tweedehands server - kopen of toch niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 487 views

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-12-2025

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Allen,

ik ben van plan om thuis een soort test-server te plaatsen welke in eerste instantie zal dienen als Domain Controller en fileserver en waar enkele Gevirtualiseerde OS'en zouden opdraaien.

* Wsl zal Domain controller e.d. ook gevirtualiseerd worden*

Nu ben ik volgende tweedehands server tegen gekomen met deze specificaties:

- Chenbro 2U server case
- Tyan Thunder K8SD S2882 Moederbord
- VGA onboard
- 2x 1000 Mbit Ethernet NIC
- 2x AMD opteron 246
- 4GB ram (8x 512MB)
- 2x 80 GB HD (hot swappable)
- 2x 160GB HS (hot swappable)
- Areca 1110 RAID controller

Graag jullie mening hierover, persoonlijk zou ik het RAM opkrikken naar een 12GB (ivm virtualisatie's) maar vraag me eigenlijk af of ik hierop Win 2008 met Hyper-V zou kunnen draaien? of best bij Win 2003 blijven?

Ook, indien ik het ram opkrik naar 12GB, ik het beste kies voor bv. 3*4GB of eerder 6*2GB of ....

thxn

ps: Prijs voor dit systeem 350€

[ Voor 1% gewijzigd door dj_vibri op 25-05-2009 15:31 . Reden: prijs vergeten ]

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tja je moet het natuurlijk zelf weten. Persoonlijk vind ik een server voor thuisgebruik complete onzin. Als je wilt spelen met een domain controller kun je ook gewoon testen op je normale pc.

Maar goed, hoe zit het met de prijs van de onderdelen? Wat kost het je als het moederbord of processor kapot gaat? Wellicht kan dat meespelen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dj_vibri schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:31:

Ook, indien ik het ram opkrik naar 12GB, ik het beste kies voor bv. 3*4GB of eerder 6*2GB of ....
8 slots voor max 16GB, dus max 2GB per slot. Dan zou ik niet voor 3*4 gaan.

Signatures zijn voor boomers.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik zou het niet doen, voor iets meer geld heb je thuis een server die en sneller en zuiniger is, stroomverbruik verdien je erg snel terug op 'highpower' hardware.. (reken maar dat die server *zeker* een euro of 300 a 400 per jaar aan stroom verbruikt als ie altijd aan is)

alleen de 2u kast is leuk, maar voor thuis niet heel nuttig..

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ook niet onbelangrijk: heb je een plek waar je dat systeem geluidsdicht kwijt kunt?

Wij hebben zakelijk een tijdje (voor installatie- en testwerk voordat ie naar de colo ging) een tweetal 1U servers op kantoor gehad. Nou konden ze gelukkig in een afgesloten ruimte liggen waar niet te vaak iemand hoefde te zijn, maar het geluid was door het hele kantoor te horen. Met de deur open moest je in de ruimte ernaast met stemverheffing praten om boven het geblaas van die kasten uit te komen...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
AlexanderB schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:13:
ik zou het niet doen, voor iets meer geld heb je thuis een server die en sneller en zuiniger is, stroomverbruik verdien je erg snel terug op 'highpower' hardware.. (reken maar dat die server *zeker* een euro of 300 a 400 per jaar aan stroom verbruikt als ie altijd aan is)

alleen de 2u kast is leuk, maar voor thuis niet heel nuttig..
Zou je een voorbeeld kunnen geven van een krachtigere server voor iets meer geld?

Het is een leuke prijs voor wat je krijgt maar je hebt wel een probleem als je het geheugen wilt uitbreiden.
Hier zit namelijk nog reg. ddr in en geen ddr2.
De prijs voor dit soort geheugen (dan vooral voor 12GB) is extreem hoog in vergelijking met wat je betaald voor gewoon ddr2 geheugen.
Voor jouw doeleinden zou ik hem dan ook niet kopen.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
fikkie_84 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:54:
[...]

Zou je een voorbeeld kunnen geven van een krachtigere server voor iets meer geld?

Het is een leuke prijs voor wat je krijgt maar je hebt wel een probleem als je het geheugen wilt uitbreiden.
Hier zit namelijk nog reg. ddr in en geen ddr2.
De prijs voor dit soort geheugen (dan vooral voor 12GB) is extreem hoog in vergelijking met wat je betaald voor gewoon ddr2 geheugen.
Voor jouw doeleinden zou ik hem dan ook niet kopen.
Voor een 400 euro heb je wel een systeem met 4*2GB ram, dual of quad-core cputje en opslag.

-willekeurig mobootje : 65 euro
- geheugen: 4*20 = 80 euro
- opslag: 90 euro voor 1TB
- willekeurige kast + psu : 40 euro
- cpu: heb je nog meer dan 200 euro voor een cpu naar keuze.

Hardware raid-controller maakt niks uit, zowiezo is raid voor en test-systeem toch nutteloos. Dualcore cpu zal ook voldoende zijn etc....

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
0X55AA schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:01:
[...]

Voor een 400 euro heb je wel een systeem met 4*2GB ram, dual of quad-core cputje en opslag.

-willekeurig mobootje : 65 euro
- geheugen: 4*20 = 80 euro
- opslag: 90 euro voor 1TB
- willekeurige kast + psu : 40 euro
- cpu: heb je nog meer dan 200 euro voor een cpu naar keuze.

Hardware raid-controller maakt niks uit, zowiezo is raid voor en test-systeem toch nutteloos. Dualcore cpu zal ook voldoende zijn etc....
Oké dit systeem zal hoogstwaarschijnlijk wel volstaan voor de topicstarter maar mijn intentie was meer om duidelijk te maken dat je voor iets meer dan 350 euro geen server in elkaar kunt steken met een (dual) servermoederbord, hot swappable hd's en raid controller.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Dit valt eigenlijk een beetje onder CSL beleid - Wat moet ik kopen? / Welke moet ik nemen? Upgraden? en gaat derhalve op slot. Om je een beetje op weg te helpen met het zoeken:
- Je wil Hyper-V draaien; ga op zoek naar een CPU met virtualisation technology (AMD-V of Intel-V).
- Qua CPU zit je mijn inziens met een dual-core (of dual-CPU, technische nagenoeg identiek) K8 2GHz wel aardig in de richting. Die Opteron's gaan je performance geven die vergelijkbaar is met een Athlon64 X2 4000+.
- RAM opkrikken naar 12GB is zeker niet verkeerd maar tel even uit wat dit je gaat kosten.
- Snelle harde schijven vind ik een pré in dit soort testsystemen. Misschien houden mensen hier een andere mening op na maar een lading virtuele machines zorgen wel voor de nodige disk activity.
- Stel een nieuw systeem samen (aan de hand van BBG's, zie bv. de topiclijst in CSL of [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) en vergelijk dit met het aanbod. Houd in gedachten dat de Opteron's in dat systeem vergelijkbaar zijn met een X2 4000+.

Bij die laatste: houd rekening met virtualisation technology. Ga bv. niet voor een Q8200 want die beschikt niet over die technologie :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.