HP SmartArray 5i+ controller instellen op ProLiant DL360 G3

Pagina: 1
Acties:

• XPC_Paul
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-01 11:35
Hoi allemaal,

Ons bedrijf heeft sinds kort een tweetal 2e hands HP ProLiant DL360 G3 servers die inmiddels zijn geïnstalleerd in een van de racks. Ik zit echter met het probleem dat de RAID controller de harde schijven niet herkent. Het aanmaken van een logische schijf en installatie van een OS wordt zo wel heel moeilijk.
Volgens HP moet je tijdens de initialisatie van de geïntegreerde SmartArray 5i+ controller op F8 duwen. Het programma ORCA start dan en je hebt de mogelijkheid om 'logic drives' te bekijken, verwijderen en aan te maken. Ik krijg echter alleen maar 'There are no available physical drives'. Er zitten echter wel degelijk twee 36G SCSI schijven in. Verwijderen en opnieuw plaatsen helpt niet. In de kast gekeken en de connector lijkt goed te zitten.
Nu is mijn probleem exact hetzelfde als op deze site (scroll naar beneden, voorbij de reclame): Vraag op Experts Exchange
Daarom heb ik de suggesties van de 'experts' opgevolgd; waaronder een firmware upgrade m.b.v. de HP firmware maintenance CD. Er was nieuwere firmware en de upgrade is succesvol verlopen. Het probleem is dat als ik nu op F8 duw tijdens de initialisatie, ik de HP integrated lights-out console krijg te zien. ORCA is niet meer bereikbaar.
Als ik de server opstart met de HP SmartStart CD en ACU (array configuration utility) start; ziet hij wel de controller, maar geen schijven.
Het vreemde is dat beide servers hetzelfde probleem hebben en nu kan het natuurlijk zo zijn dat alle vier de schijven stuk zijn, maar ik vermoed dat er nog iets ingesteld moet worden om ze herkend te krijgen. Als ik de schijven hot-swap, lichten de LEDjes wel op.
Heeft iemand ervaring met deze range van servers/RAID controllers en/of suggesties? Alvast bedankt.

Paul

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

SpamLame

niks

De ledjes zitten op het backplane, verder vermoed ik gewoon dat de schijven stuk zijn?
Dit kan je testen door de schijven in een andere server/pc te duwen met SCSI controller en SCA connectors.
Indien de schijf opspint en herkend wordt door het bios van die controller is er iets anders aan de hand.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ja, heel veel ervaring zelfs, maar een andere oplossing dan "zitten de disken wel zeker weten op de Raid controller aangesloten" kom ik ook even niet. Die 360 heeft toch ook een geintegreerde SCSI controller.. :?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
Wat ik nog wel eens heb gehad met deze machines, is even kast openmaken, en waar het systemboard en de backplane waar de schijven op zitten even goed aan drukken.

• XPC_Paul
Dank voor de replies.
Ik kan de schijven moeilijk los testen, omdat dit de enige (HP) servers zijn met U320 SCSI-schijven, de andere servers hebben U3-schijven en andere exotische trays. Ik kan natuurlijk een van de Dell servers kanibaliseren en de schijf in een HP-traytje zetten, maar dat wordt ff zoeken naar kandidaten. Dat krijg je in een low budget serverruimte met meerdere merken door elkaar :|
De SCSI-controller zit inderdaad semi-geintegreerd op het moederbord als mini-pci (denk ik) kaartje.
Anyway, ik heb het diagnose rapport naar de verkoper van de servers gestuurd. Kijken of ik nieuwe schijven van hem krijg. Misschien heeft DHL met de servers gevoetbald en is dit (onzichtbare) transportschade :(
Voor de geïnteresseerden, hier is het diagnose rapport ADU report
Wellicht biedt dit nog een aanknopingspunt.

Paul

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-01 16:44
Ik denk dat je te vroeg op F8 drukt na de firmware updates. De HP integrated lights-out controller en de raid controller gebruiken allebei F8 voor de bios. Je moet pas op F8 drukken als de raid controller wordt gestart.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• XPC_Paul
Ik vraag me af welk genie bij HP heeft bedacht om de ILO (integrated lights-out console) dezelfde sneltoets te geven als ORCA (raid console). Heb al diverse keren geëxperimenteerd met het moment waarop je op F8 duwt, maar ik krijg steeds de ILO. |:(
Niet dat het veel uitmaakt, ik geloof dat ACU en ORCA dezelfde gegevens lezen en schrijven.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

SpamLame

niks

Als je steeds de iLO krijgt ben je of te vroeg of ORCA reageert niet.
En ACU en ORCA geven het zelfde weer dus uitmaken doet het geeneens.

Schijf in andere server prikken of v.v. kan verhelderend zijn.
Zolang het een SCA connector heeft werkt het electrisch 9 van de 10 keer, mechanisch is misschien wat knutselen wat prima kan voor uitsluiten.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor disken zitten er precies in?

Let even op dat schijven met een Compaq logo niet functioneren in een HP server. Destijds met de overstap van Compaq naar HP heeft dat met een sticker als grote waarschuwing op alle HP systemen gestaan.

Overigens staat in de quickspecs op de HP site dat enkel U320 supported is. Mocht je toevallig Ultra3 disken hebben, dan zal dat dus waarschijnlijk niet werken.
The DL360 G3 only supports U320 Universal drives.

[ Voor 44% gewijzigd door Question Mark op 27-05-2009 20:15 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 10:14

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Zelf heb ik het eens eerder meegemaakt; "De "System Maintenance Switch" dip 6 om te zetten, die verwijderd namelijk de instellingen van de controller. Vervolgens booten zonder schijven, doet hij er wat langer over en vervolgens komt hij met de melding "system maintenance switch detected. Turn server off and set switch to off". Server uit, switch teruggezet. Booten maar". Check even voordat het uitvoert of dat bij jou het geval kan zijn/het probleem oplost.

• XPC_Paul
Nog ff een status update. Heb de suggestie van Kevinvs uitgeprobeerd, maar ook na een complete reset, wordt geen enkele schijf herkend. De schijven zijn overigens 'echte' HP U320 schijven, geen Compaq.
Schijnbaar zijn de servers niet goed getest door de leverancier of ze zijn gesneuveld in transport :( . Zodra ik de nieuwe set binnen heb, laat ik nog ff wat weten. Nogmaals bedankt voor alle reacties, laten we hopen dat de nieuwe servers minder buggy zijn.

• XPC_Paul
Heb de nieuwe servers binnengekregen en na enig sleutelen doen ze het nu wel naar behoren. Server nummer 2 leek aanvankelijk hetzelfde probleem te hebben, geen harde schijven te zien :'(
Ik had weinig zin had om hem alweer terug te sturen, dus ging ik de server gewapend met diverse schroevendraaiers te lijf: floppy- en cd-drive eruit, verdeelprintplaatjes eruit, ventilatoren, kabels etc.
Alles ontdaan van stof, goed aandrukken, weer monteren en voila: nu worden de schijven wel herkend :*)
Het zwakke punt is inderdaad de koppeling van de SCSI-backplane met het moederbord. Deze speciale connector gaat makkelijk los, zonder dat je dat ziet. HP heeft alles degelijk vastgeschroefd, maar deze connector heeft redelijk wat speling. Gewoon aandrukken hielp niet, demonteren van de backplane, terugplaatsen en goed vastschroeven hielp wel.
Iedereen bedankt voor de hulp, het topic kan dicht.

Verwijderd

XPC_Paul schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:16:
Heb de nieuwe servers binnengekregen en na enig sleutelen doen ze het nu wel naar behoren. Server nummer 2 leek aanvankelijk hetzelfde probleem te hebben, geen harde schijven te zien :'(
Ik had weinig zin had om hem alweer terug te sturen, dus ging ik de server gewapend met diverse schroevendraaiers te lijf: floppy- en cd-drive eruit, verdeelprintplaatjes eruit, ventilatoren, kabels etc.
Alles ontdaan van stof, goed aandrukken, weer monteren en voila: nu worden de schijven wel herkend :*)
Het zwakke punt is inderdaad de koppeling van de SCSI-backplane met het moederbord. Deze speciale connector gaat makkelijk los, zonder dat je dat ziet. HP heeft alles degelijk vastgeschroefd, maar deze connector heeft redelijk wat speling. Gewoon aandrukken hielp niet, demonteren van de backplane, terugplaatsen en goed vastschroeven hielp wel.
Iedereen bedankt voor de hulp, het topic kan dicht.
Wat klopt hier niet? Normaal komen bestellingen via UPS/DHL/TNT/whatever, maar jou leverancier laat ze bezorgen via: SZandd 8)7

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 15:54:
[...]

Wat klopt hier niet? Normaal komen bestellingen via UPS/DHL/TNT/whatever, maar jou leverancier laat ze bezorgen via: SZandd 8)7
In de Topicstart stond dat het om 2e hands systemen gaat...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:24:
[...]
In de Topicstart stond dat het om 2e hands systemen gaat...
you got point, mijn excuses :)
Pagina: 1