[iMac] Wifi verbinding valt langzaam weg, blokkade?

Pagina: 1
Acties:

• bekok
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 19:53
Hoi,

Het gebeurt bij mij regelmatig dat mijn wifi verbinding van mijn iMac vrijwel compleet wegvalt. Ik ga dan van 3 streepjes (normaal) naar 1 puntje. Dan is mijn internet zo langzaam dat het eigenlijk niet te gebruiken is. Ik vraag me af hoe dit komt en of ik er wat aan kan doen. Ik heb al een beetje opgezocht wat het zou kunnen zijn, maar heel veel anders dan een telefoonsignaal die het blokkeert kan ik niet bedenken. De huistelefoon (draadloos in adapter) staat zo'n meter van mijn iMac af en mijn mobiel ligt meestal redelijk dicht in de buurt van mijn iMac op mijn bureau. Verder is mijn iMac nog "ingebouwd" door 2 grote boxen (Alesis MK2's) vanaf de zijkant. De wifi-verzender hangt een verdieping hoger, op zolder. Het gekke is dat ik ook een Xbox 360 heb, met een usb-wifi ontvanger. Deze heeft echter nooit last van internet dat wegvalt. Misschien omdat de Xbox links in de kamer staat. Hier: http://img43.imageshack.us/img43/6227/kamerh.jpg een plaatje voor de duidelijkheid.

Echter, mijn zus werkt vaak nog 1 verdieping lager met haar laptop en daar heeft ze gewoon perfect bereik. Ook mijn Macbook schijnt nergens last van te hebben. Kortom, ik denk dat het probleem bij mijn iMac ligt. Een oplossing zou eventueel zijn om een ethernet kabel van boven naar mijn kamer te trekken, maar dit kost veel tijd en moeite, dus het liefst zou ik het wegvallende signaal op willen lossen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 07:46
Het kan wel degelijk aan draadloze telefoons (DECT) liggen. Als het niet die van jullie is, misschien die van de buren oid. Probeer je draadloze router eens op een ander kanaal in te stellen (en dan het liefst ver van je huidige kanaal af).

• bekok
Mr.Qips schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:46:
Het kan wel degelijk aan draadloze telefoons (DECT) liggen. Als het niet die van jullie is, misschien die van de buren oid. Probeer je draadloze router eens op een ander kanaal in te stellen (en dan het liefst ver van je huidige kanaal af).
De muur die aan de buren grenst is hun badkamer, dus aan de buren zal het in ieder geval niet liggen. Voordat ik mijn kanalen anders instel, wat zou het effect hier van zijn en waarom zou de telefoon hem dan niet meer blokkeren?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mr.Qips schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:46:
Het kan aan van alles liggen, maar niet aan DECT - dat zit in een heel andere frekwentieband.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 07:46
Hm ja, je hebt gelijk, zie ik. Ik dacht altijd dat DECT ook op de 2,4/5GHz-band zat. Maar hoe dan ook: het heeft zin om naar een ander kanaal over te stappen.

Edit: Nou, het idee is dat er al een ander apparaat op het zelfde kanaal aan het zenden is. Hierdoor heb je een stoorzender op je kanaal, waardoor je een slechte verbinding hebt. Door over te stappen op een ander kanaal, sluit je de stoorzender uit. Tegenwoordig hebben veel mensen wifi, dus zijn er vaak veel accesspoints op één kanaal actief. Vanuit de fabriek krijg je vaak kanaal 6 mee. Vooral op dat kanaal is de kans op een slechte verbinding dus groot. Een ander kanaal heeft verder geen invloed op je netwerksnelheid etc. Als het niet bevalt, kan je altijd terugstappen.

[ Voor 64% gewijzigd door Mr.Qips op 26-05-2009 21:43 ]

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik heb exact hetzelfde met mijn Alu iMac, met mijn MacBook heb ik helemaal nergens last van op dezelfde plek, is hij veel sneller dan de iMac ...
Misschien dat die er minder gevoelig voor is, ik zal ook eens van kanaal veranderen is zien of het helpt.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Misschien hebben de buren ook draadloos internet en zitten die op hetzelfde kanaal. Zet hem inderdaad eens op een andere, en dan altijd kanaal 1, 6 of 11, anders heb je overlap met een ander kanaal.

• joopv
  • Niet online
Dat is een gevalletje klok-klepel. Het kan best wel nuttig zijn om een ander kanaal te kiezen als 1 / 6 / 11....

Het kanaal kiezen wat het meest vrij is van andere netwerken. Dat kun je meten met programma's als netstumbler of inssider. Of de apple variant er van.

Overigens hoop ik dat zo'n alu imac niet helemaal van aluminium gemaakt is want dan is dat een duidelijk recept voor beroerde wifi performance :)

[ Voor 26% gewijzigd door joopv op 28-05-2009 19:43 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

joopv schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:40:
Dat is een gevalletje klok-klepel. Het kan best wel nuttig zijn om een ander kanaal te kiezen als 1 / 6 / 11....
In welk geval is dat dan nuttig?

Wifi-kanalen overlappen elkaar in bandbreedte:

Afbeeldingslocatie: http://www.technology.ku.edu/network/services/data/wireless/uschannels_fig1.gif

Als er iemand op kanaal 1 zit, dan heb je daar last van als je op kanaal 2 t/m 5 zit. Pas bij kanaal 6 heb je geen last meer van kanaal 1.

Het zou wel nuttig kunnen zijn als bijvoorbeeld de buren om een of andere rare reden op bijvoorbeeld kanaal 9 zitten. Dan zou je je router op maximaal kanaal 4 moeten zetten om er geen last van te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 28-05-2009 19:56 ]

• joopv
  • Niet online
Deze tekening is misleidend, omdat t.b.v. de simplificatie alle kanalen op dezelfde sterkte worden weergegeven.

De praktijk is heel wat anders... Overlapping is geen zwart-wit verhaal.

Stel dat je bijvoorbeeld een sterk signaal op kanaal 11 hebt zitten, en zwakke signalen op 1 en 6, dan is het het slimste om je spullen op 3 of 4 te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door joopv op 28-05-2009 20:57 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm, zit wat in ja. :)

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Bij mij helpt het in ieder geval nog niets, mijn veronderstelling is nog steeds dat het komt door de alu behuizing. Zelfs als ik mijn iMac beneden zet (5 meter vanaf Airport) is hij nog steeds traag.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
zou het misschien nog aan die speakers kunnen liggen? ik zie monitor-grade speakers, die hebben waarschijnlijk een groot magnetisch veld?

• bekok
Zendith schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:19:
zou het misschien nog aan die speakers kunnen liggen? ik zie monitor-grade speakers, die hebben waarschijnlijk een groot magnetisch veld?
Het zijn redelijk professionele boxen en als het goed is zit er een goed magnetisch schild ingebouwd.
Ik ga binnenkort dan maar eens even proberen om de kanalen te veranderden. Als het echt aan de aluminium behuizing ligt (wat ik niet heel waarschijnlijk vind, omdat ze wifi bij Apple ook wel snappen, misschien verlies je een klein beetje performance, maar het mag toch niet zo zijn dat je wifi zo geblokkeerd wordt) zal ik toch maar een kabel moeten doortrekken naar mijn ethernet poort =(

Bedankt in ieder geval voor de adviezen!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik heb nog steeds erg veel last van een weg vallende verbinding en mijn (alu) iMac.
Hoewel hij wel vol bereik aan toont. Heel soms gaat hij terug naar één streepje. Ik heb ook al van kanaal veranderd. Het helpt ook niet als ik ongeveer 5 meter van de Airport af zit. Heeft iemand nog andere suggesties?

Bij de mensen waar het wel goed werkt, zouden jullie is willen kijken op welk kanaal jullie hem hebben staan? Alvast bedankt!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Het klinkt heel erg als een software probleem.

Droogkloot.

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Hmm ik lees hier en hier dat het ook nog evt. met WPA encryptie te maken kan hebben en dat je beter WEP kan gebruiken.

Iemand die dit kan bevestigen?
Ga het morgen eens proberen

Verwijderd

Mijn MacBook verliest ook regelmatig het signaal en vaak is het bereik niet maximaal. Bij volledige signaalverlies kunnen er herverbindingsproblemen optreden. Soms helpt het om de finder geforceerd te doen stoppen of de laptop herstarten.
Het is verbeterd sinds ik hem een metertje verplaatst heb.
Wat me ook is opgevallen, is dat als ik mijn luidsprekers aanleg een vrij duidelijke terugval van de signaalsterkte zie.
het kanaal wordt automatisch toegewezen.

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

jeej het is me gelukt!!!

Via deze quide!
Het is nu serieus super snel, het enige wat je hoeft te doen is even je huidige DNS adressen te verwijderen en 4.2.2.1 & 4.2.2.2 toevoegen. Het werkte bij mij direct!

Gewoon even testen met http://www.telegraaf.nl (veel plaatjes 8)7 ) of uiteraard Het grote "Show je Apple computer" topic Deel 11 O-)

pfffff wat een verademing, dat ik het zolang uit heb kunnen houden... |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Underworld op 26-07-2009 15:53 ]

Verwijderd

Underworld schreef op zondag 26 juli 2009 @ 15:50:
jeej het is me gelukt!!!

Via deze quide!
Het is nu serieus super snel, het enige wat je hoeft te doen is even je huidige DNS adressen te verwijderen en 4.2.2.1 & 4.2.2.2 toevoegen. Het werkte bij mij direct!

Gewoon even testen met http://www.telegraaf.nl (veel plaatjes 8)7 ) of uiteraard Het grote "Show je Apple computer" topic Deel 11 O-)

pfffff wat een verademing, dat ik het zolang uit heb kunnen houden... |:(
Moet zeggen tot nu toe werkt het bij mijn ook, nu maar hopen dat het zo blijft. Kan misschien de ethernet kabel weer weg uit de kamer! Thx so far
Pagina: 1