Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn theorie: Grotere bandmaat=hogere topsnelheid.

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 19:36

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Soms zit je met vragen in je hoofd..

Al jaren denk ik bijvoorbeeld aan het volgende;

Een Automotor is een Automotor; PK's , Koppel en RPM's staan vrijwel vast.

Maar het wiel van de auto niet; die kun je aanpassen.

Stel, je hebt een Auto, top is 200KM/h met 15" velgen.

Ik zeg: Doe er 16"-ers onder, en je hebt een top van ~220KM/h. B)

Immers: Het Diameter wordt groter, en de toerental van het wiel blijft naar mijn weten hetzelfde.

Dus bij een 15" band is de omtrek 1 Meter, en bij een 16" 1,09 Meter.

Per "rondje" legt de auto dus 9% meer af.

Wie kan mijn theorie bevestigen of ontkrachten?

Ontkrachten: Het gaat om de afstand; bij een 16" is de omtrek wel lagner, maar duurt het dus ook wat langer voordat de motor die kracht (1.09 meter voorstuwing) heeft bereikt. Of "meer luchtweerstand, waardoor je niets erop vooruitgaat".

Wat denken jullie? :Y)

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp/Hummer%20GT_30inch.jpg

Gulfstream G650

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of "meer luchtweerstand, waardoor je niets erop vooruitgaat".
Dat dus.

Het kost nog steeds evenveel kracht om je auto door de lucht te duwen, dus als je motor al aan zijn max zat ga je niet significant harder. Iets anders is het natuurlijk als je tegen je toerenbegrenzer aanzit en je motor nog heel veel power overheeft. Maar welke auto heeft dat op topsnelheid met normale banden? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:18
Met een grotere velg veranderd je totale wiel hoogte niet per definitie ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Inderdaad: voor het behalen van een bepaalde snelheid zijn nu eenmaal een vaste hoeveelheid PK's nodig. Je motor wordt niet sterker door grotere wielen.

En nog iets: je kunt zelf zien dat bij een megagrote velg de band weer dunner is. Resultaat: totale wielomtrek is niet veel groter.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je hebt meer vermogen nodig om een groter wiel rond te laten draaien. Nu is er wel wat ruimte voor speling (waarbij je dus inderdaad je topsnelheid kan verhogen), maar dat zal altijd ten koste gaan van o.a. je acceleratie, tot op het punt dat je motor simpelweg niet voldoende vermogen heeft om het grotere wiel rond te laten draaien (en je dus niet aan je hypothetische topsnelheid komt).

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Gizz schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:52:
[...]

Dat dus.

Het kost nog steeds evenveel kracht om je auto door de lucht te duwen, dus als je motor al aan zijn max zat ga je niet significant harder. Iets anders is het natuurlijk als je tegen je toerenbegrenzer aanzit en je motor nog heel veel power overheeft. Maar welke auto heeft dat op topsnelheid met normale banden? :P
Die van mij toevallig :+

Maar als je van 15" naar 16" gaat verander je meestal de bandenmaat om alsnog dezelfde rolomtrek te behouden.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Idd, gewoon zoiets onder je Fiat Panda en je rijdt elke Ferrari zoek. B)
Afbeeldingslocatie: http://francefamily.com/images/gatlinburg/large/kd-big-tire.jpg

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 19:36

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
pinockio schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:54:
Inderdaad: voor het behalen van een bepaalde snelheid zijn nu eenmaal een vaste hoeveelheid PK's nodig. Je motor wordt niet sterker door grotere wielen.

En nog iets: je kunt zelf zien dat bij een megagrote velg de band weer dunner is. Resultaat: totale wielomtrek is niet veel groter.
Ja, okay maar dan heb je het over normale banden of sportbanden; Omtrek is tzelfde van een 16" met sportbanden, en ene 15" met normale banden,

Alleen denk ik niet dat het de luchtweerstand alleen is.. stel je nou een band voor van 2" : zo snel zal dat niet gaan.. 15 " begint al te vlotten.. 20" TOP! ?

Gulfstream G650

Verwijderd

Het is heel simpel: als een auto met normale banden in de hoogste versnelling over het toerental heen kan waarbij het maximale vermogen gehaald wordt dan hebben grotere banden zin voor een hogere topsnelheid. Als het bovenstaande niet geldt zorgen grotere banden juist voor een lagere topsnelheid.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pinockio schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:54:
Nou... Er zijn ook nog zaken als luchtweerstand, rolweerstand en overbrenging, et. die een zekere rol spelen in het behalen van je topsnelheid. Allemaal variabelen die je kunt wijzigen om een hogere topsnelheid te behalen zonder je beschikbare vermogen te hoeven vergroten.

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:59:
Het is heel simpel: als een auto met normale banden in de hoogste versnelling over het toerental heen kan waarbij het maximale vermogen gehaald wordt dan hebben grotere banden zin voor een hogere topsnelheid. Als het bovenstaande niet geldt zorgen grotere banden juist voor een lagere topsnelheid.
Helemaal goed. :)

Word bij de meeste normale auto's niet zo ontworpen voor zo ver ik weet omdat de laatste versnelling dan vaak erg lang is.

Hier nog een grafiekje wat het misschien wat duidelijker maakt.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2gvts7a.jpg
In dit geval zorgt een kleinere totale overbrenging voor een iets hogere topsnelheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjaps op 25-05-2009 23:43 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

The Doctor schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:03:
[...]

Helemaal goed. :)

Word bij de meeste normale auto's niet zo ontworpen voor zo ver ik weet omdat de laatste versnelling dan vaak erg lang is.
Jep meestal is de laatste versnelling van de meeste auto's te lang.

Mijn auto heeft dus waarschijnlijk met kleinere banden een hogere top omdat ik dan in mijn laatste versnelling wel bij mijn peak power point kan komen. Nu blijft mijn toerenteller gewoon zowat vast op zo'n 5700rpm staan (uit mijn hoofd) terwijl peak power bij zo'n 6500rpm is (uit mijn hoofd), zodra ik hem in mijn laatste versnelling zet zit er gewoon geen acceleratie meer in...

Overigens mijn theorie:
Verbeter de aerodynamica van je auto en haal een hogere topsnelheid (dat werkt namelijk wél 8) )

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 14:02
Al met al, met alle bovenstaande info weten we nu.

Je gaat er alleen op vooruit als je met die 15" velgen tot op het rood in je toerenteller loopt en je motorblok ZELF gewoon niet harder meer kan draaien door zijn eigen limiet. Pas DAN is het de moeite waard om er grotere wielen onder te zetten.

Er zijn maar weinig auto's die hier last van hebben, dat ze het motorisch aan kunnen maar een versnelling missen/te kleine wielen hebben, maar ik heb er net 1 :Y) (nieuwe Seat Ibiza 1.6 sport-up) Hij loopt redelijk makkelijk door tot 190 en daarna stopt het gewoon halverwege het rood. Grotere banden of een 6e versnelling zouden uitkomst bieden :'(

Disclaimer, wel op de Duitse autobaan uitgevonden, niet achter in jou polder tussen de fietsers ;)

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

LinuX-TUX schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:26:
Al met al, met alle bovenstaande info weten we nu.

Je gaat er alleen op vooruit als je met die 15" velgen tot op het rood in je toerenteller loopt en je motorblok ZELF gewoon niet harder meer kan draaien door zijn eigen limiet.
Edit:
Never mind

[ Voor 14% gewijzigd door Tjaps op 25-05-2009 23:58 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Je maakt in feite al je versnellingen langer. Je auto draait bij dezelfde snelheid minder toeren. Per arbeidsslag komt er een bepaalde hoeveelheid kracht uit (koppel). Door versnellingen ruil je topsnelheid in voor meer koppel en vermogen. Bij een verhouding van 2:1 halveert je topsnelheid maar verdubbelt het geleverde vermogen bij gelijkblijvende variabelen. De krukas draait dan 2 keer voor elke wielomwenteling.

Om te accelereren heb je een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig om rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen en je gewicht mee te slepen. Vanaf een bepaald punt wordt vooral de luchtweerstand te groot voor de gegeven hoeveelheid vermogen om te overwinnen. Dan heb je je topsnelheid bereikt. Dit is meestal voor de redline van je blok.

Als je nu een grotere wielomtrek krijgt, dan rij je bij dezelfde hoeveelheid toeren een hogere snelheid. De krukas draait minder rondjes per wielomwenteling. Dat betekent dat je een beetje vermogen dat op het asfalt hebt ingeleverd voor een hogere topsnelheid in theorie (zonder weerstand). In feite kan je zeggen dat je wielen min of meer je laatste versnelling zijn. En die versnelling is langer geworden. Omdat je nu minder vermogen aan het asfalt hebt, zal het punt waarop je niet genoeg vermogen hebt om de luchtweerstand te overwinnen eerder aanbreken.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen; ik heb er een mental image van maar kan het niet zo goed in woorden uitdrukken.
The Doctor schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:33:
[...]

Het rood van je toerenteller zegt vrij weinig over het maximale vermogen. Dus wat je zegt klopt niet helemaal. ;)
Wat hij zegt klopt op zich wel: als je de redline van je blok in je hoogste versnelling aantikt dan is niet het gebrek aan vermogen het probleem maar het limiet van je blok. Door dan iets grotere wielen te nemen zit je bij hetzelfde toerental niet op de redline en kan je nog even door accelereren. Er is natuurlijk een punt waar de wielen dusdanig groot worden dat de luchtweerstand wel een groter probleem wordt dan de redline. De kunst is dan om een zodanige maat te nemen dat je tegen je redline aan ook op het toerental zit dat je motor niet meer genoeg vermogen levert om de luchtweerstand te overwinnen. Met andere woorden: dat je tegen je redline aan je topsnelheid rijd.

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 25-05-2009 23:51 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

JT schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:44:
[...]

Wat hij zegt klopt op zich wel:
Klopt, verkeerd gelezen. :)

• pinockio
DaWaN schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:21:
[...]

(..)Mijn auto heeft dus waarschijnlijk met kleinere banden een hogere top omdat ik dan in mijn laatste versnelling wel bij mijn peak power point kan komen. Nu blijft mijn toerenteller gewoon zowat vast op zo'n 5700rpm staan (uit mijn hoofd) terwijl peak power bij zo'n 6500rpm is (uit mijn hoofd), zodra ik hem in mijn laatste versnelling zet zit er gewoon geen acceleratie meer in...

(....)
Dus je zou bijna zeggen: terugschakelen om je topsnelheid te bereiken? Ware het niet dat je die 6500 rpm dan weer te vroeg bereikt... :)
Volgens mij is dat het principe van de "overdrive": je maakt minder toeren, kunt niet meer accelerreren maar je rijdt wel zuiniger. Grotere banden zouden dat effect ook kunnen hebben, dus je zou er ook nog zuiniger mee kunnen rijden. (Ware het niet dat wie grotere velgen onder z'n wagen zet meestal niet zo'n zuinige rijstijl heeft....)

[ Voor 20% gewijzigd door pinockio op 26-05-2009 02:19 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Grotere velgen hebben wel last van het hefboom effect; een groot deel van de massa ligt ver weg van het centrum, waardoor het meer moeite kost om deze in beweging te brengen. Waardoor het zuiniger rijden minder snel plaats zal vinden ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29
JT schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 04:05:
Grotere velgen hebben wel last van het hefboom effect; een groot deel van de massa ligt ver weg van het centrum, waardoor het meer moeite kost om deze in beweging te brengen. Waardoor het zuiniger rijden minder snel plaats zal vinden ;)
Dus als we gaan beginnen met zuinig rijden, moeten we allemaal trolleywieltjes kopen en een hele kleine eindoverbrenging hebben :D

.
.
.
.
.

:+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• pinockio
Zou kunnen, als je snel doorschakelt (niet te ver doortrekt). Dus 70 in z'n 6.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
Buiten het feit van verminderd vermogen heb je bij een grotere bandenmaat meestal nog een bredere band. Deze zal ook nog eens voor extra wrijving zorgen.

Bij mijn auto heeft het alvast geen zin.
In 6de versnelling komt die juist tot aan de 4000 rpm (diesel he), waar ook zijn max vermogen ligt.
Maar een top van 225 km/h vind ik voor een 1.9 diesel van 120 pk nog niet zo slecht.

Denk dat de meeste auto's (de burgerbakken) zo wel ontworpen zijn, enkel de premium merken met pk's op overschot kunnen mss baat hebben met grotere wielomtrekken. De gechipte bmw 320d van mijn ouders loopt gewoon tegen de snelheidsbegrenzer aan, of daar nu de standaard 205/55/16 bandjes of de 255/35/17 (achter) en 225/40/17 (voor) sloffen opliggen maakt niets uit.
Overigens scheelt de wielomtrek niet zoveel, enkel hebben de 17" banden iets meer weerstand.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

JT schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 04:05:
Daar weet ik alles van.

Ik ben van 15" velgen met 185/65 banden overgegaan naar 16" 225/50. Nou, mijn auto moet nu veel
meer kracht zetten om op te trekken. (als ze versleten zijn ga ik ook terug naar 205 breed :X )
Heb nog niet kunnen testen hoe het verbruik is, omdat ik de laatste tijd veel korte afstanden rijdt ipv de lange afstanden die ik voorheen deed, maar goed, ik denk dat ik er aardig op ga verliezen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar.. eea heeft dus niet te maken met je velgen, maar met de totale omtrek/straal van je banden. Je kan prima je 15" velgen houden en er banden met een hogere wang opzetten:
stel je hebt 185/60/15 dan is je wanghoogte 60% van 185 = 111
als je daar nu 185/70/15 onder zet is je wanghoogte 129,5

Zeg 15% verschil in afgelegde afstand per omwenteling....

* teacher stopt met WOGgen.... :+

Wise enough to play the fool

Pagina: 1