Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[OpenOffice.Org Math] Tekst kopiëren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

voor mijn formules van wiskunde op te schrijven zou ik graag gebruik maken van OoO Math. Na het invullen van mijn formule, kwam ik wel uit wat ik wilde bekomen, maar ik zie dat ik deze tekst niet kan selecteren, of kan kopiëren. Math ziet dit namelijk als een afbeelding, wat ik vrij ambetant vind ...

Nu is mijn vraag ... hoe selecteer ik wat hier staat, of hoe kan ik dit kopiëren? (Liefst de tekst alleen, printScreens en dergelijke heb ik liever niet, want deze formules zouden in een Word-document moeten komen )

Een afbeelding maakt misschien alles duidelijk:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/mb0fhk.png

Ik zocht al reeds op Google, en op het forum, maar ik vond niets. (Misschien gebruikte ik verkeerde zoektermen ... ?).
Links naar websites waar ik meer info krijg zijn natuurlijk ook zeer welkom.

Ruben

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:06:
voor mijn formules van wiskunde op te schrijven zou ik graag gebruik maken van OoO Math. Na het invullen van mijn formule, kwam ik wel uit wat ik wilde bekomen, maar ik zie dat ik deze tekst niet kan selecteren, of kan kopiëren. Math ziet dit namelijk als een afbeelding, wat ik vrij ambetant vind ...

Nu is mijn vraag ... hoe selecteer ik wat hier staat, of hoe kan ik dit kopiëren? (Liefst de tekst alleen, printScreens en dergelijke heb ik liever niet, want deze formules zouden in een Word-document moeten komen )
Het is natuurlijk vloeken in de kerk om een OOo document te willen inbedden in een Word-document >:) Waarom niet gewoon het hele document in OOo?

De tekst die je moet selecteren is
code:
1
lim f(x) newline x rightarrow infinity

De correcte versie is overigens
code:
1
lim from {x rightarrow infinity} f(x)

OOo bevat een math-interpreter die dit mini-programma omzet in de afbeelding die je erboven ziet staan. Die interpreter zit niet in Word, daarom zul je het in Word met het resultaat van dat programmaatje moeten doen, en dat is een afbeelding.

Wat je kunt proberen, is de formule opslaan als een odf (open document formula)-bestand en dat met een Word-plugin importeren (Zoek met Google naar ODF-Add-in-ForWord2007, Odf-converter of ODF Plugin voor Microsoft Office) maar ik denk dat het resultaat er niet zo fraai uit zal zien.

Je zou ook kunnen proberen een pdf-export te maken die je dan op een of andere manier als vector-afbeelding in je Word-document opneemt. Dan heb je in elk geval een afbeelding die je traploos kunt schalen.

Maar ik blijf bij mijn eerste advies: gebruik OOo in plaats van Word voor je hoofddocument (of gebruik LaTeX voor het mooiste/beste resultaat).

Verwijderd

Topicstarter
De rest van mijn document is al in Word 2007 gemaakt, en wanneer ik dit wil openen met Writer, ziet het er al helemaal anders uit. Ik schrijf deze samenvatting ook nog voor andere vakken, en ik zou voor alles de zelfde lay-out willen behouden. Ik denk dat ik dus formule per formule naar een PDF zal moeten exporteren, om het van daaruit te plakken in men .docx-bestand.

Ik downloadde ondertussen ook MikTex, en zal ook eens kijken als ik hiermee verder kan.

Toch al bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik mailde even naar mijn leerkracht wiskunde die mij de tip gaf om MathType 6 te gebruiken. Dit deed ik, en dit is inderdaad een goed programma.

In ieder geval bedankt voor alle hulp,