Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Ik had een nieuw systeem op het oog op basis van een AMD Phenom-II X4 955 processor (AM3 socket).
Ik had daarbij het volgende op het oog:

- Asus M4A78T-E Moederbord
- G.Skill Tri-Channel Memory 6 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 3 (F3-12800CL9T-6GBNQ)

Dat productnummer kwam ook voor in de QVL van het betreffende mobo (zie onderaan deze productpagina), dus ik denk prima, bestellen maar!
Maar nu kom ik er achter dat dat moederbord alleen maar Dual Channel geheugen ondersteunt, oftewel deze Triple Channel set erin zetten zou wel werken (zie QVL), maar is een beetje onzin.

Dus dan zijn er twee opties (zover was ik zelf al): of een ander moederbord pakken dat wél Triple Channel ondersteunt, of gewoon Dual Channel erin doen.

Wat blijkt nu, voor zover ik kan vinden tenminste, zijn er géén moederborden voor de AM3 socket die Triple Channel ondersteunen. Klopt dat? Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk...
En, nog gekker, als ik over zou willen stappen op Dual Channel, waarvan ik er toch vanuit ga dat het minder snel/geavanceerd is, dat ik ineens hetzelfde voor een reepje van 2GB betaal, waarvoor ik anders 3x2 = 6GB Triple Channel koop. Oftewel dan ben ik op de post "geheugen" ineens 3x zo duur uit voor iets langzamers. :? Want ik had eigenlijk wel het plan om voor 6GB te gaan als ik toch een nieuwe systeem koop, met het oog op de toekomst. Of is 6GB echt overdreven?

Dus mijn vragen zijn:
- Klopt dit to nu toe wat ik hierboven zeg? Of zit ik ergens over heen te kijken?
- Wat kan ik nu het beste doen? Toch Dual Channel pakken? En in dat geval, kan ik dan niet net zo goed "terug" gaan naar dezelfde processor in (iets goedkopere) socket-AM2-uitvoering op een mogelijk ook goedkoper AM2-moederbord? Of gewoon Triple Channel in dit moederbord doen? Dan werkt hij weliswaar niet optimaal, maar het werkt wel en is blijkbaar een stuk goedkoper dan Dual Channel geheugen.... :P

[ Voor 11% gewijzigd door RagingR2 op 27-05-2009 17:46 ]

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:23
Die zul je niet vinden aangezien geen enkel AMD platform op dit moment triple channel ondersteund. Dat is vooralsnog even Intel only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt er ook vrijwel geen prestatiewinst uit. AMD heeft ervoor gekozen om geen triple channel te bieden. bij 90/100 is het niet beter, bij de overige tien is er misschien één of twee keren dat je echt verschil zal merken. tot nu toe heeft alleen de i7 van intel triple channel. de i7 is wel beter qua prestaties dan de phenom2, maar dat verschil komt niet door het triple channel verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden.
The Realone schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 17:46:
Die zul je niet vinden aangezien geen enkel AMD platform op dit moment triple channel ondersteund. Dat is vooralsnog even Intel only.
Met niet ondersteunen bedoel je neem ik aan dat het wel werkt (want hij staat toch in die QVL) maar dat het geen prestatiewinst oplevert t.o.v. van Dual Channel?
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 17:54:
je hebt er ook vrijwel geen prestatiewinst uit. AMD heeft ervoor gekozen om geen triple channel te bieden. bij 90/100 is het niet beter, bij de overige tien is er misschien één of twee keren dat je echt verschil zal merken. tot nu toe heeft alleen de i7 van intel triple channel. de i7 is wel beter qua prestaties dan de phenom2, maar dat verschil komt niet door het triple channel verhaal.
En mag ik hier dan uit concluderen dat ik, aangezien het weinige DDR3 Dual Channel dat er voor socket AM3 mobo's bestaat, net zo goed een AM2 mobo + AM2 versie van de Phenom-II + DDR2 geheugen kan kopen?

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem de RAM FAQ eens door. in de QVL van een amd mobo staat zeker geen triple channel ondersteuning. DDR3 betekend geen triple channel.

edit: RAM FAQ

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er bestaat niet zoiets als dualchannel of triplechannel DIMMs. Ze worden alleen in kitjes van 2 of 3 verkocht, zodat je gelijk dual of triplechannel kunt gebruiken.
Dat de DIMMen in de QVL staan is op zich logisch, dan zijn die DIMMetjes getest, werken op dat bord, alleen omdat het platform geen triplechannel kent kun je ze gewoon in dualchannel gebruiken.
Het al dan niet bestaan van dualchannel kitjes heeft totaal niets te maken met de prestaties van DDR2 vs DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bovendien zit bij AMD de geheugencontroller, net als bij de Core i7's in de processor. Maar de geheugencontroller bij AM3 processors ondersteunt simpelweg geen triple channel. Vandaar dat je er ook geen enkel moederbord voor vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het beste kun je nu die Triple Kit laten voor wat het is en een Dual kit kopen.
Triple Channel wordt niet door AMD gebruikt en als je drie DIMMs in gaat steken dan val je volgens mij terug op Single Channel, want volgens mij is hybrid Dual Channel (2+1) zoals we dat uit het Socket A tijdperk kennen niet meer mogelijk.

Bovendien biedt Triple Channel geen tot nauwelijks extra performance in de real life applicaties voor zover ik weet. Het is een Core i7 ding, alleen dat platform ondersteunt het, maar het echte nut moeten we nog gaan zien.
AMD ziet er nog geen brood in, dus lekker Dual Channel DDR3 draaien.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Okee bedankt voor de reacties.

Dan ga ik op zoek naar een DDR3 dual channel setje van 4GB dat (a) op de QVL staat van dat moederbord, en (b) nog een beetje betaalbaar is. Want ik heb ook al gezien dat sommige Dual Channel setjes echt super duur zijn, sommigen zelfs per 2GB veel duurder dan die 6GB Triple Channel setjes. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hoeft het niet in sets te kopen he. Gewoon losse dimmetjes gaat ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Ter info, ik heb nu deze gevonden:
OCZ Memory Platinum 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 7, Non-ECC, Kit Of 2 (OCZ3P13334GK)
Staat ook op de QVL van het genoemde moederbord, dus dat zou moeten werken.
TERW_DAN schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:47:
Je hoeft het niet in sets te kopen he. Gewoon losse dimmetjes gaat ook prima :)
Tja vroeger kocht je inderdaad ook gewoon zoveel losse reepjes als dat je nodig had en zette je ze zelf naast elkaar erin. Maar tegenwoordig wordt het geheugen steeds meer in setjes verkocht. Het schijnt beter te zijn... hoe groot het voordeel daarvan is weet ik ook niet precies. Maar goed, zolang het niet veel extra kost vind ik het prima. :)
Het setje dat ik nu heb uitgezocht is in elk geval prima te betalen.

[ Voor 32% gewijzigd door RagingR2 op 28-05-2009 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het enige verschil aan een kitje is dat er toevallig meerdere dimmen in een verpakking zitten. Verder is het gewoon geheugen en is het heus niet zo dat het specifiek voor elkaar gemaakt is.
Als een kit goedkoper is haal ik die, zijn losse dimmen goedkoper dan denk ik er niet aan om nog een kitje te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-07-2024
Nog even inspelen op de kitjes van dimms. Het voordeel van kitjes tegen losse dimms is dat een kit altijd precies identieke dimms bevat uit de zelfde serie. Dus de zelfde kloks, latency's e.d en zich daardoor standaard het zelfde zullen gedragen. Als je losse dimms koopt moet je ff opletten dat je die dimms allemaal op de zelfde manier instelt. Anders heb je grote kans op prestatieverlies.

Verder is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je nu een kitje koopt of 2 exemplaren van een los enkel latje maakt inderdaad niets uit, gewoon voor de goedkoopste gaan.
Bramos schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 08:56:
Als je losse dimms koopt moet je ff opletten dat je die dimms allemaal op de zelfde manier instelt.
Je kan geheugenlatten toch niet apart instellen? Geheugen instellingen in de BIOS gelden toch voor het geheugen in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 09:07:
Je kan geheugenlatten toch niet apart instellen? Geheugen instellingen in de BIOS gelden toch voor het geheugen in totaal.
Nog geen mobo tegen gekomen die dat kon iig. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1