Ik ben bezig met een jaarboek voor mijn school, en daarvoor heb ik een enquete opgesteld. Nu heb ik een probleem met het verwerken van die gegevens.
Eerst even de betreffende tabellen:
In het veld `forpresident` staan het leerlingnummer van de leerling van wie de leerling met leerlingnummer ingevuld in het veld `llnr` denkt dat deze het meeste kans heeft ooit president te worden.
Nu staat dit veld dus vol met allemaal verschillende leerlingnummers.
Ik wil weten, per klas, welk leerlingnummer het meeste voorkomt.
Ik weet dat ik de een klas aan een leerlingnummer kan koppelen met de volgende query:
Ik heb een paar uitgebreide SQL-tutorials doorgekeken en alle (?) SQL-functies doorgekeken, maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Ik wil het dus zo terug:
En hoe krijg ik de nummer twee?
Kan dit überhaupt in SQL, of moet ik dit met php gaan doen?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Eerst even de betreffende tabellen:
code:
1
2
| leerlingen id | klas | voornaam | tussenvoegsel | achtervoegsel |
code:
(irrelevante code is zo veel mogelijk weggelaten)1
2
| gegevens id | llnr | forpresident |
In het veld `forpresident` staan het leerlingnummer van de leerling van wie de leerling met leerlingnummer ingevuld in het veld `llnr` denkt dat deze het meeste kans heeft ooit president te worden.
Nu staat dit veld dus vol met allemaal verschillende leerlingnummers.
Ik wil weten, per klas, welk leerlingnummer het meeste voorkomt.
Ik weet dat ik de een klas aan een leerlingnummer kan koppelen met de volgende query:
SQL:
1
2
3
4
| SELECT *, l.voornaam, l.tussenvoegsel, l.achternaam, l.klas FROM gegevens g LEFT JOIN leerlingen l ON g.llnr = l.id WHERE l.id <> 0; |
Ik heb een paar uitgebreide SQL-tutorials doorgekeken en alle (?) SQL-functies doorgekeken, maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
Ik wil het dus zo terug:
code:
Hoe krijg ik dit voor elkaar?1
2
3
4
5
| response `klas` | `naam` | `aantal` 'R6V1' | 'X' | 10 'R6V2' | 'Y' | 9 etc |
En hoe krijg ik de nummer twee?
Kan dit überhaupt in SQL, of moet ik dit met php gaan doen?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!