Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Om de batterij van mijn laptop langer mee te laten gaan en de laptop wat af te koelen, ben ik me aan het wagen aan het undervolten van de CPU van mijn laptop via RMclock. Momenteel heb ik hem op 0.9500v staan en eigenlijk loopt het als een trein. Ik heb een orthos stresstest al een half uur draaien en eigenlijk geeft hij geen krimp. Core 0 en 1 lopen op respectievelijk 46 en 50 graden; stukken beter dan de 60 graden die ze voorheen met gemak haalden. Straks ga ik, als de stresstest 2 uur lang probleemloos loopt, eens proberen alles op het absolute minimum van 0.9250v te draaien.

Zitten er eigenlijk verder nadelen aan undervolten? Het gaat me allemaal iets te makkelijk af; er moet haast wel een addertje onder het gras zitten!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 17:01 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Addertje onder het gras... mwah. Punt is dat ze op die voltages de veilige werking niet kunnen garanderen. Lang niet elke processor haalt dezelfde lage waardes. Zolang het stabiel blijft draaien kan je geen enkele schade oplopen.
Zo kan een processor ook makkelijk op 0,1 volt extra lopen. Zit een hele waarde tussen, zeg van 0,925v tot 1,3v. Dan kiezen de fabrikanten de waarde die geen stabiliteitsproblemen veroorzaakt maar toch niet te warm wordt.
Mijne liep ook prima op 0,925, laagste waarde die ik kon instellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Undervolten gaat met Core cpu's best aardig. De reden dat ze stock een bepaald voltage meekrijgen is omdat ze daar stabiel op draaien. Maar de ene cpu is de andere niet, net als bij overclocken kun je bij underclocken met sommige cpu's veel verder als met de andere. Het kan dus goed dat je een cpu hebt die in principe een stuk minder voltage nodig hebben dan wat ze stock hebben, maar wel lekker stabiel lopen.
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen emt te weinig voltage is dat je systeem instabiel gaat worden. Als dat gebeurd moet je gewoon het voltage weer iets omhoogzetten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In ieder geval kan je met een te lage spanning, in tegenstelling tot een te hoge spanning, je systeem niet beschadigen. Het ergste wat kan gebeuren is dat je CPU instabiel wordt en fouten begint te maken op deze lage spanning. Dit kan resulteren in een corrupte Windows installatie. Vandaar dat je uitgebreid moet stress testen :)

Verwijderd

Dit is al een wat ouder topic, maar omdat jij dezelfde processor als ik hebt wilde ik vragen welk programma je hebt gebruikt? Ik heb namelijk al RMClock, CrystalCPUID én CPUGenie geprobeerd (Notebook Hardware Control werkt niet in Vista 64 bit) nog steeds zonder resultaat. In RMClock kan ik het voltage maar tot 1.000 verlagen. De temperaturen veranderen niet, dus ik heb CPU-Z gebruikt om het voltage te controleren, en dat ligt nog steeds op het standaard voltage. Ben er al behoorlijk wat uren aan kwijt, dus als je me kunt helpen, zou ik je dankbaar zijn!

Edit: ik las net dat je RMClock hebt gebruikt, zou je me heel misschien anders kunnen helpen met de instellingen oid (een paar screencapjes)?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 00:16 ]

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
Je moet bij advanced cpu settings kiezen voor mobile. Dan komen de lagere voltages beschikbaar

Verwijderd

Hij staat al op Mobile, dat is het rare. Het laagste voltage wat daarbij ik in kan stellen is 1.000V. Enig idee wat er anders mis is?
Pagina: 1