Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt.

Chello kabelmodem > draad naar WRT54g > draad naar pc

Deze situatie werkt met en zonder draad.

Nu heb ik een WRT54GL van een vriend die hiermee geen internet heeft. Ik zet deze router in plaats van mijn router en inderdaad, ook geen internet. Reset van de router gedaan, alle mogelijke volgordes van opstarten van PC, Modem en router. Geen resultaat. Ook tomato firmware lost het probleem niet op.

Dagen zoeken op het net zonder resultaat. Als men hetzelfde probleem heeft is het bijna altijd met de draadloze verbinding.

Kortom de WRT54GL geeft (volledig met kabel) geen internet. Kan ik concluderen dat deze router kapot is? Of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan er lampjes branden bij de netwerk poort als je de kabel insteekt (bij de computer, en de router indien die lampjes heeft?). Geeft de computer aan dat er verbinding is, krijg je een IP adres toegewezen en zoja welke ?

Ik zou overigens niet zoveel moeite doen, gewoon Linksys bellen, kijken of je garantie hebt en anders een nieuwe kopen. (geen Linksys :P).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:02:
Gaan er lampjes branden bij de netwerk poort als je de kabel insteekt (bij de computer, en de router indien die lampjes heeft?).

Ik zou overigens niet zoveel moeite doen, gewoon Linksys bellen, kijken of je garantie hebt en anders een nieuwe kopen. (geen Linksys :P).
Ja, lampjes branden. Gewoon netwerk heb ik wel alléén internet niet (lampje internet brand wel). Garantie zit er helaas niet meer op. Op zich wil ik ook niet teveel moeite doen. Wil alléén graag zeker weten dat tie kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Krijg je een IP? Heb je als es clear NVRAM gedaan?

Kies voor "Erase all data in NVRAM (thorough)" in Configuration (Tomato)

[ Voor 43% gewijzigd door jelmervos op 27-05-2009 14:10 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:07:
[...]

Ja, lampjes branden. Gewoon netwerk heb ik wel alléén internet niet (lampje internet brand wel). Garantie zit er helaas niet meer op. Op zich wil ik ook niet teveel moeite doen. Wil alléén graag zeker weten dat tie kapot is.
Dan zal die wellicht niet kapot zijn, ik hoop het althans niet, welk firmware staat er nu op dit moment op de GL?

Als je lampjes in orde zijn zal het vast wel aan de instellingen liggen van de router, zoals hierboven vermeld word moet je vóór en ná ieder flash de NVRAM CLEARen, dit kan je zowel met de CLI als in de WebGUI van Tomato.

meuk: Tomato 1.25

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 14:14 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20

Matis

Rubber Rocket

Wil alléén graag zeker weten dat tie kapot is.
Gooi m in dat geval van de flat ;)

FF ontopic, kan je via je modem wel internetten? Dus als je je PC direct in de modem prikt?!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
toaomatis schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:10:
[...]

Gooi m in dat geval van de flat ;)

FF ontopic, kan je via je modem wel internetten? Dus als je je PC direct in de modem prikt?!
Nee zelfs dan doet ie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:14:
[...]

Dan moet je kijken of het aan je NIC ligt of wel de modem, probeer de modem eens te resetten. (stroom uittrekken en na een minuut of zo terug power-on... zien of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jelmervos schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:09:
Krijg je een IP? Heb je als es clear NVRAM gedaan?

Kies voor "Erase all data in NVRAM (thorough)" in Configuration (Tomato)
Ga ik zo doen (als ik thuis ben). Wat doet dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:16:
[...]

Dan moet je kijken of het aan je NIC ligt of wel de modem, probeer de modem eens te resetten. (stroom uittrekken en na een minuut of zo terug power-on... zien of dat helpt.
Als ik mijn eigen wrt54g er gewoon weer tussen zet werkt het wel weer. Je zou zeggen dat de NIC en modem wel OK zijn. Maar ook dit zal ik straks nog een keer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer ook eens als chello modem een dhcp heeft om em in een gewone poort te duwen ipv "internet poort"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:21:
Probeer ook eens als chello modem een dhcp heeft om em in een gewone poort te duwen ipv "internet poort"
Ga ik ook proberen. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgt je router wel een DHCP lease? Kun je even "testen" door te gaan naar de GUI en op de eerste pagina kun je die zien onder de WAN gegevens:
WAN
MAC Address 00:22:6B:95:46:8F
Connection Type DHCP
IP Address 94.225.xx.x
Subnet Mask 255.255.xxx.x
Gateway 94.225.xx.x
DNS 195.130.129.165, 195.130.130.165
MTU 1500
en kijk ook naar de gateway: die moet sowieso ook een geldig ip hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Misschien geeft de DHCP server van je ISP geen nieuw IP omdat je een ander MAC adres gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:20
Was het niet zo dat Chello op MAC adres controleerd? En dat je Chello moet bellen als je een andere Netwerkkaart/Complete PC of in dit geval Router hebt?

Ik weet niet of die controle er vandaag de dag nog is, maar het is een optie.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Probeer eens de settings van IP-, GTW of DHCP. aan te passen.
Misschien wil je Linksys IP-adressen uitdelen, terwijl je modem dat al doet (dus 1 van de 2 uitzetten).

Dus:
Modem: DHCP aan.
Linksys: DHCP uit.

Of je zet je IP-adres van de Linksys om naar een ander subnet dan waarop de modem staat ingesteld.
(In dit geval kun je de DHCP settings staan laten zoals ze staan, het maakt dan niet uit.)

Dus b.v.:
Modem: 192.168.1.1
Linksys: 192.168.2.1

En inderdaad, kabel-providers hebben wel eens de eigenschap dat ze maar 1 MAC-adres willen zien.
Dus je zult waarschijnlijk het MAC-adres van je PC moeten klonen in je router.

[ Voor 16% gewijzigd door Kosh66 op 27-05-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:14:
[...]

Heb je je modem tussendoor wel gereset? Bij kabelmodems moet je altijd resetten voordat je een andere device eraan hangt...

Sowieso, je focust nu op de router, begin eens bij de verbinding an sich en ga dan pas extra apparatuur zoals routers ertussen hangen.
[...]

Neem de router dan mee naar een andere plek (bij jou thuis ofzo) waar een werkende router zit. Hang de router WAN aan de LAN van de andere router, en hang een PC aan de router LAN. Als het goed is kun je nu online. Als het fout is niet. Ook hier weer: test met één onbekende (router of internetverbinding), niet beide :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jelmervos schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:30:
Misschien geeft de DHCP server van je ISP geen nieuw IP omdat je een ander MAC adres gebruikt.
Dat klinkt ook logisch, zal eens kijken hoe dat zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosh66 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:39:
Probeer eens de settings van IP-, GTW of DHCP. aan te passen.
Misschien wil je Linksys IP-adressen uitdelen, terwijl je modem dat al doet (dus 1 van de 2 uitzetten).

Dus:
Modem: DHCP aan.
Linksys: DHCP uit.

Of je zet je IP-adres van de Linksys om naar een ander subnet dan waarop de modem staat ingesteld.
(In dit geval kun je de DHCP settings staan laten zoals ze staan, het maakt dan niet uit.)

Dus b.v.:
Modem: 192.168.1.1
Linksys: 192.168.2.1
Ik denk dat dit niet relevant zal zijn aangezien de modem van chello een publieke adres zal uitdelen en geen private zoals de 192.168.x.x.
Wat er hierboven stond ivm de MAC adres die je moet doorgeven aan chello kan kloppen, en dan is het het proberen waard om de MAC te clonen , in Tomato heb je een functie clone MAC adress: http://host(:port)/advanced-mac.asp
hier kun je dan een MAC adres instellen van een andere router, switch of accesspoint.

Wat je moet doen is de MAC adres van een "werkend" apparaat kopieren en dan op die pagina hierboven invullen bij WAN Port. Zo kloon je de MAC van de (vorige) werkende netwerkapparaat en misleid je de modem, zodat die denkt dat je op dezelfde netwerk apparaat zit als het vorig.

Dit had ik al in gedachte maar ik dacht dat ze dit niet meer deden...
Hopelijk is het probleem hiermee opgelost. (en naar mijn mening zal het wel)
Indien dit niet lukt, dan ligt het in ieder geval ofwel aan de DHCP service van Chello ofwel aan je cmputer/NIC die niet juist functioneert of niet juist ingesteld staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat dit niet relevant zal zijn aangezien de modem van chello een publieke adres zal uitdelen en geen private zoals de 192.168.x.x.
Wat er hierboven stond ivm de MAC adres die je moet doorgeven aan chello kan kloppen, en dan is het het proberen waard om de MAC te clonen , in Tomato heb je een functie clone MAC adress: http://host(:port)/advanced-mac.asp
hier kun je dan een MAC adres instellen van een andere router, switch of accesspoint.

Wat je moet doen is de MAC adres van een "werkend" apparaat kopieren en dan op die pagina hierboven invullen bij WAN Port. Zo kloon je de MAC van de (vorige) werkende netwerkapparaat en misleid je de modem, zodat die denkt dat je op dezelfde netwerk apparaat zit als het vorig.

Dit had ik al in gedachte maar ik dacht dat ze dit niet meer deden...
Hopelijk is het probleem hiermee opgelost. (en naar mijn mening zal het wel)
Indien dit niet lukt, dan ligt het in ieder geval ofwel aan de DHCP service van Chello ofwel aan je cmputer/NIC die niet juist functioneert of niet juist ingesteld staat...
Indien het niet lukt probeer ik het bij mijn vriend thuis ook nog even. werkt dat ook niet dan heb ik het idee dat toch de router stuk is. Twee nics en kabelmodems stuk of slecht lijkt mij stug.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welja, ik versta je redenering, maar er zijn nog andere opties daar we naar kunnen opteren, maar dat is voor later, eerst even dit boeltje hierboven uittesten 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:29:
Krijgt je router wel een DHCP lease? Kun je even "testen" door te gaan naar de GUI en op de eerste pagina kun je die zien onder de WAN gegevens:

[...]

en kijk ook naar de gateway: die moet sowieso ook een geldig ip hebben
Hmmmm:

MAC Address 00:18:F8:BD:71:AD
Connection Type DHCP
IP Address 0.0.0.0
Subnet Mask 0.0.0.0
Gateway 0.0.0.0
DNS
MTU 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Misschien checkt je ISP je mac adres? Probeer die eens te klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jelmervos schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 18:12:
Misschien checkt je ISP je mac adres? Probeer die eens te klonen.
Nagekeken in de werkende router, daar werd het niet gedaan. Toch aangezet in de nieuwe router en wat dacht je? Het werkt. Vervolgens weer uitgezet en het werkt nog steeds..... Ook een tomato reset gedaan, hiervoor al.

Ik snap het nog niet helemaal maar hij doet het wel weer. Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:15
Bij chello controleren ze op MAC adres, om met de nieuwe router verbinding te maken moet eerst router even keer herstarten en dan het modem.

Vroeg moest je wel eens naar prov.upc.nl maar dat kan tegenwoordig gewoon met een modem herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar hacking_mike, kun je ons even vertellen wat je juist precies gedaan hebt, zodat de lezers in de toekomst ook geholpen zijn met de gelijkaardige probleem...
Thanks!
Pagina: 1