Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge vermogen relais + thermostaat

Pagina: 1
Acties:

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Tweakers,

Ik wil een peltiersetup aan/uit laten schakelen door een digitale thermostaat. Omdat de relaiscapaciteit nog wel te wensen over van deze apparaten, wilde ik deze gebruiken icm een relais.

Deze twee apparaten dus:

Een 12volt thermostaat http://cgi.ebay.co.uk/AKO...%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50

een hogevermogen relais http://cgi.ebay.de/Hochle...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Uiteraard sluit ik de thermostaat op 12V aan (mogelijkheid tussen 12 of 24volt)
Gezien de peltiers maximaal 15A gebruiken, wil ik deze oplossing gebruiken.

Goedkoop, maar is het mogelijk? (ter info, een geschikte thermostaat kost al snel meer dan 50€)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Aansluiten van die combo is best simpel, op je thermostaat sluit je je sendor en 12v normaal aan.
Dan sluit je op het meest buitenste contact van de thermostaat ook +12V aan (zelfde als je voeding van de thermostaat)

Het hoogvermogensrelais hang je vervolgens aan de 1-na-buitenste pin van je thermostaat en de ground van de 12V.

Dat is alles, mocht het hoogvermogensrelais (en dus je peltier) nou precies verkeerdom schakelen dan pak je niet de 1 na buitenste pin maar die 1 verderop. (die van de 3 pinnen heb je dan de 2 buitenste in gebruik)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Vergeet trouwens de vrijloopdiode over het vermogensrelais niet, kost nagenoeg niets maar kan de levensduur van het geheel serieus vergroten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Naftebakje, een relais wat een relais schakelt heeft niet zoveel te vrezen van een piekje wat komt nadat het relais uit is.
Het is netter met vrijloopdiode, maar als je niet met halfgeleiders schakelt is het minder van toepassing.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
bedankt voor de reacties, ik ga het zeker overwegen om een relais te gebruiken :)