Werkt ECC geheugen op een P45 moederbordje?

Pagina: 1
Acties:

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Hallo tweakerts!

Ik ben ff aan het kijken naar 4GB DDR2 dimms. Ik wil graag naar 16GB RAM gaan om te kunnen expirimenteren met een virtuele RAMdisk. Graag geen discussietopic over het nut daarvan, ik wil het gewoon O-)

Nou zag ik in de pricewatch deze dimmetjes van Kingston. Niet heel bruut qua pretaties, maar wel bruut goedkoop, dus ideaal om een beetje mee aan te klieren en kijken of zo'n RAMdisk wel wat voor me is.

Probleem: die dingen zijn ECC geheugen. Kan ik hier wat mee? Voor de volledigheid, hier ff mijn overige hardware:

mobo: DFI lanparty JR P45 T2RS
CPU: QX9770 (i know, i know, onzin :9 )
GPU: ATI 4870
PSU: be quiet DP pro 680W
HDD: 3x sammy F1 750GB raid0

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het enkel ECC is kan het geen kwaad, die ECC chip wordt in dat geval gewoon genegeerd.
Het probleem waar je echter tegenaanloopt is dat het ook registered dimmen zijn, en dat gaat niet werken.

offtopic:
Samsungs in RAID0, weet je dat wel heel zeker?

• Xtrafris
TERW_DAN schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:52:
Als het enkel ECC is kan het geen kwaad, die ECC chip wordt in dat geval gewoon genegeerd.
Het probleem waar je echter tegenaanloopt is dat het ook registered dimmen zijn, en dat gaat niet werken.

offtopic:
Samsungs in RAID0, weet je dat wel heel zeker?
Ah, blegh, had wel zo'n donkerbruin vermoeden dat het niet ging werken, vandaar ook deze thread. Enige suggesties?

Wat is er mis met samsungs trouwens? Gebruik ze nou een jaar of twee, en ik ben er niet bepaald lief voor, maar ze gedragen zich voorbeeldig ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Pak unbuffered geheugen, of pak een chipset die wel met ECC REG overweg kan. De enige oplossingen.

En Samsungs gaan vaak lastig in RAID. Draait vaak een tijdje prima, tot ze van het een op het andere moment uit hun array's klappen. Zou het enkel aanraden met een goede backup.

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

•Four DDR2 memory sockets supporting up to 8GB of memory at 667-1,066MHz.
Bron

Je bordje kan maar met 8 GB overweg helaas.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Echter de chipset specs van Intel laten wel een limiet van 16 GB zien voor de P45. Maar registered gaat inderdaad niet werken nee.

• Xtrafris
thanks, ik kanweer verder op zoek! :)

• Xtrafris
hmm, laat me raden, FB-dimms kan ik helemáál vergeten, of niet?

Verwijderd

Idd :D

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Xtrafris schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:46:
hmm, laat me raden, FB-dimms kan ik helemáál vergeten, of niet?
Ja, FB-dimms zijn fully buffered. Staat recht tegenover unbufferd wat jij nodig hebt :P

• Xtrafris
mmmmm
Ik heb gevonden wat ik nodig heb, maar de prijs is toch nog wel aan de heftige kant moet ik zeggen...

pricewatch: OCZ Vista Upgrade OCZ2VU80016GQ

Om daar nou mijn vakantiegeld nou aan op te maken, gaat toch wel een beetje ver :p

Ik denk dat ik het eerst wel probeer met een extra setje van 4GB, en dan een RAMdiskje van 5GB om mee te spelen. Kan ik iig een beetje de basics oppikken.

[ Voor 19% gewijzigd door Xtrafris op 27-05-2009 13:07 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Uhu, anders kan je beter overstappen op een i7 met X58. 12GB is daar niet meer zo duur ;) (en dan ook nog eens triple channel :D)
Pagina: 1