LSA plus utp einddoos aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb een paar utp einddozen gekocht van het merk Jung http://www.elektro-online...c2be99267be4019cb0a06f4b5

De webshop heeft mij ook de dogger aanbevolen, het is een simpel kunstof dingetje. Gister probeerde ik uit te vissen hoe ik het moest doen en heb de b-schema volgorde aangehouden. Heb ik het goedbegrepen dat ik de draden zonder te strippen middels de dogger in de klemmen duw en de uitstekende draadje afknipt?

Ik heb helaas nog geen internet of iets om te testen ivm nieuwbouw. Maar voordat ik de hele huis op die manier gaat aansluiten en achteraf pas achterkomen dat het verkeerd is wil ik weten of ik het wel goed doe.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad, je hoeft de draden niet te strippen. De klem snijdt zelf door de isolatie heen om contact te maken met de ader. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Het uitstekende draadje hoef je in principe ook niet af te knippen, de boel blijft net ff beter zitten als je dat niet doet namelijk.
Waar je dan wel even op moet letten is dat je niet uiteindes met een beschadigde mantel (dat plastic wat om het koperdraad heen zit) hebt.

Verwijderd

klopt inderdaad, isolatie moet er niet af.

Zoals je zegt, controleer je best de aansluitingen voordat je het hele huis doet. Ikzelf doe dit al jaren met volgend tooltje: Velleman lan cable tester

Het was vrij goedkoop, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Je kan er mee zien of alle aders daadwerkelijk verbinding maken, of deze niet gekruist aangesloten zijn, en of er geen kortsluitingen zijn.

• 330d
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:25:
Het uitstekende draadje hoef je in principe ook niet af te knippen, de boel blijft net ff beter zitten als je dat niet doet namelijk.
Waar je dan wel even op moet letten is dat je niet uiteindes met een beschadigde mantel (dat plastic wat om het koperdraad heen zit) hebt.
Bedoel je de uitstekende draden niet beschadigd moet zijn? Maar als je ze kan afknippen wat maakt het uit of de buitenmantel beschadigd is of niet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

330d schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 17:46:
[...]

Bedoel je de uitstekende draden niet beschadigd moet zijn? Maar als je ze kan afknippen wat maakt het uit of de buitenmantel beschadigd is of niet?
Niets, als je dat er even afknipt ;)

Gewoon erin leggen en met de dogger omlaag drukken. Als je er eentje hebt met een mechaniekje erin, doordrukken totdat dat afgaat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Dat testertje kost ongeveer 25 euro. En is zijn geld dubbel en dwars waard. Hij kan ook telefoon (RJ11 en RJ12) controleren.

Dus ik zou zeker dit aanschaffen als je je hele huis gaat opzetten. Eerst één kabel trekken en aansluiten. Controleren of op beide kanten (van de tester) de juiste volgorde brandt. Dus 1-2-3 etc.... t/m 8. Als je dan zeker weet dat het goed is, kan je de rest van het huis op hetzelfde manier doen.

• 330d
Sterker nog, voor 12.95 al!
http://cgi.ebay.nl/USB%2F...IMSfp=TL090428131001r1041

Ik zal even kijken, ik moet inderdaad nog rj11 en coax knijpen/aansluiten.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27
Zit dit topic een beetje door te lezen en ik denk dat ik mijn vraag hier wel kwijt kan; ik heb voor in mijn nieuwbouw huis een aantal utp-einddozen gekocht van het merk Busch-Jager. Nu heb ik er een aangesloten en daarbij de kleur-volgorde aangehouden van de doos zelf:
Afbeeldingslocatie: http://wackmaniac.net/extern/t-net/busch-jaeger-utp.jpg

Nu wilde ik aan de andere kant de utp-stekkertjes eraan gaan maken, maar ik zit een beetje in dubio welke volgorde ik in de stekker aan moet houden. Ik heb nu een testdraad gemaakt met daarin dezelfde volgorde, maar voordat ik een lading stekkers ga knippen wilde ik toch even controleren of ik het bij het rechte eind heb of dat ik misschien helemaal verkeerd zit:
Afbeeldingslocatie: http://wackmaniac.net/extern/t-net/utp.jpg

Let trouwens niet op het omhulsel; dit is een testdraad. Heb trouwens (nog) geen tester, dus ik kan het niet nameten momenteel.

Read the code, write the code, be the code!

• Gé Brander
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Doe gewoon ook een doos aan de ander zijde en een kabel van daaruit naar een switch...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• wackmaniac
c70070540 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:09:
Doe gewoon ook een doos aan de ander zijde en een kabel van daaruit naar een switch...
Ik moet zeggen dat ik daar nog niet aan gedacht heb; "probleem" is een klein beetje dat die kastjes 25 euro stuk zijn :) Heb deze gekocht, omdat alle schakelaars in het huis ook van dit merk en type zijn. Ik ga echter je idee eens serieus overwegen. Thanks!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

wackmaniac schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:07:
Zit dit topic een beetje door te lezen en ik denk dat ik mijn vraag hier wel kwijt kan; ik heb voor in mijn nieuwbouw huis een aantal utp-einddozen gekocht van het merk Busch-Jager. Nu heb ik er een aangesloten en daarbij de kleur-volgorde aangehouden van de doos zelf:
[afbeelding]

Nu wilde ik aan de andere kant de utp-stekkertjes eraan gaan maken, maar ik zit een beetje in dubio welke volgorde ik in de stekker aan moet houden. Ik heb nu een testdraad gemaakt met daarin dezelfde volgorde, maar voordat ik een lading stekkers ga knippen wilde ik toch even controleren of ik het bij het rechte eind heb of dat ik misschien helemaal verkeerd zit:
[afbeelding]

Let trouwens niet op het omhulsel; dit is een testdraad. Heb trouwens (nog) geen tester, dus ik kan het niet nameten momenteel.
Je zit verkeerd. :)

Op de doosjes zie je bij de kleuren nummers staan; dat is de volgorde die je moet aanhouden in de stekker. Dat wordt dus:
1 wit-oranje
2 oranje
3 wit-groen
4 blauw
5 wit-blauw
6 groen
7 wit-bruin
8 bruin

Er zwerft hier ook ergens een plaatje rond met de gebruikelijke volgordes.
[edit]
In de FAQ: NT FAQ

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• wackmaniac
He, dat was me nog niet opgevallen :) Het internet wordt toch pas volgende week aangesloten, dus ik kan nog wat verschillende dingen proberen, bedankt iig.

• Gé Brander
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

wackmaniac schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:16:
[...]

Ik moet zeggen dat ik daar nog niet aan gedacht heb; "probleem" is een klein beetje dat die kastjes 25 euro stuk zijn :) Heb deze gekocht, omdat alle schakelaars in het huis ook van dit merk en type zijn. Ik ga echter je idee eens serieus overwegen. Thanks!
Je kan in je meterkast toch probleemloos goedkopere gebruiken? Of zit het andere einde niet in je meterkast? Maar in ieder geval als dat uit het zicht is, dan zou ik een goedkopere nemen daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Gé Brander op 07-06-2009 16:59 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In je meterkast zou je meestal een patchpaneltje gebruiken. Ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar dit is wel ok: https://www.netwerkwinkel...Cat.5e-37650.2-p_301.html
Die heeft dan 8 aansluitpunten, is er ook met 12.

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:40:
In je meterkast zou je meestal een patchpaneltje gebruiken. Ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar dit is wel ok: https://www.netwerkwinkel...Cat.5e-37650.2-p_301.html
Die heeft dan 8 aansluitpunten, is er ook met 12.
Mwoah, een patch paneel voor een thuissituatie is misschien wat overdreven, ik knijp er altijd gewoon stekkers aan en zorg dat ik genoeg draad over heb (+/- halve meter speling in meterkast) voor evt. vervanging van stekkers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:53
Totdat je een bos kabels in je meterkast hebt hangen waarvan je niet weet wat het doet :P
Patchpaneeltje is wel zo handig, kan je ook mooi je telefonie op patchen.

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:32:
Totdat je een bos kabels in je meterkast hebt hangen waarvan je niet weet wat het doet :P
Patchpaneeltje is wel zo handig, kan je ook mooi je telefonie op patchen.
Bos? Ik heb 6 ethernet, 4 coax en 2 telefoonlijnen in mn meterkast.
Labeltje eraan en klaar is kees, scheelt je weer geld wat je veel beter ergens anders in kan stoppen.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 14:33
Helemaal mee eens, heb thuis in de meterkast ook een 24 poorts patchpanel (en een 16 poorts GBit switch, dat is wellicht wel overkill :)), nog geen moment spijt van gehad!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:53
Mijn situatie is dan ook niet eerlijk, heb nog 2 19" panelen liggen, dan is het niet handig als je ze niet gebruikt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mwah voor die 25 euro dat zo'n dingetje kost bij die url die ik postte..

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:04:
Mwah voor die 25 euro dat zo'n dingetje kost bij die url die ik postte..
Dat zijn anders wel 3 kratten bier, ik bedoel maar.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Maar als je het toch aan het doen bent, kun je het beter in één keer goed doen.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:20:
Maar als je het toch aan het doen bent, kun je het beter in één keer goed doen.
Wat is er beter aan een patchpaneel dan?
Er is geen enkele technische reden om het te gebruiken en kost nog meer geld ook.
Een beetje tweaker kan ook nog wel knap een paar draadjes wegwerken dacht ik.

• aZuL2001
Moet ik het echt gaan uitleggen ?

Je bent met een huis bezig. Als je bepaalde werkzaamheden uitvoert, en bereid bent om dat met kwalitatief goed materiaal te doen (lees €25.- per wcd te betalen), dan is één keer €25.- een totaal te verwaarlozen investering, die bij een eventuele verkoop van het huis een bepaalde positieve indruk achterlaten.

Wil je liever die laatste €25.- aan drie kratten bier besteden, be my guest.

Echter is mij in de loop van de jaren gebleken dat je beter iets in één keer goed en netjes kunt doen, dan broddelwerk achter te laten. Gewoon een algemene wijsheid, waar je je voordeel mee zou kunnen doen.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:59:
Moet ik het echt gaan uitleggen ?

Je bent met een huis bezig. Als je bepaalde werkzaamheden uitvoert, en bereid bent om dat met kwalitatief goed materiaal te doen (lees €25.- per wcd te betalen), dan is één keer €25.- een totaal te verwaarlozen investering, die bij een eventuele verkoop van het huis een bepaalde positieve indruk achterlaten.

Wil je liever die laatste €25.- aan drie kratten bier besteden, be my guest.

Echter is mij in de loop van de jaren gebleken dat je beter iets in één keer goed en netjes kunt doen, dan broddelwerk achter te laten. Gewoon een algemene wijsheid, waar je je voordeel mee zou kunnen doen.
volgens mij haak je dan in op de discussie 'wel of niet patchpaneel in de meterkast', wcd's in huis lijkt me vrij logisch dat je dat bij een verbouwing lekker meeneemt om de door jou ook genoemde redenen.

Meterkast is een heel ander verhaal though, patchpaneel is niet nodig en neemt vaak veel ruimte in terwijl je die niet hebt. WCD's in een meterkast gaat al helemaal nergens over.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:58:
[...]

volgens mij haak je dan in op de discussie 'wel of niet patchpaneel in de meterkast', wcd's in huis lijkt me vrij logisch dat je dat bij een verbouwing lekker meeneemt om de door jou ook genoemde redenen.

Meterkast is een heel ander verhaal though, patchpaneel is niet nodig en neemt vaak veel ruimte in terwijl je die niet hebt. WCD's in een meterkast gaat al helemaal nergens over.
Veel ruimte? Zo'n ding is nog geen 15cm breed. Jij denkt meteen aan een compleet 19" rack ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 26-06-2009 11:13 ]

Verwijderd

CyBeR schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:13:
[...]

Veel ruimte? Zo'n ding is nog geen 15cm breed. Jij denkt meteen aan een compleet 19" rack ofzo?
Vind ik veel ruimte voor iets wat niet nodig is, maar dat was niet mijn enige argument om het niet te gebruiken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:14:
[...]

Vind ik veel ruimte voor iets wat niet nodig is, maar dat was niet mijn enige argument om het niet te gebruiken.
Wat is 't andere dan? Te netjes? Te handig? Je weet niet hoe je 't aan moet sluiten?

Verwijderd

CyBeR schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:24:
[...]

Wat is 't andere dan? Te netjes? Te handig? Je weet niet hoe je 't aan moet sluiten?
Niet nodig en kost geld, dat zijn 2 dingen die je bij elkaar genomen geld besparen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 15:14:
[...]

Niet nodig en kost geld, dat zijn 2 dingen die je bij elkaar genomen geld besparen.
Wandcontactdoosjes zijn ook niet nodig en kosten ook geld.

• aZuL2001
Dat zal dan wel een geval van verschil van inzicht zijn, gekoppeld met 15 jaar leeftijdsverschil.

Vreemd dat L4m0r daar dan wel last van heeft, en CyBeR niet.

Abort, Retry, Quake ???

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Een patchpanel is erg leuk in een bedrijfsomgeving waarbij er nog wel eens regelmatig allerlei dingen heen en weer gepatcht wordt. Dan is het ook een stukje behoudt van de switch gecombineerd met gebruiksgemak. In een thuissituatie zie ik in dat geval niet het nut in van zo'n panel omdat je daar nou niet bepaald vaak dingen loopt te patchen. Waar het dan wel handig voor is, is wanneer je meer dan alleen data lijntjes erop prikt maar dat zie je tegenwoordig met het gebruik van dect telefoons niet meer zo vaak. Het is niet beter of slechter om een patchpanel te hebben, het heeft thuis niet erg veel toegevoegde waarde wat het in menig bedrijfsomgeving nou net weer wel heeft. Het is ook absoluut geen extra stuk netheid aangezien je altijd kabels hebt die je altijd moet wegwerken wat perfect kan in situaties met en zonder zo'n panel, plus dat je nou niet bepaald 24 uur per dag tegen de zut in de meterkast aan zit te loeren. Het is een nogal uitermate idioot en zwak argument eigenlijk (het neigt nogal richting smetvrees als je het mij vraagt).

Waarom zou je een patchpanel dan nou willen? Omdat je meer dan alleen data spul hebt en/of omdat je graag de bink wil uithangen en er mee wil pronken. Met andere woorden, vanuit gemak is zoiets echt nuttig, enig ander echt nut heeft het ook gewoon niet. Maar je mag/moet voor jezelf bepalen of je zo'n ding aanschaft of niet ;)

Bovenstaande kun je natuurlijk ook herhalen voor de wandcontactdoosjes echter komen die in ruimtes te zitten en is de kans groter dat je daar wel tegen aan kijkt. Dan kom je al heel snel met dingen als de WAF in aanraking en moet je wel :X

Misschien dat diverse mensen hier zich eens wat volwassener moeten gaan gedragen en wat meer gebruik moeten gaan maken van die grijze massa. Er worden over en weer de meest kansloze argumenten gegeven voor wel/niet een patchpanel. Het moet niet in bepaalde extremen doorslaan zoals dat bij sommigen nu gebeurd.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:34:
Misschien dat diverse mensen hier zich eens wat volwassener moeten gaan gedragen en wat meer gebruik moeten gaan maken van die grijze massa. Er worden over en weer de meest kansloze argumenten gegeven voor wel/niet een patchpanel. Het moet niet in bepaalde extremen doorslaan zoals dat bij sommigen nu gebeurd.
Sorry, maar we hebben 't over een 'investering' van ruwweg 25 euro die je een hoop gezeur bespaart, het geheel netter maakt en bovendien technisch beter is als je tenminste gebruik maakt van installatiekabel zoals dat hoort. Waarom hebben we het hier nog over?

• aZuL2001
Los daarvan heb ik meer dan genoeg meterkasten gezien die als opslag gebruikt worden voor schoenen, tassen, stofzuiger etc etc.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

geef mij maar paneeltje zoals Cyber.
Er bestaan ook paneeltjes voor 10 outlets en dus groot hoeft het niet te zijn, maar paneeltjes zijn gewoon beter maar inderdaad het is meestal 19 inch breed en 1.75 inch hoog.
>frustratie modus :
Het is net zoals met het aantal outlets... ik heb er geen 24 nodig in mijn huis... totdat je beslist je bureau te verhuizen en de 6 outlets die je voorzien had nu in de kinderkamer zitten... |:(
... kabeltjes bijtrekken ... door de afvoerpijpen bij wijze van spreken en dan frustratie frustratie problemen...
>/frustratiemodus

ik weet het wel : het kan ook zonder paneel, maar met een klein beetje moeite bevestig je ze in een kabelgoot en klaar is kees. Geen geknoei met RJ45 tangen en draadjes op juiste lengte knippen enzo... de good old LSA of 110 punch tool, dus al 20 jaar voor alle providers werkt...

ik vind dus een patch paneel helemaal niet extreem, misschien een beetje ongewoon voor de meeste mensen, maar zeer gebruiksvriendelijk en degelijk.

• ppl
  • Niet online

ppl

CyBeR schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:22:
[...]

Sorry, maar we hebben 't over een 'investering' van ruwweg 25 euro die je een hoop gezeur bespaart, het geheel netter maakt en bovendien technisch beter is als je tenminste gebruik maakt van installatiekabel zoals dat hoort. Waarom hebben we het hier nog over?
We hebben het over een ruimte met een deur waar je niet 24/7 in spendeert en waarvan de deur in veel gevallen dagen, weken en veelal gewoon maanden achtereen dicht zit zonder ook maar ooit geopend te worden. Ik verwacht dat jouw meterkast ook voorzien is van de nodige lik verf, behang, vloerbedekking, verlichting, verwarming, etc. want dat is netjes. Daarnaast verwacht ik ook dat js minstens 1x per kwartaal alle ruimtes in je woning verhuisd en dingen weer elders komen te staan... Bij veruit de meeste mensen veranderd er in 10 jaar tijd helemaal niets aan de woning op die punten en boeit ook niemand heel die meterkast ruimte ook maar iets. Het enige wat ze eraan boeit is dat ze weer een plek hebben om spullen op te bergen (voedsel, stofzuiger, schoonmaakspullen).

Inderdaad, waar hebben we het dan nog over? Een beetje logisch nadenken en wijselijk je geld spenderen mag ook wel eens een keer. Als je het echt nodig denkt te hebben moet je het aanschaffen maar je moet het niet gaan doen om je meterkast mooier te maken, dan ben je gewoon dom geld over de balk aan het smijten. Die 25 euro moge dan niet veel zijn maar het gaat hier om het principe van geld wijselijk besteden. Een mooiere meterkast die je vrijwel nooit opent is echt compleet nutteloos, al helemaal omdat je geen patchpanel nodig hebt om netheid en een geordende meterkast te verkrijgen. Koop er dan iets anders voor die wel daadwerkelijk iets toevoegt aan je huis.

Dat bedoel ik dus met volwassen gedragen en je grijze massa gebruiken. Iemand met smetvrees en een of andere dwangneuroze om alles netjes recht en klinisch schoon te willen hebben koopt zoiets om z'n meterkast netjes te maken (hoewel die meer gebaat is bij een bezoekje aan de psycholoog). Ieder ander boeit die meterkast toch niet omdat je er niet continu in leeft en draden ook op andere wijzen prima zijn weg te werken zodat je daar geen last van hebt (as in het is geordend). Ik heb zat meterkasten gezien waarbij er geen enkele een patchpanel had of ook maar nodig had omdat men na heeft gedacht waar wat neer is gehangen en hoe draden lopen. Daardoor is de meterkast heel erg overzichtelijk, zijn problemen makkelijk te constateren en is het eenvoudig te onderhouden/vervangen. Kun je zoals veel mensen ook prima die kast als voorraadruimte gebruiken waar de diverse items voor dingen als de bedrading zit en het op die manier ook al wegwerkt.

@ GigaChris: een patchpanel is ook helemaal niet extreem. Het kan een heel erg handig ding zijn, maakt bepaalde zaken net even wat gemakkelijker. De discussie hier om een patchpanel in een meterkast is alleen nogal van kinderachtig en dom niveau. Het is beter om je geld ergens aan te spenderen waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt, dan bespaar je over de gehele linie gezien veel meer dan wanneer je domweg maar alles aan van die pietlullige dingen gaat uitgeven (kleine bedragen tellen heel hard aan juist vanwege de houding die o.a. CyBeR heeft, meeste mensen met schulden hebben juist hierdoor schulden). Nogmaals: spendeer wijselijk!

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 29-06-2009 11:45 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 22:41
Nou ppl, als je over elke 25 euro zo'n epistel schrijft...

Maar een hele groep tweakers met een patchpanel in de meterkast (ik heb er ook een, en ik kan me een topic herinneren waarin tweakers hun thuisnetwerk showden...) uitmaken voor dwangneurozen met smetvrees die naar de psycholoog zouden moeten... Wie moet er nou naar de psycholoog?

En als je een discussie van kinderachtig en dom niveau vindt, waarom doe je er dan aan mee?

Verwijderd

Wandcontactdoosjes zijn ook niet nodig en kosten ook geld.
Niet nodig maar wel mooier dan een kabel langs je muur.
aZuL2001 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:51:
Dat zal dan wel een geval van verschil van inzicht zijn, gekoppeld met 15 jaar leeftijdsverschil.

Vreemd dat L4m0r daar dan wel last van heeft, en CyBeR niet.
Je zult vast ontzettend gelijk hebben, maar wat bedoel je nou eigenlijk? ;)

Verwijderd

en om terug te komen op wat 330d vraagt.

ja, zonder aanstrippen monteren. LSA en 110-blokken zijn wat men noemt IDC contacten (Insulation displacement connectors). Door de koperdraad tussen de klemmetjes te punchen wordt de isolatie weggeduwd waardoor het koper in contact komt met de "mesjes".

IDC's zijn compacter en kunnen makkelijk op een pcb worden geplaatst en zijn dus van hééél ver te verkiezen boven een aansluiting met schroefjes.
Let wel, de meeste IDC's hebben een voorkeur voor solid koperdraad. Multibrins, stranded koper (soepel) laat zich soms niet goed klemmen door de mesjes.
Soms vanwege de vele draadjes koper, soms omdat de diameter te klein is. Voor IDC meestal tussen AWG 22 tot 26.

• ppl
  • Niet online

ppl

matthijsln schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:12:
Nou ppl, als je over elke 25 euro zo'n epistel schrijft...

Maar een hele groep tweakers met een patchpanel in de meterkast (ik heb er ook een, en ik kan me een topic herinneren waarin tweakers hun thuisnetwerk showden...) uitmaken voor dwangneurozen met smetvrees die naar de psycholoog zouden moeten... Wie moet er nou naar de psycholoog?

En als je een discussie van kinderachtig en dom niveau vindt, waarom doe je er dan aan mee?
Als je niet eens de moeite neemt tot het lezen en dingen als begrijpend lezen niet beheerst waarom doe je dan nog mee aan de discussie? ;)

Ik vind het verbazingwekkend dat er hier mensen zijn wiens leven schijnbaar nogal sterk afhankelijk is van het feit dat iemand een patchpanel vanwege netheid in een meterkast moet nemen. Ik zie hier mensen die stelling met hun leven verdedigen en doe daarom ook de uitspraak dat die mensen een steekje los hebben zitten in de vorm van smetvrees. Een patchpanel kan hartstikke nuttig en mooi zijn maar het wordt hier als een silver bullet gepresenteerd terwijl dat niet zo is. Netheid is niet iets wat je verkrijgt door alleen maar ff een patchpaneltje te installeren, je zult er meer voor moeten doen (kabels netjes wegwerken bijv.). Dat topic waar jij op doelt is ook goed te zijn en te lezen waarom mensen bepaalde dingen wel doen en bepaalde nou juist niet doen. Die mensen denken dan ook bewust na over in hoeverre ze hun netwerk inrichten. Daarbij heb ik daar nog nooit iemand gespot die alleen maar ff een patchpaneltje installeert voor de netheid. Ik zie ze daar namelijk ook de kabels wegwerken en allerlei dingen patchen op zo'n panel. Domweg brullen dat je een patchpanel MOET omdat het netjes is en dat stug volhouden doe je alleen als je last hebt van een of andere psychische afwijking zoals smetvrees. Dat is wat er staat, niets meer en niets minder.

Overigens maak je nu net als de anderen hier de klassieke denkfout. Het is maar 25 euro. Ja en het is ook maar 10 euro en het is maar 30 euro en dat was ook maar 5 euro en dat ene maar 15. Alles bij elkaar is dat dan wel weer 85 euro. Denk en kijk eens wat verder dan je neus lang is en probeer het totaalplaatje te overzien. Bij projecten is zoiets zelfs cruciaal anders lopen ze volledig uit de hand. Die 25 euro kun je ook weer uitgeven aan wat ander spul zoals andere afwerking in je huis.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:32:
[...]

Ik vind het verbazingwekkend dat er hier mensen zijn wiens leven schijnbaar nogal sterk afhankelijk is van het feit dat iemand een patchpanel vanwege netheid in een meterkast moet nemen. Ik zie hier mensen die stelling met hun leven verdedigen en doe daarom ook de uitspraak dat die mensen een steekje los hebben zitten in de vorm van smetvrees.
Ik weet niet hoor, maar mijn langste post in dit topic tot zover is 4 regels lang, waarin ik vertel dat ik 't beter vind gezien de geringe kosten om, als je toch bezig bent, meteen even een klein patchpaneltje te fixen. Jij echter verdedigt 'met je leven' dat dat absoluut niet moet want dan is er hel en verdoemenis. Dus waar nou het steekje los zit...
Die 25 euro kun je ook weer uitgeven aan wat ander spul zoals andere afwerking in je huis.
Oh, dezelfde 25 euro uitgeven aan betere plintenlijm is wel goed maar een patchpanel niet?

Ik herhaal mijn eerdere statement: waar zit nou precies het steekje los?

Verwijderd

@CyBeR :

Je slaagt erin nog te reageren ! :) Ik dacht zelf : "zucht, laat maar zitten" ... blijkbaar zijn er mensen met andere interesses (en gelukkig maar) en gezien filosofie geen vak is binnen de ICT, heb ik het er een beetje moeilijk mee.
Laten we het positief bekijken : op dit forum komen alle meningen aan bod...maar mijn klanten zouden minder filosofisch zijn wanneer hun bekabeling niet in orde is. (ik schrijf wel degelijk : "zouden", want nog niet veel problemen gehad)
En nu geduldig wachten op de volgende reactie ... :)

• matthijsln
Ik ben door ppl extra gemotiveerd om in de toekomst iedereen een patchpanel in hun meterkast aan te raden :P

Verwijderd

Oh, dezelfde 25 euro uitgeven aan betere plintenlijm is wel goed maar een patchpanel niet?
Dat zie je heel goed, een patchpaneel heeft namelijk zowel praktisch als theoretisch 0,0 meerwaarde.
Betere plintenlijm kan voorkomen dat je je plint een keer losschopt wat ook weer voor extra kosten / beschadigingen kan zorgen.

Maargoed, daar ging het natuurlijk niet om; een patchpaneel in je meterkast is in 9vd10 gevallen overbodig, als je het toch wilt doen.. prima toch, who cares; maar ga het niet mensen aanraden omdat het beter is want dat gaat helemaal nergens over.
k ben door ppl extra gemotiveerd om in de toekomst iedereen een patchpanel in hun meterkast aan te raden
Ga jij de boel nog ff lopen opstoken, klein kind.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2009 16:13 ]

Verwijderd

sorry hoor maar een patchpaneel kan ik de meerwaarde nogwel van inzien, kun je namelijk ook andere verbingen over utp laten lopen (telefoon/video). Daarnaast: instalatiekabel is wat stug en kan breken als je het zo in de computerjast, daarom gebruiken ze van die contactdozen.

• matthijsln
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:13:
[...]
Ga jij de boel nog ff lopen opstoken, klein kind.
Mijn reactie was met een knipoog hoor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:21:
sorry hoor maar een patchpaneel kan ik de meerwaarde nogwel van inzien, kun je namelijk ook andere verbingen over utp laten lopen (telefoon/video). Daarnaast: instalatiekabel is wat stug en kan breken als je het zo in de computerjast, daarom gebruiken ze van die contactdozen.
Breken moet je wel behoorlijk je best voor doen, zeker als het gaat om de uiteindes in de meterkast (dus niet bij de wcd's).
In de meterkast hang je een router / switch / server / whatever op en aan die situatie wijzigt weinig.
Waarom investeren in het makkelijk kunnen aanpassen van iets wat je zelden aanpast?

Mijn punt is dan ook niet dat je achterlijk bent als je een patchpaneel (groot verschil met contactdoos he) gebruikt, maar dat het in de meeste gevallen absoluut niet noodzakelijk is en uiteindelijk alleen maar geld kost.

Maargoed, dit is al de 3e keer dat ik hetzelfde post in een ander jasje, iemand die het er niet mee eens is leest de vorige 2 versies nog maar, ik geef het hier op aangezien iedereen een mening voor een feit aanziet, en dan het liefst zijn eigen mening.
Mijn reactie was met een knipoog hoor
Resultaat blijft hetzelfde ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2009 16:33 ]

Verwijderd

ik hoop dat 330d al lang weet wat te doen...

Ondertussen zijn we lijstjes aan het opstellen waar we best ons geld in stoppen. Het is duidelijk dat elke situatie verschillend is. Soms is het beter 25€ uit te geven aan een goeie boor om de kabels via een andere plek niet langs de stroomkabels te laten lopen en soms inderdaad voor een plintje of kabelgoot beter te bevestigen.
... ik stel voor dat we allemaal buiten een plonsje in het zwembad gaan doen om een beetje af te koelen... de hitte speelt ons parten.
Paneeltje or not Paneeltje is not the question.
Pagina: 1