Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] FAT32 naar NTFS zonder gegevensverlies op USB drive

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Dag allemaal,

De titel spreekt nogal voor zich eigenlijk. Ik heb een hele hoop data (~1TB) over laten pompen van een fileserver met voornamelijk images naar een externe HD. Nu had ik er niet op gelet, maar die externe HD was FAT32 ipv. NTFS (wist niet eens dat FAT32 zo groot kon zijn :? ). Een 20-tal images zijn niet overgezet omwille van FAT32 beperkingen (4GB - 1 byte). Ik heb nu twee keuze: of ik formateer in NTFS en begin opnieuw - wat ik liefst niet doe omdat dit aan 18.2MBps een uur of 15 duurt; of ik converteer de drive naar NTFS zonder gegevensverlies.

"Natuurlijk," ga je zeggen, "dat is maar CONVERT X: /fs:ntfs". Helaas: "CONVERT is not available for RAW drives." Dus wat nu? En ook: wat betekent die error eigenlijk? Google levert slechts 370 hits op die geen van allen echt hulp bieden. De MS Knowledge Base kent de foutmelding ook niet. Ik ben maar een arme, ongeschoolde ITer dus vermoed dat hier iets low-level aan de hand is waar mijn kennis voor tekort schiet.

Uitleg en suggesties zijn dus welkom.

PS. Oh, ik bedenk ineens dat third-party software zoals Partition Magic of een freeware alternatief misschien uitkomst kan bieden. Met GParted zal het niet lukken zonder gegevensverlies in ieder geval.

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08 22:46
FAT32 en NTFS zijn 2 totaal andere bestandssystemen voor hardeschijven. Je moet je hardeschijf dus formateren naar NTFS en dan alles er opnieuw opzetten. Je kan dus niet je data op die schijf behouden tijdens het overzetten.

iRacing Profiel

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
jensjens schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 19:26:
FAT32 en NTFS zijn 2 totaal andere bestandssystemen voor hardeschijven. Je moet je hardeschijf dus formateren naar NTFS en dan alles er opnieuw opzetten. Je kan dus niet je data op die schijf behouden tijdens het overzetten.
Het gaat nochtans wél met de systeemdrives. Indertijd, bij de introductie van XP (of was het nu Win98? De tijd vliegt.) kon men achteraf overschakelen van FAT32 naar NTFS (vandaar dat het commando bestaat hé). Ik snap niet dat het voor een systeemdrive wel zou gaan en niet voor andere harde schijven.

PS. Het CONVERT commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
C:>CONVERT /?
Converts a FAT volume to NTFS.

CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X]

volume      Specifies the drive letter (followed by a colon),
              mount point, or volume name.
  /FS:NTFS    Specifies that the volume will be converted to NTFS.
  /V          Specifies that Convert will be run in verbose mode.
  /CvtArea:filename
              Specifies a contiguous file in the root directory
              that will be the place holder for NTFS system files.
  /NoSecurity Specifies that the security settings on the converted
              files and directories allow access by all users.
  /X          Forces the volume to dismount first if necessary.
              All open handles to the volume will not be valid.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Normaal doe je dat dus met Convert.exe (die kan dat wel degelijk).

Doe eerst eens een chkdsk op die schijf voor je convert gebruikt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 19:34:
Normaal doe je dat dus met Convert.exe (die kan dat wel degelijk).

Doe eerst eens een chkdsk op die schijf voor je convert gebruikt?
Gek genoeg:

code:
1
2
3
C:>chkdsk I:
The type of the file system is RAW.
CHKDSK is not available for RAW drives.

Schijfje werkt voor de rest perfect hoor. Is alleen een ontzettend grote FAT32 partitie.

Op MS Technet: "It's simply a disk partition that has not been formatted with an NT file system, neither FAT nor NTFS." |:(

[ Voor 12% gewijzigd door YellowOnline op 26-05-2009 19:39 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou uit veiligheidsoverwegingen toch even overnieuw beginnen dan :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:39
jensjens schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 19:26:
Dat slaat echt nergens op. 8)7 Heb voor een vriend van mij ook zijn FAT32 omgezet naar NTFS zonder data verlies.

@TS, zorg dat je op die andere schijf nog alles hebt staan en probeer het gewoon.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zou toch alle data van de externe drive kopieren naar een andere locatie (dus niet dezelfde drive) dan de drive formatteren in NTFS, en dan terug alle data er opzetten.

Op mijn Medion HDD van 1TB was ook FAT32 het gebruikte filesystem, omdat dat zelfs onder Windows 98 nog werkt, en ze dan veel minder klachten krijgen van klanten met superoude laptops waar NTFS niet wordt herkend.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1