Toon posts:

ondervolt a7n8x-deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dag mensen

ik heb een mobo : asus a7n8x deluxe v.2.0
mijn cpu : amd mobile 2400+

mijn bord geeft 1.575v als laagste vcore (maar als je nakijkt hoeveel het echt is: 1.60v)

maar ik zou graag 1.45v op mijn vcore zetten zoals de processor vraagt, dan loopt deze
wat koeler (niet dat het een probleem is, maar liever onder de 60°c blijven).

geen enkele bios wil dit doen. Een wire-mod is het enige wat een mogelijkheid is. de vraag is
gaat dit werken, nergens online heb ik gevonden dat een a7n8x deluxe lager dan 1.6v is gegaan.
dus mijn vragen: lukt een wire mod altijd ?
http://www.ocinside.de/go...op/pinmod/amd_pinmod.html

dankjewel

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Iedere modificatie, hardware of software matig brengt risico's met zich mee.
Bekijk daarom eerst eens de alternatieven...

* Is de airflow in orde
* Is je CPU-Koeler stof vrij
* Is het een optie een andere koeler te monteren

Als bovenstaande geen opties zijn is het misschien toch een idee om een mod uit te voeren. Nou scheelt het dat jou bordje al aardig op leeftijd is en er mensen zijn die dit goed hebben uitgeplozen.
Lees je van te voren wel goed in en overweeg de mogelijke risico's.

Succes :)

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
* Is de airflow in orde
* Is je CPU-Koeler stof vrij
* Is het een optie een andere koeler te monteren
Lijkt me niet heel relevant, omdat je juist de temps gaat verlagen ;)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zijn er niet andere biossen beschikbaar die het voltage wel juist instellen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Software matig mischien? Of hacked bios?

met welk progamma heb je eigelijk gekenen wat de voltage is? Of gewoon in de bios

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

thijszor schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:39:
[...]

Lijkt me niet heel relevant, omdat je juist de temps gaat verlagen ;)
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is het toch ook zijn doel om z'n temps onder de 60 Graden te krijgen ?...

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
CDAAbeltje schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:55:
[...]

Ik kan het mis hebben maar volgens mij is het toch ook zijn doel om z'n temps onder de 60 Graden te krijgen ?...
maar ik zou graag 1.45v op mijn vcore zetten zoals de processor vraagt, dan loopt deze
wat koeler (niet dat het een probleem is, maar liever onder de 60°c blijven).
Niet helemaal heb ik zo het idee :) !

Verwijderd

Topicstarter
1) ik heb al een hoop biossen gedraaid erop, hacked, en niet hacked.
geen enkele bios heeft een vcore setting lager dan 1.6

2)ik wil de temp maar ook het verbruik van de pc naar beneden halen.
de cooler die erop zit draait op 5volt, dus kan gerust veel meer koelen.
maar wil dat niet omwille van het geluid. Vroeger had ik een waterkoeling
en kon ik met 1.7v van 1600mhz naar 2400mhz (42 graden cpu) gaan.
maar heb de waterkoeling verkocht. (ben een tijd veel verhuisd en dan was een
waterkoeling toch echt niet handig). (en de eheim pomp,ook al was ze ontkoppeld
veroorzaakte teveel trilling en dus geluid).

3)ik had gehoopt dat iemand op dit forum met dit bordje deze wire mod had gedaan, want
nergens zie je iets staan. ik ga het misschien ooit proberen, maar dan voor de fun(als ik een nieuwe pc koop)
want als het misgaat zit ik zonder pc, kan dat nu niet veroorloven.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:55
Om een kort antwoord te geven op je pinmod vraag:
nee

Lang antwoord:
De reden dat jouw moederbord 1.575 volt levert ipv 1.45v ligt aan het feit dat je een athlon xp-m hebt. Deze wordt niet ondersteund op de A7N8x. Dit betekend overigens niet, zoals je zelf wel weet, dat processor niet functioneerd. Echter de mobile athlon xp gebruikt een andere voltage identificatie (VID) dan een desktop athlon xp. Een en ander staat hier uitgelegd.
De site met de pinmod waar jij naar refereert gaat uit van een desktop athlon xp en daarom zal de pinmod niet (juist) functioneeren.

Als je het verbruik/temperatuur van je processor omlaag wil brengen kan dat ook op een andere manier. Je hebt immers een xp-m welke AMD power now ondersteund. Als je windows draait kun je met behulp van rmclock de snelheid van de processor variabel maken (mits je moederbord dit ondersteund).
Ook het activeren van het HALT command mbv s2kctl brengt energieverbruik omlaag (hier zijn ook vergelijkbare linux programma's voor)

Als je het risico aandurft kun ook met behulp van een stanleymes hardware matige de VID aanpassen. Ik heb dit zelf gedaan met een standaard xp 1800+ die nu op 1.2 volt@1333MHz draait in mijn homeserver

Verwijderd

Topicstarter
merci blastpe voor je fijne uitleg;

ik kende rmclock, maar heb het nog niet geprobeerd, maar mijn processor loopt vaak voluit. het is een lichte processor en veel randapparatuur.

de s2kctl werkt vrij goed, maar dan mag je geen usb wifi key hebben zoals ik. want dan gaat het halt commando niet werken (heb ik online gelezen).

de VID aanpassen: dat zijn bepaalde bruggen doorcutten of opblazen (met een 9v batterij).

de vraag: als mijn bord geen 1.45v wil instellen : is dat omdat het bord geen 1.45v geeft, of omdat de cpu niet herkend wordt (de cpu wordt idd niet herkend).

merci

• Blastpe
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:51:
merci blastpe voor je fijne uitleg;

ik kende rmclock, maar heb het nog niet geprobeerd, maar mijn processor loopt vaak voluit. het is een lichte processor en veel randapparatuur.

de s2kctl werkt vrij goed, maar dan mag je geen usb wifi key hebben zoals ik. want dan gaat het halt commando niet werken (heb ik online gelezen).

de VID aanpassen: dat zijn bepaalde bruggen doorcutten of opblazen (met een 9v batterij).

de vraag: als mijn bord geen 1.45v wil instellen : is dat omdat het bord geen 1.45v geeft, of omdat de cpu niet herkend wordt (de cpu wordt idd niet herkend).

merci
Omdat de cpu niet herkend wordt. De VID code voor 1.45 volt voor een mobile xp is gelijk aan de VID code 1.575 voor een desktop. De VID code tabel vind je hier. De A7N8x ondersteund de duron 1800 welke op 1.5volt draait, dus lager dan 1.6 moet geen probleem zijn. Door met een stanleymes bepaalde bruggen door te snijden kun je je voltage bv verlagen naar 1.475v. Dit is echter wel risico vol.
De VID code wordt met brug L11 bepaalt
Afbeeldingslocatie: http://fab51.com/mobile/tbred/img/Geode-NX1750.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Blastpe op 26-05-2009 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
merci voor zoveel uitleg.
ik zou ook niet lager gaan dan 1.5v, dat is toch een tiende minder dan nu. en dat kan gerust een pak graden schelen.

ik heb ooit een duron gecut en met silverlijm gemaakt, dus dit gaat me ook wel lukken, merci voor de uitleg.
ga even naar de links kijken

Verwijderd

de topicnaam kwam me al wat bekend voor ;)

Undervolten op a7n8x deluxe 2.0

en nee: het kan dus (vziw) niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha, mockingbird, jij hebt ongeveer dezelfde setup als ik.
fantastisch;

1)ik ga morgen waarschijnlijk 1 brug opblazen, zodat ik op 1.475 terecht kom
(met 1 brug krijg ik er .1v af: dat is goed genoeg).

2)ik kan mijn mobile niet stabiel, of het bord zelf: niet stabiel op 200mhz laten draaien zonder overclock
(mijn geheugen is corsair xms3200 dus daar zal het niet aan liggen). weet jij hier raad mee ? ik draai nu
niet met de uberbios, maar misschien is dat wel aan te raden als je naar 200mhz wil ? wat denk je?
merci

• Blastpe
Ik hoop dat je je er wel van bewust bent dat het vrij risicovol is om te doen. Zelf heb ik geen ervaring met het "opblazen" van bruggen (in welke vorm dan ook :) ). Heb zelf mbv een scherp mesje ongeveer 1mm diep een brug doorgesneden. Daarmee heb ik de VID van een 1800+ (Thoroughbred-B, unlocked) van 1.6 naar 1.2volt gekregen. Deze draait nu @10*133 op een ASUS A7V600 als homeserver. De reden dat ik deze op een FSB van 133 laat draaien is ook temperatuur. De northbridge zal minder warm worden als op een lagere FSB draait. Performance is meer dan genoeg voor de taken die het moet uitvoeren en het grootste gedeelte van de tijd draait de machine idle. Zelf heb ik geen ervaring met de ASUS A7N8x deluxe.
edit: nog iets leuks gevonden

[ Voor 16% gewijzigd door Blastpe op 27-05-2009 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
merci blastpe,

ik heb daarnet even aan de slag geweest.

mijn voeding : heb even een condensator over de potentiometer gesoldeerd zodat deze altijd opspint.

mijn cpu: even het stof uit de koeler gehaald, wist dat er veel inzat, even heropgestart en zag dat mijn temp van 58 naar 48 is gegaan. heb geprobeerd om het koellichaam van de socket te krijgen, maar dat lukt niet, tenzij ik heel het moederbord uit de pc demonteer. dus heb ik het nog maar even zo gelaten. nogal een werk, toch denk ik dat het opnieuw 10 graden zou kunnen schelen. dus de mod gaat zeker doorgaan, maar niet vandaag.
toch bedankt mensen.

ps: monkingbird : kan jij me iets vertellen over de stabiliteit van die uberbios. veel A7n8x deluxe hebben last van instabiliteit bij hogere FSB; mijn bord is rev 2.0 . Heb jij last van reboots op hogere FSB ?

merci
(ps: bij het maken van mijn psu merkte ik op dat die heel veel lawaai maakt, niet de fan maar wel de hardware zelf: een sissent luid geluid en uiteraard een hele hoop hoog frequent, ik word er zot van. dacht eerst dat het mijn harde schijven waren (die zitten in silencers). dus op zoek naar een stille psu

doei

Verwijderd

over de instabiliteit: dat klopt. Ook mijn bord wilde niet met een xp-m 2400+ naar 200 fsb. Na 191 fsb werd de boel instabiel.
De kloksnelheid was het probleem niet; 11*200 pakte hij niet, maar hogere snelheden bij lagere FSB's gingen wel prima. Je zou kunnen proberen de fsb >200mhz te plaatsen (moet je geheugen dat wel trekken). Volgens mij (het is een setup die ik niet meer gebruik) ging het bij mij vanaf 205 (of iets daar in de buurt) fsb weer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
hallo mockingbird,

inderdaad, dat heb ik ook vaak gelezen, dat er een gat zit in de FSB, 190-204 doet hij niet maar meer of minder wel. rare dingen, zo ook met 166mhz, ik draai op 167mhz.

ps: heb gevonden waarom mijn voeding een sis klank geeft: blijkbaar ontstaat dat doordat een spoel in de voeding niet goed gewonden is: de draad zit te los rond de ferrietkern gewikkeld en dat zou vibreren

dit is wat er exact stond

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

merci mensen
Pagina: 1