• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12 15:39
Ik heb zojuist een onderzoek afgerond onder 700 mensen. Dit is a-selecte groep uit een populatie van 50.000.

Op de eerste vraag kan met kiezen uit twee antwoorden. Met onderstaande som reken ik de betrouwbaarheid van deze vraag uit:

a = 1,96 * WORTEL([50*50] / 700) * WORTEL ([50.000 - 700] / [50.000 - 1]) = 3,68.

Met andere woorden: maximaal 3,68% zal afwijken van het werkelijke percentage in de populatie.

Maar hoe bereken ik vervolgens het soortgelijke, maar dan bij een vraag met vier mogelijke antwoorden?

We see things as we are, not as they are

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:21

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je rekent nu geen betrouwbaarheid uit volgens mij, je hebt al een betrouwbaarheidsniveau van 95% gekozen (zie 1,96). Je berekent afaik nu de foutenmarge (alpha, het minimale verschil waaronder je significantie wilt aantonen). Deze is afhankelijk van je steekproefgrootte en niet van het aantal mogelijke antwoorden in je vraag. (correct me if I'm wrong :) )

Rail Away!

• TutanRamon
Mad Marty schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:58:
Je rekent nu geen betrouwbaarheid uit volgens mij, je hebt al een betrouwbaarheidsniveau van 95% gekozen (zie 1,96). Je berekent afaik nu de foutenmarge (alpha, het minimale verschil waaronder je significantie wilt aantonen). Deze is afhankelijk van je steekproefgrootte en niet van het aantal mogelijke antwoorden in je vraag. (correct me if I'm wrong :) )
Klopt, ik zei het verkeerd. Bij een betrouwbaarheid van 95% is de maximale afwijking 3,68% van het werkelijke percentage.

Maar die 50 * 50 ontstaat door p * q. Dat zijn twee antwoorden??? Hoe reken ik dan de maximale afwijking bij een vraag waarbij men een 5-puntsschaal antwoord geeft?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
TutanRamon schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:42:
Ik heb zojuist een onderzoek afgerond onder 700 mensen. Dit is a-selecte groep uit een populatie van 50.000.

Op de eerste vraag kan met kiezen uit twee antwoorden. Met onderstaande som reken ik de betrouwbaarheid van deze vraag uit:

a = 1,96 * WORTEL([50*50] / 700) * WORTEL ([50.000 - 700] / [50.000 - 1]) = 3,68.

Met andere woorden: maximaal 3,68% zal afwijken van het werkelijke percentage in de populatie.

Maar hoe bereken ik vervolgens het soortgelijke, maar dan bij een vraag met vier mogelijke antwoorden?
Wat is de betrouwbaarheid van een vraag? :?

• TutanRamon
GlowMouse schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:25:
[...]

Wat is de betrouwbaarheid van een vraag? :?
Ik bedoel: met welke zekerheid kan ik zeggen dat de uitslag van een bepaalde vraag geldt voor de gehele populatie?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Tjah, welke formule gebruik je hier en waar komt die vandaan?

Overigens lijkt het me dat dat antwoord 3.68 standaarddeviaties is, aangezien de 1.96 waarschijnlijk ook op '1.96 standaarddeviaties' is. Dan is de eenheid die overblijft 'standaarddeviatie'.

Ah wacht, je rekent de betrouwbaarheid van je gemiddelde uit en de conclusie is dat het 95% betrouwbaarheidsinterval een variatie van 3.68 rondom het gemeten gemiddelde omvat.

[ Voor 26% gewijzigd door Confusion op 25-05-2009 21:39 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:42

RedFox

Heb je een OV ofzo?

TutanRamon schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:42:

is het niet E (margin of error) = 1.96 * WORTEL([.5*.5] / 700) = 0.037
Dit is je maximale error. Dan krijg je een confidence interval :
p^ - E < p < p^ + E
Waarbij p het 'echte' aantal ja-stemmers is.
En p^ je sample proportion (hoeveel mensen zeggen ja in je sample).
Als je trouwens p^ hebt kan je je E ook veel nauwkeuriger uitrekenen.

Dit werkt vziw alleen bij 2-keuze-mogelijkheden, bij vragen met een 5-puntschaal heb ik geen flauw idee.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Volgens mij moet je de margin of error berekenen per mogelijk antwoord: 4 antwoorden mogelijk op een vraag -> 4 margins of error.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TutanRamon schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:27:
...
Ik bedoel: met welke zekerheid kan ik zeggen dat de uitslag van een bepaalde vraag geldt voor de gehele populatie?
Daar kom je met berekeningen niet echt uit, tenminste niet als je 'externe validiteit' bedoelt, dan moet je ook gewoon een beetje nadenken over de onderzoesopbouw etc.
Pagina: 1