Toon posts:

Koelblok Processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lui,

Ik wil mij graag verdiepen in het koelen van een processor. Nu heb ik de volgende processor in handen en vraag mij af hoe het nou werkt. Ik heb hem even getekend in autocad ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/3888/koelblok.jpg

Dit is het zijaanzicht, waarbij de luchtstroom via de Z-as de diepte in gaat. Het andere zij aanzicht is vlak. Het zijn aluminium plaatjes die op afstand van elkaar zitten.
Nu de vraag: Er zit een koperen boog in verwerkt, en deze is aan de uiteinden dicht. Wat zit hierin? Is dit massief koper, zit er koelvloeistof in, of misschien lucht (kan het me haast niet voorstellen aangezien lucht zo slecht warmte overbrengt, of zie ik dit verkeerd omdat het een gesloten systeem is?)

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit werkt. Ik hoor het graag!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Misschien Wikipedia: Heat pipe even doornemen, daar staat de nodige info over die 'koperen buis' ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 22:00
Warmte gaat via de heatpipe omhoog (vloeistof wordt gas en verplaatst de warmte), bovenin het 'buisje' koelt de vloeistof af en stroomt terug, om vervolgens dit proces te herhalen.

Die lamellen zitten er om het oppervlak te vergroten waar de koeler de warmte kwijt kan.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 20:15:
Misschien Wikipedia: Heat pipe even doornemen, daar staat de nodige info over die 'koperen buis' ;)
bedankt! dat is precies wat ik zocht, kon het enkel niet vinden!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

en als het goed is zit de koperen bocht vast aan de koperen basis, niet alleen aan de vinnen..

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 22:00
Inderdaad.
Pagina: 1