Toon posts:

Mijn Systeem beter koelen met luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers.

Ik heb pas mijn computer geüpgrade, nu dit allemaal klaar is wil ik aan de koeling gaan werken. Dit omdat ik wel eens naar een LAN-Party ga, en aangezien dat een zaal vol computers al warm is, wil ik er voor zorgen dat de temperaturen van me CPU, GPU etc. etc. zo laag mogelijk wil hebben zal er denk ik nog het een en ander moeten gebeuren.

Ik ben geen voorstander van waterkoeling ben bang dat het fout gaat met vervoer, De risico’s zullen wel klein zijn maar ik neem ze liever niet, dus ik wil werken met lucht koeling.

Waar ik dus in ieder geval naar opzoek ben is naar krachtige case fans die in staat zijn om veel koude lucht in me pc te blazen en veel warme lucht af te voeren. Ik houd wel van koelers met ledjes, dus die hebben ook me voorkeur, liefs de kleur blauw.

Hieronder de specificaties van mijn systeem.

Processor:AMD Phenom II X4 940 Black Edition (4 CPUs), ~3.0 GHz
Memory:OCZ DDR2 PC8500 8.00 GB
Hard Drive:4416 GB Total
Video Card:MSI GeForce GTS 250 1GB
Monitor:Samsung SyncMaster 2253 bw
Sound Card:Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)
Speakers/Headphones:Logitech X-530 5.1 Speakerset
Keyboard:Logitech G15 V1.0
Mouse:Logitech G5
Mouse Surface:2000 dpi
Operating System:Windows Vista™ Ultimate (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.090302-1506)
Motherboard:ASUS M3A79-T Deluxe
Computer Case:Termaltake Armor

Dan volgen de links naar de foto's van mijn systeemkast.

Foto 1

Foto 2

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 21:42 ]

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 15:32
Afbeeldingen doen het niet,

Zo kunnen we geen passend advies geven ;)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik dan 2 links plaatsen die naar de afbeeldingen verwijzen?

• thijssie
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:39:
Mag ik dan 2 links plaatsen die naar de afbeeldingen verwijzen?
Ik zie wel vaker dat er links naar het plaatje zijn, ik neem aan dat dat dus mag. 8)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:07
Hier de plaatjes :>

Plaatje 1

Plaatje 2

edit:
Qua koeling ziet dat er niet heel slecht uit toch?
Veel beter krijg je het toch niet met luchtkoeling.
(Alleen die blauwe fan ziet er wat el-cheapo uit)
Misschien helpt het nog wat om je kabels nog iets beter weg te werken :)

[ Voor 51% gewijzigd door SmiGueL op 26-05-2009 21:47 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb in mijn eerste bericht de plaatjes vervangen door links

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zoiezo je fans van Thermaltake vervangen door stillere die veel lucht verplaatsen. Probeer ook te werken met 120MM fans, en niet die van 80!

• thijssie
Wat zijn de temperaturen nu als ik het vragen mag? Ik zie namelijk behoorlijk veel fans, is het niet beter om je cable management op orde te brengen en het daar bij te laten? Ik zie zo op het eerste oog niks mis op de 80mm fans na.

[ Voor 4% gewijzigd door thijssie op 26-05-2009 21:48 ]

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zitten er fans voor de HDD's? Zo ja, vervang die dmv 120mm fans voor een lekkere intake, en misschien zelfs nog eentje in de window?

• Edmin
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Fans met leds winnen niet de prestatiekroon. Echt goede fans zijn de Noctua NF-P12 (~€20 p.s.) en de Scythe S-Flex (~€15 p.s.). Verder is het verstandig om een goede CPU-koeler te installeren, als de Mugen2. Eventueel zou je een andere koeler op je graka kunnen installeren, maar dat kost je waarschijnlijk je garantie.

Verwijderd

Niet echt duidelijke vraag...

wat betreft fans: yate loon heeft goede fans tegen lage prijs en met leds. Scythe S-Flex zijn zeer goede fans maar kosten een stuk meer. Hou vooral toerental in de gaten. Voor case fan is 1300RPM meer dan voldoende. Kijk ook eens naar enkele reviews voordat je koopt.

Voor CPU koeler: thermalright TRUE is zeer goede koeler. Ook coolermaster V8 geeft zeer goede prestaties. Net als Noctua NH-U 12P. Let wel dit zijn geen goedkope koelers. Verder zijn dit allemaal heatpipe tower koelers. Deze geven de beste temps voor CPU, maar blazen geen lucht richting moederbord. Dit kan gevolgen hebben voor de temps van uw MB (NB,SB,PWM). Zorg dus best voor goede airflow in uw case.
Ook hier één gouden tip: lees enkele reviews voordat je koopt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn temperaturen zijn:

Processor: 40 graden
Grafische kaart: 40 graden
Moederbord: 36 Graden

Hardrives 23 tot 27 graden

Wat de koelers betreft,
- aan de voorkant heb ik 3x 120 mm,
- aan de achter kant heb ik 1x 120 mm en een keer 92 mm,
- aan de bovenkant ook 1x 92 mm

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat ziet eruit als Idle temps. Waarmee heb je dat gemeten?

Stress je CPU eens met Prime95 en meet je temps met bijvoorbeeld Realtemp of Everest.

Verwijderd

Had fotos nog niet gezien.
Je hebt reeds een Zalman CNPS9900 CPU koeler.
Dat is nu niet echt een top koeler maar zeker wel goed genoeg.

Temps zijn ook goed.
Zie eigenlijk geen enkel probleem.
Veel lager zal je die temps nooit krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet de temperaturen met EVEREST.

Verwijderd

Stiller waarschijnlijk wel.
Gewoon 80mm fans vervangen door 120mm met lager toerental.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:06
als je nog wat hulp wilt bij de keuze van de juiste fans kan je dit artikel eens doorlezen :
http://www.hardware.info/...ijkingstest_122_casefans/

Suc6

Verwijderd

Met everest kan je stabiliteitstest doen.
Laat die eens 20min draaien en post temps.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:59:
Had fotos nog niet gezien.
Je hebt reeds een Zalman CNPS9900 CPU koeler.
Dat is nu niet echt een top koeler maar zeker wel goed genoeg.

Temps zijn ook goed.
Zie eigenlijk geen enkel probleem.
Veel lager zal je die temps nooit krijgen.
Hoe lager hoe beter, ik wil de tempersturen in een warme zaal waar je met 300 man op een lan zit zo laagmogelijk hebben om warmte problemen zo veel mogelijk te vermijden

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je temps nu in orde zijn en je hebt een goede marge, dan hoef je je op een LAN ook geen zorgen te maken. Ik zie overigens nog steeds geen stressed temps, wat belangrijker is dan idle temps.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:02:
Met everest kan je stabiliteitstest doen.
Laat die eens 20min draaien en post temps.
Processor 43 - 45 graden
Grafische kart: 40 - 43 graden
Moederbord: 36 graden
Harddisken: 23 - 27 graden

Als ik ga gamen lopenn de temperaturen hoger op dan met de stress test

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 22:40 ]

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01 10:28
Ik denk dat fans vervangen ook een van de betere opties is. Maar Argai wil fan's met blauwe led's, maar juist de echte goede fans hebben dat niet. En dan kijk ik naar bijvoorbeeld Noctua.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Verwijderd

Topicstarter
SmiGueL schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:42:
Hier de plaatjes :>

Plaatje 1

Plaatje 2

edit:
Qua koeling ziet dat er niet heel slecht uit toch?
Veel beter krijg je het toch niet met luchtkoeling.
(Alleen die blauwe fan ziet er wat el-cheapo uit)
Misschien helpt het nog wat om je kabels nog iets beter weg te werken :)
Ik zou niet weten hoe, ik heb alle kabels die ik niet nodig heb al aan de zijkant van me case gedaan tussen de kap. Verder ben ik er niet zo heel erg handig in... hoe zou ik het nog beter kunnen doen.

Verwijderd

Ik heb ook een phenom x4 940 op 3.5 ghz

mijn temps:

idle: rond de 35 tot 38 grade,
Stress: 8 uur prime95 50 graden

dus dat is met een overclock.

CPU koeler : Cooler master v8

dan heb je enig idee van hoe en wat:P

Greets

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
Ik heb deze case ook gehad. Ik had op de CPU een TRUE en verder had ik alle casefans vervangen doorhttp://www.tweaknews.net/reviews/tt120/ deze case fans (in totaal 5). deze verplaatsen erg veel lucht en je kan ze heel goed regelen met de fan controller die erbij zit. dus als je op een lan party zit zet je ze hoger in RPM en verplaatsen ze abnormaal veel lucht. en als je weer thuis bent en je geen stofzuiger wil draai je ze terug en is hij weer stil. immers is er op de lanparty toch al zoveel geluid dan kan je pc dat ook wel meer maken.

wel zou ik de 92mm fan op de achterkant verwijderen. deze ging bij mij na een tijdje erg resoneren. aan de bovenkant had ik dan een 120mm fan gemod.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:09

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik heb zelf ook mijn pc beter gekoelt en stiller gemaakt, de meeste stock koelers zijn echt bagger, ik heb daarom de Mugen 2 gekocht, prima koeler lekker stil en goede temps.

Ik heb ook mijn 9800GTX (voorloper van 9800GTX+ en een GTX 250 is een hernoemde 9800GTX+) voorzien van een andere koeler, de Arctic accellero S1 Rev. 2.
Waarschijnlijk past deze koeler dus ook op jouw GPU, ik heb er wel 2 120mm fan's opgezet omdat de temps anders te hoog werden, omdat het 120mm fans zijn is mijn systeem nu lekker stil en koel.

Signature

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
je zou je airflow kunnen verbeteren door je kabels te ordenen
misschien wat sterke fans er in met eventueel RPM control (vind ik persoonlijk erg handig)

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Verwijderd

Topicstarter
Nou wat het kiezen van koelers betreft heb ik al heel wat opties gekregen, daar kun ik dus mee vooruit. Nu wil ik me even gaan concentreren op het wegwerken van kabels.

Ik kan het wel een beetje maar ben er geen held in, zo heb ik alle overbodige kabels die ik niet nodig heb al tussen de zijkant van de case geduwd,

Ik heb wel van die leuke padenstoeltjes waar je een tairipje door kan halen en je kabeltje vast kan zetten. Naast te stroomkabels die een vaste lengte hebben heb ik nog 6 S-ATA kabels van 60 cm, en een IDE kabel voor de DVD brander ook ongeveer 60 cm, die IDE kabel moet nog vervangen worden door een ronde kabel.

Dus als iemand tips en trucks heeft, heel graag, of foto's waar ik even op mag spieken.

Mochten er nog foto van mijn case nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Verwijderd

Topicstarter
Geen reacties meer?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd

Topicstarter
Sow, staan echt mooie tussen, had niet gedacht dat je zoveel kabels tussen de zijkant kan doen

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan denk ik dat je nog wat te knutselen hebt met pinksteren! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hellaas moet ik dan werkem,
Maar ik wil er zeker niet al te lang mee wachten. Want in augustus ga ik weer naar een lan-party.
Pagina: 1