Promise ATA66 op DFI mamaplank met VX Chipset

Pagina: 1
Acties:

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Beste mensen,

Ik heb een Cyrix P166 server met 96mb ram, 20gb maxtor hd, 12x toshiba cd enz...

Die 20gb maxtor is een Diamond VL40, dus U100. Nu ondersteund de ide controller op het mobo geen DMA, en dat is erg jammer want dat scheelt een helehoop snelheid.
Als ik nu een Promise ATA66 koop, ondersteund hij dan wel DMA. (Ik weet wel dat de ata66 dma ondersteund) Maar dan moet het mobo toch busmastering ondersteunen? Doet hij dat wel of niet?
Duidelijk?

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In mijn tweede PC zit ook een mobo (Abit SM5) met VX chipset (je bedoelt toch de Intel 430VX ?), en de IDE controller die hierin zit ondersteunt wel degelijk DMA.
Dat wil zeggen dat ik onder Windows 98 apparaatbeheer DMA heb geactiveerd. De maximale doorvoersnelheid van de IDE controller is in theorie 16.7MB/sec, maar in de praktijk blijft de continue transfer-rate steken op ca. 8MB/sec, gemeten met het benchmark programma HD-Tach.

Aannemende dat je Maxtor tot een hogere transfer-rate in staat is, valt te verwachten dat je met een ATA66 controller wel degelijk een hogere snelheid kunt halen.
Een Intel 430VX chipset ondersteunt bus-mastering, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

• Eastern
Goezo, maar het is een NT server. De DMA staat daar echt niet aan, want als ik van de HD lees is de load van de processor (kernel time) ongeveer 90 tot 99%.

Dus dan maar een Promise er in zetten

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oke het gaat dus over Windows NT. Ik meen te weten dat bij NT DMA standaard uit staat. Er bestaat echter een programmaatje DMACHECK.EXE (even zoeken bij Microsoft) waarmee je DMA kunt activeren. Kan vermoedelijk ook door een sleutel in het register te wijzigen, maar ik weet even niet hoe.

Update: voor meer info kijk hier: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q191/7/74.ASP
DMACheck download: http://download.microsoft.com/download/winntsrv40/utility/1.0.0.1/nt4/en-us/dmachcki.exe

• Eastern
Hoi,

Ik heb nog ff gesurfd, en ik kwam de Intel PIIX driver tegen (die was nog niet geinstalleerd, dat ga ik straks nog eens ff proberen).
Die andere tip van mickeysoft wilde niet, dat heb ik ooit al eens geprobeerd
Met die Intel PIIX driver gaat de DMA2 mode aan geloof ik. Hij haalt nu iig 16MB per seconde, niet het maximum van de schijf, maar wel lekker voor het 10MB netwerk hier:). Dus dan houden we het zo maar