Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Hi Tweakers.

Sinds vorige week dinsdag heb ik mijn nieuwe PC binnen, en van het moment dat 'ie aanging voelde Windows nogal instabiel. Na het in elkaar zetten had ik er Windows 7 opgezet, maar dat liep soms vast en omdat ik toch een XP licentie heb liggen staat die er nu op.

Tot nu toe geen problemen gehad idle, maar onder load liep het gewoon vast.
Gisteren leek alles stabiel nadat ik het voltage voor het geheugen op 1.8v had ingesteld (Default : Auto), maar in COD4 wordt ik gekickt door PB met een "Corrupted File/Memory" error.

Het gebeurt bij beide DIMMs, zowel in single als dual channel (dus dimm a er in, dimm b er in of dimm a+b er in). Volgens mij heeft het iets met de snelheid en timings te maken, hierbij even een CPU-z screenshot :
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/4a1ac6f0e670d/4a1ac6f0e5f40-CPU-Z.thumb.jpg

FSB en NB zijn niet overclocked, in het BIOS staat alles op default of auto (FSB op 200.0 Mhz) - behalve het geheugen voltage, dat is ingesteld op 1.8v.
In het BIOS heb ik de keuze voor de memory multiplier : 1.2/1.266/1.333/1.4 - Ik zet die op "Auto" en in CPU-z staat dat het mobo 1.4 gekozen heeft. Als ik in het mobo 1.4 kies dan toont het 1600mhz (ipv 800mhz) - Mis ik iets ?
Tevens zijn de timings verkeerd. Op 1600Mhz zouden die 9-9-9-24 moeten zijn, maar ik heb geen idee hoe deze handmatig in te stellen...

Dit zijn de specs van de nieuwe PC :
Moederbord : MSI 790FX-GD70
CPU : AMD Phenom II X3 720 (Met Asus Arctic Square)
RAM : Corsair XMS3 DHX TW3X4G1600C9DHX

Videokaart : MSI 2600xt 512mb (aan vervanging toe)
HDD : Samsung 501LJ SATA2

Ik heb Memtest86 even laten lopen, na de eerste pass gestopt - het leek mij dat moest er een probleem zijn dat het wel duidelijk zou worden na 1 run. Iedere COD session heeft namelijk het probleem.

Hopelijk hebben jullie een oplossing, want dit is wel erg vervelend

Kosty

[ Voor 10% gewijzigd door Kosty op 25-05-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens memtest te draaien. als die errors geeft zit het in je ramgeheugen. memtest staat op linux live cdtjes en je kan het ook van memtest.org downloaden dacht ik. anders maar ff googlen. sorry beter lezen...

verder kan je de timings meestal ergens in je bios instellen. staat het gehuegen in je qvl?

edit2: draai nog eens memtest met maar één ram module tegelijk, wissel ze vervolgens, net zolang totdat je weet welke module de problemen veroorzaakt. meer kan ik niet verzinnen om mijn post nog een beetje zinvol te maken. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 19:25:
probeer eens memtest te draaien. als die errors geeft zit het in je ramgeheugen. memtest staat op linux live cdtjes en je kan het ook van memtest.org downloaden dacht ik. anders maar ff googlen. sorry beter lezen...

verder kan je de timings meestal ergens in je bios instellen. staat het gehuegen in je qvl?
In de QVL staat "TR3X6G1600C9", da's de 6gig versie van mijn setje, maar dan zonder de heatsinks (afaik)...
De timings zijn gelijk, de C9 op het einde slaat op de CAS latency trouwens...

@ Je edit : Is dat dan effectiever ? Lijkt mij dat *al* het geheugen getest wordt in een keer ?
Maargoed, dat zal ik zeker wel eens proberen...

[ Voor 10% gewijzigd door Kosty op 25-05-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosty schreef op maandag 25 mei 2009 @ 19:37:
@ Je edit : Is dat dan effectiever ? Lijkt mij dat *al* het geheugen getest wordt in een keer ?
Maargoed, dat zal ik zeker wel eens proberen...
als je al errors krijgt met je geheugen heb je dus één of meerdere kapotte modules. Als je ze dan één voor één test weet je welke modules de problemen veroorzaken. als ze allemaal errors geven zou ik het probleem ergens anders zoeken.
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
Memtest is weer bezig; Met één module dit keer. De gegevens die memtest toont vind ik wel "raar" om het even zo te zeggen (bij de vorige run was dat ook)

Gegevens die niet kloppen, zoals ze worden weergegeven :

(Gewoon onder [Memtest86+ v2.11] ) : Athlon 64 (0.13)
L1 en L2 cache kloppen (van grootte toch), maar bij L3 cache staat "None"
Chipset : AMD K8 (Terwijl de processor van de K10 familie is, en de chipset is 790FX)
Settings : RAM : 468Mhz (DDR938) / CAS : 2,5 - 7 - 0 - 9 / DDR1 (128 bits)

4 passes reeds voor DIMM 1, morgen stop ik er DIMM 2 in.

Zou het ook aan het mobo kunnen liggen ?
De laatste BIOS versie staat er al op (v1.3)

[ Voor 6% gewijzigd door Kosty op 25-05-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-07-2024
Je gebruikt Memtest v2.11.

Probeer eens: http://www.memtest86.com/ > Download versie 3.5 (jan 2009)

Die geeft misschien wel de juiste gegevens.

Edit: ik zat net te kijken naar je type geheugen. Dat is DDR3 op een klok van 1600Mhz met CL9.
Hou er wel rekening mee dat ingebouwde geheugencontroller in deze Phenom II X3 720 slechts geheugen ondersteund tot 1333Mhz en daardoor de CL's ook anders kunnen zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Bramos op 26-05-2009 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Overigens is één run Memtest wel heel karig. Om goed te testen zul je 'm toch zo'n 8-10 uur moeten laten draaien.

edit:
@hieronder: check, mybad, had ik overheen gelezen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Mad Marty op 26-05-2009 11:35 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
hij heeft toch al op 1 module 4x gedraait? hoe kom je dan bij 1 run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0lyGra1l
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-11-2023
Een vriend van me had ook het Corrupted File/Memory gebeuren met COD4.
Maar we hebben het niet eens is zo diep gechecked als jij.
Punkbuster verwijderd, en nieuwe versie erop en hij heeft geen melding meer gegeven.

Hoop dat jouw oplossing ook zo simpel wordt ;)
Pagina: 1