Toon posts:

Laptop viel uit doet nu bijna niks meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..

Gisteravond sprong mijn Laptop een HP Compaq 6710B spontaan uit.
Toen ik hem opnieuw wilde opstarten lukte dit niet meer, hij komt niet verder dan het scherm met de F9 en F10 en F12 opties.
Opstarten in de veilige modus diet hij ook niet meer, ik heb gister in het F9 of F10 scherm nog iets gedaan met system reboot en hardware test etc, en nu doet hij dus niks meer.

Als ik hem opstart krijg ik 2x een zwart scherm met de opties F9 F10 en F12, en daarna springt hij op een zwart beeld met een knipperende cursor links boven.

Ook heb ik een XP cd erin gedaan maar die springt halverwege weer op een blauw scherm, met de mededeling dat ik als ik dit bericht voor het eerst krijg mijn lap opnieuw moet opstarten, en iets over een netwerkadapter en de BIOS...

Ik heb niet zoveel verstand van computers etc 8)7 , dus ik durf niet meer de F toetsen te gebruiken in het opstartscherm.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen??? _/-\o_

Groetjes Saar

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je nog garantie hebt, gewoon het business support nummer van HP bellen (0900-1170000, 5 ct/m). Anders kun je eens proberen van CD te starten of als die daar nog niet eens komt, de HDD eruit te halen om te zien of ie daar op blijft hangen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Nee zit geen garantie meer op.
Vanaf de CD starten heb ik net weer geprobeert maar gebeurt precies hetzelfde, weer een blauw scherm.
En hoe moet ik die HDD eruit halen dan??
Kan ik niet iets met die F9 F10 of F12 opties doen?
Of moet ik nu perse een nieuwe XP erop zetten?

ps. Bedankt voor je reactie! :)

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 09:47
met blauwe scherm ga ik vanuit dat je "Blue Screen of Death" bedoelt, Als het goed is krijg je daar onderaan een foutcode "0x000001" als voorbeeld. dan moet je die code is Google levert vaak veel info op.

Zie voorbeeld:
link

Verwijderd

Topicstarter
ja precies.
Alleen dat scherm krijg ik als hem met een XP cd wil opstarten.

Als ik hem nu aanzet zonder XP cd, krijg ik 2x zwart scherm met F9 F10 en F12 en daarna een zwart leeg scherm.
Kan ik daar niet iets mee?

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 09:47
start is op met win xp cd zou ik zeggen noteer de code en Google dat op kijk wat die aangeeft. krijg je in die zwarte scherm niks van "no boot able operation system found".

Je kan proberen met een ubuntu live cd opstarten, kijken of je hardeschijf en alle andere hardware goed werkt.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24

mjl

Ugh

Indien je meer dan 1 geheugen modelue hebt kun je deze om beurten eens verwijderen, mischien is je geheugen defect.

Verder kan de XP installatie/boot sector defect zijn. Heeft de laptop eerder wel opgestart met deze XP CD? Het kan zijn dat de driver van de HDD controller dwars zit en je die dus van een floppy af moet inladen bij het opstarten/booten van de XP installatie CD.

Indien dit niet lukt lijkt het me dat er ergens hardware defect is geraakt. Je zou de wifi/modem/bluetooth uitbreidingen nog kunnen verwijderen uit de laptop, maar verder zit alles toch vaak wel vast aan het moederbord ....

-------

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog nooit opgestart met deze XP cd,
Als ik hem nu opstart krijg het HP invent scherm, met onder F9, F10 en F12
en daarna HP ethernet boot system
met F10 en F12
daarna zwart scherm.

Ik ga nu googlen op die foutcode,
het probleem is ook dat ik niet zoveel verstand heb van computers...

Groetjes

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

kun je mogelijk met de fX knoppen in de BIOS komen en daar iets in de richting van "restore to factory defaults" selecteren?

Op deze manier weet je nagenoeg zeker dat er geen rare instellingen zijn nav jou pogingen de laptop te herstellen.

Dan weer van CD starten en kijken of het dan wel werkt.

<vraagOmBan>
Foto's doen wonderen als er toevallig 3 jaar jongere mannen in de buurt wonen :)
</vraagOmBan>

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Room42
  • Niet online
Met F9 open je het bootmenu -> Heel onschuldig, daarmee kies je namelijk van welk apparaat er op dat moment gestart moet worden. Handig als je een keer van CD/USB wil starten.

Met F10 open je het BIOS configuratie programma. Daarin kun je bijvoorbeeld kiezen om de standaard instellingen te herstellen.

Met F12 start je de netwerkboot. Maar als je geen PXE-server in het netwerk hebt hangen, gebeurt daar niets.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu probeer op te starten via de XP cd doet hij niks meer, hij draait even en als ik op een toets druk gebeurt er nik.
F9 en F10 heb ik nog niks gedaan,
F12 krijg ik ook een zwart scherm

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu in F10 restore defaults proberen....

helaas, zwart scherm...

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:41
Post hier is de foutcode die je krijgt bij de Blue screen.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Die krijg ik dus niet meer, omdat hij nu ineens ook niet meer opstart via de XP cd :(
Snap er niks meer van!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:41
Heb je geen computer wizzkid in de buurt die even kan komen kijken? Of een vriend / kennis van je?

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Verwijderd

Topicstarter
haha nee die is op vakantie, vandaar dat ik ook op internet ben gaan zoeken..
Wat een drama...

Verwijderd

ik zou em langsbrengen bij een pc-speciaal zaak, er gaat hoogst waarschijnlijk iets fout met de hardware.

• Room42
  • Niet online
Ok, de XP CD geeft dus een blauw scherm. Kun je het eens met Ubuntu Linux proberen? Dat is gewoon een Live-CD. Hij installeert dus niets.

Nederlandse handleiding voor het branden, mocht dat een probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dan zal ik moeten wachten ik kan niet branden op deze pc.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 17:52 ]

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Even wat domme vragen:
1. zit de accu van de laptop nog goed erin?
2. leg de laptop even aan het stroom net en laat het even 1 uur zitten. Zie je ook lapjes aangaan van laden etc?
3. probeer dan weer eens aan te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
de accu zit er goed in, maar volgens mij heb ik niet een originele adapter, omdat hij weleens heeft aangegeven dat ik een sterkere powersupply moest hebben.

als ik hem aanzet zonder adapter brand de power knop en eentje met 3 discjes

met adapter is het lampje met het bliksempje oranje
en brand de draadloze netwerk knop

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-12 18:19
Hey,

Ik snap je issue,

in de bios van de HP staat ergens iets met Sata Native Mode, deze moet je veranderen , dan kan je Windows XP installeren op de 6710B. (kweet alleen nie tmeer in welke modus je hem moet veranderen volgens mij IDE en anders gewoon de AHCI).

mvg

Frans

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Mmmm...zoek eens op fixmbr mbh Google, je bent niet de eerste/enige met dit probleem...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
Four schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:56:
<vraagOmBan>
Foto's doen wonderen als er toevallig 3 jaar jongere mannen in de buurt wonen :)
</vraagOmBan>
Ben jij zo wanhopig? :') >:) :>

Ontopic:
Van al deze korte berichten wordt niemand echt wijzer. Dus, tijd voor een lap tekst die alles verduidelijkt :)

Je laptop heeft een BIOS, dat is het Basis besturingssysteem van zo ongeveer elke computer. Hiermee worden de meest elementaire zaken uitgevoerd voor Windows of Linux ook maar wil starten. In deze BIOS kan je onder andere je boot priority instellen. Dit is de volgorde waarin naar "bootable" media wordt gezocht. Dat is media waar de computer verder mee kan starten (Windows laden).

Stap 1:
Zorg er voor dat je boot priority zo is ingesteld dat de harde schijf op de 2e positie staat na de CD/DVD-speler. Sla daarna op
(je kunt in de BIOS komen door op F10 te rammen zo te lezen)

Mocht dat niet werken dan komen we op het volgende punt. Er zijn verschillende typen harde schijven: SATA en PATA. Windows XP kan uit zichzelf enkel met PATA schijven werken tenzij er een driver geinstalleerd is. Dit zal hoogstwaarschijnlijk je fout geven bij de Windows CD. Gelukkig hebben veel BIOS-en een compatibility mode om SATA schijven te laten draaien alsof het PATA schijven zijn.

Stap 2:
Check je harde schijf instelling en zet deze op een Legacy of Compability mode, of iets dat er op lijkt. In ieder geval niet op Native, AHCI, SATA of RAID (of iets dergelijks)

Mocht dat het nog niet helpen dan komen we op het volgende punt: De bootloader. De BIOS vind de schijf dan wel, Windows weet nog steeds niet waar hij moet starten. Daarom is er een bootloader die zorgt dat het jusite deel van de harde schijf wordt aangesproken om het juiste besturingssysteem te starten. Mocht Windows aangeven een fout te hebben met de bootloader dan moet je de CD er in stoppen en daarvan starten. Kies dan ergens voor Repareren. Je krijgt een zwart scherm. Log daar in op de Windows installatie en als je geen wachtwoord hebt, laat deze dan leeg (druk op enter). Voer nu de volgende commando's in (een voor 1 en met een enter gevolgd):

fixmbr
fixboot

Daarna opnieuw opstarten

Mocht je nog niet verder komen, zorg er dan iig voor dat je de code van het blauwe scherm achterhaald. Voor Windows (niet vanaf CD) start moet je snel op F8 blijven rammen (gewoon zo snel en vaak mogelijk). Je krijgt dan een keuzemenu en kies daar voor de optie om niet opnieuw op te starten bij een foutmelding (oid).
Als hij weer crashed, voer dan de foutcode in in google en post hem ook hier. Deze ziet er uit als 0x000001

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-12 18:19
GENETX schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:37:
[...]

Ben jij zo wanhopig? :') >:) :>

Ontopic:
Van al deze korte berichten wordt niemand echt wijzer. Dus, tijd voor een lap tekst die alles verduidelijkt :)

Je laptop heeft een BIOS, dat is het Basis besturingssysteem van zo ongeveer elke computer. Hiermee worden de meest elementaire zaken uitgevoerd voor Windows of Linux ook maar wil starten. In deze BIOS kan je onder andere je boot priority instellen. Dit is de volgorde waarin naar "bootable" media wordt gezocht. Dat is media waar de computer verder mee kan starten (Windows laden).

Stap 1:
Zorg er voor dat je boot priority zo is ingesteld dat de harde schijf op de 2e positie staat na de CD/DVD-speler. Sla daarna op
(je kunt in de BIOS komen door op F10 te rammen zo te lezen)

Mocht dat niet werken dan komen we op het volgende punt. Er zijn verschillende typen harde schijven: SATA en PATA. Windows XP kan uit zichzelf enkel met PATA schijven werken tenzij er een driver geinstalleerd is. Dit zal hoogstwaarschijnlijk je fout geven bij de Windows CD. Gelukkig hebben veel BIOS-en een compatibility mode om SATA schijven te laten draaien alsof het PATA schijven zijn.

Stap 2:
Check je harde schijf instelling en zet deze op een Legacy of Compability mode, of iets dat er op lijkt. In ieder geval niet op Native, AHCI, SATA of RAID (of iets dergelijks)

Mocht dat het nog niet helpen dan komen we op het volgende punt: De bootloader. De BIOS vind de schijf dan wel, Windows weet nog steeds niet waar hij moet starten. Daarom is er een bootloader die zorgt dat het jusite deel van de harde schijf wordt aangesproken om het juiste besturingssysteem te starten. Mocht Windows aangeven een fout te hebben met de bootloader dan moet je de CD er in stoppen en daarvan starten. Kies dan ergens voor Repareren. Je krijgt een zwart scherm. Log daar in op de Windows installatie en als je geen wachtwoord hebt, laat deze dan leeg (druk op enter). Voer nu de volgende commando's in (een voor 1 en met een enter gevolgd):

/fixmbr
/fixboot

Daarna opnieuw opstarten

Mocht je nog niet verder komen, zorg er dan iig voor dat je de code van het blauwe scherm achterhaald. Voor Windows (niet vanaf CD) start moet je snel op F8 blijven rammen (gewoon zo snel en vaak mogelijk). Je krijgt dan een keuzemenu en kies daar voor de optie om niet opnieuw op te starten bij een foutmelding (oid).
Als hij weer crashed, voer dan de foutcode in in google en post hem ook hier. Deze ziet er uit als 0x000001
Dan weet ik dat voor de volgende keer weer^_^ dat ik het wat beter moet gaan uitleggen.

Off-topic:

Jij word er wel wijzer van :P want jij snapt hem :p

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
Jou post was niet slecht naar een wat ervarener persoon. Maar eenpersoon die speciaal voor dit onderwerp registreert en aangeeft weinig verstand te hebben vereist iets meer uitleg doorgaans. Het omzetten van de harde schijf stand is wel leuk, maar als je niet weet waar ;) . In dit geval spring ik met mijn uitleg in de absolute noob modus: Zoveel mogelijk uitleggen om het duidelijk te maken. Alleen daarmee komt een minder ervaren persoon verder.

Edit: @ hieronder, check ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 26-05-2009 09:11 ]

• Room42
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 08:35:
[...] Maar een vrouw (nofi) die speciaal voor dit onderwerp registreert en aangeeft weinig verstand te hebben [...]
offtopic:
Zeg dan gewoon 'een persoon', dan kun je dat 'nofi' ook weglaten. Het is namelijk irrelevant of het een man of vrouw is als ze geen verstand van computers/techniek hebben ;)

Pagina: 1