over PIO of DMA.

ik werk met windows XP pro SP3 by the way

• grolo2010
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
Je moet bij de IDE Controllers zijn en dan de geavanceerde instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
great! heb de geavanceerde instellingen gevonden.
bij deze zijn de PIO/DMA instellingen van toepassing: 3 primaire IDE kanalen en 3 secundaire IDE kanalen

overal staan ze op "DMA, indien beschikbaar" ingesteld behalve bij het 3e primaire IDE kanaal staat bij apparaat 0/ overdrachtsmodus "alleen PIO" ingesteld

ik ga deze nu veranderen naar "DMA, indien beschikbaar"
kijken wat er gebeurt :)

Verwijderd

Topicstarter
helaas... :/

nog steeds hetzelfde gezeik met data verwerken.

overigens, overdrachtsmodus heb ik nu bij dat 3e IDE kanaal op DMA gezet.
daaronder staat echter nog steeds "huidige overdrachtsmodus: PIO modus

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In dat geval moet je eens in de bios kijken of je daar specifiek iets van PIO hebt ingesteld (dat kan met sommige bordjes nog wel eens, maar gezien je niet vermeld wat je specs zijn kan ik het niet zeggen).

Een andere mogelijkheid is dat je fikkertje stuk is en daardoor naar PIO overschakelt.

Verwijderd

Topicstarter
oke effe een update...

heb vandaag een externe USB burner geleend van een collega op me werk, heb em net aangesloten en alles werkt gewoon zoals het zou moeten doen! *O*

ik ga morge effe naar de lokale computershop om een nieuwe interne burner te halen. Ik zie net dat de LG GH22NS in de aanbieding is voor 2 tientjes.

iemand ervaringen mee?
Pagina: 1