Kapotte woofer repareren

Pagina: 1
Acties:

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Het viel een vriend van me op dat een van zijn JBL E80 speakers minder bas gaf dan de ander. We hebben toen de speaker opengemaakt en kwamen er eerst achter dat een van de speakerklemmen los zat. Na het vastzetten bleek de bas beter maar nog minder dan de andere speaker. We hebben toen de andere woofer losgehaald en daar bleek de draad van de klem naar speaker los te zitten of afgebroken. Omdat de speaker van katoen of iets dergelijks is lijkt solderen me geen goede oplossing. Ik neem aan dat de draad door de speaker naar de magneet loopt. Hoe kan ik deze het beste weer vastmaken?
Zie onderstaande foto voor de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/3387/dsc02728u.th.jpg

P.s. Het blijkt om de zogenaamde litzedraad te gaan. Valt die zelf te repareren of vervangen (en hoe?) of wordt dit een retourtje speakerreparatie.nl? Aangezien de lage huidige nieuwprijs (149,- p/s) wil die vriend liever geen al te dure reparatie :+

[ Voor 15% gewijzigd door mac1987 op 26-05-2009 19:02 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ohh... dat wordt ietsje lastiger, de litze is los van de draad die vanaf de spoel komt.

Als je de draad vanaf deze kant niet meer ziet zitten, moet de dustcap eraf.
Dan zie je de draad van de spoel lopen en daar kan je hem weer op solderen.

Draad weer vastplakken, dustcap weer lijmen en dan kan de woofer weer even mee.

Wise enough to play the fool

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:28
Heb je al contact opgenomen met JBL? Lijkt me niet echt normaal dit..

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Da's mooi balen!

Ik zou het op proberen te lossen met van die zilverlijm die men gebruikt om achterruitverwarming van een auto mee te repareren. Dat is sterke lijm met veel zilverdeeltjes zodat als alles opgedroogd is toch nog elektriciteit geleidt.
Kost een euro of 10 ofzo.
(niet zomaar die "litze" op de conus lijmen maar wel zorgen dat ie met de spoel contact maakt :), is trouwens makkelijk door te meten met een multimeter)

succes!

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ooh das inderdaad een K** kwarweitje!

Misschien kun je wat van die lijm van de conus afkrabben om het draadje bloot te leggen (aan de onderkant). Ook de dikke draad strippen van zijn lijm. Met een schilmesje of beter nog zon chirurgen scalpel ding. En dan hopen dat je er een soldeerbout in krijgt zonder iets te raken. En veel flux gebruiken :P

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-05-2009 10:46 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
We zijn gisteren even langs speaker&co in Rotterdam geweest en die zei dat het de moeite van het repareren niet waard was gezien de nieuwprijs van de speakers. Hij zou inderdaad de dustcap los moeten snijden en weer moeten plakken waardoor de speaker qua uiterlijk verziekt zou worden en alsnog tweedehands niks op zou brengen. We zijn toen toch naar Correct gegaan waar ze gekocht waren en onder het motto 'wie niet waagt wie niet wint' naar de reparatie-afdeling gegaan.
Ik was nogal huiverig voor hun reactie aangezien:
- De speakers 4 jaar oud waren
- Die vriend de bon kwijt was
- Wij de speakers zelf opengemaakt hadden
- We alleen de woofer bij ons hadden en niet de hele zuil

Aan de balie stond een erg vriendelijke man die de bon na het opzoeken van adres en naam opnieuw uitgedraaid heeft en onderhandeld heeft met zijn baas om de woofer zonder de zuil op te te mogen sturen. Kennelijk geeft JBL 5 jaar garantie op zijn speakers en indien de schade niet door abnormaal gebruik veroorzaakt is krijgt die vriend nu gewoon een nieuwe woofer.
Ik ben wel heb wel eens mindere ervaringen gehad met de klantenservice van Correct, maar niks dan hulde voor deze medewerker :) !
Pagina: 1