Sata Controller problemen ?

Pagina: 1
Acties:

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe computer, bestaande uit:
Gigabyte MA790X-UD4
AMD Phenom II 920
4GB Kingston mem
Creative Audigy 2
Een MSI 7900GTO 512mb
Een 500Gb Seagate baracuda (sata)
Een 300Gb van Maxtor (hiervan Is de Master File Table dus dood) (sata)
Een 200Gb van maxtor (sata)
Een 80Gb van maxtor (Pata)

Al bij de eerste instalatie had ik veel moeite vista 64Bits fatsoenlijk te instaleren. Het ging allemaal zo langzaam na een hoop gekut met mijn dvd speler en bios instellingen ging het in eens super snel. Toen ben ik een week weg geweest van mijn kamer en richting het oudelijke huis vertrokken en heeft mijn pc een week uit gestaan (lees zonder stroom) hierna starte windows niet meer ik dacht godver opnieuw instaleren dan maar nieuwe vista instal (via MSDN) en hopla opnieuw geinstaleerd (geen snelheids problemen meer however.) Echter was toen in eens een van mijn oudere schijven de Master File Table verdwenen (niet repareerbaar) vreemd dacht ik ach genoeg aan mijn kop dus gewoon stug door gaan geen zin om moeilijk te doen op het moment. Een week heeft mijn pc gedraaid als een trein. Tot ik wederom een week weg ben geweest en de stroom er weer een week niet op gestaan heeft. En je raad het wel windows start weer niet op, echter nu gaat het instaleren gewoon helemaal niet meer op geen enkele sata schijf. Of het gaat zo langzaam dat het niet meer mogelijk is op een normale manier er mee bezig te zijn (lees het unpacken van de files in de instalatie fase van vista duurt over 4 uur.) Nu heb ik nog een paar oudere pata schijven liggen dus ik dacht eens kijken wat er gebeurt als ik een oud Pata schijfje aan sluit en ja hoor vista instaleert mooi door (het zelfde voor Windows XP 64 bit btw.) Nu had ik weer zo iets van ik heb genoeg gezijk aan mijn kop op het moment en het zal wel ik haal binnen kort een Sata dvd speler.
Ik had op een aantal plekken gelezen over problemen met vista 64 bits via een oude Pata dvd speler / schrijver echter nu ik vista heb draaien probeer ik mijn School iso’s te starten via Virtual machine en mijn school poroject te starten een paar minuten gaat dit goed en de servers booten en de clients ook. Echter na een min of 2 stopt alles met loaden en crasht het geheel en mijn HDD’s (behalve de Pata) verdwijnen uit de explorer. Het zelfde verhaal gebeurt bij het kopieren van files van de sata schijven naar de Pata of van de Pata naar de Sata schijven. De hdds verdwijnen gewoon en zijn niet meer toegankelijk. De schijven zijn in orde teminste zover ik kan zien gezien de HDD diagnose tools geven geen fouten tot ze crashen omdat ze in eens geen toegang meer hebben tot de schijven.

Wat heb ik allemaal ge controleerd:

Kabels (nieuwe kabels aan gesloten en oude)
Andere voeding ge probeert.
Ander OS geprobeerd (zelfde probleem)
Verse bios update geinstaleerd.
Bios Reset.
Alle settings Met betrekking op de schijven in de bios na gelopen.

Ik begin zelf het moederbord te verdenken op een gare Sata controller maar hoe kan ik dit testen. Ik heb de tijd en de zin niet om drie maanden onderdelen naar de leverancier te gaan sturen en onderzoeks kosten te gaan betalen voor een klacht die zo vaag is :P.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Wat een verhaal :P

Als ik het goed lees probeer je een diagnose te draaien onder Windows? Pak eens een CD met Seatools erop, kijk wat die zegt. Worden er SMART-waarden overschreden? Hoor je tijdens het crashen een tik of anderszins een spindown? Heb je meldingen in het eventlog?

Probeer dus in ieder geval alle overige componenten uit te sluiten. Draai daarvoor voor de zekerheid ook Memtest.

• Shunt
Fauna schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:10:
Wat een verhaal :P

Als ik het goed lees probeer je een diagnose te draaien onder Windows? Pak eens een CD met Seatools erop, kijk wat die zegt. Worden er SMART-waarden overschreden? Hoor je tijdens het crashen een tik of anderszins een spindown? Heb je meldingen in het eventlog?

Probeer dus in ieder geval alle overige componenten uit te sluiten. Draai daarvoor voor de zekerheid ook Memtest.
vergeten te zeggen jah memtest was alles in orde en de schijven zelf zijn gewoon in orde (gestest ook nog in een ander systeem)
Ik wil dus echt de Controller zelf testen op een manier.

Game PC

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:16
Wat ik zelf in het verleden heb gehad met Maxtor SATA schijven (en dan de DiamondMax 10 schijven om specifiek te zijn); Blijkbaar hadden deze schijven een firmware update nodig om goede compatability te krijgen met het moederbord waar ze op zaten (uit mijn hoofd een nForce4). Zolang die firmware niet ge-update was kreeg ik exact dezelfde problemen als jij, schijven die compleet wegvielen uit de explorer, schijven die niet werden herkend tijdens de POST (en dus ook niet bootable waren, ook al stond Windows er op geïnstalleerd).

Updaten van de firmware van de Maxtor's heeft het probleem bij mij toen opgelost.

• Shunt
de schijven worden perfect gedetecteerd in de post en de instalatie ik merk nu echter wat op dat samen hangt aan het HDD probleem. Iedere keer als ik een schijf kwijt raak knippert mijn scherm alsof het beeld even stoort / weg valt (het ziet er eerder uit als een hardware disconect ofzo)

Game PC