Toon posts:

KEF speakers met DENON receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat vinden jullie van onderstaande set?

Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd39162.jpg

kef IQ 90 als 2x front

Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd39156.jpg

kef IQ60C als center

Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd39153.jpg

kef IQ50 als 2x back

Deze speakers wil ik laten draaien op een DENON AVR 1909 of een DENON AVR 2309. Wat is jullie mening hierover? Welke zouden jullie aanraden en waarom? Of misschien wel een totaal andere?

Ik zoek hier alleen nog een goede subwoofer bij, maar ben er nog niet helemaal uit welke. Iemand nog suggesties??

Is het bij de keuze van een subwoofer belangrijk of het van hetzelfde merk is of maakt dat niet zoveel uit?

alvast heel erg bedankt!!!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

wat heb je nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.fikkieart.nl/tweak/overzicht.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een goede receiver waar ik mooi van kan genieten i.c.m. de speakers. Ik heb een PS3, Panasonic TH42-PY70 plasma FULL HD, HDMI digitale TV ontvanger en waarschijnlijk moet er nog iets van een HDX o.i.d. bijkomen i.v.m. verbinding tussen PC en speakers.

Ik denk dat ik dan toch uitkom op een 2309? aangezien daar 1 hdmi aansluiting meer op zit en 10W meer vermogen heeft. Is deze receiver dan niet te licht voor de bovenstaande speakers? Vermogen van de iq90 zijn max. 200W maar deze receiver kan dus maar 100W leveren? Of haal ik nu continu en max geluid door elkaar? (sorry, zo heel veel verstand heb ik er nu ook weer niet van!!!)

Verwijderd

Leuke set maar zou je niet eerst gaan luisteren voor je zoveel geld uit gaat geven? Je moet er tenslotte toch een paar jaar mee doen..
Als je budget het toelaat koop dan de 2309 of 2809, deze klinken toch net ff iets beter dan de 1909. Op wattages hoef je niet te letten (lees daar de andere topics maar op na).

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 16:41

R-B

Blokkert

kwam ik deze vraag niet eerder tegen in het Denon topic? Waar al antwoord op gegeven is?

[ Voor 24% gewijzigd door R-B op 26-05-2009 21:31 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou eens voor wat de speakers betreft kijken of je nog een setje overjarige KEF's uit de vorige Q-serie kunt vinden. Scheelt je zomaar 50% in prijs. Correct Rotterdam heeft ze geloof ik nog.

Ik heb zelf de 2xQ11, 1xQ9 en 2xQ1 aan een Denon 2106 met een 2910 hangen en dat bevalt me uistekend. Aan de versterker bij mijn PC hangen 2xQ3.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dadbfa73bc2771a19326637190bac2c3/thumb.jpg

Qua geluid zijn er in die prijsklasse weinig speakers die i.m.o. gelijkwaardig zijn. Ook bevalt Denon me prima in combinatie met KEF. Maar omdat smaken verschillen..... ga luisteren.

ARME AOW’er

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:04

FeaR

In GoT we trust

Die set op een Denon 1909 gaat niet echt lekker werken denk ik.
Ik weet dat je niet alleen naar wattages mag kijken, maar de set die jij daar post is best wel groot: De IQ-90 is al geen kleine speaker en je wilt als rears ook nog een zuilen in plaats van boekenplankspeakers. Dus een klasse hoger naar de Denon 2309 (of 2310) of 2809 zou ik zeker doen. Enige die ik "ken" met dezelfde set heeft deze aangesloten op een Denon 3808A, dus een 1909 zou ik sowieso niet doen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher heeft een deja vu.....

Je zou ook "gewoon" een winkel in kunnen lopen en iets kopen.. of ben je, net als ik overigens, een eeuwige twijfelaar? :+

Wise enough to play the fool

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03
1909 is niet zwaar genoeg om deze set tot zijn recht te laten komen, ik zou toch wat meer power zoeken.
Van dit soort plaatjes wordt ik altijd triest. Ik heb zelf een drie jaar oude 3806 en hoewel hij prima bevalt, is het ontnuchterend te zien dat er een enorme hoeveelheid features mist op dat ding t.o.v. zelfs de 1909 :)

[ Voor 67% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-05-2009 12:32 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 00:31:
* teacher heeft een deja vu.....

Je zou ook "gewoon" een winkel in kunnen lopen en iets kopen.. of ben je, net als ik overigens, een eeuwige twijfelaar? :+
je moet niet zo veel op dit forum kijken ;) maar inderdaad, met zulke dingen ben ik wel een enorme twijfelaar. 3 maand bezig geweest met mijn plasma tv, was een drama (maar tot nu toe nog steeds tevreden :) )

maar neemt nog niet weg dat ik er niet uit ben met de speakers. Ik woon zelf in Rijssen (overijssel) en het aanbod aan goede winkels met diverse speakers is wel erg laag. Iemand nog goede suggesties om ergens dit setje te testen?

Verwijderd

Nou hier nog een twijfelaar hoor hahaha, zit erg te twijfelen tussen Yamaha RX-X863 ben nog aan het uitzoeken of deze nou hdmi 1.3a of 1.3 heeft veel verschillende sites gekeken en allemaal hebben ze niet eenduidig antwoord, of maakt het niet veel uit? (moet maar weer eens gaan zoeken in het forum of goochelen) of een denon 1909 of 1910 denk niet dat het veel uit zal maken. KEF 2005.3 of de B&W mt20 die ik van de week ga luisteren, schijnt een prijsverlaging aan te komen voor deze set.... Maar ik zou in jou geval toch meer richting de 2809 gaan puur op gevoel.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je gaat toch richting de 2809 moeten gaan...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik ga met de anderen mee voor de Denon 2809...
Goede receiver, heb hem zelf ook :P

Om nog maar op de andere vraag te reageren die in de TS staat.
De keuze van een subwoofer hoeft niet van dezelfde set te zijn.
Veelal wordt dit gedaan omdat het dan allemaal bij elkaar past.
Maar ik ken genoeg mensen die tot vier merken speakers door elkaar hebben.

Maar ik zou even wachten met de aanschaf van een subwoofer.
Dit aangezien je vier zuilen hebt is de kans dat deze redelijk veel laag weer kunnen geven aanwezig.
Een subwoofer zal altijd een aanvulling zijn, maar als het maar miniem is kan het ook zonde zijn van het geld...

• sprunky
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:42
Hallo,

Voorheen had ik de Denon 1908 gekoppeld aan de Kef Q7 luidsprekers ( de voorganger van de iq serie). Toen ik naar deze set ging luisteren was ik nog niks anders gewend en was ik al snel enthousiast. Mede door de lage prijzen van de Q7 serie bij Correct heb ik deze set toen gekocht.

Later begon ik toch te twijfellen en had ik het idee dat ik wat miste. Uiteindelijk ben ik voor de Monitor Audio RS6 gegaan, wat in mijn beleving een hele positieve vooruitgang is geweest. Hier heb ik ook geen seconde spijt van gehad.

Uiterraard is dit een kwestie van smaak, dus ik kan je als tip meegeven dat je eerst op je gemak gaat luisteren en gaat vergelijken.

Succes ermee in ieder geval.

Verwijderd

Ik heb een AVR-1909 staan met 2*Q5 (Van de al eerder aangehaalde "oude" serie bij Correct. Goede speakers en kosten 229 per stuk), 2*IQ1 en 1*IQ2C. Klinkt helemaal geweldig. Ik heb dus gekozen voor wat kleinere achterspeakers (voldoen prima) en dan is de AVR1909 helemaal geweldig. Zeker omdat ik hem voor 400 euro heb geimporteerd uit de UK.

Succes er mee.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:12:
Ik heb een AVR-1909 staan met 2*Q5 (Van de al eerder aangehaalde "oude" serie bij Correct. Goede speakers en kosten 229 per stuk), 2*IQ1 en 1*IQ2C. Klinkt helemaal geweldig.
Ja maar jij hebt een stel speakers in gebruik welke veel lichter zijn. Zijn zwakste speaker is jouw sterkste speaker, logisch dat de 1909 dat lekker kan aansturen. Het gaat een ander verhaal worden als die sterkste speaker van jou de zwakste wordt.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 19:53
R-B schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:31:
kwam ik deze vraag niet eerder tegen in het Denon topic? Waar al antwoord op gegeven is?
Ja maar dit kwam van mij :p
Dit is exact de zelfde set die ik wil aanschaffen! ik had dezelfde vraag al gesteld in het algemeen denon receiver topic en daar werd mij ook verteld dat de 1909 te weinig vermogen had. Dus nu ben ik zelf aan het bijsparen voor de Denon avr-3808 deze is namelijk in duitse shops te vinden voor 1099 euro. veel succes met je set!

[ Voor 25% gewijzigd door Nock372 op 27-05-2009 22:22 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Te weinig vermogen......? Ik zou weleens willen weten wat het volume is waarmee jullie dan iets afspelen. Ik gebruik een enkele keer maximaal misschien 20% van het vermogen en, als ik de buren mag geloven, is dat behoorlijk hard.

Het ligt er trouwens ook aan wat voor muziek je draait en hoe slecht je oren zijn. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Chevy454 schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:16:
[...]

Ja maar jij hebt een stel speakers in gebruik welke veel lichter zijn. Zijn zwakste speaker is jouw sterkste speaker, logisch dat de 1909 dat lekker kan aansturen. Het gaat een ander verhaal worden als die sterkste speaker van jou de zwakste wordt.
Qua formaat zijn de Q5's gelijk aan de IQ7 en IQ70. Het cijfertje 5 zegt niet alles, een en ander kan je duidelijk zien als je ze in de winkel ziet en hoort.
Je kan het zien alternatief, bijvoorbeeld door te kiezen voor 4 keer Q5 met een centerspeaker. Ik hoef mijn 1909 lang niet open te draaien om de vloeren en muren te laten trillen, power zat. Succes met de keuze, maar naar mijn bescheiden mening geven de Q5's een optimale mix tussen formaat, kwaliteit en prijs.

Verwijderd

Het opgegeven vermogen van een luidspreker is grotendeels nietszeggend wat de aanstuurbaarheid betreft.
Als je echt wil weten of je versterker geschikt is voor het aandrijven van de speaker moet je kijken naar de gevoeligheid van de luidspreker. Als deze laatste bvb een gevoeligheid heeft >90db kom je met een vermogen van 20-30watt al een heel eind.
Overigens is het opgegeven vermogen van een luidspreker enkel richtgevend.
Bij een klein bookshelf speakertje van een lage of gemiddelde gevoeligheid (<90db) en een opgegeven vermogen van een armtierige 20-30 watt kan je (mits beleid) een beer van een versterker op aansluiten van meer dan 100w.
Omgekeerd kan je met 'kolossen' van 200w (Klippsh, Tannoy en nog vele anderen, als ze maar bovengemiddeld gevoelig zijn) met een versterkertje van 20w een boel herrie veroorzaken, dat de hele buurt je middels een petitie tot verhuis zou dwingen...

Verwijderd

Zelf ben ik ook aan het kijken naar een combinatie van een Denon receiver met KEF speakers. De set is bedoeld voor muziek en film, de verhouding zal ongeveer 50/50 zijn. Ik wou graag klaar zijn voor een budget van 3000 euro (speakers, receivers, kabels). Volgens mij moet je daar best een goede set van kunnen kopen. :) Daarbij had ik de volgende combinatie in gedachten:
  • 4x KEF IQ 50
  • 1x KEF IQ 60c
  • 1x PSW2500
  • 1x Denon 2309
Wat ik hierbij belangrijk vind, is dat de speakers een fatsoenlijke bass kunnen weergeven zonder dat daar de subwoofer voor nodig is. Daarnaast spreekt het mooie design van de KEF speakers mij erg aan :)
Ik moet nog gaan luisteren, maar had wel alvast een aantal vragen.
  1. Is deze receiver zwaar genoeg? En waarom wel of niet?
  2. Heeft het wel zin om voor de achterspeakers ook de KEF IQ50's te pakken of voldoen de KEF IQ 10's net zo goed?
  3. Is het verschil tussen de IQ90, IQ70 en IQ50 goed merkbaar? Zo ja, kan ik dan beter voor de IQ70 of IQ90 gaan (eventueel met IQ30 als achterspeaker)?
  4. Wat zijn goede alternatieven die ik ook zou moeten luisteren?
Alternatieven die ik zelf had gevonden, zijn:Verder zijn tips natuurlijk altijd welkom waarop ik moet letten bij de aanschaf.

Momenteel gebruik ik een HK AVR3550 en een JBL SCS178 speaker set, dus moet ik er wel iets op vooruit gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2009 13:18 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Over het verschil tussen de IQ90, IQ70 en IQ50 kan ik je (nog) niets vertellen, want daar ga ik een dezer weken ook even voor luisteren. Al gaat de iQ-90 het hier sowieso niet worden want die vindt ik net wat aan de dure kant.

Al rear speakers heb je ook nog de KEF iQ-30, een stukje beter dan de iQ-10 dus die zou je ook nog als optie kunnen aanschouwen.

Maar over de alternatieven:
Zowel de Magnat als de JBL ES klinken warm in combinatie met Denon. Dus het is de vraag of je dat aan staat of niet. Persoonlijk ga ik voor KEF, Focal of Klipsch omdat deze wat neutraler zijn en het totaal geluid dan niet echt warm/wollig wordt. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk.
Jammer dat je die Focal Chorus niet mooi vind, want met een Denon klinkt dat echt heel zuiver. Maar die speakers zitten ook wel in een iets andere prijsklasse dan de Denon.

Dus of je Magnat en JBL moet kiezen is aan jou en of je het geluid mooi vind. Ik vind van zowel de Magnat als de JBL het voorkomen wel een stuk agressiever dan van de KEF. Bij de BCC in Den Bosch staan de Magnat 607 en de KEF iQ-70 naast elkaar en de Magnat is echt een heel stuk hoger. Dus wel een raar gevoel om te zien dat een veel kleinere speaker heel wat meer geld op moet brengen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

FeaR1986 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 17:44:
Bij de BCC in Den Bosch staan de Magnat 607 en de KEF iQ-70 naast elkaar en de Magnat is echt een heel stuk hoger. Dus wel een raar gevoel om te zien dat een veel kleinere speaker heel wat meer geld op moet brengen.
Het verschil tussen een Duitse en een Engelse speaker hoor je direct. Ik zweer al sinds 1964 bij KEF en sindsdien hebben diverse modellen aan evenzoveel versterkers gehangen.

Ik vind niet dat er een groot verschil zit tussen de Q en de iQ-serie. De kleine iQ en de Q1 als rear voldoen absoluut en ik zou het zonde vinden daar veel geld aan te spenderen. De Q3 of iQ30 zijn net een maatje groter en klinken als zelfstandige speaker behoorlijk beter. Als rear is het verschil te verwaarlozen.

Een sub-woofer heb je niet echt nodig. Ok, bij een film met veel effecten is het wat spectaculairder maar bij muziek heb je er eigenlijk niets aan.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:53:
[...]

Het verschil tussen een Duitse en een Engelse speaker hoor je direct. Ik zweer al sinds 1964 bij KEF en sindsdien hebben diverse modellen aan evenzoveel versterkers gehangen.
Deze uitspraak vraagt toch om enige nuance.
Destijds was dit zeker het geval, maar in de loop der jaren is er zeker een 'normvervaging' opgetreden.
Met andere woorden:
Een Engelse luidspreker klinkt niet altijd even 'Engels' als vroeger, net zomin als vele luidsprekers van Duitse origine tegenwoordig dat typisch 'Duitse' karakter ten toon spreiden.
Enige vergelijking met de auto industrie is niet ver weg, tegenwoordig zijn sommige Franse autos ook aan de harde kant afgeveerd en beantwoorden ook al lang niet meer aan de typische comfort reputatie, waar ze al decennia lang om geroemd werden....

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het zal ongetwijfeld aan mijn slechter wordend gehoor liggen, maar het hoog en laag van de Magnat vind ikzelf, maar wie ben ik, niet denderend. Bij met name de lage tonen hoorde ik een behoorlijk verschil met de KEF terwijl bij het midden/hoog ik de Magnat ook wat... moeilijk te omschrijven... scheller (?) vond klinken.

Nu moet ik erbij zeggen dat dit was bij een vergelijk tussen de Q11 van € 999,= die voor € 499,= te koop was en een Magnat van ca. € 500,=. Eigenlijk wel appels en peren maar wel realistisch als je budgetair die keus hebt. Helaas was er geen vergelijk mogelijk met een hevig afgeprijsde Magnat waardoor mijn keus/visie niet 100% eerlijk is. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:05:
Het zal ongetwijfeld aan mijn slechter wordend gehoor liggen, maar het hoog en laag van de Magnat vind ikzelf, maar wie ben ik, niet denderend. Bij met name de lage tonen hoorde ik een behoorlijk verschil met de KEF terwijl bij het midden/hoog ik de Magnat ook wat... moeilijk te omschrijven... scheller (?) vond klinken.

Nu moet ik erbij zeggen dat dit was bij een vergelijk tussen de Q11 van € 999,= die voor € 499,= te koop was en een Magnat van ca. € 500,=. Eigenlijk wel appels en peren maar wel realistisch als je budgetair die keus hebt. Helaas was er geen vergelijk mogelijk met een hevig afgeprijsde Magnat waardoor mijn keus/visie niet 100% eerlijk is. :)
Als ik het goed lees, heb je het dus over die ene vergelijking waarbij je vooroordeel (zo mag ik het toch uitdrukken) ivm duitse ><engelse 'klank' bevestigd werd, ik ga deze ervaring niet betwisten.
Doch, 1 zwaluw maakt de lente niet, en de tijden zijn veranderd.
Er bestaan tegenwoordig Duitse luidsprekers met een Engels karakter en vice versa, nee ik druk mij verkeerd uit, die bepaalde 'karakters' verdwijnen stilaan...
Overigens gebruik ik bij mij thuis bijna uitsluitend luidsprekers van Engelse komaf ,op een paar JBL zuiltjes na (die mij overigens ook bevallen).
Trouwens, ik heb deze middag nog een paar KEF 104/2 gaan ophalen, die nu tot mijn volle tevredenheid de kamer vullen...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Guardian Angel schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 23:05:
Naar mijn mening klinkt Magnat warmer waardoor de hoge tonen niet zo lekker uitkomen als bij KEF. Maar het is maar net hoe je het bekijkt. Ik stond samen met iemand dus de Magnat 607 en de KEF iQ-90 te beluisteren. Ik vond de hoge tonen van de KEF zuiver en hij vond dat zuivere juist schel. Ik vond de Magnat te warm en de persoon naast me vond het juist lekker klinken ten opzichte van de te schelle KEF. Dus het is gewoon heel persoonlijk...

Dus lekker gaan luisteren.
Snap eigenlijk niet dat veel mensen dat niet uit zichzelf doen.
Ik kan me echt kostelijk vermaken tijdens een luistersessie.
Beetje muziek luisteren, film kijken met wat drinken erbij.
En dan maar tegen zo'n medewerker zeggen welke speakers nu aangesloten moeten worden.

Verwijderd

Heb zelf een yamaha rx-v457 met 4 kef Q5 en een kef Q6C.

Nou mis ik een beetje een subwoofer (vooral bij films)
Dus ben ik eens gaan shoppen. Uiteindelijk ging een medewerker mij het verschil laten horen tussen een betere yamaha receiver en een denon avr1909 receiver. Hierbij was de denon beduidend beter dan de yamaha dus bij mij staat die op het lijstje. Deze korte luistersessie had vrij weinig te maken met het gemis van een subwoofer maar dat terzijde.
Ben momenteel nog ff een huis aan het inrichten en als er wat budget overblijft dan ga ik zeker de avr1909 en de 42pes van philips halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2009 10:10 ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Nog verder over die subwoofer: je hoeft niet hetzelfde merk subwoofer te nemen als de rest van je speakers. Het klankkarakter van je subwoofer is sowieso heel anders. Als het voor films is kun je wellicht een SVS op de kop tikken?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 08:58
Ik heb een combinatie 2x IQ5, 2x IQ3, 1x IQ2c met een Denon 3808. Ik was zo enthousiast over deze combi dat ik mezelf eigenlijk niet echt heel veel tijd had gegunt om andere combinaties ook te luisteren. Maar ik wist van menig fora, waaronder ook GoT, dat de combinatie Denon en KEF goed uit de voeten komt. Als ik verhuist ben dan ga ik 2x IQ90 en 1x IQ6c erbij kopen (voor degene die het Denon topic bijhouden, ik vind de XQ series toch te duur) en dan zet ik een 7.1 setup neer. Om een lang verhaal kort te maken, neem de tijd om goed te luisteren en maak niet de "fout" die ik maakte. Hoewel ik nogsteeds blij ben met de aankoop had ik mezelf wat meer tijd moeten gunnen om andere speakers ook te horen.

Maar goed, beetje offtopic. ik zou voor een 2809 gaan als je budget het toelaat. De IQ90s zijn toch redelijk forse speakers waar flink wat power in zit, het zou zonde zijn als je niet voldoende power in je Denon hebt zitten om alles eruit te halen.

Wat betreft je sub, REL komt redelijk vaak naar voren met de combinatie Denon en KEF, hoewel ik over m'n Quake II niet heel erg te spreken ben. Waarschijnlijk doen de grotere subs van REL het beter. Maar ik moest wel een kleine sub hebben omdat ik een kleine kamer heb.

Verwijderd

FeaR1986 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:54:
[...]

Naar mijn mening klinkt Magnat warmer waardoor de hoge tonen niet zo lekker uitkomen als bij KEF. Maar het is maar net hoe je het bekijkt. Ik stond samen met iemand dus de Magnat 607 en de KEF iQ-90 te beluisteren. Ik vond de hoge tonen van de KEF zuiver en hij vond dat zuivere juist schel. Ik vond de Magnat te warm en de persoon naast me vond het juist lekker klinken ten opzichte van de te schelle KEF. Dus het is gewoon heel persoonlijk...

Dus lekker gaan luisteren.
Snap eigenlijk niet dat veel mensen dat niet uit zichzelf doen.
Ik kan me echt kostelijk vermaken tijdens een luistersessie.
Beetje muziek luisteren, film kijken met wat drinken erbij.
En dan maar tegen zo'n medewerker zeggen welke speakers nu aangesloten moeten worden.
Mooi verhaal, maar het is pas thuis dat je tot de vaststelling komt of het al dan niet klinkt...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:32:
[...]

Mooi verhaal, maar het is pas thuis dat je tot de vaststelling komt of het al dan niet klinkt...
In de winkel klinkt het inderdaad altijd anders, dat is waar.

Maar ik ben tot nu toe nog geen winkel tegen gekomen waar ik even de KEF iQ-70, Klipsch RF-62 en de Focal Chorus mee naar huis mag nemen omdat het thuis zo anders klinkt...

Verwijderd

Jammer, maar het neemt niets weg van mijn stelling... :|

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:12:
Jammer, maar het neemt niets weg van mijn stelling... :|
Wat wil je dan bereiken met die stelling?

Ik heb al toegegeven dat het thuis altijd anders klinkt dan in een luisterkamer/-studio bij een audiozaak. Maar nogmaals speakers mee naar huis nemen om ze daar te testen ben ik nog niet tegen gekomen. Wel dat ik ze terug mocht brengen als het echt niet klonk thuis. Maar dan moest ik wel vervangende speakers kopen bij dezelfde winkel. Maar dan nog vond ik dat geen slechte service :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de diy speaker winkel bestond wel de mogelijkheid om thuis te luisteren als je serieus van plan was om wat aan te schaffen.
Ik heb ook wel eens een Kenwood versterker bij Richersounds omgeruild voor een Marantz, in de winkel klonk het prima, thuis op mijn eigen speakers viel het tegen.

• mjtdevries
  • Laatst online: 14-11 11:27
FeaR1986 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 03:16:
[...]
Wat wil je dan bereiken met die stelling?

Ik heb al toegegeven dat het thuis altijd anders klinkt dan in een luisterkamer/-studio bij een audiozaak. Maar nogmaals speakers mee naar huis nemen om ze daar te testen ben ik nog niet tegen gekomen. Wel dat ik ze terug mocht brengen als het echt niet klonk thuis. Maar dan moest ik wel vervangende speakers kopen bij dezelfde winkel. Maar dan nog vond ik dat geen slechte service :)
Eigenlijk zou elke ECHT goede hifi zaak je de optie moeten geven om vrijblijvend thuis te luisteren, als je serieus geinteresseerd bent.
Gelukkig ken ik één zaak die daar echt totaal niet moeilijk over doet: Versnel Hifi in Apeldoorn.
www.versnel-hifi.nl

Als je contact opneemt met ze moet je wel even geduld hebben. Ze hebben alle tijd voor hun klanten, maar dat kan wel betekenen dat ze de telefoon gewoon laten rinkelen als ze op dat moment met jou bezig zijn.

Ik heb op dit moment voor een klein fortuin aan speakers van ze thuis staan om te vergelijken
(B&W 803D en 803S. Heb ze wel gewaarschuwd dat ik die D's eigenlijk te duur vind en dat ik hoop dat die S-en thuis goed genoeg klinken, anders zal ik een hele moeilijke keuze moeten maken...)

Maar ook bij betaalbare speakers krijg je dezelfde uitstekende service. Heb mijn oude B&W 602,601,CC6 surround setup ook thuis geluisterd, evenals de versterker en instap-model tuner van Denon.
Maar ook drie verschillende subwoofers etc.

Uiteindelijk is het voor hen wel gunstig, want doordat je zo goed kunt vergelijken hebben m'n broer en ouders nu ook bij hen voor heel wat geld gekocht.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 21:13:
[...]

Als ik het goed lees, heb je het dus over die ene vergelijking waarbij je vooroordeel (zo mag ik het toch uitdrukken) ivm duitse ><engelse 'klank' bevestigd werd, ik ga deze ervaring niet betwisten.
Er bestaan tegenwoordig Duitse luidsprekers met een Engels karakter en vice versa, nee ik druk mij verkeerd uit, die bepaalde 'karakters' verdwijnen stilaan...
Overigens gebruik ik bij mij thuis bijna uitsluitend luidsprekers van Engelse komaf ,op een paar JBL zuiltjes na (die mij overigens ook bevallen).
Trouwens, ik heb deze middag nog een paar KEF 104/2 gaan ophalen, die nu tot mijn volle tevredenheid de kamer vullen...
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 21:13:
[...]
:)

Alsof ik in alle jaren na mijn eerste KEF's (medio jaren '70 - RR 104 AB) nooit meer een vergelijk heb gemaakt. Sterker nog, ben zelfs een paar maal "vreemd gegaan". Voor de huidige KEF's had ik actieve speakers van Infinity staan.

Misschien zijn mijn oren ooit gefixeerd op "Engels" of ben ik nog nooit een uit Duitsland afkomstige engels klinkende speaker tegengekomen.

Van mij mag iedereen gewoon kopen wat hij het fijnste vindt klinken maar het kan soms pas na maanden opvallen dat de speakers niet klinken. Mijn huidige KEF's begonnen pas na een maand of 6 lekker warm te draaien.

ARME AOW’er

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Dit weekend bij Correct even naar de aanwezige Kef's geluisterd maar hetgeen mij opviel was dat buiten het (mooie) sprankelende hoog er bijzonder weinig bas uit komt. Zal wel een kwestie van gewenning zijn of de ruimte waarin ze stonden maar wat dat betreft was ik er niet van onder de indruk. Was bij een vorige luistersessie, met andere muziek, ook al zo dus ik denk niet dat Kef "mijn" merk is.

Zoveel mensen zoveel smaken natuurlijk. Plus dat ik nu te horen ga krijgen dat er zát bas in zit. Voor de duidelijkheid, heb ze állemaal beluisterd hoor, tot en met de Q9 o.i.d. (749 euro geloof ik) aan toe. De persoon die met mij mee was gegaan had dezelfde mening, die houdt van rockmuziek en is met zijn huidige Klipsch luidsprekers wat dat betreft zo op het gehoor beter voorzien.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Brad Pitt schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:21:
...(mooie) sprankelende hoog er bijzonder weinig bas uit komt. ...
Je vindt dat er weinig bas uit komt, wat zou je dan als alternatieven geven om eens te gaan luisteren?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:49:
[...]
Je vindt dat er weinig bas uit komt, wat zou je dan als alternatieven geven om eens te gaan luisteren?
Klipsch en Magnat hebben over het algemeen wat meer bas.
Maar beide zijn volgens mij ook weer een stuk warmer en minder helder dan KEF.
Dus daar moet je wel van houden...

Was eigenlijk van plan vandaag langs de Hobo Hifi te gaan om naar de Klipsch RF 62 te gaan luisteren, maar dat wordt morgen. Dus dan kan ik -mocht daar interesse in zijn- mijn bevindingen posten.

Focal schijnt overigens ook wel lekker laag te gaan qua bas, maar dan zit je wel weer in een iets andere prijsklasse als je kijkt naar de Focal Chorus-serie.

En JBL is echt "gemaakt" voor rock muziek, dus als je alleen dat luistert kan dat merk nog wel een optie zijn. Wel dan naar de ES-serie kijken en niet de E, want die E is echt budget...

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 02-06-2009 14:57 ]

• Brad Pitt
Heb eerlijk gezegd geen idee. Ben zelf ook niet op zoek naar andere luidsprekers. Heb een paar grote Infinity's staan die muzikaal waarschijnlijk ultiem crap zijn maar daar wen je aan na zoveel jaar denk ik. Doe dan ook meer aan films dan muziek en met films is wat meer bas gewoon veel en veel heftiger. Kwam er onlangs achter dat de subwoofer niet eens goed was aangesloten en de normale luidsprekers dus de bass produceerden.

Dan nog hoor, ieder zijn smaak en zijn ding. Ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je ermee gaat doen, hoe (hard) ga je het beluisteren, wil je er een subwoofer bij of niet. Ik kan mij niet voorstellen dat met deze Kef's het "vet" is om een film te kijken. Zonder (een goede) subwoofer erbij in ieder geval niet.

Bij demo bij Correct speelden ze een soort salsa muziek of zo. Het klonk allemaal prima hoor. Vooral het mid en hoog was beter dan bij de andere merken die aan werden gezet, maar persoonlijk vond ik het basgedeelte enorm achterblijven. Echt een soort bass-omlaag-gedraaid geluid.

[Edit] Waren inderdaad de iQ90's, die zoals hier ook hier getest is niet bijzonder veel bass produceren. "Zwei Bässe – das muss doch bassig klingen. Tut es aber nicht.". Klinken wel natuurlijk, dat wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Brad Pitt op 03-06-2009 09:54 ]

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-12 07:06
[...]

Heb er zelf 2x een Focal 816W Limited Edition aanhangen.
Weet niet wat je budget is maar voor 800euro p/st heb ik nog geen betere luidspreker gehoord.

Super helder in het hoog, zeer gedetallieerd.
Zeer rappe response.
Mooie volle bas met wat warmte.
Die warmte vond ik persoonlijk nodig aangezien Denon vrij neutrale versterkers heeft.
En KEF klinkt ook vrij neutraal in mijn oren.
En als je dat aan een Denon hangt word het te schel en emotieloos in mijn oren.

Maar ieder zijn voorkeur.

Inmiddels heeft Focal ook van de 716 een limited W editie uitgebracht, kosten volgens mij 600euro stuk.
Heb ze niet gehoord maar zal ook wel zeer zeker de moeite zijn.
De W series van Focal gebruiken namelijk glasvezel sandwich woofers i.p.v. standaard conus materiaal.
En dit is in de basweergave zeker heel goed te horen in het segment van subtop luidsprekers.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Malignant schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 12:45:
[...]
Inmiddels heeft Focal ook van de 716 een limited W editie uitgebracht, kosten volgens mij 600euro stuk.

Heb ze niet gehoord maar zal ook wel zeer zeker de moeite zijn.
De W series van Focal gebruiken namelijk glasvezel sandwich woofers i.p.v. standaard conus materiaal.

En dit is in de basweergave zeker heel goed te horen in het segment van subtop luidsprekers.
Ik heb ze net wel gehoord bij de Hobo Hifi en het klinkt inderdaad heel erg lekker die W-serie ten opzichte van de "normale" V-serie. En qua prijs had je ook gelijk met die €600,-.
Niet eens zo heel slecht als je nagaat dat een gewone Chorus 716 om en nabij de €490,- is. Al heb je voor €600,- ook een Focal Chorus 726V en die zit weer boven de 716. Dus zo kan je bezig blijven.

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn is Dali.
Heb ik zojuist ook mogen horen en die kan toch wel goed meekomen met de Focals. Alleen qua uiterlijk moet je er wel van houden.

Check ook mijn post in het Denon forum over mijn bevindingen van die Focal en Dali speakers.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-12 19:32

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set en vroeg me af of je met de set die de OP noemt een subwoofer nodig hebt?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

FrankGuthrie schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:05:
Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set en vroeg me af of je met de set die de OP noemt een subwoofer nodig hebt?
Voor films is het wel aan te raden, voor muziek niet.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-12 06:27
Dr. Strangelove schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:29:
1909 is niet zwaar genoeg om deze set tot zijn recht te laten komen, ik zou toch wat meer power zoeken.

[...]

Van dit soort plaatjes wordt ik altijd triest. Ik heb zelf een drie jaar oude 3806 en hoewel hij prima bevalt, is het ontnuchterend te zien dat er een enorme hoeveelheid features mist op dat ding t.o.v. zelfs de 1909 :)
Mis je die features überhaupt? Verder wordt de laatste tijd vaak gesproken over de trade-off van meer features en mindere build-quality. Als je de 3806 straks vergelijk met de 3809 of 3810 zul je zien dat je heel wat nieuwe foefjes mist, maar ik vraag me af of die nieuwe versie er van binnen even degelijk uit ziet.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

PHiXioN schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:09:
[...]

Mis je die features überhaupt? Verder wordt de laatste tijd vaak gesproken over de trade-off van meer features en mindere build-quality. Als je de 3806 straks vergelijk met de 3809 of 3810 zul je zien dat je heel wat nieuwe foefjes mist, maar ik vraag me af of die nieuwe versie er van binnen even degelijk uit ziet.
Nieuwe receivers worden met elke serie inderdaad weer wat lichter.
De nieuwe Denon 1910 is bijvoorbeeld al weer 800 gram lichter dan de Denon 1909.
Wel apart als je nagaat dat de Denon 1910 meer opties heeft en meer ingangen, dus waar is dat gewicht dan vandaag gehaald.
Maar qua vermogen zit Denon nog steeds wel goed, dus het gewicht wordt niet uit de voeding gehaald. Dit ten opzichte van andere merken als Onkyo waar dat wel gebeurt en de x05 modellen de beste zijn en zeker ten opzichte van de nieuwere x06 en x07.

En of je die opties mist is aan jou natuurlijk.
Een receiver deze dag zou voor mijn minstens over HDMI in en out moeten beschikken en DD en DTS. DTS HD en dergelijke zou nog niet eens hoeven, want echt merk- en hoorbaar verschil schijnt alleen te "lukken" met een leuke speaker set. Upscaling is naar mijn mening ook wat overrated, of je moet nog een oude tv hebben. Maar in de meeste nieuwe tv's zit al een goede upscaler en als je een dvd of Blu-ray speler hebt met HDMI dan kunnen die al tot 1080p scalen.
En dan natuurlijk het nieuwste van Pro Logic, de Pro Logic IIz. Ook iets wat ik niet zou gebruiken, maar voor sommigen wel weer een must om te hebben.
Maar dat oud niet altijd slecht hoeft te zijn blijkt wel met de Denon 3808. Deze is uit jaar 2007 en heeft enkel een softwarematige update gehad tot de 3808A.

Maar meer ingangen, opties en codecs hoeft inderdaad niet te betekenen dat een receiver ook beter is. Zeker niet in de klasse van een paar honderd euro...

• mac1987
  • Laatst online: 29-11 16:16
Denon receivers zijn btw niet per generatie lichter. De ene generatie worden ze iets lichter, de volgende weer wat zwaarder. De 38xx is altijd ongeveer even zwaar gebleven. Pas vanaf de xx10 generatie zijn ze merkbaar lichter geworden, ook al gaat het bij de lagere modellen slechts om een paar honderd gram en niet zoals bij de Pioneer 1019 en Yamaha 665 om kilo's. De enige waar ik me zorgen om maak is de Denon 4310: 15,8 kg versus de oude 4308(A) van 18,9 kg en zelfs 3808(A) van 17,8 kg. Qua prijs zit hij ook meer tegen de 3808 dan de 4308 aan, maar zelfs die 3808 is nog 2 kg zwaarder. Ze hadden de 4310 imo dan ook beter 3810 kunnen noemen en de 3310 beter 2810 kunnen noemen.
Gelukkig draait het op 1 model na slechts om een naam en betaal je niet meer voor (waarschijnlijk) minder kwaliteit en meer features zoals bij Onkyo, Yamaha en Pioneer momenteel het geval is.
Ook nog geen receivers van 9 kg of zelfs minder bij Denon gelukkig.

P.s. het is ook grappig dat de Duitse Denon site bij productvergelijking standaard 1 model hoger selecteert om mee te vergelijken en in dit geval een 4308A kiest als model boven de 4310. Hij is dan ook €500 duurder en 3,1 kg zwaarder, maar dat zou je aan de hand van het typenummer niet zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door mac1987 op 02-07-2009 17:39 ]

• Brad Pitt
FeaR1986 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:02:
[...]
Maar qua vermogen zit Denon nog steeds wel goed, dus het gewicht wordt niet uit de voeding gehaald.
Hier zou ik niet zo zeker van zijn. De kans dat dit namelijk wél daar vanaf is gehaald is nogal groot. Opgegeven vermogens zeggen natuurlijk niets en ook Denon zal aan deze "race" mee willen doen om nog entry-level spul te kunnen verkopen. Pas na de eerste (goede) reviews kunnen we meer weten. Persoonlijk denk ik wel dat ook Denon heeft gesnoept van de voeding om de prijs laag te kunnen houden incl. veel opties.

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
Het grappige is dat ik topic al een keer eerder had gezien omdat ik met eenzelfde vraag zat.

Ik ben zelf aan het kijken naar denon XXXX icm Kef 2x IQ90 2x IQ30 1x IQ60. Ik twijfel dus ook nog een beetje welke denon receiver ik aan ga schaffen.

Nu hoor las ik in dit topic (en ook in het denon topic geloof ik) dat de 1909 te licht zou zijn voor de IQ90's.

Echter kom ik nu "per toeval" op een poolse site waar ze deze combinatie wel met een 1909 aanbieden als set. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar die site is natuurlijk maar wat ik wel opvallend vind is dat 2 bedrijven op die site dezelfde combi aanbieden

zie: http://www.ceneo.pl/2085893

Zelf kan ik nog niet echt kiezen tussen de 2309 en de 2809.. volgende week toch maar eens de grens over wippen.

• OMD
  • Laatst online: 11:53

OMD

Brad Pitt schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:24:
[...]

Heb eerlijk gezegd geen idee. Ben zelf ook niet op zoek naar andere luidsprekers. Heb een paar grote Infinity's staan die muzikaal waarschijnlijk ultiem crap zijn maar daar wen je aan na zoveel jaar denk ik. Doe dan ook meer aan films dan muziek en met films is wat meer bas gewoon veel en veel heftiger. Kwam er onlangs achter dat de subwoofer niet eens goed was aangesloten en de normale luidsprekers dus de bass produceerden.

Dan nog hoor, ieder zijn smaak en zijn ding. Ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je ermee gaat doen, hoe (hard) ga je het beluisteren, wil je er een subwoofer bij of niet. Ik kan mij niet voorstellen dat met deze Kef's het "vet" is om een film te kijken. Zonder (een goede) subwoofer erbij in ieder geval niet.

Bij demo bij Correct speelden ze een soort salsa muziek of zo. Het klonk allemaal prima hoor. Vooral het mid en hoog was beter dan bij de andere merken die aan werden gezet, maar persoonlijk vond ik het basgedeelte enorm achterblijven. Echt een soort bass-omlaag-gedraaid geluid.

[Edit] Waren inderdaad de iQ90's, die zoals hier ook hier getest is niet bijzonder veel bass produceren. "Zwei Bässe – das muss doch bassig klingen. Tut es aber nicht.". Klinken wel natuurlijk, dat wel.
Wel beetje late reaktie op dit bericht maar goed:

We hebben sinds gister ook de IQ90's in de winkel ( Transtec Failliet bla bla, duurde lang ) en ik moet zeggen dat ik jouw mening echt volledig deel. Er zit nauwlijks tot geen laag in de Kef''s. Vind de IQ70 beter ( die hebben we wel al een tijdje )

Op jazz/blues muziek hebben deze speakers duidelijk niet naar hun zin. Voor klassieke muziek vind ik de luidsprekers erg rustig en heeft een mooi stereobeeld. Maar doe me dan toch maar de XQ40, die vind ik een heel stuk gebalanceerder.

Getest na 6 uur inspelen op een Vincent Hybride SV-236 tube amp en tube cd-speler met de juiste bekabeling ( Van de Hul CS122 )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

ik ben van plan aan te kopen:

kef IQ9 * 2 + KEF IQ7 * 2 + KEF IQ60c + ONKYO 807

ik heb ind e winkel geluisterd naar veel verschillende vloerstaanders. B&W viel qua geluid af, geen warmte what so ever. Focal en KEF hebben een nogal gelijkaardige sound maar de looks/prijs doen me overhellen naar de KEF serie. De Q9 speakers die ik gehoord heb, waren nog niet ingespeeld, de Q7's wél en klonken op dat moment beter dan de Q9's. erg warme klank. ik heb wel in een andere winkel eens monitor audio gehoord waar ze dan weer geen kef hadden gng mn haar van recht staan dus nu weet ik het allemaal niet meer zo goed....

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:55:
ik ben van plan aan te kopen:

kef IQ9 * 2 + KEF IQ7 * 2 + KEF IQ60c + ONKYO 807

ik heb ind e winkel geluisterd naar veel verschillende vloerstaanders. B&W viel qua geluid af, geen warmte what so ever. Focal en KEF hebben een nogal gelijkaardige sound maar de looks/prijs doen me overhellen naar de KEF serie. De Q9 speakers die ik gehoord heb, waren nog niet ingespeeld, de Q7's wél en klonken op dat moment beter dan de Q9's. erg warme klank. ik heb wel in een andere winkel eens monitor audio gehoord waar ze dan weer geen kef hadden gng mn haar van recht staan dus nu weet ik het allemaal niet meer zo goed....
Als bij mij de haren recht gaan staan ben ik er niet over te spreken. Maar heb het gevoel dat je het tegenover gestelde bedoeld.
Ik zou proberen een winkel te vinden waar je deze 2 kunt vergelijken. Ik vond toen ik beide kef speakers beluisterde de Iq7 ook de betere. Een zeer gedetailleerd geluid wat ook door passanten werd opgemerkt. Monitor Audio heb ik nog niet gehoord.
De Kef speakers zijn zeker aangename speakers om te beluisteren. Maar vergelijk goed! En voordat je een keuze maakt beluister dan een speaker minimaal op 2 verschillende dagen. Beluister ook niet teveel speakers op 1 dag. Neem het liefst je eigen versterker mee naar de winkel. Dat geeft al meer een idee hoe het later bij jou thuis gaat klinken.

http://raptr.com/Doppert/about

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:55:
B&W viel qua geluid af, geen warmte what so ever. Focal en KEF hebben een nogal gelijkaardige sound...
Welke serie van B&W en Focal heb je geluisterd? Want dit zegt zo op niets. Sowieso vind ik de sound van Focal en KEF niet op elkaar lijken. KEF heeft veel zuiverder hoog en weinig laag waar Focal (veel) meer laag heeft en het hoog en midden anders worden gebracht.

Maar ik heb vooral Focal Chorus 816W en Chorus 826V geluisterd, dus wellicht zit jij een andere serie en/of klasse hebt gehoord?

Maar jij hebt wellicht een andere kijk dan de gemiddelde luisteraar, want B&W staat redelijk bekend om hun warme geluid en het haast wollig klinken (al dan niet in combinatie met bepaalde merken receivers).
Doppert schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:20:
[...]Als bij mij de haren recht gaan staan ben ik er niet over te spreken. Maar heb het gevoel dat je het tegenover gestelde bedoeld.
Het is maar net hoe je het op vat: als de muziek zeer mooi klinkt en je er kippenvel van krijgt is het weer positief :P

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

FeaR1986 schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:29:
[...]
KEF heeft veel zuiverder hoog en weinig laag waar Focal (veel) meer laag heeft en het hoog en midden anders worden gebracht.
Misschien dat je liever een ander soort bas hoort, maar ik vind de bas uit mijn KEF Q11 heerlijk klinken. Gewoon prima.

Zoals met alles, de een vindt dit, de ander dat. Luisteren en kiezen wat je zelf het fraaist vindt klinken is het beste advies.

ARME AOW’er

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb sinds een weekje een KEF iQ60 nadat ik al een jaar twee iQ10s heb staan. Nu vind ik het geluid van de iQ60 slechter dan de iQ10. De iQ60 heeft nogal last van veel bas en weinig hoge tonen en dit is soms vervelend met spraak/tv uitzendingen.

Nu weet ik nog niet of het echt aan mn iQ60 ligt of aan iets anders maar ik heb geen andere iQ60 om te vergelijken (was de laatste van de leverancier) en hier in de buurt is verder weinig te vinden. Mn vorige center was een aiwa met volgens mij alleen een tweeter en dan is het al snel schel

Ik zit er nu aan te denken om de iQ60 weg te doen en een andere te kopen in de hoop dat het een defect was, maar als dit niet het geval is dan heb ik voor niks alle moeite genomen. Er zit namelijk nog wel garantie op (4 jaar,11maanden,3weken) maar even omwisselen is er dus niet bij.

Mijn streven is overingens: Marantz SR6003(4) 2x iQ90 + 2x iQ10 en 1 x iQ60

P.S. Wat zijn nu goede dvd`s om je audio set goed in te stellen. Ik probeer het nu steeds met de DVD van Anouk is alive (Heeft bas en hoge tonen enzo) maar zijn er ook echte instel DVD`s ?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Guardian Angel schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:39:
[...]
Misschien dat je liever een ander soort bas hoort, maar ik vind de bas uit mijn KEF Q11 heerlijk klinken. Gewoon prima.
Bas is wat anders dan laagweergave, als ik bass wil zet ik mijn subwoofer wel wat hoger. Overigens is de Q11 de enige KEF waar ik de laagweergave nog wel van te doen vond. De rest (als de 9) vond ik niet naar mijn wens.

Wel apart overigens dat iedereen met KEF speakers zich meteen aangevallen voelt als men zegt dat er weinig laag in KEF zit. Terwijl het algemeen bekend is en KEF zich vooral richt op de hoge tonen. En dat lukt ze ook meer dan aardig :)

Maar zoals gezegd is de mening van IT_WorkZ sowieso wat anders dan gemiddeld...
En als jij tevreden bent met je Q11 is er toch niets aan de hand? Ik ga alleen liever voor een set Focal met een andere manier van het brengen van de lage tonen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bas.... laagweergave. Je weet wat ik bedoel al is mijn tekst wat vaag.

Zoals ik al eerder zei, Mijn eerste KEF's hebben mij gevormd. En in de jaren '60 waren er maar weinig die KEF wat de laagweergave :) kon evenaren. Alles wat ik daarna heb gehad, een heleboel, kon me niet bekoren maar waren meer een tegemoetkoming aan Mw. GA ivm het formaat.

Ik hoor vaker de verhalen dat er te weinig laag is maar nodig ik iemand uit dan zijn ze meestal erg snel van mening veranderd. Misschien ligt het net aan het type wat ik heb, geen idee.

Dat aangevallen voelen valt wel mee denk ik. Ik probeer op een oprechte manier een hardnekkig vooroordeel weg te nemen. Gelukkig hoeft men het niet met de reviewers eens te zijn. Ik ging ooit de boot in met de allereerste quadroversterker van Technics ergens in de jaren '70. Het ding werd de hemel in geprezen maar ik vond het prut (en daarnaast was het Stanton element van mijn draaitafel om de haverklap kaduuk en die was ook al aardig aan de prijs.)

Daarom dus altijd het advies ga luisteren en probeer een deal te maken om een paar sets mee naar huis te krijgen. Wel zo sportief zijn om ze daarna ook bij die goedwillende leverancier te kopen en niet ergens anders waar ze net eventjes goedkoper zijn.

ARME AOW’er

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Guardian Angel schreef op maandag 30 november 2009 @ 01:13:
Misschien ligt het net aan het type wat ik heb, geen idee.
Denk het wel. Zoals gezegd is de Q11 de enige KEF in de Q-serie met een fatsoenlijke weergave van het laag. Let wel van die serie, want andere series liggen natuurlijk weer anders qua toonweergave (en qua prijs :P).

Maar als iemand tegen mij zegt dat een speaker veel weergave van laag heeft dan gaat er bij mij meteen een linkje worden gelegd naar de Klipsch RF- en Elac speakers. Deze merken hebben over het algemeen veel laag en die gebruik ik dan ook al vergelijk als iemand dingen als "veel laag" noemt. Wellicht is dat weer over the top, want speakers als een Q11 vallen dan wél weer in het niet.

Maar smaken verschillen sowieso en dat is maar goed ook, anders zouden we snel uitgepraat zijn. Maar persoonlijk ga ik dus liever voor een setje Focal Chorus 836V (of 826W) aangezien die het mooie hoog van KEF heeft en net iets meer punch in het laag (laag wat mij lekker in de oren klinkt). Helaas komt de prijs van die speakers ook met wat meer punch :P

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De prijs.... daar moet je maar heel even aan denken. Tenslotte kun je heel wat jaren met speakers doen en dan is het desnoods even rekenen wat ze per dag kosten. Per uur berekenen is nóg leuker. Dan weet je wat je genot ongeveer kost. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1