Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 23:51
Zo eens per jaar herinstalleer ik mijn OS, vaak is dit vanwege de aanschaf van nieuwe HW maar dit jaar had ik besloten dat het eigenlijk niet nodig was. Het viel mij nu echter op, ten opzichte van een jaar geleden, dat mijn verse XP install na installatie van alle standaard software en een defragmentatie trager is dan vorig jaar.

(AVG, Office , Firefox, Ultraedit etc)

Zowel in boottijd, response , wanneer er een aantal CPU intensieve processen tezamen lopen en ook in framerate bij games. Het verschil is niet heel veel, +/- 5 % , maar toch steeds aanwezig. Vorig jaar installeerde ik win XP + SP2 nu uiteraard win XP + SP3.

Hiernaast viel mij ook al iets op op mijn werk, waar ik met een redelijke standaard PC in R statistics modellen maak. (dual core) Het viel me op dat ongeveer sinds februari dit jaar ik slechts 1 model tegelijk kan laten leren en een beetje een werkbare PC hebben. Het is bijna alsof het prioritizen (als dat een woord is) minder goed verloopt. Waar ik in januari 4 modellen tegelijk kon doen en een beetje kon internetten tot ze klaar waren, kan ik dit nu maar met 1 en moet er eigenlijk een core volledig vrij blijven.

Algehele ervaring is dat gedurende dit jaar win XP minder kwiek is geworden. Ik had dit altijd toegeschreven aan updates en het opbouwen van rommel, maar zelfs met mn fresh install heb ik er dus aantoonbaar last van.

Zijn er andere mensen die dit ook ervaren? Dit topic is meer bedoeld hierover een beetje te discussieren, thuis ben ik inmiddels naar Win 7 overgestapt. Dit OS werkt eigenlijke erg lekker imho, maar op werk is dit uiteraard geen optie.

Addendum: In principe snap ik dat er een afweging is tussen more secure en faster. Dat de veiligheids patches best een negatief effect op performance kunnen hebben, maar ik had niet verwacht dat dat wel 5-10 % zou kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Kortfragje op 27-05-2009 11:48 ]

http://www.gjpvanwesten.nl