IO errors, is dit te recoveren?

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Zoals sommigen weten is mijn IO controller gisteren gesneuveld, deze bleek bij default op write back te staan (thanks areca, heel fijn als je dat doet maar geen BBU hebt....).

Nu zit ik dus met wat gebakken peren, als ik met een rescue cd ga rsyncen naar een 2e machine:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
sending incremental file list
virtuele-machine/
virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem": Input/output error (5)
virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk": Input/output error (5)
virtuele-machine/virtuele-machine-Snapshot1.vmem
virtuele-machine/virtuele-machine-Snapshot1.vmsn
virtuele-machine/virtuele-machine-flat.vmdk
rvirtuele-machine/virtuele-machine.nvram
virtuele-machine/virtuele-machine.vmdk
virtuele-machine/virtuele-machine.vmsd
virtuele-machine/virtuele-machine.vmx
virtuele-machine/virtuele-machine.vmxf
virtuele-machine/vmware-0.log
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/vmware-0.log": Input/output error (5)
virtuele-machine/vmware-1.log
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/vmware-1.log": Input/output error (5)
virtuele-machine/vmware-2.log
virtuele-machine/vmware.log
virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem.lck/
virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem.lck/M22513.lck
virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk.lck/
virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk.lck/M31429.lck
virtuele-machine/virtuele-machine.vmdk.lck/
virtuele-machine/virtuele-machine.vmdk.lck/M48948.lck
WARNING: virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem failed verification -- update discarded (will try again).
virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem": Input/output error (5)
WARNING: virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk failed verification -- update discarded (will try again).
virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk": Input/output error (5)
WARNING: virtuele-machine/vmware-0.log failed verification -- update discarded (will try again).
virtuele-machine/vmware-0.log
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/vmware-0.log": Input/output error (5)
WARNING: virtuele-machine/vmware-1.log failed verification -- update discarded (will try again).
virtuele-machine/vmware-1.log
rsync: read errors mapping "/mnt/data/home/vm/virtuele-machine/vmware-1.log": Input/output error (5)
ERROR: virtuele-machine/564d5274-e90a-ce9d-4fd9-ddecf8ac54b9.vmem failed verification -- update discarded.
ERROR: virtuele-machine/virtuele-machine-000001.vmdk failed verification -- update discarded.
ERROR: virtuele-machine/vmware-0.log failed verification -- update discarded.
ERROR: virtuele-machine/vmware-1.log failed verification -- update discarded.

Het FS is een ext3, op debian linux.
De controller is een areca1120 met raid6.

Weet iemand of ik die vmware files nog kan redden? Ik kan zo proberen vmware gewoon te starten, maar echt jofel ziet dit er niet uit.

Is dd eventueel een optie?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

Ik heb mijn twijfels of dat gaat werken.
Ik bedoel met dd overzetten lukt vast wel aangezien dat het kopieren van blokken betreft, maar de files blijven evengoed corrupt in mijn ogen.
Door de cache in te zetten heet het FS de schrijfacties als succesvol beschouwd. Dat de data uit de cache nooit op de schijven geland is is vervelend maar kan, vzmb, niet meer door het FS teruggedraait worden.

Ben je geen backup van je spullenboel?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Heb geen backup nee. Waarlijk stupide.

Maar is die hele file te gaar voor vmware, of alleen een deel?
Kan ik niets iets met mijn journal doen?

• SpamLame
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

Dat weet ik niet, kom je achter als je de VM probeert te starten.
De journal van je FS heeft de IO's als succesvol bestempeld dankzij de cache.
Als EXT3 iets specials heeft om dat terug te draaien (denk aan snapshotting zoals ZFS (meen ik) en het filesystem van dragonfly bsd hebben) verwacht ik daar weinig van.
Had je al een fsck gedraaid en wat geeft die dan aan?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
fsck is al een uur bezig.

Net een paar opeenvolgende inodes met fors veel errors.

Maar we zijn nu op 274miljoen (van de 750m) en al 20 mins geen errors gezien.

Nu (terwijl ik het typ) rond de 560 miiljoen ook weer een paar opeenvolgende inodes met illegal blocks.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gisteren is na een paar uur fsck zelfs vastgelopen.
Herstarten leverde weer heel veel errors op (en een half uur alleen maar getallen printen ,te snel om te lezen... hele beeldscherm stond vol).

Lijkt me einde oefening, of heeft iemand nog een goed idee?

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Probeer eens een dd_rescue van je hele schijf te trekken naar een andere schijf, en ga daar in ieder geval op experimenteren (als je zo'n schijf nog ergens hebt).

Je zou daarna eens kunnen kijken of foremost of sleuthkit er nog iets van kan maken.

En dat je geen backup hebt, kan ik me op zich nog best voorstellen; je waant je redelijk veilig met dubbele pariteit :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Rainmaker schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:39:
Je zou daarna eens kunnen kijken of foremost of sleuthkit er nog iets van kan maken.
PhotoRec (die ondanks de naam een hoop meer kan recoveren dan plaatjes) is er ook nog zo een. Daarmee heb ik nog eens een hoop teruggehaald toen ik iets te enthousiast aan het rm -rf'en was.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Rainmaker schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:39:
Probeer eens een dd_rescue van je hele schijf te trekken naar een andere schijf, en ga daar in ieder geval op experimenteren (als je zo'n schijf nog ergens hebt).

En dat je geen backup hebt, kan ik me op zich nog best voorstellen; je waant je redelijk veilig met dubbele pariteit :)
Ouch, hij is gisteren geformatteerd.
Ik heb geen andere 6tb 'schijf' over trouwens.

Nou ja , lekker handig.

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

De grootte stond niet in je posts (of ik lees er overheen), maar ik had al verwacht dat het groot was :)

Je zou alsnog met bovenstaande tooltjes. Die zouden ook een format moeten kunnen terughalen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Als het om bad sectors gaat, zou je misschien (met SMART?) kunnen achterhalen op welke schijf deze bad sectors staan. Als je die schijf vervolgens uit je RAID-array verwijdert, zou de data weer goed kunnen worden gelezen van de andere schijven, toch?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Uhhh maar de raid kaart hoort sowieso niet afhankelijk te zjin van een gare schijf.
Het zat over alle schijven heen trouwens.
Pagina: 1