Firmware upgrade SD kaartlezer -hoe fabrikant te achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-07 00:54
Packard Bell Easynote BG46-P-039
Bovenstaande laptop in 2007 gekocht. Alles werkt nog naar behoren, alleen wil ik met de kaartlezeer ook graag SDHC kaarten kunnen uitlezen. Ik heb op diverse fora (o.a. hier) berichten gezien waar dat succesvol ging door middel van een firmware upgrade.
Probleem hier is echter dat ik nergens de fabrikant kan achterhalen. Ik lees veel over Texas Instruments of Realtek, maar ik kan alleen "Generic-Multi-Card" vinden, zowel in Apparaatbeheer als in Everest. Verder melding van de standaard Windows drivers voor "USB Mass Storage Device"

Bestaat er een mogelijkheid om erachter te komen van welke fabrikant mijn kaartlezer is? Ik weet dat ik voor minder dan een tientje een externe kaartlezer kan kopen, maar daar heb ik niet zoveel aan aangezien ik veel reis met de laptop. En om dan continu zo'n doosje mee te zeulen is ook weer zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 10:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

SamPatterson schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:08:
Packard Bell Easynote BG46-P-039
Bovenstaande laptop in 2007 gekocht. Alles werkt nog naar behoren, alleen wil ik met de kaartlezeer ook graag SDHC kaarten kunnen uitlezen. Ik heb op diverse fora (o.a. hier) berichten gezien waar dat succesvol ging door middel van een firmware upgrade.
Probleem hier is echter dat ik nergens de fabrikant kan achterhalen. Ik lees veel over Texas Instruments of Realtek, maar ik kan alleen "Generic-Multi-Card" vinden, zowel in Apparaatbeheer als in Everest. Verder melding van de standaard Windows drivers voor "USB Mass Storage Device"

Bestaat er een mogelijkheid om erachter te komen van welke fabrikant mijn kaartlezer is? Ik weet dat ik voor minder dan een tientje een externe kaartlezer kan kopen, maar daar heb ik niet zoveel aan aangezien ik veel reis met de laptop. En om dan continu zo'n doosje mee te zeulen is ook weer zoiets...
Stappen :

1. Boot Linux Live CD (ubuntu ofzo)
2. lspci -vv

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

franssie

Save the albatross

of met lsusb in linux het ID achterhalen en daar dan op verder zoeken in google:
Bus 002 Device 002: ID 5986:0100
Google zal je dan waarschijnlijk leren welke chipset erin zit.

Geen idee of en hoe dat in windows kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303801

Dat kan ook in windows aan de hand van het hardware id:
1. druk met rechter muis op deze computer / my computer
2. kies beheeren / manage
3. klik in de tree op apperaat beheer / Device manager
4. zoek je apperaat op en druk daar met de rechter muis op en kies eigenschappen / properties
5. ga naar het 3e tabblad: details
6. selecteer in het dropdown menu hardware ids
7. zie een stuk deze staan die hier op lijkt:
PCI\VEN_1234&DEV_5678...........

Waar in het voorbeeld 1234 en 5678 staat staat bij jou een uniek id waarop je kan google'n. Kan je niets vinden, post dan je hardware id hier in het forum... het is mij nog nooit overkomen dat ik een device niet heb kunnen traceren :P

Groet Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Dank voor alle supersnelle reacties.
Aangezien ik zoveel verschillende hits krijg op google (misschien zoek ik verkeerd) plaats ik 't hier maar.
Ik zie namelijk zowel hits met Realtek als Texas Instruments.
Hardware ID = 8086.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

franssie

Save the albatross

Hoi, we zoeken zowel het vendor ID ald het device ID zoals de 3e reactie aangeeft, kan je die allebei geven?

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 27-05-2009 12:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

8068 is een makkelijke! dat is intel, daar heb ik inmiddels geen google meer voor nodig....

Maar dit is alleen de ven(dor) string, we hebben ook de dev(ice) id nodig om te zien WELK apperaat het dan van intel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Oke ik was intussen de live cd aan 't downloaden en heb uit een tas op zolder de externe DVD brander/lezer onder het stof vandaan getoverd.
Ik zie ook nu dat ik niet goed gelezen heb in de post van Roel.
Er zijn in Windows 5 entries voor dat apparaat. en de device ID's zijn 2830, 2831, 2832, 2834 en 2835.
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws:

Het goede nieuws is dat je door heb hoe het werkt, het slechte nieuws is dat je de verkeerde divice door heb gegeven:

Je heb ons de Device ID's gegeven van de Intel USB Host Bus Controler. Hier zijn geen firmware updates voor omdat dit niet de apperaten zijn waarmee jij je kaartjes uitlees.

Ik heb even op mijn laptop gekeken, mijn device staat onder het kopje SD host adapters.

Groet Roel

P.S. Er bestaat een kans dat jou card reader intern zit aangesloten op usb, dan ziet jou hardware string er net iets anders uit:
USB\VID1234&PID5678.......

VID staat voor Vendor ID en PID voor Product ID... bijde hebben we nodig

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 303801 op 27-05-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Oke daar gaat ie dan.
VID = 0BDA PID = 0158

De gehele string is USB\VID_0BDA&PID_0158\20060413092100000

Nogmaals dank voor de hulp. Hoop dat jullie hier iets mee kunnen
Mocht je een site weten waar ik de firmware upgrade kan vinden dan ben ik hierin uiteraard ook zeer geinteresseerd.

[ Voor 25% gewijzigd door SamPatterson op 27-05-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu nog even zelfstandig door google halen: http://www.google.com/#hl...=0BDA+0158&fp=Zq57uE01iyo

Realtek Semiconductor Corp. Mass Stroage Device Bus

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:09:
Nu nog even zelfstandig door google halen: http://www.google.com/#hl...=0BDA+0158&fp=Zq57uE01iyo

Realtek Semiconductor Corp. Mass Stroage Device Bus
Dank, maar na een halve middag spitten kom ik alleen drivers tegen en volledige hardware lijsten waar deze bij toeval ook in staat. Kent iemand een site met firmwares voor realtek devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

you must be fucking kidding me ......... maar goed omdat je toch hebt verdiep in de vid en pid

http://www.realtek.com.tw/

http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 27-05-2009 15:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan gebruik je google toch verkeerd. ;)
SamPatterson schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:39:
[...]

Dank, maar na een halve middag spitten kom ik alleen drivers tegen en volledige hardware lijsten waar deze bij toeval ook in staat. Kent iemand een site met firmwares voor realtek devices?
Gokje... Bij Realtek zelf??

Maar goed, here you go:

Als je op "realtek download driver" zoekt (en dat is nog een vrij algemene zoekterm) kom je op de volgende pagina uit:
http://www.realtek.com.tw...vel=4&Conn=3&DownTypeID=3
Nu is deze toevallig de downloadpagina voor een audio-codec. Maar je zit wél op de downloadpagina van Realtek.

Aan de linkerkant staat "Computer Periphal IC's" Na te kiezen voor "Card Reader Solutions" vind je de downloadpagina met de nieuwste drivers:

Overigens, deze driver staat ook in de eerste hit vermeld van de link die je quote.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 16:15
SamPatterson schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:39:
[...]
Kent iemand een site met firmwares voor realtek devices?
fish schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:53:
you must be fucking kidding me ......... maar goed omdat je toch hebt verdiep in de vid en pid

http://www.realtek.com.tw/

DrivinUCrazy schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:57:
Dan gebruik je google toch verkeerd. ;)

[...]

Gokje... Bij Realtek zelf??

Maar goed, here you go:

Als je op "realtek download driver" zoekt (en dat is nog een vrij algemene zoekterm) kom je op de volgende

Overigens, deze driver staat ook in de eerste hit vermeld van de link die je quote.
TS vraagt achter firmware, géén drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok my bad ...

maar weet je zeker dat die geen drivers bedoelt?. firmware impliceert toch een stukje nvram, de kans is klein om dat op een standard chippie te vinden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Het zal geen verrassing voor jullie zijn dat ik niet heel erg veel verstand heb van dit onderwerp.
Wat ik overal gelezen heb is voornamelijk firmware om SDHC te kunnen lezen. Als het met een driver kan vind ik dat ook prima, maar mijn beperkte kennis zegt me toch dat dat niet gaat werken.
Einddoel is dus SDHC te kunnen gebruiken. En of dat met drivers of firmware moet is mij om het even.
Vrees echter dat het niet gaat lukken.
Toch bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet zo snel opgeven SamPatterson, google is your friend ;)

Stap 1: gebruik de Vid en de Pid om een driver te vinden....
Stap 2: als je de driver heb, open dan de inf file....
Stap 3: in de inf file zal je zien dat jij een "Realtek RTS5121 USB Card Reader" heb
Stap 4: zoek op google naar "RTS5121 SDHC"
Stap 5: je kom uit op deze pagina: http://forums.msiwind.net...e/drivers-list-t2425.html
Stap 6: je lees deze pagina en kom tot de conclusie dat in een "MSI Wind" laptop de zelfde card reader zit
Stap 7: je lees verder en ziet dat deze jongens met een specifieke driver SDHC aan de praat hebben gekregen
Stap 8: je download deze:
driver, installeer deze en..........
......
Simasalabim, je heb SDHC support

Groet Roel

P.S. : het is goede gewoonte om aan te leren als je toch de inf van een driver open heb om je vid en pid even te checken, om ze de driver compatibiliteit te checken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303801 op 28-05-2009 08:05 . Reden: ps toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
Ja hij doet het!
Ik dank u allen hartelijk!

P.S. normaal weet ik wel raad met google hoor, maar ik zag door de bomen even het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
In Windows kun je ook het programmatje Flash Memory Toolkit gebruiken om de Product ID en Vendor ID te achterhalen,

Voorbeeldje;
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/9ut6ko.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twister336 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:01:
In Windows kun je ook het programmatje Flash Memory Toolkit gebruiken om de Product ID en Vendor ID te achterhalen,
Beetje een verwarrend programmatje.... hij geeft een Vendor ID, een Product ID en een Device ID op, waar moet je dan op googlen?

Als ik alle 3 de getallen in Google invoer krijg ik echt niet te zien welk apperaat het is....

Pas als je weet dat je met dit progie op Vendor ID en Product ID moet zoeken kom je er achter dat het gaat om een Alcor Micro USB card reader gaat. Maarja de Vid en de Pid kan je net zo goed uit je device manager halen. Houd de computer schoon en de portomonee vol, dat stukje software kost €35.64 (!)

Groet Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vendor en product

stel dat je 2 apparaten (devices) aansluit hoe zie je dan het verschil ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 303801 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:40:
[...]
Beetje een verwarrend programmatje.... hij geeft een Vendor ID, een Product ID en een Device ID op, waar moet je dan op googlen?
Huh? Dus de string USB\VID_058F&PID_6362&REV_0100 die ver weg in Device Manager verborgen zit is voor jou eenvoudiger dan
Vendor ID = 058F
Product ID = 6362
Device ID = 0100
:?
Als ik alle 3 de getallen in Google invoer krijg ik echt niet te zien welk apperaat het is....
Derde hit: Alcor Micro Corp. AU6362 ( 058F:6362 )
Pas als je weet dat je met dit progie op Vendor ID en Product ID moet zoeken kom je er achter dat het gaat om een Alcor Micro USB card reader gaat. Maarja de Vid en de Pid kan je net zo goed uit je device manager halen. Houd de computer schoon en de portomonee vol, dat stukje software kost €35.64 (!)
De standaard versie waar je dit ook mee kunt zien is gratis. Het enige argument dat ik nog kan begrijpen is dat je om eenmalig een PID en VID te achterhalen geen apart programma wilt installeren.
Maar goed, ik wilde maar even aantonen dat er een veel eenvoudigere manier is om de Product en Vendor ID te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja ik doe het ook altijd zonder programme. als je zo denkt dan kun je 2000 aplicaties op je pc zetten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Twister336,

Ik heb geen zin om op het forum een beetje ruzie te gaan zitten maken over het wel of geen nut hebben van jou programma.... Ik ben van mening dat het overbodige rommel is op een pc en dat het overbodige reclame is op tweakers, het probleem van de gebruiker in kwestie is inmiddels al lang en breed verholpen (*Roel geeft schouderklopje aan: Def!ance, franssie, C-dude en SamPatterson voor het leveren van comments die wel nuttig zijn").
Ik wens jou verder heel veel success met je reclamecampagne, moderator haalt je er vanzelf wel een keer uit ;)

Groet Roel
Pagina: 1