Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

tijd en bewegings schakelaar op een lamp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

kan iemand me vertellen of het kwaad kan om een tijdschakelaar en een bewegingsmelder tegelijk op een lamp te plaatsen?.

ik heb even een schema toegevoegd van hoe ik van plan ben om een buitenlamp aan te sluiten.

ik twijfel over het feit dat in sommige situaties de lamp twee keer een voeding krijgt.

bij voorbaat bedankt voor de antwoorden.

groeten,

gerben.

Afbeeldingslocatie: http://i259.photobucket.com/albums/hh306/mbslkfreak/van%20alles/schema11.jpg

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
nee hoor, dat is geen probleem.
alleen heb je bij dit schema de + ook aan de - gehangen, ik neem aan dat dit gewoon een erg ruwe schets is?

Verwijderd

Nou zo snel zou ik niet zeggen dat dit geen probleem is. Je mag immers geen kortsluiting maken tussen + en - (hetgeen op deze manier wel mogelijk is).
Je dient daarenboven voor buitenverlichting 2polige schakelaars te gebruiken.
Wat dit dan wordt kan ik niet meteen schetsen. Als niemand anders me voor is zal ik er straks even een schets van maken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dit kan wel zo werken (niet volgens het getekende schema, maar dat snap je vanzelf als je gaan bedraden)
Je meot wel erg opletten met je nul en fase en ervoor zorgen dat die nergens (stekkers oid) omgedraaid worden anders krijg je kortlsuiting als beide tegelijk schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
voor de duidelijkheid de zwarte bolletjes zijn geen lassen! verder zie ik nergens een punt waar de - en de + aan elkaar hangen.

het geheel wordt vast gemonteerd met lasdozen dus het risico van een stekker omkeren is er niet.

mooseman, ik ben benieuwd naar je schema, het gedeelte met die 2polige schakelaars snap ik zo niet helemaal.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Wat is je bedoeling? Zoals het nu getekend is gaat de lamp zowel op ingestelde tijden als bij beweging aan, ik vermoed dat je eerder de bedoeling hebt om de lamp in te schakelen wanneer er én beweging is, én de tijd goed is (dus enkel 's nachts je lamp op beweging doen reageren).
En nevenvraagje: je tekent het schema met + en -, ben je zeker dat je met DC (laagspanning) werkt, ik zou eerder vermoeden dat je met 230V AC (netspanning) werkt.

Als ik dus uitga van mijn vermoedens, dan kan je best de tijdschakelaar de voeding naar de bewegingsmelder laten leveren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
de bedoeling is om een aantal lampen in de tuin van zeg maar 20:00 uur tot 00:00 uur te laten branden.
na 00:00 uur moet de bewegingsmelder het over nemen.

het gaat hier inderdaad om 230 volt. ook zag ik net dat zulke vragen hier eigenlijk niet voorkomen en dat het meer een forum voor laagspanning en computers is, mijn excuses hiervoor. (ben hier via google gekomen en heb de nare eigenschap dat ik niet vaak verder kijk dan mijn neus lang is).

maar intussen heb ik bovenstaand schema in de praktijk getest en het werkt perfect.

iedereen bedankt voor het meedenken.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:22

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 20:34:
de bedoeling is om een aantal lampen in de tuin van zeg maar 20:00 uur tot 00:00 uur te laten branden.
na 00:00 uur moet de bewegingsmelder het over nemen.

het gaat hier inderdaad om 230 volt. ook zag ik net dat zulke vragen hier eigenlijk niet voorkomen en dat het meer een forum voor laagspanning en computers is, mijn excuses hiervoor. (ben hier via google gekomen en heb de nare eigenschap dat ik niet vaak verder kijk dan mijn neus lang is).

maar intussen heb ik bovenstaand schema in de praktijk getest en het werkt perfect.

iedereen bedankt voor het meedenken.
dan moet het werken dunkt me, je hebt dan een parallel schakeling.
@cursief: lezen is ook een vak |:(

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 25-05-2009 20:42 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
gerben4: Het gaat hier voornamelijk over laagspanning, maar eigenlijk alles van negatieve voltages tot honderduizenden volts is hier thuis. Vermogens idem ditto.
Alleen standaardinstallatie werk ook eigenlijk in SG thuis, maar je bent nog niet lang genoeg lid om daarin te mogen.

Verder is de kans inderdaad groot dat dit zonder problemen werkt, zolang je in de gaten houdt wat je fase en nul is, als je die verkeerdom hebt ergens heb je kortsluiting.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.
dat het zou werken daar had ik al een idee van, had al eens zo'n soort schema gezien alleen stond daar een wisselschakelaar voor, dat was dus een "of of" situatie, ik wilde een "en en" schakeling maar wist niet zeker of er iets mis kon gaan doordat de stroom nu ook vanaf een andere kant naar de bewegingsmelder of de tijdklok kan gaan.
anders had ik met diodes moeten gaan werken.

maar dit is zeker een forum waar ik nog af en toe wel eens ga neuzen.

jullie reacties hebben me er toch toe gedreven om het te gaan proberen, in het ergste geval had ik kortsluiting kunnen krijgen en eventueel een kapotte bewegingsmelder.

ik heb het nu in ieder geval zoals ik het hebben wil.

nogmaals bedankt.

groeten,

gerben.
Pagina: 1