[Kubuntu] 3e monitor activeren

Pagina: 1
Acties:

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Ik draaide al een tijdje Linux, nu Kubuntu 9.04. Ik deed dit met 2 monitors (Acer X222W), met Twinview. Werkte perfect. Alleen heb ik er een klein probleempje bijgekregen. Dat is dat ik nu een 3e (zelfde type) monitor erbij heb.

In Windows werkt dit perfect, maar ik weet in Linux niet precies hoe ik dit aan de praat moet krijgen. Ik denk dat TWINview niet een optie is.. (twin = 2 toch?), ik heb het 1 en ander geprobeerd met de xorg.conf, maar dat resulteerde alleen maar in fouten bij het opstarten.

Via de interface van Kubuntu valt er ook niet erg veel in te stellen:

Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/328/tweakimg2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/235/tweakimg1.jpg

Kan iemand mij hiermee helpen? Het derdere scherm staat dus helemaal rechts, en wil ik gewoon betrekken bij de andere 2 schermen (dus zodat ik vensters heen en weer kan schuiven).

Er zitten 2 videokaarten in. De huidige werkende 2 schermen zitten op een 8600GTS, en de 3e zit op een 8500GT. Beide gewoon Nvidia kaartjes dus.

Eventueel voor de makkelijkheid, hier m'n xorg:
http://www.gamepie.nl/xorg.txt

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Twinview kan prima met meer dan twee schermen, maar niet tussen verschillende videokaarten. Je moet hier kiezen voor 'Separate X screen' voor het derde scherm en die vervolgens als Xinerama opstelling koppelen aan de TwinView opstelling. Details weet ik niet precies meer, maar het is me eens gelukt anderhalf jaar geleden. (helaas config niet meer bij de hand)

Het is dan altijd weer spannend hoe je Window manager dan omgaat met twee lagen van multi-monitor opstellingen... (waar komen je GNOME/KDE panels terecht, etc.)

[ Voor 25% gewijzigd door gertvdijk op 26-05-2009 12:16 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Boyd
Ik heb er nu een tijdje mee lopen prutsen, maar ik krijg niet echt wat ik wil. Hierboven genoemde oplossing werkt in princiepe wel, maar dan gebeurd het volgende:

- de huidige 2 werkende schermen worden gebruikt als 1 scherm, dus als ik een venster groot zet, gaan ze over 2 schermen heen
- het 3e scherm werkt, maar hangt er dus een beetje bij (en heeft z'n eigen cursor)

Ik wil eigenlijk gewoon wat twinview nu doet op mijn 2 schermen, doortrekken op die 3e. Dus dat asl je een venster groot zet, dat het maar op 1 scherm groot blijft, en dat je venstertjes kunt switchen...

* Boyd ziet een klein voordeeltje van windows.. daar werkt het toch net ff makkelijker

[ Voor 8% gewijzigd door Boyd op 26-05-2009 18:22 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Xrandr-1.2 lost al die problemen op, maar helaas ondersteunt de nvidia-driver dat (nog) niet...
Twinview werkt goed, maar (omdat het 1 framebuffer voor beide schermen gebruikt) kan niet over meerdere videokaarten werken...
Om met meerdere monitoren over meerdere videokaarten te kunnen werken is Xinerama bedacht, maar als dat aan staat kan de nvidia-driver zijn (fake) xinerama-info van twinview niet meer doorgeven... Wat er dan gebeurt ben je al achter.

Het beste werkt een volledige xinerama-opstelling, OpenGL-apps werken dan echter niet meer over meerdere monitoren. Dat ziet minimaal er als volgt uit:
Xorg:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen1.1"
    Screen      1  "Screen1.2" rightOf "Screen1.1"
    Screen      2  "Screen2" rightOf "Screen1.2"
EndSection

Section "ServerFlags"
    Option         "Xinerama" "1"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor1.1"
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor1.2"
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor2"
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Videocard1.1"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 8600GTS"
    BusID          "PCI:1:0:0"
    Screen         0

#    Option  "NoLogo"  "True"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Videocard1.2"
    Driver         "nvidia"
    BoardName      "GeForce 8600GTS"
    BusID          "PCI:1:0:0"
    Screen         1
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Videocard2"
    Driver         "nvidia"
    BoardName      "GeForce 8500GT"
    BusID          "PCI:2:2:0"              ##AANPASSEN!!!!##
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen1.1"
    Device         "Videocard1.1"
    Monitor        "Monitor1.1"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen1.2"
    Device         "Videocard1.2"
    Monitor        "Monitor1.2"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen2"
    Device         "Videocard2"
    Monitor        "Monitor2"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Belangrijk is wel dat de bus-ids van de videokaarten goed staan. Die kan je uit je huidige conf vissen.

Beetje uitleg:
De xinerama-optie zorgt ervoor dat er gesleept kan worden met apps, en dat de WM en applicaties weten hoe de setup in elkaar steekt.
De screen-optie in de device-secties zorgt ervoor dat 1 videokaart als 2 screens geconfigureerd kan worden. Bus-Id houdt de verschillende kaarten uit elkaar.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Boyd
Nou het is me gelukt hoor! Wegens omstandigheden even wat later dan ik had gehoopt..
Ik heb het geprobeerd via aanpassingen in de xorg.conf, maar dat was niet zo'n succes.

Vervolgens nogmaals via Nvidia settings lopen stoeien. Daar niet gekozen voor twinview, maar elk scherm gekozen als "Seperate X Screen". En voila, 3 schermen werkend.

Alleen echt soepel is het nog niet.. Als je sleept zit je een lag erachteraan lopen, als je iets opent duurt het even voordat je beeld hebt, de KDE4 effecten zijn weg (die had ik met twinview nog wel) en elk scherm heeft z'n eigen cursor.. Iemand een ideetje hoe dat op te lossen is?

Ik vind het in ieder geval al heel wat dat ik 3 schermen kan gebruiken nu :)