Toon posts:

Annuleren verlenging abonnement Vodafone

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende in mijn maag.. Afgelopen zaterdag ben ik met moeders de stad in geweest om haar abonnement te verlengen. Dit is uiteindelijk gebeurd bij de Phonehouse, waar we bagger service hebben gekregen..

Dus nu zijn we er niet blij mee.. Het toestel kan worden ingeruild, maar het probleem ligt meer bij het abonnement.. Mijn moeder zou namelijk makkelijk met een abonnementje lager kunnen, alleen kunnen/willen ze hier niets meer aan doen.. Volgens de Phonehouse waar we dit alles geregeld hebben, is er helemaal niks aan te doen.. Volgens de algemene klantenservice moet dit binnen 24 uur geannuleerd worden.. Zij hebben me ook doorverbonden naar Vodafone (waar het abonnement van moeders loopt) en zij zeggen hetzelfde.. Nu kon het in dit geval sowieso al niet binnen 24 uur (weekend), maar graag zou ik willen weten of iemand van de officiële (wettelijke) regels van dit soort dingen op de hoogte is..

Uiteraard heb ik zelf ook al eens gegoogled, maar hier is niet echt iets duidelijks uit gekomen.. Vooral veel verhalen over het online verlengen (wat hier dus niet van toepassing is)..

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-12 08:16
Waarschijnlijk kan je het beste even langs een Vodafone-filiaal gaan en daar je verhaal uitleggen. Ik begrijp dat bij het verlangen van het abonnement er wel een mooie telefoon is uitgezocht, maar een te duur abonnement. Bij de Vodafone zijn ze volgens mij wat redelijker dan bij bijvoorbeeld de T-Mobile, dus wellicht willen ze jullie helpen. Je kan overigens verwachten dat je dan ook een andere (goedkopere) telefoon moet uitzoeken.

Ik weet niet wat de wetgeving op dit gebied is. Eerlijk gezegd vrees ik dat je gewoon iets hebt aangeschaft en het daarmee zal moeten doen. Hopelijk is de Vodafone zo aardig om jullie (als vaste klant) te helpen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even stukje uit BW7 gelezen, maar de afkoelperiode geld enkel voor koop op afstand en colportage, kopen direct in de winkel heeft enkel dus nog de voorwaarde die de verkopende partij stelt, Vodafone dus.

Kans was groot geweest dat als je dit gister nog direct met vodafone had geregeld het wel nog mogelijk was geweest (zondag zijn hun dacht ik ook gesloten), maar de 24 uur is inmiddels wel voorbij.

In sommige gevallen kan je wel je abbo alsnog laten verlagen met een boete, maar die is dan vaak hoger dan wat je de resteerde contractsduur kwijt zou zijn aan extra abbo-kosten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Robtimus

me Robtimus no like you

Zelfs al had je via Internet besteld, dit valt onder diensten dus moeilijk te annuleren.

Je kunt langsgaan, hopen op een beetje goodwill. Anders is het waarschijnlijk ook mogelijk om over een half jaar zonder veel moeite 1 stap te downgraden. Daar had Vodafone bij mij iig een paar jaar geleden geen enkele moeite mee. Maar zoals gezegd, pas na een half jaar.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
IceManX schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:06:
Zelfs al had je via Internet besteld, dit valt onder diensten dus moeilijk te annuleren.

Je kunt langsgaan, hopen op een beetje goodwill. Anders is het waarschijnlijk ook mogelijk om over een half jaar zonder veel moeite 1 stap te downgraden. Daar had Vodafone bij mij iig een paar jaar geleden geen enkele moeite mee. Maar zoals gezegd, pas na een half jaar.
En toch mag je in verband met de wet koop op afstand de aankoop annuleren. Hiermee kun je dan vaak de telefoon terugsturen en krijg je het eventueel betaalde bedrag gewoon terug.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:43

AndereKoekoek

Ping! Pong?

IceManX schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:06:

Je kan idd na een half jaar je abo 1 stap lager zetten, maar Vodafone vraagt er wel een schandalige 20 euro voor. Heb je een 1 jarig contract, dan zul je er bijna geen winst mee kunnen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Dank jullie wel voor de reacties in ieder geval.. Ik zal de reacties doorbrieven :) Na een half jaar omlaag met het abonnement is op zich ook niet zo'n probleem.. Goed, die eenmalige kosten zijn een beetje jammer, maar bij een abonnement van zo'n € 50 in de maand valt dit nog wel een keer te doen..

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Robtimus

me Robtimus no like you

alex3305 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:47:
[...]

En toch mag je in verband met de wet koop op afstand de aankoop annuleren. Hiermee kun je dan vaak de telefoon terugsturen en krijg je het eventueel betaalde bedrag gewoon terug.
De telefoon terugsturen is niet zo'n probleem, dat is een product. Maar het abonnement is een dienst, en die vallen geloof ik expliciet buiten deze wet.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

IceManX schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:09:
[...]

De telefoon terugsturen is niet zo'n probleem, dat is een product. Maar het abonnement is een dienst, en die vallen geloof ik expliciet buiten deze wet.
Zover ik mijn telefonische verlengen nog kan herinneren gaf vodafone wel aan dat ik binnen 24 uur na ontvangt van mijn contract nog kon annuleren, dus mogelijk een 'grijs' stukje die verder wordt afgevangen door de AV van de verkoper?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:51
Slightly offtopic, maar waarom is Vodafone zo verschrikkelijk duur?
Als ik even kijk naar de sim-only tarieven, dan betaal je €50,- €30,- voor 450 minuten of 450 sms'jes.
Ik zit zelf bij Telfort, en ik betaal €19,95 voor 500 minuten en 500 sms'jes.
Waarom is dat verschil zo groot?

Verwijderd

Marco schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:02:
Slightly offtopic, maar waarom is Vodafone zo verschrikkelijk duur?
Als ik even kijk naar de sim-only tarieven, dan betaal je €50,- €30,- voor 450 minuten of 450 sms'jes.
Ik zit zelf bij Telfort, en ik betaal €19,95 voor 500 minuten en 500 sms'jes.
Waarom is dat verschil zo groot?
heb je ook weleens gekeken bij vodafone scherp sim only abbonnement Vodafone Scherp 500 € 19,95 500 belminuten € 0,04 per minuut

Verwijderd

IceManX schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:09:
[...]

Nee hoor. Artikel 46i van boek 7 verklaart (kort gezegd) de afkoelredeling van toepassing op overeenkomsten tot het leveren van diensten die niet een financiële dienst zijn. Je kunt dus óók het sluiten van overeenkomsten tot het leveren van een telefoonabonnement ongedaan maken mits aan de voorwaarden is voldaan.

Daarbij moet je wel bedenken dat lid 5 van artikel 46i bepaalt dat je dat ontbindingsrecht níet hebt, indien de leverancier van de dienst tijdens de afkoelperiode met instemming van de afnemer is begonnen met het leveren van de dienst.

Wil je een op afstand gesloten overeenkomst tot dienstverlening ontbinden, dan zul je dus zo snel mogelijk moeten laten weten dat je gebruik wilt maken van je afkoelrecht, en zul je de dienstverlener moeten verzoeken om zijn dienst níet aan jou te leveren omdat je die niet wenst. Begint de dienstverlener tóch te leveren (bijv. internet- of telefoonabo) dan kan jou niet worden verweten dat je met die levering hebt 'ingestemd' en zul je je nog wel kunnen beroepen op je ontbindingsrecht.

Overigens is het maar de vraag of zoiets opgaat voor een abonnementsverlenging. Het is de vraag of dat kwalificeert als het aangaan van een nieuw overeenkomst of als het (al dan niet gewijzigd) voortzetten van een al bestaande overeenkomst. Voor zover mij bekend is in de rechtspraak nog niet uitgemaakt of het op afstand vóórtzetten van een overeenkomst óók onder de afkoelregeling valt, maar wellicht dat StevenK daar iets over kan zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even een update hoe het er inmiddels voorstaat..

Het abonnement kon dus op geen enkele wijze worden veranderd.. Nou ja, pas na een half jaar dus, maar dat is momenteel nog niet aan de orde.. Op dat punt weinig verandering dus, maar op zich niet zo erg.. Mijn moeder belt nu waarschijnlijk ook nog wat meer (ligt midden in scheiding, dus telefoontjes naar advocaat en dergelijk).. Dan kan ze misschien over een half jaar beter even weer kijken hoe of wat..

Het tweede probleem lag bij de telefoon.. Moeders en ik hadden van te voren eigenlijk afgesproken dat ik een nieuwe zou krijgen en dan zou zij mijn oude (nog altijd zeer goed functioneerde) foontje zou krijgen.. Het toestel dat ik graag wou, kon ik alleen krijgen met een bespottelijke bijbetaling (op internet bij een Hi15 gratis, daar bij een Vodafone42,50 nog € 110,-- bijbetalen).. Echter kwamen we er dus achter dat hetzelfde toestel 10 km verderop voor een bijbetaling van € 40 de deur uit ging.. Nou ja, dat scheelt dus nogal.. Dus afgelopen vrijdag zijn we met het toestel teruggegaan (had van tevoren hier ook over gebeld).. De man achter de kassa was bepaald niet blij, maar ik heb inmiddels een Sony Ericsson C905 voor € 30 euro met een hoop gegrumm van achter de kassa.. Zyll genoot in ieder geval van het "pootje uittrekken" ;)
Pagina: 1