Toon posts:

HDD BenchMark voor Virtuele omgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voordat ik aan mijn vraag aan jullie begin, wil ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Roel Vlaar, werkzaam als systeembeheerder voor een internationaal berdrijf die zijn hoofdvestiging in Heerhugowaard (Noord-Holland) heeft zitten. Ik ben hier de enige systeembeheerder, dus ben bezig met werkzaamheden van printertjes te installeren voor eindgebruikers tot het installeren in implemeteren van nieuwe servers. Dit is nog best te doen, alles valt te scripen, koffie automaat tegenover mijn kantoor en een lekker deuntje uit de speakers helpen mij, om mijn dag door te komen.

Dan nu mijn vraag:
Ik heb kort geleden voor een van de vestigingen een nieuw setje server aangeschaft:
3x HP servertje met 4 X 4 cores en 64Gb intern geheugen (per stuk natuurlijk 8)7 )
2x MSA2300
en de storage is via 8GigaBit Glas aan de server geknoopt.

Op de servertjes staat VxVi geinstalleerd (dat is Citrix Xen Server + Veritas Storage Foundation)
En op de VxVi staat Oa een XenDesktop omgeving voor het hosten van VDI
Om de applicaties te krijgen op deze Vitrual desktops maak ik gebruik van App-V (Vroeger Softgrid of Softricity).

Maar, als ik nu bijv. Word 2007 opstart duurt het ongeveer 10 minuten (!) voordat de applicatie werkbaar in beeld is. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met de IO snelheid van de Vitruele omgeving. Welk stukje software zou ik het beste kunnen gebruiken om te kijken wat de snelheden zijn die ik behaal binnen mijn virtuele machine? Ik heb al wat rond zitten zoeken op het forum, maar daar staat zo veel verschillende tools dat ik door de bomen het bos niet meer zie.....

Ik kan niet geloven dat ik voor €115.000 aan hard- en software heb staan en ik evengoed 10 minuten moet wachten tot ik word kan starten.....

Wie kan mij helpen deze omgeving eens goed op de pijnbank te zetten om te zien waar de bottleneck zit?

Groet,
Roel

Edit: Typo....

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:01:
Maar, als ik nu bijv. Word 2007 opstart duurt het ongeveer 10 minuten (!) voordat de applicatie werkbaar in beeld is. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met de IO snelheid van de Vitruele omgeving.
Waar komt dit vermoeden uit voort? Heb je al eens met Perfmon vanuit je VM's metingen gedaan mbt disk I/O?

Wat is verder de "launch data size" van bv Word 2007? Heb je hetzelfde probleem ook als een package reeds gecached staat op de werkplek?

Staat er ook nog relevante info in de logfile van de App-V client? (zet evt. het debugging level wat hoger).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet zich ook als de applicatie al gecached is op de XP machine.

Een perfmon draaien met IO meetingen heb ik nog niet gedaan, maar ik weet ook niet waar de 100% grens ligt, daarom wil ik ook eerst een bench draaien om te kijken of de HDD perf in order is.

Ik heb alle andere bottlenecks eigenlijk al onderzocht: cpu is heel rustig, meer dan voldoende intern geheugen, netwerk komt maar tot de 0,35%.

De applicatie logging van de App-V client omhoog gooien en logs goed nakijken is inderdaad een heel goed idee... ik zal eens gaan onderzoeken waar ik dit kan doen.... op naar google :P

Groet Roel

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan echt niets spannends vinden in de client logs, ik ben nu een simpel programma aan het installeren in VDI om te kijken of dat beter gaat...

Maar ondanks dat ben ik evengoed benieuwd naar de HDD performance van mijn Virtuele omgeving... is er niemand die mij even een duwtje in de goede richting kan geven naar een app waarmee ik dit kan bekijken?

Groet Roel