Asus M4A78T-E Powerbutton& Usb problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Onlangs een systeem gebouwd met dit moederbord.

Echter krijg ik de powerbutton niet goed werkend. Als ik in windows xp de knop indruk gooit hij meteen de stroom eraf, en sluit hij dus niet netjes het systeem af.

Ik heb alles aangsloten i.s.m. met de asus q-connector en ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat alles goed ziot aangelsoten. Ook heb ik het geprobeerd zonder q-connector en de kabeltjes dus 1 voor 1 zelf aangesloten.

Nu had ik eerst echter helemaal geen utulity's geinstalleerd die met het bord meekomen. Zoals AI suite en Express gate. Dus eerst even AI suite erop gezet, daar krijg je q-button bij waarmee je het systeem energie zuinig kunt maken.

Bij q-button kun je 3 modes selecteren. Turbo mode (overclock) , Power (normaal) en AI Nap (zuinig). Toen ik ai nap inschakelde en de powerbutton gebruikte ging het systeem netjes in slaapstand. Toen ik terug schakelde naar "power" en mijn powerbutton indrukte sloot hij warempel xp netjes af. Maaaaaaar dat is nu weer over. Bij gebruik van de powerbutton gooit hij meteen weer alle stroom eraf. Ook switchen tussen AI nap en weer terug helpt niet meer.

In de bios staat ACPI APIC enabled en ACPI 2.0 support disabled. Ook hier heb ik even mee gespeeld , maar geen resultaat. Verder staat er geen functie in voor de powerknop. Of het moet onder suspend mode zitten? Maar dat is toch ook voor de slaapstand? die kan ik op auto/s1/s3 zetten en staat dus gewoon op auto.

Verder ondervodn ik wat problemen met een externe hdd van WD Mybook. Het systeem was nog geen 1 keer vastgelopen. Maar na het aanbrengen van deze externe schijf en een reboot van xp, bleef het systeem hangen op het bios post screen. Na het verwijderen van de usb kabel van de schijf starte hij weer goed op. Nu heb ik wat verschillende poorten geprobeerd en die werkten allemaal correct. Ook in de poort die ik als eerste gebruikte doet hij het nu. Echter vind ik het nog wel vreemd van die crash en vraag me af wat het kan zijn.

Zou het kunnen dat die externe schijf niet goed geaard is , of misschien de poorten van het moederbord? Want de omliggende usb poorten waren ook bezet. En als ik de usb kabel van de schijf tegen de achterkant van de pc houd, hoor ik een storing over de speakers. Kortom iets om je druk over te maken? Kan het mombo of die schijf nu nog terug sturen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Powerbutton kun je volgens mij in de bios zoeken, daar kun je instellen wat de pc moet doen als je drukt.

Externe harddisk, kan zijn dat de pc de boot apparaten door elkaar gooit omdat je de ene keer geen usb hd en de andere keer wel een usb hd.

• Twanjo
jan99999 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:29:
Powerbutton kun je volgens mij in de bios zoeken, daar kun je instellen wat de pc moet doen als je drukt.
In de bios staat ACPI APIC enabled en ACPI 2.0 support disabled. Ook hier heb ik even mee gespeeld , maar geen resultaat. Verder staat er geen functie in voor de powerknop. Of het moet onder suspend mode zitten? Maar dat is toch ook voor de slaapstand? die kan ik op auto/s1/s3 zetten en staat dus gewoon op auto.

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:21
Ik heb precies dezelfde problemen met de Asus M4A78T-E.

Ik gebruik alleen de power button bijna nooit, dus het was me nog niet zo opgevallen.
Mijn externe WD essentials zorg inderdaad voor een lange boot time in de bios, maar ik start mijn pc niet zo vaak op. Ik gebruik meestal de sleep function.

Maar op zich zijn dit beide wel rare issue's. Misschien moet je ze beide maar bij Asus melden, zodat ze het kunnen oplossen met een bios update.

• Twanjo
@ KarlMarx gebruik je ook bios 1303?

Ik kreeg ook een fout melding bij het instaleren van AI suite. Iets met de api driver. Als ik de instalatie afbreek en opnieuwe uitvoer loopt hij er wel doorheen.

Het lijkt me inderdaad (als jij ook de nieuwste versie gebruikt) er iets fout zit in de bios. Ik heb dit systeem voor mijn vader gebouwd en zal eens op zoek gaan naar het serial nummer , dan ga ik het inderdaad maar ff melden. Als jij dat nou ook ff ff doet, hoe meer zielen hoe meer vreugde :P

• KarlMarX
Ik gebruik ook 1303.

Ik zal het ook eens melden. Weet jij ook waar? Ik heb nog nooit rechtstreeks contact met Asus opgenomen.

• Twanjo
KarlMarX schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:43:
Ik gebruik ook 1303.

Ik zal het ook eens melden. Weet jij ook waar? Ik heb nog nooit rechtstreeks contact met Asus opgenomen.
Dat moet ik ook nog ff uitzoeken . Je kunt in iedergeval hier al een reply neer zetten in het forum Verde moeten we denk even het product registreen bij Asus. Dit gaat op serial nummer en heb ik nu even niet bij de hand.....

ps. Hoe warm wordt jou bordje stressed en idle. Mijne is iddle 39 graden. En de processor 38 (X3 720 BE). Ik vind dat bordje knap worm war of niet? Zit in een lian li pc-a17 kast met 3 case fans en ik heb niet eens een extra videokaart naast de onboard chip. Mijn ouwe p4 3.2 ghz ht met een asus p4p800e-deluxe wordt respectievelijk 50/25 graden. Die pentium 4 chips worden inderdaad heet (dat heb ik gelezen) maar mijn mombo blijf keurig 25 graden. Daarom maak ik me een beetje zorgen dat zo'n nieuwe mombo al bijna 40 graden idel is.

• Twanjo
Weet iemand trouwens hoe ik mijn geheugen timing het beste goed kan zetten. Ik heb hier weinig kaas van gegeten.

Volgens kingston moet het geheugen op 9-9-9 1.5v draaien hier staat de datasheet

Echter ik heb in de bios zo veel opties :

DRAM Command Rate [Auto]
Configuration options: [Auto] [1T] [2T]
TCL [Auto]
Configuration options: [Auto] [4 CLK] [5 CLK] [6 CLK] – [12 CLK]
TRCD [Auto]
Configuration options: [Auto] [5 CLK] [6 CLK] [7 CLK] – [12 CLK]
TRP [Auto]
Configuration options: [Auto] [5 CLK] [6 CLK] [7 CLK] – [12 CLK]
TRAS [Auto]
Configuration options: [Auto] [15 CLK] [16 CLK] [17 CLK] – [30 CLK]
TRTP [Auto]
Configuration options: [Auto] [4 CLK] [5 CLK] [6 CLK] [7 CLK]
TRC [Auto]
Configuration options: [Auto] [11 CLK] [12 CLK] – [40 CLK] [41 CLK]
TWR [Auto]
Configuration options: [Auto] [5 CLK] [6 CLK] [7 CLK] [8 CLK] [10 CLK] [12 CLK]
TRRD [Auto]
TRWTTO [Auto]
Configuration options: [Auto] [3 CLK] [4 CLK] [5 CLK] – [17 CLK]
TWRRD [Auto]
Configuration options: [Auto] [2 CLK] [3 CLK] [4 CLK] – [10 CLK]
TWTR [Auto]
TWRWR [Auto]
Configuration options: [Auto] [3 CLK] [4 CLK] [5 CLK] – [10 CLK]
TRDRD [Auto]
Configuration options: [Auto] [2 CLK] [3 CLK] [4 CLK] – [10 CLK]

Het geheugen loopt nu zo:
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/1222/cpuzuws.jpg

vergroot

Zo te zien moet ik dus veel meer instellen dan 3 keer ergens een 9 neerzetten?

• KarlMarX
Ik heb inmiddels ook gereageerd in dat topic.

Wellicht kan jij het zelf ook nog doen. Rechtstreeks contact opnemen met Asus heb ik nog niet gevonden. Garantie gaat via je winkelier. Maar die gaan geen bios update uitbrengen denk ik. ;)

• KarlMarX
Ik heb inmiddels bios 1402 erop gezet en nu is de vierde core van mijn X3 720 unlocked! Net 10x de intel stresstest gedaan op zwaarste setting en was stabiel! Vanacht prime95 laten draaien.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=589171

[ Voor 24% gewijzigd door KarlMarX op 19-06-2009 16:46 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
heb je iets speciaals moeten instellen om de 4de core te unlocken?
de meeste sites schrijven om ACC aan te zetten, maar dat veranderd niets bij mij

[ Voor 72% gewijzigd door catfish op 20-06-2009 14:01 ]

• KarlMarX
Je moet ACC aanzetten. Per core en dan 0% per core ofzo (dat maakte weinig verschil) en Unleashed mode op aan. Die is nieuw in bios 1402 en zorgt voor het unlocken.
Pagina: 1