Toon posts:

Wireless 802.11n onstabiel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

In mijn nieuwe laptop (HP 3650ed) zit een 802.11n-kaart. Ik heb er gelijk een 802.11n router bijgekocht (sitecom 150N) om hiervan te profiteren. De ontvangst is alleen erg onstabiel: dan heb ik weer 120 Mbps, dan weer 80 Mbps, dan weer 20 Mbps. Hoe kan dit? Dingen als streams lopen niet echt lekker als gevolg van die continue fluctiaties; er zitten zelfs af en toe korte onderbrekingen in. De router staat hemelsbreed op een afstand van ongeveer 6 meter schuin boven de router. Er bevindt zich 1 vloer tussen. In een normaal woonhuis hoort dit toch helemaal geen probleem te zijn? Of moet ik nu iets doen met de channel-instellingen enzo?

De band staat op 2.4 GHz (B+G+N, nodig omdat er ook wel eens mensen zonder N over de vloer komen) en hij staat op channel 8, Access Point mode. De N data rate staat op 'auto' en de channel bandwidth op 20/40 auto. Moet ik daar misschien iets aan veranderen?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 23:13 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Zitten je buren ook niet op kanaal 8, of daar in de buurt? Probeer eens kanaal 1 of kanaal 13.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Channel 2 geeft wel een hogere bandbreedte: rond de 130 a 150, wat het maximum van de router is. Toch fluctueert het nog steeds; komt dat omdat de settings mbt snelheid op auto staan?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 00:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laptop he...

Vergeet niet dat orientatie van de antenne *enorm* belangrijk is voor WiFi. 10 graden verschil kan al de helft van je snelheid kosten :o

Sowieso zijn dit carrier speeds, als je een daadwerkelijke speedtest zou doen zou je veel lager uitkomen. IRL kom je met draft-N op 2.4GHz niet hoger dan 85Mbit/s onder uitzonderlijke omstandigheden en 40Mbit/s als normale gemiddelde.

Daarnaast moet je eens kijken naar locatie van de (antenne van de) router en storingsbronnen. In een eengezinshuis is de ideale locatie voor de router bijna altijd tegen de muur van het trappenhuis bovenaan de begane grond. De meterkast (ideale plek voor de modem) is zo'n beetje de slechtst mogelijke plek. Ergens achter de TV in de woonkamer is ook brak. Daarnaast zijn er tig storingsbronnen - denk met name aan babyfoons en draadloze TV zenders, maar ook DECT-toestellen/basisstations, microgolfovens etc.

Andere WiFi netwerken kunnen een probleem zijn, maar alleen jij kunt dat uitzoeken. Kijk eens welke netwerken je ontvangt met je laptop. Hou er rekening mee dat WiFi kanalen in beide richtingen overlappen, dus de enige vrije combo's zijn 1-6-11, 2-7-12 of 3-8-13. Als er geen vak van 5 kanalen vrij is, vermijd dan eerst draft-N routers en dan de sterkste van de overgebleven netwerken. Stel je router in op de meest vrije kanaal.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik zien op welk kanaal een netwerk uitzendt?

Volgens vistumbler zit bij de grootste 'storing' (andere netwerken) op de kanalen 11 (signaal ander netwerk 68%),7 (signaal ander netwerk 63%),8 (signaal ander netwerk 61%) en 1 (signaal ander netwerk 51%). Wat is dan de beste keus? Zelf denk ik 2, want dit heeft alleen overlap met het kanaal dat het minste beinvloed wordt door andere netwerken. 3 zou ook goed kunnen zijn, omdat de overlap met 7 slechts gering is en de overlap 1 dan kleiner is. Klopt mijn redenering?

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 03:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals aangegeven, de kanalen overlappen twee hoger en lager, dus 1 overlapt met 2 en 3 en 7 overlapt met 6 en 5 (en 8 en 9). Meest vrije ruimte heb je hier dus op 4, aangezien het kanaal zelf vrij is en de aangrenzende kanalen slechts marginaal overlappen.

Maar...

Of dit de meest verstandige is hangt af van wat voor type netwerken het zijn. 51% draft-N is een stuk problematischer dan 68% BG :o

Oslik blyat! Oslik!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Dat klopt... Probeer inderdaad kanaal 2 of 3 eens. Je zal echter toch in de praktijk moeten proberen wat het beste werkt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig ben ik de enige in de buurt met N. De rest is B en/of G. Ik heb redelijke resultaten op kanaal 4, al wil het -zelfs op dezelfde verdieping- nogal eens fluctueren. Het minste wat ik haal is een weergegeven snelheid van 90mbps, dus ik ben vooralsnog tevreden :) Ik heb een router met ingebouwde antenne, dus richten gaat lastig worden ;)
Pagina: 1