[Win2k8 R2] Media vanaf de server sharen dmv libraries

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 08:46
In Windows 2008 R2 en Windows 7 is het mogelijk je media in zogenaamde 'libraries' onder te brengen. Deze 'libraries' kun je dan delen waarbij je kunt kiezen wie / welk apparaat de 'library' mag benaderen.

Op dit moment heb ik in Windows 2008 een share 'Public' met daaronder mapjes voor mijn muziek, foto's en videos. Vanaf de clients kan ik dus al mijn media vanaf deze shares afspelen.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is dit allemaal via 'libraries'te doen. Ik kan op de server uiteraard alle media in 'libraries'stoppen, maar deze 'libraries' zijn user-specifiek en ik weet ook niet of ze beschikbaar zijn als de gebruiker niet is ingelogd.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is iets als een 'global library' aan te maken, waar alle andere users (of specifiek opgegeven) gebruik van kunnen maken.
Volgens mij heeft Windows Home Server hier wel enkele mogelijkheden toe, maar binnen Windows 2008 R2 heb ik dit nog niet kunnen vinden. Ook bij het zoeken op Internet kom ik constant de user-specifieke 'libraries' tegen.

Ik heb wel 'FireFly Media Server' gevonden, maar dat is weer niet voor Mediaplayer / Mediacenter en ik heb ook liever een (standaard) Microsoft-implementatie.

Ik heb overigens een domein, dus het gebruik van HomeGroups is geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door maikel op 27-05-2009 15:41 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb daar DFS Namespaces voor gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4gkFFTKNgiO3VVABHInehm0r/full.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• maikel
Ja, die gebruik ik op dit moment ook al. Maar dan heb ik in principe nog steeds drive-mappings, terwijl dat met libraries niet het geval is.
En ook network-media-players zouden volgens mij makkelijker met die libraries overweg moeten kunnen gaan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Libraries zijn alleen wel local filesystem aangelegenheden.
Een library sharen betekent niet gelijk dat de onderliggende links ook beschikbaar worden (toch?).

En DNLA devices en network media players kunnen ook je DFS rootserver shares gebruiken (als ze tenminste DFS links vreten - sommige apparaten kunnen dat niet, die gaan ook niet opeens libraries over het netwerk 'snappen' vrees ik)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• maikel
Als ik een library share, kan ik die vanaf andere computers (mits toegestaan) gewoon benaderen. Er worden geen shares/links aangemaakt inderdaad.
Door op de server een account te gebruiken om een library aan te maken en deze te sharen, is deze dus overal toegankelijk. Echter, ik hoop eigenlijk dat het ook kan zonder dat de library los staat van dat account.