Accu vervangen door aggregaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-05 21:40
Wellicht wel een ongewone vraag, maar ik dacht hier is de kennis wel.

Ik heb een srv wagen gekocht (z'n rijdende winkel) de wagen is volledig elektrisch en dat is nu het probleem. De accu's zijn niet meer goed. Er zitten van die enorme tractie accu's in. 24 stuks. Toen ik hier naar keek stonden enkele accu's al bol. Die zijn dus echt aan vervanging toe.

Nu dacht ik als ik de accu's nu vervang door een aggregaat. Dan hoef ik niet van die dure accu's aan te schaffen. Mijn bereik is dan veel verder dan alleen op stroom van de accu's.

Waar ik nu tegen aanloop is het volgende. De elektromotor wat er in zit is 5,5 kw, dat kon ik zo snel nog even zien voor de rest weet ik niets. Maar ik ga er vanuit dat de elektromotor niet op 230 v loopt, ik denk eerder 12 of 24. Mijn vraag is dat dan nog wel te doen met een aggregaat als dat zo is. Want een omvormer lijkt me niet erg goed te doen. Of zou dat wel gewoon kunnen.

Ik ben een echte beginner op electro gebied. Als het hele idee gewoon niet kan hoor ik dat ook graag. Maar acht iemand dit idee kans van slagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 20:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 23:43

SA007

Moderator Tweaking
jens17: 8.3A op 12V is maar 100W, dat is helemaal niks voor een 5.5KW motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zou je denken?
De elektromotor wat er in zit is 5,5 kw
8,3 A op 12 V is 100 Watt. Dat is veeeel te weinig om een motor van 5,5 KW aan te drijven.
( P = U x I )

Verder lijkt het me sterk dat een 5,5 KW motor op 12 of 24 V loopt.
De getrokken stroom is dan 458 A bij 12 V en 229 A bij 24 V.

Ik denk dat het zinvol is als Ruben toch eerst even zeker weet wat de spanning voor de motor moet zijn.
Als dat niet is te vinden op de motor, zou hij kunnen controleren of er b.v. accu's in serie staan.
B.v. 10x 12 V accu in serie maakt 120 V. Het geen de lopende stroom bij 5500 Watt 46 A maakt.
Zoiets lijkt me veel aannemelijker.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04
Het lijkt me weldegelijk een 12V motor, echter de tractiebatterijen zijn bedoeld om zeer grote stroom op te wekken. Neem anders een contact op met Spijkstaal, die maakte die dingen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

asing schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:37:
Het lijkt me weldegelijk een 12V motor, echter de tractiebatterijen zijn bedoeld om zeer grote stroom op te wekken. Neem anders een contact op met Spijkstaal, die maakte die dingen.
Dan mag je dus een 152 mm² (Globaal 3 ampère per mm²) kabel gaan gebruiken om die stroom zonder problemen te kunnen leveren. Enig idee hoe dik dat is? (als dat al bestaat en betaalbaar is)
Mede daardoor dacht ik dat 12V en 24V misschien niet klopt. (en ik denk dat nog steeds)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Ik denk ook dat het 12v want die tractie accu's kunnen heel veel A leveren.

Ik bel vanmiddag even, ben daar nu niet in de gelegenheid voor maar, stel het is 12 of 24 volt dan heb ik 458 A nodig of 229. Ik heb nog niet een aggregaat gevonden die dat kan leveren.

Welke opties heb ik dan. Omvormer? ik denk niet dat dat gaat lukken. Als ik kijken naar een omvormer van de laptop die wordt al behoorlijk heet. Nu wil ik dat principe vele malen vergroten. Volgens mij wordt dat veel te warm. Nogmaals, ik ben een electro noob dus corrigeer me als ik het fout heb.

Welke andere opties heb ik dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:35

Sebazzz

3dp

5,5 kW, dat lijkt mij nog 380 volt op 3 fases (wat dan in totaal op 14,4 A uitkomt).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kan je geen foto maken van het plaatje op de motor? Dat verteld precies waar we mee te maken hebben ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Dat zou mooi zijn maar, dat kan ik nu niet bevestigen. Toen ik even kon kijken bij het ding zaten daar 4 groepen bij de motor.

edit---

ik heb hem wel al gekocht maar haal hem donderdag pas op. Helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door rxr1991 op 26-05-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Zolang je de spanning niet zeker weet, moet je niet kijken naar de stromen die geleverd moeten worden maar het vermogen, dat gegeven heb je: 5500 Watt.
Dus met een aggegraat van minimaal 5500 Watt zou het moeten kunnen.
Het is niet aan te raden om het zo precies aan te schaffen dus ik zou zeggen: kijk naar iets wat 6500 Watt kan leveren.
(En rekening houden met verliezen van eventuele omvormers naar de juiste spanning die je erachter hangt).

@Ruben, meet de kabeldikte (en aantallen) eens die naar de motor lopen?

En dit vergelijken met de omvormer voor je laptop is min of meer appels met peren vergelijken.
Als je een beetje stevige omvormer hebt, doet hij misschien max 100Watt... Dat staat niet in verhouding met 5500 Watt waar we het nu over hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 26-05-2009 10:54 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Oke, ik zou donderdag met heel wat foto's en maten komen. Kan ik helaas nu niet aan komen. Maar denken jullie dat het mogelijk is ? Dat stelt me al een beetje gerust want die accu's zijn vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

rxr1991 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:53:
Oke, ik zou donderdag met heel wat foto's en maten komen. Kan ik helaas nu niet aan komen. Maar denken jullie dat het mogelijk is ? Dat stelt me al een beetje gerust want die accu's zijn vrij prijzig.
Maar wat denk je dat een aggregaat kost die zullke vermogens kan leveren?
En de eventuele bijbehorende omvormers naar de juiste spanning (en stroom)...

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
we hebben een aggregaat van 10 kw. Daarom heeft dat onze voorkeur. Dan hoeven we niet dubbel aan te schaffen + het feit dat als je een aggregaat hebt kun je daar ook andere dingen op laten lopen. Dus die aggregaat hebben we altijd nodig. Daarom voorkeur de aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je zult toch echt eerst moeten kijken hoe die accu's geschakeld zijn. Er zal bijvoorbeeld in ieder geval een 12V beschikbaar moeten zijn voor accesoires, misschien wordt er ook wel 220V opgewekt voor de verlichting / koeling.

Kortom, je zult eerst van alles moeten uitzoeken. Je kunt niet zomaar een set accu's vervangen door een aggregaat, want een aggregaat levert over het algemeen andere (minder stabiele) spanningen en stromen bij een andere inwendige weerstand.

Ik denk dat je voor nuttig en meer vakkundig advies beter naar het forum op circuitsonline.net kunt gaan.

Wat ga je doen met dat vehikel als het eenmaal weer rijdt?

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 26-05-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hou er ook even rekening mee dat een elektromotor gedurende de aanloop (lees wegrijden) 5x Inominaal opneemt van je aggregaat. Dus gedurende enkele seconden 5x 5500W= 27,5kW. Afhankelijk hoe hij word ingeschakeld (3 - 10x Inominaal). De gemiddelde aggregaat gaat hier echter van in overload en schakelt uit....... :z .......... Het is naar mijn bescheiden menig beter om de accu's er in te laten zitten om dit soort klappen op te kunnen vangen. Je kunt beter de aggregaat gebruiken om de accu's onderweg op te laden en het systeem verder intact te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door keur0000 op 26-05-2009 11:34 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Iemand met een soortgelijke vraag:

link: http://www.circuitsonline.net/forum/view/60055
PICS: http://picasaweb.google.nl/bwhjessen/SRVKlussen#
ik zit weer met een leuk probleem, en na uren achter de google te hebben gezeten wordt het toch eens tijd om te kijken of de mensen hier niet een oplossing weten.

het gaat om:
een oude spijkstaal wagen, (jah ben ooit begonnen met een alpenkreuzer...) het is een electrowagen. ik heb er 2 accu's in zitten, 1: 24v 300ah en 2: 24v 480ah, de accu's zijn nu parallel aan elkaar geschakeld en accu 2 ligt met de - aan het frame. de motor is dmv de - geregeld en pakt die van het frame. accu 1 ligt niet aan het frame.

ik heb een ups van apc die 700va levert vor de toepassingen in de wagen zelf (2 koelkasten, pc, monitor, ledkrant, randapp enz) nu begint die 700va toch danig te kort te schieten (alleen de ledkrant trekt al 150w...) ik kan een schakeling maken om een ups van 3000va aan te sluiten,maar dan zal ik de accu's in serie moeten zetten omdat deze 48v nodig heeft, het probleem is dan dat ik ooknog een generator heb die tijdens het rijden de accu's oplaad + stroom levert voor de motor (die trekt 120a)

een andere oplossing is meerde ups'en parallel te schakelen, dan kan alles op 24 blijven werken en zou de bedrading een stuk simpeler houden. maar dan is wel een probleem dat de sinussen van de units gelijk moeten worden gesteld....dus de vraag is: is dit mogelijk (theoretisch natuurlijk wel want alle ups fabrikanten doen het met grote ups opstellingen) en hoe dit te doen....

ik zat zelf te spelen met het idee van freq-regelaars? maar ik heb eigenlijk weinig ervaring op dit hele vlak...willen/kunnen jullie me uit de brand helpen?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 00:50
Zo het er nu naar uitziet heb je zeer waarschijnlijk een omvormer nodig als je de accus wilt vervangen door een aggregaat. En omvormers die ~6kW kunnen omzetten kosten een vermogen. Een tractiebatterij (24V; 620Ah) heb je al voor minder dan €2000. Ik weet niet wat de srv waard is en wat je ermee wilt, maar ik zou toch voor nieuwe accus gaan, evt zou je dan een acculader kunnen kopen om mbv. van je aggregaat de accus weer op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-06 23:35

GJ007

:)

keur0000 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:31:
Hou er ook even rekening mee dat een elektromotor gedurende de aanloop (lees wegrijden) 5x Inominaal opneemt van je aggregaat. Dus gedurende enkele seconden 5x 5500W= 27,5kW. Afhankelijk hoe hij word ingeschakeld (3 - 10x Inominaal). De gemiddelde aggregaat gaat hier echter van in overload en schakelt uit....... :z .......... Het is naar mijn bescheiden menig beter om de accu's er in te laten zitten om dit soort klappen op te kunnen vangen. Je kunt beter de aggregaat gebruiken om de accu's onderweg op te laden en het systeem verder intact te houden.
kick ass condensator ?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Condensator: ff rekenen:
Om een piek van 1 sec 22kW op te vangen:
Je stelt dat de condensator in die tijd mag vallen van 12 naar 10V dat betekend dat je in 2V spanningverschil je vermogen moet halen.

in Coulombs is dat 2000A (11V gemiddeld) voor 1 sec, dat is 2000 Coulomb.
Een condensator van 2V (10-12V) die daarin 2000 Coulomb moet leveren is 2000*2 = 4000 Fahrad.

Een condensator van 16V 4000F bestaat bestwel niet.
Dus dan zal je condensatoren moeten samenvoegen.
http://nl.farnell.com/jsp...4704642&_requestid=264581
Is er een van 16V 0.68F, dus die zou je er dan ongeveer 6000 nodig hebben, want neerkomt op ongeveer 175000 euro.
Daarnaast vermoed ik dat die condensator wat groter wordt dan het busje zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Houd er ook rekening mee dat een aggregaat over het algemeen wisselspanning levert en een accu altijd gelijkspanning. Dus het is denk ik heel belangrijk om eerst na te gaan wat je nu precies nodig hebt.

Bij een aggregaat komen overigens ook andere dingen kijken, zoals waar laat je het machine op je wagen? De accu's zitten nu vermoed ik verspreid aan de onderzijde van de wagen.
Tevens moet je denk ik ook naar het geluid kijken die een aggregaat maakt. Zelf hebben wij een geluidsgedempte aggregaat, maar ook die maakt nog een redelijke herrie. (Ik zou daar niet blij van worden als klant als je aan het winkelen bent, of op de wagen afloopt.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 16:55:
Een condensator van 16V 4000F bestaat bestwel niet.
Ehhh... Epcos heeft (of had) 2,5V 5000F gewoon in het programma, ongeveer ter grootte van een colablikje. Ze hebben ook arrays van serie/parallel geschakelde ultracaps. 16V 4kF zal ongeveer de grootte hebben van 2 bierkratjes.

[ Voor 9% gewijzigd door joopv op 26-05-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

keur0000 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:31:
Maar een beetje electrokar heeft daar een fatsoenlijke regelaar voor (anders zouden de wielen ook als een gek spinnen als ze een beetje gripverlies hebben). In een scootmobiel zit bijv. ook zo'n regelaar (met potmetertjes die je heel leuk omhoog kan schroeven O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Ben je zeker dat de belasting op 12-24V loopt? Voor zo'n belasting denk ik dat de batterijen in serie geschakeld zijn en dan omgevormd worden (wordt zo gedaan voor grote UPS'en). Je moet het eens uitmeten en dan kunnen we zeggen wat je allemaal nodig hebt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ik zou doen is kijken hoe die accu's opgeladen worden (waarschijnlijk 230V) en dat oplaadcircuit door een generator laten voeden. Dan moet je een of twee accu's hebben om het circuit compleet te hebben, en dan heb je ook een kleine buffer als je moet optrekken.

Je zegt dat je een aggregaat van 10kW hebt. Ik neem aan dat die een 230V output heeft.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1