Grub installeren, zonder linux partitie

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo,

Ik gebruikte voor een deel van onze computers op kantoor de gratis bootmanager Masterbooter. Misschien niet de geweldigste bootmanager, maar het deed precies wat ik wilde (met nadruk op deed). Nu blijkt masterbooter niet meer te werken met nieuwere computers en ik heb me er inmiddels bij neergelegd om uit te zoeken waarom dat zo is.

Nu wil ik dus testen of Grub een goede vervanger zou zijn. Het probleem is dat ik nog niet heb kunnen uitvinden hoe ik het moet installeren - ik ben een absolute linux-leek.
De computers zijn voorzien van één partitie met Windows XP (NTFS) en één DOS partitie vanaf welke een aantal batchbestanden gedraaid moeten kunnen worden (FAT32). Er is staat dus geen Linux op.
Ik heb het een en ander geprobeerd met Knoppix, maar ik kom er helemaal niet uit. Ik weet ook niet precies wat ik moet doen omdat de tutorials die ik tot dusver heb gevonden behoorlijk van elkaar verschillen en niet concreet uitleggen wat ik probeer te doen.

Het gaat om twee partities op een S-ATA harddisk. Ik heb met fdisk -l zien staan dat de twee partities onder Linux bekend zijn als /dev/sda1 en /dev/sda2.

Sorry voor de weinige informatie waar ik mee begin, als jullie me op weg kunnen helpen zorg ik voor eventueel meer benodigde info!

Alvast bedankt!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Moet wel kunnen, maar volgens mij wil grub zn configuratie toch echt vanaf een ext2/3 partitie af lezen. Dat zou betekenen dat je vóór je huidige partities een kleine (10MB ofzo is meer dan genoeg) ext2 partitie maken. (gebruik gparted, die zou het zonder dataverlies moeten kunnen). Daarna zet je een grub.conf op die partitie en doe je een grub-install /dev/sda

Dat zou in principe moeten werken. Geen idee of het ook werkt als grub.conf / menu.lst op een fat32 partitie staat.

Misschien is syslinux een leuk alternatief? Die kan van behoorlijk wat verschillende systemen booten...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door lamko op 25-05-2009 19:36 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Grub kan prima lezen vanaf een fat32 partitie. Installeren vanuit Knoppix kan ook.
Dat moet (ongeveer) als volgt (ik ga er vanuit dat je een sata schijf hebt en dat de fat32 partitie de tweede primaire partitie (sda2 of (hd0,1) is, en dat windows op de eerste partitie (sda1 of (hd0,0) staat)

# mount de fat32 partitie (tweede partitie op de eerste sata disk)
mount -t vfat /dev/sda2 /mnt
# create a dir for all grub stuff:
mkdir /mnt/grub
# umount de partitie
umount /mnt
# installeer grub
grub-install /dev/sda --config-file=/grub/menu.lst

Maak een configuratiebestand voor grub met de volgende inhoud:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
# boot windows van de eerste partitie van de eerste harde schijf
rootnoverify (hd0,0)
# gebruik de windows bootloader om windows te starten
chainloader +1
# maak de windows partitie actief (is dit nog nodig tegenwoordig?)
makeactive
# gaan met die banaan
boot

opslaan als menu.lst in de grub map op je fat32 partitie.

In principe moet het zo werken. Door je menu.lst aan te passen kan je nog een heleboel leuke dingen doen. Dat staat allemaal beschreven in de grub manual
Syslinux heeft veel minder mogelijkheden. Ik zou voor grub gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Sir Isaac op 25-05-2009 22:15 ]

• VR46
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Ik kom daar al een eindje mee opweg.

Het lijkt me toch het verstandigste om een heel kleine EXT3-partitie te maken voor de configfiles van Grub, dus ik heb nu:
  1. 10mb EXT3 partitie (/dev/sda1) Grub-files
  2. 100GB NTFS partitie (/dev/sda2) Windows
  3. ~350GB FAT32 partitie (/dev/sda3) DOS
Nu heb ik dus de stappen van Sir isaac gevolgd, maar dat blijkt niet helemaal te werken.
Bij grub-install /dev/sda --config-file=/grub/menu.lst krijg ik een foutmelding en het lijkt erop dat de optie --config-file niet herkend wordt... Kan dat zijn?

Zodra Grub geïnstalleerd is kom ik er wel uit, met menu.lst e.d., maar het moet me nog wat helderder worden hoe ik Grub succesvol geïnstalleerd krijg. Het is me tot nu toe nog niet gelukt, ik kom wel wat dichterbij denk ik...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Grub heeft in principe genoeg aan 500KB, 10MB is dus al overkill :P. Geloof dat de kleinste partitie tegenwoordig een MB of 8 is. Op een verborgen FAT32 of ext3 partitie installeren is idd wel aan te raden, anders heb je kans dat eraan geklooid wordt.
Vanuit Knoppix doe je het volgende:
/dev/sda1 mounten, hierin een directory "grub" maken. Hierin kopieer je menu.lst, stage1, stage2 en e2fs_stage1_5 (of fat_stage1_5). De rest heb je niet nodig.
Vervolgens:
code:
1
2
3
4
grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

Vervolgens is grub geinstalleerd in het MBR met verwijzing naar /dev/sda1.

• VR46
_JGC_ schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 15:43:
Hierin kopieer je menu.lst, stage1, stage2 en e2fs_stage1_5 (of fat_stage1_5). De rest heb je niet nodig.
Sorry als het een domme vraag is maar waar kan ik die bestanden vinden? :$
De rest gaat me nu wel lukken, denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door VR46 op 26-05-2009 16:02 ]

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-01 20:37
cbernardini schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 16:02:
[...]

Sorry als het een domme vraag is maar waar kan ik die bestanden vinden? :$
De rest gaat me nu wel lukken, denk ik.
Die files staan in /boot/grub :)

Eve char: Warock <TEST>

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Sir Isaac schreef op maandag 25 mei 2009 @ 20:54:
Syslinux heeft veel minder mogelijkheden. Ik zou voor grub gaan.
Sorry voor de offtopic reply, maar dat is een paar versies geleden toch flink uitgebreid. Kijk eens naar http://syslinux.zytor.com/wiki/index.php/Screenshots, Syslinux kan voortaan complete hardwaredetectie doen pre-boot en daar het menu op aanpassen. Tenminste, dat is wat de gast op Fosdem vertelde.

Is wel waar dat het een stuk lastiger te configureren is.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1