Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

27MC + WiFi in 1 mast?

Pagina: 1
Acties:

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Al een tijdje heb ik een Wifi omni-antenne op het dak, helaas vind ik de performance nog een beetje matig. Dit zou op te lossen zijn door de antenne nog wat verder op te trekken. Het is echter zo dat ik ook een 27MC zendstation op wil gaan zetten en deze wilde ik eigenlijk op 1 mast monteren. Ik ga waarschijnlijk voor een antenne van 2,2 meter, zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.combai.nl/images/sigmacity27.jpg

Iets dat compact is en niet teveel opvalt dus. In ieder geval wilde ik dan met een pijp het zaakje een meter de lucht in brengen (dus een meter boven het hoogste punt op het dag) en daar de 2 antennes monteren.

Gaat dit elkaar storen? De antennes komen naast elkaar te staan (misschien 30cm uit elkaar). De omni is eentje van 12 Dbi en is rond de meter lang (buisvorm).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
27MC en WiFi zitten op een totaal andere golflengte, denk niet dat ze elkaar merkbaar storen buten het feit dat #random metaal in de buurt stoort.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

27MC stoort op alles wat los en vast zit, met name als je een lineair achter het zendertje zet. Met goeie filtertjes kom je een heel eind, maar het blijft een uiterst goor en slecht zendertje wat z'n output écht niet zal beperken tot 27Mhz :)

Vroeger speelde ik ook wel eens met die dingen, en dan kon de rest van de familie geen TV meer kijken als ik aan het zenden was (gewoon met de normale 4watt).

Ik heb echter geen idee hoeveelste orde harmonischen dat dingetje produceert, en of het ook gaat storen op WiFi zal onderzoek uit moeten wijzen denk ik :)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Uiteindelijk is het een partij ijzerwerk dat je in de lucht hangt. Ik zat zelf te denken om het op een kunststof buis te monteren (mits sterk genoeg).

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Corn schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:27:
27MC stoort op alles wat los en vast zit, met name als je een lineair achter het zendertje zet. Met goeie filtertjes kom je een heel eind, maar het blijft een uiterst goor en slecht zendertje wat z'n output écht niet zal beperken tot 27Mhz :)
Hier was ik al een beetje bang voor. De bedoeling was om richting de 25 Watt te gaan om zo nog een beetje bereik te hebben (en de kabelverliezen op te heffen), ik zal dan moeten testen in hoeverre dat gaat storen op apparatuur.

Ik heb al wel gemerkt met balanced XLR-kabels dat het een enorme buzz kan geven op monitors.

Verwijderd

Naast het feit dat meer dan 4 watt op 27mc verboden is, waarom zou je zo lomp veel vermogen willen? 4 watt is al ruim voldoende voor tientallen kilometers.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik zei het wat verkeerd, het is niet zo dat er 25W uit de antenne komt zetten, dit zal veel minder zijn (idd richting 4W). Op dit moment heb ik met een sprietje een bereik van een km of 6, met deze grotere antenne wil ik inderdaad wel richting de tientallen kilometers gaan.

Het zal onderdeel uit gaan maken van http://www.freeradionetwork.nl/ mits die software een beetje te porten valt. Ben nog puur aan het onderzoeken wat de beste opstelling is.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je nou de wifi antenne naar beneden/op zn kop onder de 27mc antenne hangt? een staafantenne heeft het zendbereik in een donutvorm, recht naar beneden is de minste storing..

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37

Theuno

Da Devil Crew

AlexanderB schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:18:
als je nou de wifi antenne naar beneden/op zn kop onder de 27mc antenne hangt? een staafantenne heeft het zendbereik in een donutvorm, recht naar beneden is de minste storing..
Volgens mij wil je zo ie zo je 27MC antenne een halve golf vrij hangen (5.5 meter).
Ik denk dat je het beste voor twee aparte masten kan gaan. Maar een wifi antenne is toch niet bepaald lomp groot.. ?

Is er eigenlijk nog wat te doen op 27MC ? Daar luisteren heb ik eigenlijk een beetje opgegeven...

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:18:
als je nou de wifi antenne naar beneden/op zn kop onder de 27mc antenne hangt? een staafantenne heeft het zendbereik in een donutvorm, recht naar beneden is de minste storing.
Dat is inderdaad een goed idee, ik zal dan wel een goede sterke buis moeten vinden.
kunstof
Theuno schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:13:
Volgens mij wil je zo ie zo je 27MC antenne een halve golf vrij hangen (5.5 meter).
Ik denk dat je het beste voor twee aparte masten kan gaan. Maar een wifi antenne is toch niet bepaald lomp groot.. ?
Die Wifi-antenne is maar 1 meter ofzo. Ik zat te denken aan de 2,2 meter versie van die 27MC. Misschien later ooit nog eens een grotere erop zetten. Het punt is dat ik niet zoveel montageruimte heb op de schoorsteen.
Is er eigenlijk nog wat te doen op 27MC ? Daar luisteren heb ik eigenlijk een beetje opgegeven...
Niet veel, daarom had ik het idee om hier in de regio wat zendstations van het FRS op te zetten en zo een redelijk dekkingsgebied te realiseren. In principe kan je met 1 goed zendstation al een plaats van 50k inwoners bedienen.

Verwijderd

Kan je niet veel beter op het LPD PMR bandje gaan zitten? Op PRM mag je een half watt gebruiken wat op de 70cm band best jouw 5 KM kan halen. Oke je mag eigenlijk geen externe antenne gebruiken, maar als je je gedraagt maakt niemand zich daar druk om.

Ik heb ook situaties gezien waar mensen hun LPD PMR porto in een water dichte box op behoorlijke hoogte hangen en op die manier behoorlijke afstanden halen. 27 Mc is zo 1980 ;-)
Pagina: 1